• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bezpieczna droga do szkoły. Gdańsk rozpoczyna badania

Krzysztof Koprowski
25 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Urzędnicy na razie nie chcą mówić o konkretnych rozwiązaniach, jakie będą wprowadzone. Poznamy je po przeprowadzeniu badań w szkołach. Urzędnicy na razie nie chcą mówić o konkretnych rozwiązaniach, jakie będą wprowadzone. Poznamy je po przeprowadzeniu badań w szkołach.

Czy uda się wyeliminować śmiertelne wypadki z udziałem pieszych i rowerzystów z gdańskich ulic? Krokiem w tę stronę ma być reorganizacja ruchu wokół szkół podstawowych w mieście. O jej kształcie zdecydują m.in. uczniowie, rodzice oraz nauczyciele.



Czy należy ograniczyć dojazd autem do szkół?

Przypomnijmy: w trakcie poprzedniej kampanii wyborczej włodarze miasta zapowiedzieli wdrożenie programu poprawy bezpieczeństwa w ruchu, który w już pięcioletniej perspektywie ma spowodować ograniczenie do zera liczby wypadków śmiertelnych z udziałem pieszych i rowerzystów.

Teraz, na kilka dni przed kolejnymi wyborami, temat pojawia się ponownie. W poniedziałek przed szkołą podstawową nr 12 przy ul. Człuchowskiej zobacz na mapie Gdańska urzędnicy zapowiedzieli rozpoczęcie badań ankietowych, których wynik ma być podpowiedzią, w jaki sposób zmienić organizację ruchu w obrębie placówek edukacyjnych.

- Program ma na celu poprawę bezpieczeństwa dotarcia do szkół drogą pieszą oraz rowerową. Jest on zgodny ze strategią mobilności, która była wypracowana podczas szerokich konsultacji społecznych - mówi Aleksandra Dulkiewicz, p.o. prezydenta Gdańska i kandydatka na prezydenta w wyborach 3 marca. - Na podstawie raportu z badań oraz zawartych w nim rekomendacji będziemy wdrażali zmiany, by dotarcie do szkoły było bezpieczne, aby rodzice czuli się spokojniej i pewniej, wysyłając dzieci na zajęcia.

Badania ankietowe oraz audyt terenowy



Oprócz badań ankietowych skierowanych do uczniów, rodziców i pracowników szkół, które potrwają do czerwca, wykonany będzie też audyt terenowy wokół każdej szkoły z udziałem przedstawicieli Referatu Mobilności Aktywnej Urzędu Miejskiego, Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, Biura Rozwoju Gdańska, Wydziału Rozwoju Społecznego UMG, Policji, Straży Miejskiej oraz Politechniki Gdańskiej.

Szkoły objęte programem:

  1. SP nr 12 zobacz na mapie Gdańska (Ujeścisko - Łostowice),
  2. SP nr 19 zobacz na mapie Gdańska (Orunia),
  3. SP nr 42 zobacz na mapie Gdańska (Suchanino),
  4. SP nr 45 zobacz na mapie Gdańska (Wrzeszcz Górny),
  5. SP nr 62 zobacz na mapie Gdańska (Krakowiec - Górki Zachodnie),
  6. SP nr 67 zobacz na mapie Gdańska (Śródmieście),
  7. SP nr 79 zobacz na mapie Gdańska (Przymorze Wielkie),
  8. SP nr 83 zobacz na mapie Gdańska (Kokoszki),
  9. Pozytywna Szkoła Podstawowa zobacz na mapie Gdańska (Kokoszki),
  10. Morska Szkoła Podstawowa zobacz na mapie Gdańska (Chełm).

- Chcemy dowiedzieć się, w jaki sposób uczniowie najczęściej docierają do szkoły i dlaczego wybierają akurat ten środek transportu oraz jakie rozwiązania mogą zmienić ich dotychczasowe zachowania transportowe. Zależy nam, aby ta droga była bezpieczna, ale jednocześnie aktywna mobilnie - abyśmy nie podwozili naszych dzieci samochodami pod szkołę - dodaje Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta ds. zrównoważonego rozwoju i mieszkalnictwa.
- Wybraliśmy różne szkoły z różnymi drogami dojścia czy dojazdu oraz różnymi zachowaniami transportowymi uczniów. Obecna sytuacja wokół szkół nie jest zła, ale chcemy, by było jeszcze lepiej, aby rodzice i uczniowie mogli się czuć bezpiecznie - podkreśla Zbigniew Korytnicki, Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego z Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Na początku każdego roku szkolnego otrzymujemy dziesiątki telefonów z prośbami o kontrole drogowe - najczęściej pod kątem nieprawidłowego miejsca wysadzania pasażerów, parkowania oraz blokowania wyjazdów i dróg ewakuacyjnych.

Gdynia chce zadbać o bezpieczeństwo pod szkołami



Pierwsze rozwiązania, gdy będzie gotowy raport



Urzędnicy do czasu przygotowania raportu nie chcą wskazywać żadnych rozwiązań, które mogą doczekać się wdrożenia. Na ten moment nie deklarują więc np. możliwości ograniczenia ruchu aut w bezpośrednim otoczeniu szkół (takie rozwiązania są brane pod uwagę m.in. w Krakowie, Poznaniu i Łodzi) czy uruchomienia dodatkowych linii autobusowych, dowożących uczniów do placówek.

- Poczekajmy najpierw na wnioski i rekomendacje z badań - ucina spekulacje Dulkiewicz.
- Raport z rekomendacjami będzie gotowy w czerwcu br. Wdrażanie rekomendacji planujemy rozpocząć od września - zapowiada Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej UMG oraz pełnomocnik Prezydenta Miasta Gdańska ds. Komunikacji Rowerowej.

Opinie (281) 10 zablokowanych

  • Źle dobrane szkoły (3)

    Zapraszam pod szkołę nr 86

    • 13 3

    • Przecież to kampania (1)

      • 3 1

      • mam nadzieję nie ostatnia

        • 0 0

    • a co proponujesz?

      To program pilotażowy. Wyniki będą brane pod uwagę przy przekształcaniu otoczenia wszystkich szkół w Gdańsku.

      • 0 0

  • A w Gdyni co? (2)

    Tu planuje się kupić się teren pod nowy parking przy szkole i poszukuje się Strażnika BRD, który będzie przeprowadzał dzieci przez ulicę (Wiczlino). Smutna samochodoza...

    • 5 4

    • być może samochodoza połączona z cyklofobią

      to się leczy. Gdańsk przetrze szlaki, Gdynia pójdzie w ślady Gdańska...

      • 1 1

    • To się nazywa rzeczywistość

      Ale co o tym mogą wiedzieć cykliści

      • 1 2

  • We Wiedniu władze zakazały podwożenia dzieci do szkol samochodem i wszyscy sobie chwalą. (6)

    • 28 2

    • za sobieskiego?

      • 5 4

    • (3)

      Toż to tyrania ,KOD powinien protestować,gdzie moje prawo do prawa,pytam.

      • 0 5

      • pomylili ci się obrońcy demokracji (2)

        z korwinem - obrońcą głupot

        • 3 2

        • korwinowcy często chorują na samochodozę połączoną z cyklofobią (1)

          chociaż wielu z nich jeździ rowerem poza miastem i po lasach

          • 1 2

          • Ale to chyba normalne

            Że wiejskie środki transportu wykorzystuje się na wsi?

            • 0 2

    • W tym prawdziwym Wiedniu

      To znaczy w tym, który znajduje się w rzeczywistości równoległej do rzeczywistości równoległej zamieszkiwanej przez ped******wo, zakaz dotyczy pilotażowo jednej szkoły i obowiązuje tylko w godzinach 7:45-8:15. Naprawdę, nie brandzlujcie się za bardzo informacjami, które można sprawdzić w 10 sekund.

      • 1 2

  • tararara (1)

    tak było pięknie na drogach przez te dwa tygodnie. Suvy z lizingu zostały w garażu, a madki w domu

    • 17 4

    • lepsze te "madki" niż mistrzowie szos, szybko bezpiecznie, po trupach do celu.

      • 6 6

  • (1)

    Kierowcom nie wytlumaczysz. On musi zaparkować na środku chodnika lub trawnika, najlepiej jeszcze tuż przed przejściem dla pieszych.

    • 15 1

    • twoja teza dotyczy tylko niektórych kierowców

      szerokie progi spowalniające zmieniają zachowania wszystkich kierowców

      • 0 1

  • matka

    to jakiś ŻART a gdzie jasień!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Pani Dyrektor co z Panią ??????????????????????//

    • 8 3

  • (3)

    Szkola na Krakowcu. Przejscie przy bramie szkoly, progi zwalniajace, tablica pokazujaca predkosc, a kierowcy 70-80 dzieciakom po palcach byle szybciej

    • 11 1

    • Kto jedzie 80km/h po progach zwalnijących i po palcach dzieci. Pod sąd ich razem z Jarosławem K.

      • 1 1

    • (1)

      Ja rozumiem, że pieszemu ciężko ocenić prędkość auta, ale twierdzenie, że jeżdżą 80 km/h po progach zwalniających to jest trochę i śmieszne i tragiczne. Czemu tragiczne? Bo gdy dochodzi do jakiegokolwiek, gdziekolwiek wypadku, to zazwyczaj świadkowie zeznają że kierowca jechał bardzo szybko. Potem często dowody namacalne wskazują, że jednak jechał przepisowo. Ale oczywiście świadkowie byli święcie przekonani że jechał dużo szybciej.

      • 3 4

      • obawiam się, że cierpisz na samochodozę

        jeśli kierowca jechał z prędkością 30 km/h, pieszy miał 90% szans na wyjście z kolizji bez szwanku. Problem polega na tym, że wielu jeździ z prędkością 60 km/h i uważa, że robi to zgodnie z przepisami. Im więcej osób przesiądzie się na rowery i będzie rzetelnie traktować limity prędkości ( i sens ograniczeń typu 30 km/h) tym szansa realizacji "wizji zero" będzie większa. warto wiedzieć że za taką wizją optował Paweł Adamowicz.

        • 1 2

  • SP 20 Gdynia (3)

    Sprawdzic SP 20 przy Starodworcowej w Gdyni.
    W porze wieczornej dzieci na przejsciu nie są wogóle widoczne. Brak oświetlenia.
    Dziwne że dyrekcja jeszcze nie zareagowała.

    • 7 0

    • (2)

      Ta ulica, to na pewno w Gdyni? Jakaś taka wiejska z nazwy..

      • 1 5

      • w Poznaniu jest Półwiejska (1)

        Nazwa nie zmienia infrastruktury ulicy. Starodworcowa jest w Gdyni, tak jak napisał przedpiśca.

        • 3 0

        • Przedpisca??? Czyli pisior?

          • 0 0

  • wincej naziemnych (2)

    • 2 8

    • (1)

      wincej nor? by bandyci mieli wygodniej?

      • 2 2

      • Jacy bandyci? W tym kraju nie ma bandytów.. juz..

        • 0 3

  • badania u nich polegają na tym, że czekają na rannych...? (2)

    bo skoro nic się nie dzieje, to po co coś robić? Prawda?

    • 8 2

    • u nich czyli u kogo? (1)

      Coś ci się miesza chyba

      • 0 1

      • u nich czyli w urzędach i ZDiZ.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane