• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bez szans na wspólny bilet po starcie PKM. Co pasażerowie dostaną w zamian?

Maciej Naskręt
13 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Na przełomie maja i czerwca poznamy przewoźnika bądź przewoźników, których składy będą kursować na linii PKM. Najważniejsze jednak, by nie dopuścić do sytuacji jak na linii dalekobieżnej, gdzie dwaj przewoźnicy nie honorują wzajemnie biletów. Na przełomie maja i czerwca poznamy przewoźnika bądź przewoźników, których składy będą kursować na linii PKM. Najważniejsze jednak, by nie dopuścić do sytuacji jak na linii dalekobieżnej, gdzie dwaj przewoźnicy nie honorują wzajemnie biletów.

1 września na trasę między Wrzeszczem, lotniskiem, Kartuzami i Kościerzyną wyjadą pierwsze pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wciąż jednak nie wiemy ani kto nas będzie woził, ani też z jakim biletem nimi pojedziemy.



Co najbardziej skłoniłoby cię do skorzystania z linii PKM?

Pomorscy samorządowcy i władze budującej trasę spółki PKM zapowiadają, że 1 września pierwszy pociąg z pasażerami wyjedzie na tory Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Składy będą wyjeżdżały z Wrzeszcza co 15 minut, co drugi z nich pojedzie do Gdyni, raz na godzinę pociąg pojedzie do Kartuz i do Kościerzyny. Dodatkowo z Gdyni co pół godziny wyjedzie pociąg do Kościerzyny i Kartuz.

Otwarcie nowej trasy kolejowej ma zrewolucjonizować nie tylko podróżowanie po Trójmieście i w kierunku Kaszub, ale wpłynąć też na zmiany w obecnym systemie biletowym obowiązującym na terenie całej aglomeracji.

Z tym drugim zadaniem może jednak być problem.

Urząd Marszałkowski, który odpowiada za komunikację kolejową na Pomorzu, wciąż nie ogłosił przetargu na obsługę połączeń na nowej linii kolejowej. Ogłoszenie przetargu miało nastąpić w grudniu, ale dziś mówi się, że musimy na nie poczekać do lutego.

To o tyle ważne, że to zwycięzca przetargu wskaże system biletowy, a także taryfę, jaka będzie obowiązywać na trasie PKM.

Skąd opóźnienia w ogłoszeniu przetargu?

- By ustalić specyfikację istotnych warunków zamówienia musimy najpierw otrzymać informacje od Urzędu Transportu Kolejowego i spółki PKP PLK dotyczące m.in. tras kolejowych 201 i E65. Wciąż na nie czekamy. Na szczęście cały czas mieścimy się w ramach czasowych przewidzianych do bezpiecznego uruchomienia linii - zapewnia Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.

Jego zdaniem także dlatego wciąż "nie do końca wiadomo, na jakich dokładnie zasadach będzie odbywał się przewóz pasażerów".

Z tego powodu na razie możemy tylko pospekulować na temat rozwiązań biletowych w PKM. Specjaliści mówią o czterech wariantach systemów biletowych, z których jeden będzie można wprowadzić najwcześniej w 2017 r.

Pierwszy peron na stacji Gdańsk Wrzeszcz gotowy.


Wariant 1 - Najgorszy

Ponieważ pociągi na linii PKM będą kursować nie tylko po Trójmieście (Wrzeszcz-Gdynia), ale i na Kaszuby (Kartuzy i Kościerzyna), trzeba brać pod uwagę, że obie trasy będą obsługiwane przez różne podmioty. Pierwszy przewoźnik woziłby pasażerów między Gdańskiem i Gdynią, drugi do stolicy Kaszub.

W efekcie takiego podziału pasażerowie mieliby dwóch niezależnych przewoźników, jadących po tych samych torach, u których mogłyby obowiązywać różne taryfy biletowe. Sytuacja będzie jeszcze bardziej uciążliwa, jeśli władze województwa nie wprowadzą do przetargu warunku o honorowaniu biletów metropolitalnych MZKZG.

- To byłoby najgorsze rozwiązanie dla podróżnych. Wywołałoby niemal podobną sytuację do tej, która obecnie panuje na linii z Gdyni do Gdańska, gdzie bilety w pociągach SKM nie są honorowane w składach Przewozów Regionalnych i na odwrót. Brak integracji biletowej na jednym szlaku spowodowałby odpływ pasażerów, bo znacznie wygodniej byłoby pojechać do pracy lub szkoły np. samochodem - uważa Paweł Rydzyński, dziennikarz "Rynku Kolejowego", współpracujący z Zespołem Doradców Gospodarczych TOR.

Obszar obowiązywania biletów aglomeracyjnych MZKZG. Obszar obowiązywania biletów aglomeracyjnych MZKZG.
Wariant 2 - Też zły, ale nieco mniej

To kopia poprzedniego wariantu, z tą różnicą, że pasażerowie mogliby posługiwać się biletami emitowanymi przez Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej. Gdyby wprowadzić go w życie, podróżni mieliby do wyboru trzy systemy taryfowe.

Najwygodniej byłoby korzystać właśnie z biletów MZKZG, bo tylko dzięki temu pasażerowie nie musieliby uważać na to, do składu którego przewoźnika wsiadają. Korzystanie z biletów MZKZG umożliwiłoby im też przesiadanie się z pociągu Przewozów Regionalnych do SKM lub PKM we Wrzeszczu bez potrzeby nabywania biletów okresowych dla każdego przewoźnika.

- Z punktu widzenia pasażera to rozwiązanie jest dobre. Mieszkańcy przywykliby do niego, ale pamiętajmy, że aglomerację odwiedzają też turyści, czy studenci, którzy w Trójmieście pojawią się na chwilę i mogą mieć spory problem przy zakupie właściwego biletu - mówi Rydzyński.

Ten wariant jest najbardziej prawdopodobny. Dlatego władze MZKZG przygotowują się do niego poprzez wprowadzenie nowego biletu - jednogodzinnego.

- Ma on umożliwić jazdę dowolnymi środkami komunikacji miejskiej w obrębie całej metropolii, a szczególnie poruszanie się linią PKM. Jego cena nie powinna przekraczać 4,5 zł - mówi Hubert Kołodziejski, dyrektor MZKZG.

Minusem tego rozwiązania jest to, że bilet MZKZG nie obejmie gminy i miasta Kartuzy oraz Kościerzyny. Jadąc do tych miast, trzeba by kupić inny bilet.

Zobacz podbijarkę torową pracującą na placu budowy linii PKM


Wariant 3 - jeden przewoźnik, jedna taryfa

To sytuacja, w której obsługę wszystkich połączeń (między Gdańskiem i Gdynią przez linię PKM, a także z Trójmiasta na Kaszuby) wykonywałby jeden przewoźnik. Obowiązywałby wtedy jeden bilet na całej trasie PKM, jednak przesiadając się do ZKM Gdynia, ZTM Gdańsk i SKM Trójmiasto, trzeba by mieć odrębny bilet.

W środowisku kolejarzy to rozwiązanie jest oceniane jednak jako mało prawdopodobne. Urzędnicy nie chcą bowiem dopuścić do sytuacji, w której jeden przewoźnik będzie obsługiwał większość przewozów w aglomeracji.

Nieoficjalnie mówi się, że w przetargu na obsługę linii PKM wystartują wspólnie, jako konsorcjum, Przewozy Regionalne i SKM, a sam przetarg ma być ogłoszony na wszystkie połączenia kolejowe PKM - zarówno w Trójmieście, jak i na Kaszuby. Taka sytuacja może doprowadzić do wykluczenia innego przewoźnika, a i tak ostatecznie system biletowy będzie podobny do tego, jak w pierwszym wariancie pośrednim.

Zobacz wiadukt Weisera i kładkę przy ul. Dolne Migowo.



Wariant 4 - Jedyny sensowny. Nie szybciej niż w 2017 r.

Samorząd wojewódzki zakłada, że do 2017 r. wprowadzi w aglomeracji trójmiejskiej jeden bilet - połączony kolejowy, autobusowy i tramwajowy. Bilety miejskie w Gdańsku i Gdyni (oraz w Wejherowie) zostałyby zlikwidowane, wszyscy pasażerowie posługiwaliby się biletem o takim samym wzorze. Czy się uda? To już temat na zupełnie inny artykuł.

Opinie (184) 6 zablokowanych

  • (13)

    Po co komu jeden bilet. Przecież tak fajnie jest kupować bilety. Co chwilę inny. To stanie w kasie jest bezcenne.

    • 299 8

    • i firmy "znajomków" zarobia na automatach do biletów, na których serwisie (1)

      bedą się znali tylko oni, więc wygrają kolejny przetarg,

      "nie do końca wiadomo, na jakich dokładnie zasadach będzie odbywał się przewóz pasażerów".

      tzn nie wiedzą czy w wagonach towarowych czy osobowych???

      czemu w tym kraju trzeba wszystko ustalać i wymyślać koło od nowa, co tu do cho... ustalać tyle czasu, jest kolej, tory, peron, bilet, pasażer - od dawien dawna to samo .. co to lot w kosmos????

      • 43 6

      • Jarząbek, do szkoły , znowu zaspałeś !!
        Weź kanapki z mortadelą i biegiem do szkoły !

        • 7 21

    • A do tego SKMka zabrała bilety dekadowe osobom, które wcześniej wykupiły legitymację zniżkową 30% za 200 zł, która miała obejmować dekadówki.
      Złodzieje nic więcej.

      • 17 0

    • po co stac w kolejce mozna telefonem (3)

      polecam skycash...

      • 3 18

      • 1. nie wszędzie jest zasięg 3d
        2. nie ma obowiazku mieć sr*jfon
        3. apka wiesza się jak cholera

        • 34 4

      • I co? Twoim zdaniem jedynym problemem jest forma płatności, a nie to na ile ktoś chce cię skroić? (1)

        Frajer.

        • 18 3

        • i za co: przy każdej przesiadce brać nowy sr*jkaszobilet

          • 8 1

    • (5)

      Zeszloroczne wakacje Malta , bilet 7 dniowy na wszystkie połączenia autobusowe 6,5euro czyli jakieś 28zł co daje 4 zl za jazde cały dzień z nieograniczona liczbą przesiadek. Bilet kupiony w biletomacie na lotnisku.

      • 18 0

      • To prawda, ale ten bilet nie jest honorowany na Gozo, gdzie trzeba kupic osobny bilet. Wiec sytuacja podobna jak w przypadku Gdansk-Gdynia

        • 2 4

      • U nas miesięcznu kosztuje 90zł (1)

        czyli 3 zł na dzien z nieograniczona jazda autobusami i do tego tramwajami

        • 1 6

        • ale nie skm...

          i głównie o to chodzi, mniej o cenę...choć oczywiście na razie ceny mzkzg są irracjonalnie wysokie
          no i nie można kupić biletu na tydzień...

          • 4 0

      • Gdzie Rzym, a gdzie Krym?

        Maltański bilet jest po to,żebyś nadylał się po całej wyspie i nawydawał pieniędzy, turysto. A w Gdańsku turysta zejdzie Główne Miasto, raz kopnie się SKM do "Sopot" i chwacit. A na co dzień nasza komunikacja powinna na siebie (prawie) zarabiać...

        • 2 4

      • Praha bilet miesięczny open card 550 korun co jest około 80zl na wszystkie rodzaje komunikacji w granicach miasta. można ,mozna.

        • 1 0

  • Brak wspólnego biletu to gwóźdź do trumny tego wiekopomnego "dzieła". (9)

    • 312 3

    • Też tak sądzę. Nie wyobrażam sobie sytuacji, że jadąc np. na Matarnię z Gdańska Głównego mam kasować najpierw bilet

      SKM lub ZTM do Wrzeszcza, a potem drugi na PKM. Przecież to kpina.
      Jeśli PKM nie jeździ z Gdańska Głównego to jedynym wyjściem były łączone bilety, a tak to ta inwestycja to defraudacja pieniędzy i nic poza tym.
      Jeśli w takiej sytuacji zlikwidują jeszcze autobus 210 to będzie to zwykłe złodziejstwo i wyłudzanie od osób, które muszą jeździć w tamtym kierunku podwójnych opłat.

      • 60 0

    • ale z tego artykulu wynika jeszce cos gorszego. (3)

      mianowicie na Kaszuby zapyziałe piciag ma jezdzić co godiznę. To ja się nie przesiadam. Niestety. Miało być co 15 minut kłamcy ! Oszuści i cwaniacy.
      Nie przesiądę się bo nie będę czekał godizny na pociąg. Zostaję w swoim śmierdzącym i dymiącym samochodzie dlatego że ta wladza nie rozumie że jesli nie bedzie pociągu na kaszuby to nikt normalny nie bedzie czekal tyle czasu aż cos przyjedzie. I tyle zostanie z tych obietnic i famfarów. co godiznę pociąg, buaaahahaha. śmiech na sali. to nioech sobie czekają godiznę na pociąg. 99% się nie przesiądzie. a miało być tak fajnie. ale żenada.

      • 35 8

      • ... (1)

        Na Kaszuby miało być co 15min???
        Gdzie i kiedy. Proszę przytoczyć chociaż 1 dokument potwierdzający te brednie

        • 9 7

        • w skandalach pisali że pociagi będą jeździć co 15 minut. Pod nosami chichotali Budyń i Myszka.

          a niby co ile mają jeździć, raz na dzień ? To po co polaczenia na Kaszuby?
          a po co w ogole polaczenia co 15 min. na lotnisko z wrzszcza? az tyle ludzi bedzie jexdzic na lotnisko ? To mieszkancy chcą jeździć a nie turysci. Po to miala byc kolejka. Nie dla zwiedzania ale do zycia.

          • 8 2

      • czytaj dokładnie..

        łączna częstotliwośc będzie co poł godziny... tyle że bezpośrednio do Gdańska poiwjedziesz co godzine, a tak bd przesiadka z pociągu "gdyńskiego" w Gdańsku Osowie. Zapewne na 1 peronie "drzwi w drzwi". Wiec też wielkiej tragedii nie będzie...

        co 15 min to bd na odcinku "gdańskim" od Osowej do Wrzeszcza (od nast rozkładu do głównego).
        A conajmniej tak to powinno wyglądać... Inna sprawa, że wnioski o dostępność do torów składa się w kwietniu, a przewoźnik bd wybrany dopiero... w Maju albo czerwcu!!! :D Kpina i żarty... Jak tak dalej pójdzie to następnym "rozczarowaniem" będzie cena biletu !! :D

        • 5 1

    • i niech jeszcze jakiś lewacki mądrala mi powie

      ze miasta sa dla ludzi nie dla samochodów.
      I ze komunikacja miejska jest alternatywą dla posiadaczy auta.

      • 14 5

    • Dodalbym jeszcze bilet Tygodniowy. cos co funkcjonuje

      w duzych miastach europy tylko tutaj jest to temat Tabu. Wpadam do Trojmiasta na weekend moze dzien wiecej lub dwa I nie chce mi sie kasowac sprawdzac za ile jak dlugo prosze I drobne sr*mto tamto. Zarabiam wiecej jak Zastepca Budynia to moge chyba wymagac czegos konkretnego.

      • 15 0

    • Wspólny bilet to podstawa.

      Tak samo jak wysoka częstotliwość połączeń w godzinach dojazdów i powrotów do pracy.

      Jak zwykle w zarządzie pracują kretyni, albo święte krowy co nie mają nic wspólnego z normalnym życiem i nie wpadną na oczywiste pomysły.

      "Debil nie wie, że jest debil a mądry to wie"

      • 15 0

    • No to mieszkańcy Zaspy nie będą korzystali z PKM mimo że wystarczyło wybudować peron PKM Zaspa. Teraz by dotrzeć do Wrzeszcza trzeba będzie kupić 3 bilety i stracić ponad 30 minut z przesiadkami z autobusu na SKM i dopiero na PKM.

      • 3 2

  • A ceny biletów SKM systematycznie w górę, a jakość przewozów słabiutka. (7)

    • 134 7

    • (1)

      Podwyzki tyle co ciasteczko!

      • 7 3

      • :(

        Głodomorek

        • 3 1

    • Jakosc przewozow? (2)

      Kolego a jakie masz porownanie? Jechales kiedys np. pociagiem regionalnym - odpowiednik skm we Francji? Kto jechal ten doceni skm. Spoznienia o godzine, brud i dzikie tlumy to absolutnie standard!

      • 6 8

      • brud i dzikie tlumy (1)

        to akurat efekt polityki multi-kuli

        • 10 5

        • Hehehe, polbusem też jeździ multi-kulti ?

          • 9 1

    • a ja myślałem że SKM to PKM (1)

      i po kiego uja tak komplikować,

      czy to nie może być jeden twór,

      znów k**** mnożenie bytów,

      komplikowanie, rozdmuchiwanie administracji i kosztów,

      w d*pie mam ten kraj

      • 6 6

      • Emigruj. Europa stoi otworem.

        • 5 5

  • I te miny turystów, zwłaszcza obcokrajowców... (12)

    ...którym będą tłumaczyć, że muszą mieć trzy różne bilety, żeby podróżować swobodnie po Trójmieście.

    • 260 2

    • Na lotnisko? (2)

      Panie, do Wrzeszcza musisz kupić bilet SKM. ES-KA-EM!
      A potem we Wrzeszczu PKM. PE, jak Polska!

      • 71 1

      • balagan (1)

        A do tego jeden masz skasować przed wejściem, drugi masz skasować w pojeździe, a trzeciego nie masz wcale kasować, bo ważny na najbliższy kurs. eden kupisz w automacie, drugi u kierowcy, trzeci u kierowcy w formie karnetu, a czwarty u maszynisty ale za dopłatą...Za ten b...del odpowiedzialny nie tylko urząd marszałkowski, ale i dziennikarze, którzy (prawdopodobnie z poprawności politycznej) za mało atakują władze w tej kluczowej sprawie! J

        • 50 1

        • Jacy dziennikarze...

          ... toż to amatorzy.

          • 4 1

    • Jakie 3 (7)

      W Gdyni jeden, w Sopocie drugi, w Gdańsku trzeci, do tego dochodzi SKM i PKM.
      A jak który obcokrajowiec pojedzie do Pruszcza czy Wejherowa, to aż strach myśleć

      • 27 1

      • (5)

        chwila, w Sopocie chyba używane są bilety gdyńskie i gdańskie. Sopockich chyba nie ma, co ?

        • 15 0

        • za to jest karta sopociaka
          np rower Gdańsko-Gdyński za friko
          a za 8 zeta dla Gdańszczan I Gdynian

          oszuści i kanciarze z Trójmiasta opanowali całą Polskę, zjedli nawet Warsiafkę

          • 0 0

        • (3)

          Jeszcze lepiej :-)
          W Sopocie w niektorych autobusach chodzą bilety gdańskie a w niektórych gdyńskie, no cross-validation, a oznakowanie takie sobie, ale jak pomylisz to cię Renoma wywlecze...

          • 2 0

          • No to beka

            • 0 1

          • (1)

            Renomy już nie ma

            • 0 0

            • wierzytlenosci

              Jest... wisze im jakies 184 peleny czyli na miecha an wszystko w 3 miescie nie starczy

              • 0 0

      • No , już teraz ciężko wytłumaczyć turystom, że inne bilety są na tramwaje i SKM'ki. I eis im nie dziwię, bo to się w jakichś chorych umysłach musiało urodzić.

        • 6 0

    • Bilet na SKM 3,50, bilet na PKM 4,20...

      bilet na ZKM 3,00... Mina cudzoziemca: bezcenna, po prostu bezcenna... :P

      • 9 0

  • (3)

    W Niemczech jak tylko się dowiedzieli, że organizują MŚ w piłce nożnej to w miesiąc było wiadomo, jaki bilety, po ile, gdzie będą sprzedawane i w jakiej formie. Tutaj największa inwestycja infrastrukturalna Pomorza od wielu lat i nikt nic nie wie.

    Jaka to metropolia, aby przejechać kilka kilometrów, np. z Moreny na Witomino trzeba kupić 3 różne bilety. Dramat.

    • 194 6

    • nikt nic nie wie, bo nikt za nic nie odpowiada, mimo ze kazdy piastuje wykonawcze stanowisko. wyglada na to, ze dopiero jak sie glosno robi w mediach, to wtedy sa podejmowane decyzje. tak jest od 1989r i nic nie wskazuje na to ze cos sie zmieni. nawet gdyby zwolnic i zlikwidowac polowe urzedow/spolek skarbu panstwa, to dalej byloby to samo.

      • 20 2

    • Kolejny dowód na to (1)

      że urzędników pierdzistołków jest 10 razy za dużo. I przepisów prawnych też 10 razy za dużo. Wątpiącym polecam np. lekturę ustawy o VAT.

      • 9 0

      • Wiem,Ty z Brunnerem byś napisał 100 razy lepszą.

        • 1 2

  • Po co nam ten sztuczny twór MZKZG? (14)

    Istnieje bo istnieje - praktycznie nie widać ich efektów do tego bilety miesięczne metropolitalne drogie i dostępne w kilkunastu punktach w całej aglomeracji trójmiejskiej.

    Powolna Kolej Metropolitalna z częstotliwością co 30 minut i pociągami regionalnymi z jedną parą drzwi nie potrzebuje widocznie wspólnego biletu.
    Prysła bańka mydlana o nowoczesnej kolei.

    • 116 16

    • Po to (6)

      by pan Kołodziejski i jego znajomi mieli intratną posadkę,no i co nie jest bez znaczenia,siedzibą tego "tworu" jest Gdynia.A czym się oni zajmują? Nie jestem w stanie podać choć jednego przykładu.Przepraszam,wydają jakiegoś bezpłatnego szmatławca......

      • 30 5

      • Tak się składa, że (3)

        6-15% pasażerów w gminach tworzących MZKZG korzysta z biletu metropolitalnego. Żeby to wiedzieć wystarczy zajrzeć na stronę MZKZG lub przeczytać bezpłatnego szmatławca.
        Kultura wypowiedzi autora wskazuje natomiast jednoznacznie na adres z którego wysłano opinię.

        • 11 21

        • (2)

          za mało ... powinno byc jak w wawie 100%, bo powienien byc tylko 1 MZKZG a nie jakcys przewoznicy i kazdy ze swoim zarzadem. Cieple stolki sie kleja i nie da sie od nich oderwac ...co nie ?

          • 17 0

          • (1)

            Wiesz,ilu jest różnych przewoźników w Warszawie?

            • 1 4

            • Nie wiem, i właśnie o to tutaj chodzi.

              Chcę gdzieś dojechać, skasować jeden bilet, i tyle, a nie prowadzić analizy przewoźników

              • 17 0

      • Przeprowadzili się?

        "Od zawsze" siedzibą MZKZG był Gdańsk.
        "Od zawsze" też jest problem pomiędzy Gdańskiem a Gdynią (albo vice versa) - właściwie w każdym aspekcie. Jak zatem chcecie by dogadano się w kwestii biletów?
        Nie chce mi się więcej pisać. Miłego popołudnia.
        Adios.

        • 3 0

      • Akurat formalnie siedziba jest we Wrzeszczu...

        ... ale mentalnie siedziba faktycznie w Gdyni

        • 4 0

    • Taki "twór" w aglomeracji jest potrzebny- powinien "spinać" poszczególne środki transportu (5)

      Popatrz na Londyn - TfL sami o sobie mówią "maszynka do wydawania pieniędzy",ale dzięki niej na jednym bilecie podróżujesz nawet ośmioma środkami transportu. Albo popatrz na ZTM Warszawa. To samo na mniejszą skalę jest potrzebne w Trójmieście.

      • 24 0

      • Ale tam jest JEDEN Londyn i JEDNA Warszawa. (4)

        Tu mamy twór,który de facto utworzyła Gdynia i nie dość że na swoją modłę i na swoich zasadach,to jeszcze uparła się by narzucić to Gdańskowi. Jak coś od początku stoi na głowie...

        • 4 5

        • nie tylko warszawa

          tam też można podróżować po ościennych gminach

          • 2 0

        • Jaki jeden Londyn? (2)

          Za Wikipedią:
          "Transport for London (TfL) jednostka organizacyjna samorządu terytorialnego Wielkiego Londynu odpowiedzialna za kwestie transportu, w tym komunikacji publicznej." (

          "W skład Wielkiego Londynu wchodzą City of London oraz 32 gminy miejskie"
          (

          Tak samo Warszawa na podstawie umów z sąsiednimi gminami organizuje wspólny bilet, tak samo Berlin ... tylko tam jest łatwiej, bo jest jeden ośrodek centralny, a w Trójmieście tylko kłótnie kto ważniejszy :(

          • 1 0

          • (1)

            to mówi wikipedia. A teraz osoba, która kilka lat tam przeżyła: kupuję bilet na tydzień, który pozwala mi wejść do wszystkiego, co się porusza w wybranym obszarze miasta. Mogę też się doładować i płacić indywidualnie za każda podróż - przykładam kartę i po sprawie. Nie nam pojęcia jak jest zorganizowany tfl i kto za co odpowiada i komu podłega, bo wszystko działa prosto i sprawnie.

            • 1 0

            • Na berlińskim bilecie, tym samym co na tramwaj, autobus, u i s-bahn, mozna dojechac az do Frankfurtu/O.

              A tu u nas brakuje tylko zasieków i kontroli celnej na granicy Gdyni, Sopotu I Gdańska.

              • 8 0

    • powtarzam to od 6-7 lat, w końcu ktoś podchwycił!

      • 0 0

  • 1 września, ale którego roku?? (2)

    To może okazać się kluczowe pytanie, zaprawdę powiadam Wam.

    • 78 4

    • Roku pamiętnego

      Lato było wtedy piękne...

      • 8 0

    • Robert, do szkoły ! znowu zaspałeś !!!! Weź kanapki z mortadelą i biegem do szkoły !

      • 5 8

  • (8)

    Panie Naskręt, stolicą kaszub jest Gdańsk więc proszę poprawić w tekście zdanie "Pierwszy przewoźnik woziłby pasażerów między Gdańskiem i Gdynią, drugi do stolicy Kaszub."

    • 31 102

    • ale skąd te minusy (4)

      potwierdzam stolicą słowiańskich kaszub jest Gdańsk

      • 9 31

      • Nie był, (2)

        nie jest i nie będzie.

        • 20 3

        • Gdańsk...

          to stolica województwa pomorskiego o zasięgu większym niż Kaszuby, a historycznie Prus Królewskich też o większym zasięgu (przemianowane przez niemców na prusy zachodnie)
          czy to stolica Kaszub? po zniemczeniu i wymianie ludności oraz ze względu na charakter ośrodka kierującego większym niż Kaszuby obszarem to trudno już mu tę rolę przypisywać ale opinie są podzielone :/

          • 8 0

        • Przecież jest napisane na tablicach wjazdowych do Gdańska

          To musi być prawda ;)

          • 1 1

      • te minusy to kaszeby tak głosują

        • 1 2

    • Gdańsk NIE JEST stolicą KASZUB!!!

      • 14 2

    • Skoro z ciebie taki kaszubski patriota (1)

      to dlaczego nie piszesz po kaszubsku?

      • 2 1

      • Załóżmy, że Ty tak kochasz język Polski.

        Będziesz na siłę z Anglikiem po polsku gadał...?

        Gdańsk nie jest stolicą kaszub, ponieważ nigdy nie leżał na Kaszubach.
        Oliwa - tak.
        Osowa - tak.
        Lecz one zostały wchłonięte i jak dla mnie stanowią odrębny ośrodek pod gdańską "okupacją". Nawet jeśli wziąć te dwie dzielnice pod uwagę, to i tak zbyt mało, by Gdańsk mógł być stolicą regionu kaszubskiego. Gdańsk to odrębny twór, a najbliżej mu do Kociewia. Niektórzy nie rozumieją, że Gdańsk jest największym miastem na całym Pomorzu, ale nie mógłby być "stolicą" ziemi słupskiej, Pomorza Zachodniego, ziemi słowińskiej... Bo po prostu tam się nie znajduje i nie ma z nimi historycznie nic wspólnego. To samo z Kaszubami.
        Na Kaszubach największa jest Gdynia, a do stolicy najbliżej Kościerzynie, albo Kartuzom. Dziękuję.

        • 5 0

  • Kiedy bilety MZKZG w biletomatach!!! (1)

    Kiedy będą bilety MZKZG w biletomatach ZTM?? Te bilety w kilku punktach na całą aglomerację można kupić?!?

    • 60 1

    • Kiedy biletomaty w Gdyni? xd

      To przede wszystkim. Kioski umierają i niedługo bardziej będzie opłacało się pójść na piechotę niż dygać do najbliższego punktu sprzedaży.

      • 4 0

  • Co przewoźnik to inny bilet - zenada.pl (7)

    A tak dumnie to zwą Trójmiasto... I kiedy biletomaty w krainie szczura?

    • 88 3

    • (5)

      Po co ci biletomaty w Gdyni?

      • 4 10

      • po to zeby kierowcy mogli prowadzic a nie jak kupuje bilet to maja sr*jaca mine i nie chca wydawac z 50 zeta (4)

        • 25 3

        • Zainstaluj apkę na telefon i kupisz bilet wszędzie (3)

          • 5 18

          • Lub niech kupi 20 biletów i z głowy (2)

            ale skoro mama daje kieszonkowe raz dziennie 2zł no to sorry, taką ma matkę

            • 9 3

            • (1)

              Pomyśleć wcześniej i mieć w portfelu bilet? Czego Ty wymagasz? Może jeszcze doktoratu?

              • 5 3

              • A gdzie ten bilet kupisz, cwaniaku?

                Zaczynamy się zapętlać. Kioski umierają i nie ma gdzie kupić cholernego biletu! Po zmroku w ogóle jest kiszka.

                • 4 1

    • A gdzie ta krwi a szczura jest? Czy to w Gdańsku gdzieś na południu?

      • 1 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane