• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bez szans na powrót SKM do Nowego Portu

Krzysztof Koprowski
16 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Letnica i Brzeźno płotem podzielone
  • Nieczynny przystanek Zaspa Towarowa zlokalizowany jest niedaleko nowych osiedli w Letnicy. Wkrótce jednak zostanie całkowicie zlikwidowany.
  • Przystanek Zaspa Towarowa w 2008 r. z nieistniejącym już zadaszonym zejściem na peron.
  • Przystanek Zaspa Towarowa podczas pożegnalnego, ostatniego kursu SKM do Brzeźna w czerwcu 2005 r.

Szanse na reaktywację połączenia SKM do Nowego Portu zmalały praktycznie do zera. Kolejarze w ramach modernizacji torów do portu planują rozbiórkę wszystkich przystanków pasażerskich aż do Zaspy Towarowej zobacz na mapie Gdańska. Miasto nie było przeciwne planom PKP PLK, choć wzdłuż torów w Letnicy powstają nowe osiedla mieszkaniowe.



Czy należy dokonać rozbiórki przystanków kolejowych do Nowego Portu?

Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej na linii z Gdańska Głównego zobacz na mapie Gdańska do Nowego Portu zobacz na mapie Gdańska kursowały od 1951 r. do 2005 r., przy czym przez ostatnie trzy lata tego okresu docierały jedynie do przystanku Gdańsk Brzeźno zobacz na mapie Gdańska, ponieważ przystanek Nowy Port został "odcięty" od infrastruktury kolejowej.

Obecnie na trasie tej odbywają się jedynie okazjonalne przejazdy pasażerskie - podczas meczów i innych dużych wydarzeń na stadionie w Letnicy. Pociągi z Gdańska Głównego jadą bez żadnego postoju do przystanku Gdańsk Stadion Expo zobacz na mapie Gdańska, uruchomionego w 2012 r.

Mijanie przystanki w drodze z centrum miasta do stadionu, czyli Gdańsk Stocznia zobacz na mapie Gdańska (peron po stronie ul. Jana z Kolna), Gdańsk Gd. Nowe Szkoty zobacz na mapie Gdańska oraz Gdańsk Gd. Kolonia zobacz na mapie Gdańska zostaną wkrótce całkowicie rozebrane. Do likwidacji wskazano również przystanek osobowy Gdańsk Zaspa Towarowa zobacz na mapie Gdańska.

Likwidacja przystanków w ramach modernizacji torów do portu



Jedyną "pamiątką" po regularnych kursach pasażerskich będą zadaszenia wejść do tunelu w rejonie Kolonii, które nie zostaną zdemontowane, a jedynie odnowione, choć pierwotnie miały być przeniesione na teren Amber Expo.

Likwidacja przystanków to element planowanej modernizacji układu torowego dla pociągów towarowych do gdańskiego portu, które korzystają z tych samych torów, co niegdyś SKM.

- Od wielu lat na linii tej prowadzony jest wyłącznie ruch towarowy. Wyjątek stanowią okazjonalne przewozy specjalne do przystanku Gdańsk Stadion Expo. Zakres prac na etapie sporządzania dokumentacji projektowej został uzgodniony z Urzędem Miejskim w Gdańsku oraz PKP SKM w Trójmieście. Do tej pory nie otrzymaliśmy sygnałów o zainteresowaniu uruchomieniem przewozów na linii do Brzeźna-Nowego Portu - wyjaśnia Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, spółki odpowiedzialnej za przebudowę układu torowego do portu.
Przesuń aby
porównać

W studium dopuszczano reaktywację połączeń SKM



Dokonane uzgodnienie z miastem na likwidację przystanków można traktować jako rezygnację z zapisów zawartych w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska, uchwalonego zaledwie trzy miesiące temu - w kwietniu br.

- Wraz z intensyfikacją zagospodarowania miasta, w szczególności wielorodzinnej zabudowy mieszkaniowej na obszarze dolnego tarasu, a także w celu poprawy powiązań zewnętrznych, możliwa jest rewitalizacja pozostałych linii kolejowych na terenie Gdańska i budowa nowych odcinków w celu prowadzenia regularnego lub incydentalnego ruchu pasażerskiego, w tym w szczególności linii 234 (Gdańsk Wrzeszcz - Stara Piła) wraz z włączeniem jej do linii 248 (linia PKM), a także linii 249 (Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port - czytamy na 263. stronie dokumentu studium.
PKP PLK zapewnia, że nie zlikwiduje zadaszenia do tunelu na wysokości przystanku Kolonia. PKP PLK zapewnia, że nie zlikwiduje zadaszenia do tunelu na wysokości przystanku Kolonia.

Niezbędna modernizacja przystanków i wspólny bilet



Gdy zapytaliśmy urzędników magistratu o to, czy próbowali nakłonić PKP PLK do rezygnacji z rozbiórki przystanków, otrzymaliśmy w odpowiedzi sugestię, aby nasze pytanie skierować do Szybkiej Kolei Miejskiej, która prowadziła na tej linii przewozy.

Czytaj też: Artykuł z 2016 r.: Pociągi SKM mogą wrócić nawet do Nowego Portu

SKM zwraca natomiast uwagę, że - w przeciwieństwie do podstawowej trójmiejskiej linii - nie jest właścicielem infrastruktury kolejowej do Nowego Portu, zaś istniejące przystanki wymagałaby gruntownej modernizacji i dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych.

- Takie prace byłyby bardzo kosztowne, a ponieważ obecnie linia nie jest użytkowana przez przewoźników pasażerskich, odbudowa przystanków nie ma uzasadnienia - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście - Sądzimy, że jakakolwiek ewentualna reaktywacja połączeń na tej linii ma sens tylko i wyłącznie, gdy w pociągach na niej kursujących będzie obowiązywał ten sam bilet, jaki obowiązuje w autobusach i tramwajach w Gdańsku.
Czytaj też: Artykuł z 2017 r.: Nikomu nie zależy na pociągach do Letnicy

Przeznaczone do likwidacji przystanki na tle nowych inwestycji. Osiedle firmy Atal jest już w budowie. Przeznaczone do likwidacji przystanki na tle nowych inwestycji. Osiedle firmy Atal jest już w budowie.

Coraz więcej mieszkań w Letnicy w pobliżu torów kolejowych



Na reaktywacji połączenia z pewnością skorzystaliby mieszkańcy nowych inwestycji mieszkaniowych w Letnicy. Już teraz w budowie są pierwsze budynki osiedla Nowa Letnica w rejonie ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdańska, w ramach którego przewidziano docelowo realizację aż 2,5 tys. mieszkań.

Najbliższy przystanek tramwajowy na ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska oddalony jest od niego o ok. 1 km, zaś nieużywany od lat peron Zaspy Towarowej mniej niż 100 metrów.

Czytaj też: Walka deweloperów o tereny w Letnicy. Miejska działka za 24 mln zł

PKP PLK szuka wykonawców, zakończenie robót w 2020 r.



Obecnie inwestycja PKP PLK jest na etapie poszukiwania wykonawcy robót budowlanych. Oprócz rozbiórki przystanków, przewidziano m.in. wymianę torowisk, rozjazdów, przejazdów kolejowo-drogowych, modernizację systemu sterowania ruchem oraz większego zakresu elektryfikacji torów. Zakończenie prac planowane jest na rok 2020.

Miejsca

Opinie (374) 3 zablokowane

  • Powinny reaktywowa kolejke do Portu.Drogi są zatłoczone przez auta medzy innymi przez tiry jadące z towarami do portu skm by rozładowała korki i powietrze by było czystrze. Po co wydawac kase na nową aparaturę do pomiaru zanieczyszczenia lepiej wydac kase na nowe tory i czystsze srodowisko gdzie ekolodzy???!!!!!!

    • 2 0

  • i to jest typowe w budyniowym miescie

    żadnych ułatwień dla rozwoju metropolii, życia mieszkańców i środowiska. najlepiej wszystko zabudować, po brzegi a ludzi puscic waskimi ściezkami rowerowymi albo niech stoja w korkach. Starszych ludzi oczywiscie trzeba sie zupelnie w tej sytuacji pozbyc albo niech siedza w domu. Zarabia tylko rafineria i MZK.

    • 1 0

  • Jest to fatalna decyzja

    Coraz bardziej zakorkowujący się Gdańsk wręcz wymaga nowych inwestycji komunikacyjnych, a przecież wokół dawnej SKM-ki do Nowego Portu planowana jest budowa i osiedli mieszkaniowych i budynków dla różnych przedsiębiorstw. Do przystanków tej kolejki dla wielu mieszkańców byłoby znacznie bliżej, niż do przystanków tramwajowych - kolejki jeżdżą zresztą o wiele szybciej. A że przynosiła ona straty? Nie wszystkie miejskie inwestycje muszą przynosić dochód - ostatecznie m.in. po to pobiera się podatki, żeby niekiedy do potrzebnych miastu obiektów dopłacać. Ile osób np. wie, iż już w tym roku stadion Lechii kosztował Miasto 53 mln złotych? W skali roku będzie kosztował on więc ponad 100 mln zł, a do czego właściwie służy? Do oglądania 24 dni w roku meczów z trudem utrzymującej się w ekstraklasie Lechii, przy 10 wolnych fotelach, na jeden przez kibica zajęty. Nie jestem zwolennikiem jego likwidacji, ale trzeba jednak uzmysłowić sobie, że przy ok. 200 tys. osób w Gdańsku pracujących każdemu z nich trzeba rocznie zabrać 500 zł netto, żeby tego molocha utrzymać. Sądzę, że takich strat ta kolejka by nie przynosiła. Może by ona nawet ich i poprzednio nie przynosiła, gdyby nie popełnione błędy. Przede wszystkim nie powinien zostać zlikwidowany przystanek Gdańsk Nowy Port, bo przez to ta SKM-ka stała się kolejką do nikąd. Stacja Gdańsk Brzeźno to tylko Brzeźno z nazwy, bo tam oprócz przystani promowej, do której wypływający za granicę pasażerowie na ogół kolejką nie będą jeździć, nie ma nic. Podobno na trasie Brzeźno - Nowy Port znajdowała się ona zbyt blisko zabudowań i przez to hałasowała - no to trzeba zrobić ekrany dźwiękochłonne. I druga rzecz - ona jeździła ze zbyt małą częstotliwością, co wcale nie znaczyło że kosztowała taniej. Ludzie nie chcieli przez to czekać na jej przyjazd ponad pół godziny i przesiedli się na tramwaje oraz samochody. Ta kolejka powinna jeździć na tyle często, żeby dla jej pasażerów było to opłacalne - wtedy się na nią "przesiądą" i wtedy może się ona stać opłacalna.

    • 3 0

  • hahaha

    skm bedzie jezdziło do Zukowa i Kartuz to teraz metropolie co tam dzielnice Gdanska ,co tam ekonomia ,liczy się widzimisie polityków

    • 2 0

  • A

    czemu to budyniowi się nie opłaca? Przecież tam są deweloperzy?

    • 0 2

  • ale ale

    Czy urząd miasta skonsultował swoją decyzję z mieszkańcami? Czy bydynio ma ich w d....?

    • 2 2

  • Nie chcę być niegrzeczny,

    ale czy ludzie w PKP mają pustki pod sufitem a urzędnicy miejscy stracili werwę by kolejarzami potrząsnąć i wybudzić ich z intelektualnego letargu? Przecież tam począwszy od Letniewa buduje się osiedle za osiedlem więc nowi lokalsi chętniej podjadą do Gdańska SKM-ką niż czymś innym. Może czas, by PKP przekazały ten teren komuś z inicjatywą, kto potrafi ożywić tą linię ku wygodzie mieszkańców tamtych terenów.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane