• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bez szans na powrót SKM do Nowego Portu

Krzysztof Koprowski
16 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Letnica i Brzeźno płotem podzielone
  • Nieczynny przystanek Zaspa Towarowa zlokalizowany jest niedaleko nowych osiedli w Letnicy. Wkrótce jednak zostanie całkowicie zlikwidowany.
  • Przystanek Zaspa Towarowa w 2008 r. z nieistniejącym już zadaszonym zejściem na peron.
  • Przystanek Zaspa Towarowa podczas pożegnalnego, ostatniego kursu SKM do Brzeźna w czerwcu 2005 r.

Szanse na reaktywację połączenia SKM do Nowego Portu zmalały praktycznie do zera. Kolejarze w ramach modernizacji torów do portu planują rozbiórkę wszystkich przystanków pasażerskich aż do Zaspy Towarowej zobacz na mapie Gdańska. Miasto nie było przeciwne planom PKP PLK, choć wzdłuż torów w Letnicy powstają nowe osiedla mieszkaniowe.



Czy należy dokonać rozbiórki przystanków kolejowych do Nowego Portu?

Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej na linii z Gdańska Głównego zobacz na mapie Gdańska do Nowego Portu zobacz na mapie Gdańska kursowały od 1951 r. do 2005 r., przy czym przez ostatnie trzy lata tego okresu docierały jedynie do przystanku Gdańsk Brzeźno zobacz na mapie Gdańska, ponieważ przystanek Nowy Port został "odcięty" od infrastruktury kolejowej.

Obecnie na trasie tej odbywają się jedynie okazjonalne przejazdy pasażerskie - podczas meczów i innych dużych wydarzeń na stadionie w Letnicy. Pociągi z Gdańska Głównego jadą bez żadnego postoju do przystanku Gdańsk Stadion Expo zobacz na mapie Gdańska, uruchomionego w 2012 r.

Mijanie przystanki w drodze z centrum miasta do stadionu, czyli Gdańsk Stocznia zobacz na mapie Gdańska (peron po stronie ul. Jana z Kolna), Gdańsk Gd. Nowe Szkoty zobacz na mapie Gdańska oraz Gdańsk Gd. Kolonia zobacz na mapie Gdańska zostaną wkrótce całkowicie rozebrane. Do likwidacji wskazano również przystanek osobowy Gdańsk Zaspa Towarowa zobacz na mapie Gdańska.

Likwidacja przystanków w ramach modernizacji torów do portu



Jedyną "pamiątką" po regularnych kursach pasażerskich będą zadaszenia wejść do tunelu w rejonie Kolonii, które nie zostaną zdemontowane, a jedynie odnowione, choć pierwotnie miały być przeniesione na teren Amber Expo.

Likwidacja przystanków to element planowanej modernizacji układu torowego dla pociągów towarowych do gdańskiego portu, które korzystają z tych samych torów, co niegdyś SKM.

- Od wielu lat na linii tej prowadzony jest wyłącznie ruch towarowy. Wyjątek stanowią okazjonalne przewozy specjalne do przystanku Gdańsk Stadion Expo. Zakres prac na etapie sporządzania dokumentacji projektowej został uzgodniony z Urzędem Miejskim w Gdańsku oraz PKP SKM w Trójmieście. Do tej pory nie otrzymaliśmy sygnałów o zainteresowaniu uruchomieniem przewozów na linii do Brzeźna-Nowego Portu - wyjaśnia Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, spółki odpowiedzialnej za przebudowę układu torowego do portu.
Przesuń aby
porównać

W studium dopuszczano reaktywację połączeń SKM



Dokonane uzgodnienie z miastem na likwidację przystanków można traktować jako rezygnację z zapisów zawartych w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska, uchwalonego zaledwie trzy miesiące temu - w kwietniu br.

- Wraz z intensyfikacją zagospodarowania miasta, w szczególności wielorodzinnej zabudowy mieszkaniowej na obszarze dolnego tarasu, a także w celu poprawy powiązań zewnętrznych, możliwa jest rewitalizacja pozostałych linii kolejowych na terenie Gdańska i budowa nowych odcinków w celu prowadzenia regularnego lub incydentalnego ruchu pasażerskiego, w tym w szczególności linii 234 (Gdańsk Wrzeszcz - Stara Piła) wraz z włączeniem jej do linii 248 (linia PKM), a także linii 249 (Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port - czytamy na 263. stronie dokumentu studium.
PKP PLK zapewnia, że nie zlikwiduje zadaszenia do tunelu na wysokości przystanku Kolonia. PKP PLK zapewnia, że nie zlikwiduje zadaszenia do tunelu na wysokości przystanku Kolonia.

Niezbędna modernizacja przystanków i wspólny bilet



Gdy zapytaliśmy urzędników magistratu o to, czy próbowali nakłonić PKP PLK do rezygnacji z rozbiórki przystanków, otrzymaliśmy w odpowiedzi sugestię, aby nasze pytanie skierować do Szybkiej Kolei Miejskiej, która prowadziła na tej linii przewozy.

Czytaj też: Artykuł z 2016 r.: Pociągi SKM mogą wrócić nawet do Nowego Portu

SKM zwraca natomiast uwagę, że - w przeciwieństwie do podstawowej trójmiejskiej linii - nie jest właścicielem infrastruktury kolejowej do Nowego Portu, zaś istniejące przystanki wymagałaby gruntownej modernizacji i dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych.

- Takie prace byłyby bardzo kosztowne, a ponieważ obecnie linia nie jest użytkowana przez przewoźników pasażerskich, odbudowa przystanków nie ma uzasadnienia - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście - Sądzimy, że jakakolwiek ewentualna reaktywacja połączeń na tej linii ma sens tylko i wyłącznie, gdy w pociągach na niej kursujących będzie obowiązywał ten sam bilet, jaki obowiązuje w autobusach i tramwajach w Gdańsku.
Czytaj też: Artykuł z 2017 r.: Nikomu nie zależy na pociągach do Letnicy

Przeznaczone do likwidacji przystanki na tle nowych inwestycji. Osiedle firmy Atal jest już w budowie. Przeznaczone do likwidacji przystanki na tle nowych inwestycji. Osiedle firmy Atal jest już w budowie.

Coraz więcej mieszkań w Letnicy w pobliżu torów kolejowych



Na reaktywacji połączenia z pewnością skorzystaliby mieszkańcy nowych inwestycji mieszkaniowych w Letnicy. Już teraz w budowie są pierwsze budynki osiedla Nowa Letnica w rejonie ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdańska, w ramach którego przewidziano docelowo realizację aż 2,5 tys. mieszkań.

Najbliższy przystanek tramwajowy na ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska oddalony jest od niego o ok. 1 km, zaś nieużywany od lat peron Zaspy Towarowej mniej niż 100 metrów.

Czytaj też: Walka deweloperów o tereny w Letnicy. Miejska działka za 24 mln zł

PKP PLK szuka wykonawców, zakończenie robót w 2020 r.



Obecnie inwestycja PKP PLK jest na etapie poszukiwania wykonawcy robót budowlanych. Oprócz rozbiórki przystanków, przewidziano m.in. wymianę torowisk, rozjazdów, przejazdów kolejowo-drogowych, modernizację systemu sterowania ruchem oraz większego zakresu elektryfikacji torów. Zakończenie prac planowane jest na rok 2020.

Miejsca

Opinie (374) 3 zablokowane

  • (12)

    Już widzę jak z tych osiedli idą i korzystają z skm co by jeździła raz na pół godziny albo rzadziej i wozila powietrze. Jak to miało miejsce do 2005

    • 84 194

    • Wieczorami na głównej linii Gdańsk-Gdynia SKM nie jest w stanie zapewnić rozsądnej częstotliwości, "bo się nie opłaca". (3)

      Byłoby wieczne marudzenie, wyciąganie ręki do samorządu po dotacje i szantażowanie likwidacją kolejnych połączeń. SKM to studnia bez dna.

      • 36 7

      • Wpierw... (2)

        ...dowiedz się więcej o organizacji kolejowych usług przewozowych. PLK ma ciągle jakiś niedobór żelaza w naszym województwie! A zdjęte szyny pewnie zamontują między Gdynią Główną, a Gdańskiem Osową jako trzeci tor... Kolejny genialny projekt PLK! Na szlaku do N.Portu od lat coś dłubią i kombinują. I coraz mniej " żelaza i miedzi" w okolicy. Do d.py z takim " narodowym zarządem" torów!

        • 16 3

        • (1)

          Jakich nowych blokow?Tych co maja je wybudować na miejscu tego zsypu popiołów?
          Z tego miejsca do tramwaju,autobusu z 10 minut.Do Zaspy towarowej 20 minut do Gdansk Brzezno z 30 minut.Chyba ,ze sie puści bocznice pod te bloki:)Teraz taki rzad mamy co grosza publicznego nie szanuje.I dobrze , ze Adamowicz i Gdansk nie dokłada milionów na fanaberie pisowskich hejterow.A powinniście się cieszyć.Jak popatrzycie na mapę, to tam zamiast torów maja budować mieszkania 500+ dla Was.

          • 5 10

          • Czas pokazał,

            że nie masz pojęcia o czym piszesz.

            • 1 0

    • Pieprzysz

      Wracaj na wioskę i gap się na kozy.

      • 0 1

    • Jesteś w błędzie (2)

      Najpierw się zainteresuj. W Nowym Porcie budowanych jest teraz mnóstwo nowych mieszkań. W Brzeźnie również powstają nowe inwestycje. Ludzi przybywa. Ja na pewno korzystałabym z takiej SKMki. Jeżdzę teraz do Sopotu trasą 148 na Żabiankę i przesiadka na SKMkę. Jakże byłoby super wsiąść po prostu w SKMkę :)

      • 14 1

      • Taaaa

        Tak apropo zainteresowania się..
        W Nowym Porcie aktualnie nie są prowadzone żadne inwestycje mieszkaniowe.. Brzeźno z linią kolejową i zabudowywanymi rejonami ma niewiele wspólnego.. A tory z NP wiodą do centrum Gdańska a nie do Sopotu... wypadałoby się trochę zorientować nim coś się napiszę..

        Z innej beczki połączenie kolejowe na tej lini będzie niedługo potrzebne ze względu na planowana rozbudowe letnicy.. wiec ewentualna rozbiórka to trochę działanie pod prąd

        • 1 0

      • No slabe marzenia, zeby w końcu wsiąść w skm..super..

        • 0 1

    • Jasne

      tyko czy zwróciłeś uwagę na to ,że zmieniono rozkład jazdy tak by się nie opłacało jeździć kolejką ? Przed zmianą kolejka np. 7:40 w Gdańsku Głównym po zmianie 7:58. i tak analogicznie reszta godzin. dlatego ludzie przestali jeździć kolejką Gdańsk Główny - Nowy Port.
      Z Koloni do Gdańska w 6 minut to było to.

      • 4 0

    • (2)

      Oczywiście, że by korzystali. Jest różnica telepać się tramwajem pół godziny do Gdańska Głównego a pociągiem w 10-15 minut. Tym bardziej, że tory i infrastruktura jest blisko a tramwaj z nowych bloków masz dopiero na Marynarki Polskiej!

      • 33 5

      • Za pare lat to by sie faktycznie moglo oplacic

        Dlatego przystanki staly nieużywane od 2005, a zlikwidują je dopiero teraz. Bo PiS chce mieć Gdansk, a żeby to osiagnac, trzeba jak największej grupie niedoinformowanych Gdansk zochydzic, a noz pomysla, ze to wszystko wina Adamowicza (z reszta tak się dzieje, wystarczy spojrzeć kogo masy obwiniają za kontrolowany przez PiS Siarkopol).

        • 8 3

      • Tramwaj jedzie 16 minut, a nie pol godziny.Z tego jeziora popiolow, gdzie ma powstać osiedle, do przystanku na Marynarki badz Snieznej jest 500 metrow.Z tego samego miejsca na na Zaspe Towarowa jest dalej. Sprawdź fakty zamiast pisać kłamstwa.

        • 1 10

  • Nie chcę być niegrzeczny,

    ale czy ludzie w PKP mają pustki pod sufitem a urzędnicy miejscy stracili werwę by kolejarzami potrząsnąć i wybudzić ich z intelektualnego letargu? Przecież tam począwszy od Letniewa buduje się osiedle za osiedlem więc nowi lokalsi chętniej podjadą do Gdańska SKM-ką niż czymś innym. Może czas, by PKP przekazały ten teren komuś z inicjatywą, kto potrafi ożywić tą linię ku wygodzie mieszkańców tamtych terenów.

    • 0 0

  • SKM do Nowego Portu powstała w latach pięćdziesiątych XX wieku. (5)

    Kiedyś miała sens istnienia. Ale woziła coraz mniej pasażerów i zakończyła działalność.
    Jeśli chodzi o o Letnicę i nowe budynki mieszkalne, które tam powstają to:
    ul. Marynarki Polskiej ( jest w dobrym stanie technicznym) z linią tramwajową, super ścieżką rowerową stanowią świetne połączenie z centrum miasta. Potrzebny jest tramwaj który z Marynarki Polskiej na węźle drogowym Kliniczna skręci w stronę Dolnego Wrzeszcza, Zaspy, Przymorza... i dojedzie do Oliwy albo dalej do .......

    • 3 11

    • Dobrze piszesz Jano. (4)

      Z Letnicy łatwo dostać się samochodem lub rowerem w kierunku Zaspy i Przymorza.
      Nad linią kolejową są dwa mosty. Na tym zabytkowym oprócz chodnika jest ścieżka rowerowa.
      Ale promu z Nowego Portu trochę żal. Rowerem dojeżdżałem do pracy w Porcie Północnym.
      Teraz tylko samochodem przez tunel.

      • 3 4

      • (3)

        Teraz promem jest autobus w którym można wozić rower

        • 0 2

        • Autobus to nie prom. (1)

          Prom zabierał wszystkich pieszych i rowerzystów. Bilet kosztował 2 zł.
          Autobus zabiera tylko kilka rowerów, a do tego bilet droższy o ponad 50%.
          Samochód jedzie tunelem za darmo !!!

          • 1 0

          • A paliwo?

            Januszku?

            • 0 0

        • Jaz na ruski

          Albo nie, gdański rok!

          • 0 0

  • Prywatyzacja i działanie władz (4)

    zniszczyły ten kraj bardziej niż II wojna . Metoda była i jest prosta - zniszczyć sprzedać za złotówkę a potem po jakimś czasie buduje sie to samo od nowa wydając nasze pieniądze i ktoś na tym zarabia. Schemat jest prosty i ogólnokrajowy.

    • 29 2

    • Taka polityka, zniszczyć sprzedać i nie ma nic.Pozostaną po nas gruzy.Pokolenie naszych rodziców budowało nasze niszczy.Wstyd

      • 0 0

    • Polska w ruinie:)

      • 0 0

    • (1)

      pkp jest panstwowe i pissuarowe wiec o czym bredzisz?

      • 0 4

      • o "partnerstwie"

        Prywatno-publicznym.
        Socjalizacja strat, kapitalizacja zyskow. Nic nie trzeba wytwarzac, wymyslac, "innowacyjnic". Wystarczy miec znajomego urzednika I naprawiac to co on zepsuje albo dostarczac to, co on powinien...
        Symbioza idealna.

        • 2 0

  • Wiadomo że PKP od lat jest w brudnych pisiackich łapach. (2)

    Radom już doprowadzili do ruiny, kto następny?

    • 28 31

    • Wcześniej było w tych samych brudnych łapach, (1)

      ale pod sztandarem ich kumpli z PO

      • 7 2

      • jak pisiory wyprowadzą Polskę z UE wszyscy znajdziemy się w jednym szambie

        po które sięgnie sobie putler jak po swoje.
        tak wam tęskno do sowieckiego poziomu życia?

        • 1 0

  • ale ale

    Czy urząd miasta skonsultował swoją decyzję z mieszkańcami? Czy bydynio ma ich w d....?

    • 2 2

  • A

    czemu to budyniowi się nie opłaca? Przecież tam są deweloperzy?

    • 0 2

  • Tylko koni zal (1)

    W miescie coraz wiecej samochodow,ulic nie przybywa,ciagle korki,bo swoich jest pelno do tego dochodza sloje typu gmb,gka,gwe,gkw,itd,kolej moglaby ten problem rozwiazac a tak zwija manatki,szkoda,pozostaja rowery i skutery

    • 2 1

    • Gonić słojów z Gdańska!!!

      • 0 0

  • SKM na trasie : (1)

    Gdańsk Główny- Nowy Port na pokonanie tej trasy potrzebował " aż" 17 minut....Najszybciej jechał ten poranny odjeżdżający z Głównego o godz.6:07 to wyrabiał się w 15 minut. i new port ! Kto teraz pobije ten rekord ???

    • 7 0

    • Janusz w turbo pasku:)

      • 0 0

  • (1)

    Budyń żyje Nową Bulońską, swoim Klondike, SKM do Nowego Portu, czy ul. Świętokrzyska to banały!

    • 6 3

    • Bulońska, co to za nazwa durna???

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane