• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bez szans na wspólny bilet po starcie PKM. Co pasażerowie dostaną w zamian?

Maciej Naskręt
13 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Na przełomie maja i czerwca poznamy przewoźnika bądź przewoźników, których składy będą kursować na linii PKM. Najważniejsze jednak, by nie dopuścić do sytuacji jak na linii dalekobieżnej, gdzie dwaj przewoźnicy nie honorują wzajemnie biletów. Na przełomie maja i czerwca poznamy przewoźnika bądź przewoźników, których składy będą kursować na linii PKM. Najważniejsze jednak, by nie dopuścić do sytuacji jak na linii dalekobieżnej, gdzie dwaj przewoźnicy nie honorują wzajemnie biletów.

1 września na trasę między Wrzeszczem, lotniskiem, Kartuzami i Kościerzyną wyjadą pierwsze pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wciąż jednak nie wiemy ani kto nas będzie woził, ani też z jakim biletem nimi pojedziemy.



Co najbardziej skłoniłoby cię do skorzystania z linii PKM?

Pomorscy samorządowcy i władze budującej trasę spółki PKM zapowiadają, że 1 września pierwszy pociąg z pasażerami wyjedzie na tory Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Składy będą wyjeżdżały z Wrzeszcza co 15 minut, co drugi z nich pojedzie do Gdyni, raz na godzinę pociąg pojedzie do Kartuz i do Kościerzyny. Dodatkowo z Gdyni co pół godziny wyjedzie pociąg do Kościerzyny i Kartuz.

Otwarcie nowej trasy kolejowej ma zrewolucjonizować nie tylko podróżowanie po Trójmieście i w kierunku Kaszub, ale wpłynąć też na zmiany w obecnym systemie biletowym obowiązującym na terenie całej aglomeracji.

Z tym drugim zadaniem może jednak być problem.

Urząd Marszałkowski, który odpowiada za komunikację kolejową na Pomorzu, wciąż nie ogłosił przetargu na obsługę połączeń na nowej linii kolejowej. Ogłoszenie przetargu miało nastąpić w grudniu, ale dziś mówi się, że musimy na nie poczekać do lutego.

To o tyle ważne, że to zwycięzca przetargu wskaże system biletowy, a także taryfę, jaka będzie obowiązywać na trasie PKM.

Skąd opóźnienia w ogłoszeniu przetargu?

- By ustalić specyfikację istotnych warunków zamówienia musimy najpierw otrzymać informacje od Urzędu Transportu Kolejowego i spółki PKP PLK dotyczące m.in. tras kolejowych 201 i E65. Wciąż na nie czekamy. Na szczęście cały czas mieścimy się w ramach czasowych przewidzianych do bezpiecznego uruchomienia linii - zapewnia Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.

Jego zdaniem także dlatego wciąż "nie do końca wiadomo, na jakich dokładnie zasadach będzie odbywał się przewóz pasażerów".

Z tego powodu na razie możemy tylko pospekulować na temat rozwiązań biletowych w PKM. Specjaliści mówią o czterech wariantach systemów biletowych, z których jeden będzie można wprowadzić najwcześniej w 2017 r.

Pierwszy peron na stacji Gdańsk Wrzeszcz gotowy.


Wariant 1 - Najgorszy

Ponieważ pociągi na linii PKM będą kursować nie tylko po Trójmieście (Wrzeszcz-Gdynia), ale i na Kaszuby (Kartuzy i Kościerzyna), trzeba brać pod uwagę, że obie trasy będą obsługiwane przez różne podmioty. Pierwszy przewoźnik woziłby pasażerów między Gdańskiem i Gdynią, drugi do stolicy Kaszub.

W efekcie takiego podziału pasażerowie mieliby dwóch niezależnych przewoźników, jadących po tych samych torach, u których mogłyby obowiązywać różne taryfy biletowe. Sytuacja będzie jeszcze bardziej uciążliwa, jeśli władze województwa nie wprowadzą do przetargu warunku o honorowaniu biletów metropolitalnych MZKZG.

- To byłoby najgorsze rozwiązanie dla podróżnych. Wywołałoby niemal podobną sytuację do tej, która obecnie panuje na linii z Gdyni do Gdańska, gdzie bilety w pociągach SKM nie są honorowane w składach Przewozów Regionalnych i na odwrót. Brak integracji biletowej na jednym szlaku spowodowałby odpływ pasażerów, bo znacznie wygodniej byłoby pojechać do pracy lub szkoły np. samochodem - uważa Paweł Rydzyński, dziennikarz "Rynku Kolejowego", współpracujący z Zespołem Doradców Gospodarczych TOR.

Obszar obowiązywania biletów aglomeracyjnych MZKZG. Obszar obowiązywania biletów aglomeracyjnych MZKZG.
Wariant 2 - Też zły, ale nieco mniej

To kopia poprzedniego wariantu, z tą różnicą, że pasażerowie mogliby posługiwać się biletami emitowanymi przez Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej. Gdyby wprowadzić go w życie, podróżni mieliby do wyboru trzy systemy taryfowe.

Najwygodniej byłoby korzystać właśnie z biletów MZKZG, bo tylko dzięki temu pasażerowie nie musieliby uważać na to, do składu którego przewoźnika wsiadają. Korzystanie z biletów MZKZG umożliwiłoby im też przesiadanie się z pociągu Przewozów Regionalnych do SKM lub PKM we Wrzeszczu bez potrzeby nabywania biletów okresowych dla każdego przewoźnika.

- Z punktu widzenia pasażera to rozwiązanie jest dobre. Mieszkańcy przywykliby do niego, ale pamiętajmy, że aglomerację odwiedzają też turyści, czy studenci, którzy w Trójmieście pojawią się na chwilę i mogą mieć spory problem przy zakupie właściwego biletu - mówi Rydzyński.

Ten wariant jest najbardziej prawdopodobny. Dlatego władze MZKZG przygotowują się do niego poprzez wprowadzenie nowego biletu - jednogodzinnego.

- Ma on umożliwić jazdę dowolnymi środkami komunikacji miejskiej w obrębie całej metropolii, a szczególnie poruszanie się linią PKM. Jego cena nie powinna przekraczać 4,5 zł - mówi Hubert Kołodziejski, dyrektor MZKZG.

Minusem tego rozwiązania jest to, że bilet MZKZG nie obejmie gminy i miasta Kartuzy oraz Kościerzyny. Jadąc do tych miast, trzeba by kupić inny bilet.

Zobacz podbijarkę torową pracującą na placu budowy linii PKM


Wariant 3 - jeden przewoźnik, jedna taryfa

To sytuacja, w której obsługę wszystkich połączeń (między Gdańskiem i Gdynią przez linię PKM, a także z Trójmiasta na Kaszuby) wykonywałby jeden przewoźnik. Obowiązywałby wtedy jeden bilet na całej trasie PKM, jednak przesiadając się do ZKM Gdynia, ZTM Gdańsk i SKM Trójmiasto, trzeba by mieć odrębny bilet.

W środowisku kolejarzy to rozwiązanie jest oceniane jednak jako mało prawdopodobne. Urzędnicy nie chcą bowiem dopuścić do sytuacji, w której jeden przewoźnik będzie obsługiwał większość przewozów w aglomeracji.

Nieoficjalnie mówi się, że w przetargu na obsługę linii PKM wystartują wspólnie, jako konsorcjum, Przewozy Regionalne i SKM, a sam przetarg ma być ogłoszony na wszystkie połączenia kolejowe PKM - zarówno w Trójmieście, jak i na Kaszuby. Taka sytuacja może doprowadzić do wykluczenia innego przewoźnika, a i tak ostatecznie system biletowy będzie podobny do tego, jak w pierwszym wariancie pośrednim.

Zobacz wiadukt Weisera i kładkę przy ul. Dolne Migowo.



Wariant 4 - Jedyny sensowny. Nie szybciej niż w 2017 r.

Samorząd wojewódzki zakłada, że do 2017 r. wprowadzi w aglomeracji trójmiejskiej jeden bilet - połączony kolejowy, autobusowy i tramwajowy. Bilety miejskie w Gdańsku i Gdyni (oraz w Wejherowie) zostałyby zlikwidowane, wszyscy pasażerowie posługiwaliby się biletem o takim samym wzorze. Czy się uda? To już temat na zupełnie inny artykuł.

Opinie (184) 6 zablokowanych

  • (1)

    Jeden idiota wymyslil ze PKM będzie rozpoczynal bieg we Wrzeszczu, a nie na glownym lub srodmiesciu, co samo w sobie jest ewenementem na skale swiatowa,a jego umysłowy bliźniak wymyslil, ze jeden pasazer będzie zmuszony do kupna kilku biletow.Mieli racje klasycy,z których jeden mowil ze to dziki kraj,a drugi ze istnieje on tylko wirtualnie.

    • 14 0

    • Jest wyjście z tej sytuacji. Zmienić nazwę z "GDAŃSK WRZESZCZ" na "GDAŃSK GŁÓWNY"! Taki sam dobry pomysł jak ten o takim przebiegu PKMki i problemie z biletami!!!!!
      A tak na marginesie to centrum chyba jest jednak we Wrzeszczu...

      • 3 1

  • Zacheta urzednikow do korzystania z komunikacji zbiorowej !!!

    Zalosne za co ta "banda" bierze kase, wydany niemal miliard zlotych a z taborem to i ponad a jak to zawsze diabel tkwi w szczegolach a te szczegoly decyduja o powodzeniu calego przedsiewziecia, mnie to absolutnie nie przekonuje aby przesiasc sie do komunikacji, przyklad SKM - niewykorzystany potencjal, teraz bedzie kolejny za grube setki milionow !!! przeciez urzedasy chcialy dobrze a wyszlo jak zawsze, przeciez to nie Ich wina ?!

    • 6 0

  • składy kupił Marszałek więc o co tu chodzi?

    składy kupił Marszałek niejaki Strug Mietek więc o co chodzi z tymi operującymi. Czyzby z funduszy unijnych zabezpieczono prywatna spółkę?

    • 5 0

  • Od początku wszystko do du*y!!! Typowy polski burdel! (2)

    - prawdopodobnie jedyna linia kolejowa na świecie niełącząca lotniska z centrum miasta!!!
    - tabor do przewozów regionalnych ( jedne drzwi na wagon ) a nie aglomeracyjnych gdzie powinny być dwoje albo troje drzwi na wagon, w dodatku spalinowe szynobusy zamiast elektrycznych zespołów trakcyjnych które lepiej się sprawdzają na liniach typowo miejskich!!!
    - częstotliwość to jakiś żart co 15 minut w szczycie gdzie powinno być jak na SKM 7-10 min! W dodatku z Wrzeszcza do lotniska zamiast z Gdańska Gł. do Gdyni Gł. przez lotnisko PARSZYWI KŁAMCY!!!
    - W Gdańsku wybudowano nowe stacje specjalnie dla PKM a w Gdyni kompletne zero, gdzie stacje: wzg. Maksymiliana, stadion, Karwiny? NAZYWANIE TEJ SPIEPRZ*NEJ (NIESTETY) INWESTYCJI KOLEJĄ METROPOLITALNĄ TO KPINA!!!
    - Dwóch przewoźników na jednej lini?! Tylko po co? Po to żeby było więcej ciepłych posadek i dwóch prezesów którzy by się pewnie nie dogadywali przez co powstał by jeszcze większy bajzel!
    - Osobne bilety na PKM?! WIĘC DO JASNEJ CH*LERY PO CH*J JEST TEN BEZUŻYTECZNY TWÓR O NAZWIE MZKZG!!! Dla stanowisk,dla posadek kolesi?

    • 10 0

    • Masz 100% racji!!! (1)

      Nigdy się nie przesiądę z samochodu na PKM jeśli bilet będzie drogi i nie będzie wspólnego (taniego) biletu na wszystko! W dodatku ta beznadziejna częstotliwość i brak możliwości bezpośredniego dojazdu z centrum na lotnisko to jakiś absurd w dodatku że tylko co drugi pociąg będzie jeździł do Gdyni!!!

      Każdy kto ma swój własny samochód ma w d*pie komunikację zbiorową między innymi ze względu na w/w rzeczy!!!

      • 5 0

      • Wypada sie bać, że ci idioci będą usiłowali przymusic do tej kolei, np. pozamykają linie autobusowe.

        Mzkzg to bylby dobry pomysl gdyby usilowano go realizowac. Ale tak jak jest, najlepiej go roz pier dolić w cztery wiatry i zalozyc cos od nowa.

        • 2 0

  • Kto tym będzie w ogóle jeździł?

    Zmarnowali tyle kasy.Będzie huczne otwarcie,a potem stypa.PKM ma sens tylko jak będzie dojeżdżać do Gdańska Gł,a w śledziowni na te ich Babie Doły.

    • 3 0

  • Ja chyba śnię !!! Czy URZĘDNIKOM nie przyszło do głowy żeby przetarg ogłosić z prostyym

    oczywistymi warunkami:
    - po pierwsze MA BYĆ JEDEN BILET !!!
    - po drugie ma być jeden bilet
    - po trzecie ma być K... JEDEN BILET !!!
    Po czwarte, piąte , szóste i pozostałe wg pomysłów ZIDIOCIAŁYCH urzędników.
    Dodatkowo, pociągi PKM MUSZĄ kończyć bieg na stacji Gdańsk Śródmieście.
    No, ale to już chyba tylko czysto organizacyjny problem. Argument, że nie można powierzyć przewozów jednemu przewoźnikowi jest argumentem CZYSTO IDEOLOGICZNYM, praktycznie SZKODLIWYM i podnoszenie takiego ideologicznego argumentu powinno całkowicie DYSKWALIFIKOWAĆ autora.

    • 3 0

  • Bilet powinien obowiązywać na terenie całego MZKZG. Wszystkie inne lokalne bilety gdańskie, gdyńskie i inne do likwidacji. (5)

    Taryfy do wyboru:

    1. bilet zwykły (jednorazowy)
    2. bilet czasowy (np do 90 minut z dowolną liczbą przesiadek)
    3. bilet całodzienny
    4. bilet tygodniowy
    5. bilet miesięczny ok 120 zł
    6. Bilet miesięczny dla osób zameldowanych na terenie MZKZG (tańszy o jakieś 20% od zwykłego miesięcznego ( ok 100 zł) - tak by zachęcić słoiki do meldowania się w trójmieście, a co za tym idzie płacenia tu podatków)

    I wtedy jak masz bilet to nie obchodzi cię czy to pkm, zkm skm czy cokolwiek innego. Wsiadasz i jedziesz

    • 8 1

    • Ide o zakład, że wprowadzenie czegoś takiego zmniejszyło by korki na ulicach trójmiasta dużo skuteczniej niż tristar (1)

      • 3 0

      • i bylo by tansze
        bo zeby tak bylo trzeba by odspawac paruset od stolkow

        • 0 0

    • dzielisz ludzi (2)

      znak żeś odebrał bolszewickie wychowanie

      • 0 5

      • (1)

        nagradza mieszkańców którzy płacą tu podatki z których trafia dopłata na komunikację.... tyś bolszewik bo wszystkim po równo chcesz niezależnie od wkładu

        • 1 0

        • ależ to była by tylko promocja

          a czy obecność innych promocji i taryf ulgowych (jest ich w SKM kilkanaście) nie dzieli ludzi?

          • 0 0

  • Brak wspolnego biletu, kiepska czestotliwosc, skasowanie kilku dobrych polaczen autobusowych. Cos jest nie tak z zarzadzaniem po polsku..

    • 1 0

  • blad w artykule (1)

    W artykule jest blad: Bilety metropolitalne pozwalaja na przejazd zarowno pociagami SKM jak rowniez pociagami Przewozow Regionalnych. Zrodlo : mzkzg . org

    • 1 0

    • .

      Oczywiście , ale błędy robią w artykułach

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane