• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bezpieczniejsza ul. Słowackiego w cenie nowych barierek

Maciej Naskręt
10 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Wypadki i kolizje na ul. Słowackiego w lesie po opadach deszczu stają się standardem, ale jest szansa na poprawę bezpieczeństwa. Wypadki i kolizje na ul. Słowackiego w lesie po opadach deszczu stają się standardem, ale jest szansa na poprawę bezpieczeństwa.

240 tys. zł będzie kosztować poprawa przyczepności jezdni ul. Słowackiego na odcinku leśnym zobacz na mapie Gdańska. To tyle, ile rocznie miasto wydaje na naprawę uszkodzonych w wypadkach barier energochłonnych na tym odcinku.



Czy poprawienie jakości jezdni na ul. Słowackiego zapobiegnie zdarzeniom?

Wszystkie drogi wykonane z nawierzchni bitumicznej mają tę wadę, że po kilkunastu latach intensywnego użytkowania stają się mniej szorstkie - mikropory wypełniają się resztkami opon, a także zwykłym brudem. W efekcie jezdnie tracą właściwą przyczepność i stają się mniej bezpieczne dla podróżnych. Łatwiej wpaść na nich w poślizg, wydłuża się też droga hamowania.

Gdy stan ten potwierdza laboratorium drogowe, zarządca drogi powinien zlecić remont nawierzchni. Zwykle, by poprawić przyczepność drogi, nawierzchnię lekko się frezuje. Jednak taki zabieg obniża komfort jazdy i przyczynia się do szybszego spękania jezdni i powstawania dziur.

W ostatnim czasie pojawiła się technologia tzw. uszorstniania jezdni. W Polsce wykorzystywana jest na drogach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. W konsekwencji jezdnia odzyskuje swoje pierwotne właściwości w zakresie szorstkości.


30 dni na poprawę jakości jezdni

Takie rozwiązanie ma być jeszcze w te wakacje sprawdzone na leśnym odcinku ul. Słowackiego. Uszorstniona ma być jezdnia w kierunku Wrzeszcza.

- Na ul. Słowackiego wjedzie maszyna, która przy użyciu mikroopiłków, tzw. śruty, skierowanych na nawierzchnię pod wysokim ciśnieniem, usunie zabrudzenia. Sądzimy, że to poprawi parametry drogi - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Jedyną ofertę złożyła firma z Poznania, która za uszorstnienie około 2-kilometrowego odcinka zainkasuje 240 tys. zł. Firma będzie miała 30 dni na wykonanie prac od chwili podpisania umowy. Na razie harmonogram robót nie jest znany.

Czy to dużo? Raczej nie. Dość powiedzieć, że na wymianę barier drogowych uszkodzonych w wypadkach i kolizjach na ul. Słowackiego GZDiZ wydaje rocznie ok. 200-250 tys. zł.

Gdańsk nie wyklucza poprawy jakości nawierzchni także w innych miejscach - na ul. Świętokrzyskiej czy na ul. Spacerowej. Podobne prace przydałyby się też w Gdyni na ul. Sopockiej.

Ul. Słowackiego w Gdańsku jest bezlitosna dla kierowców przekraczających prędkość, nie tylko po czy w czasie deszczu, ale i przy dobrej pogodzie. Kilka tygodni temu zginęła tu młoda kobieta w ciąży. W całym 2016 roku policja była wzywana do 333 wypadków i kolizji.

Miejsca

Opinie (219) 4 zablokowane

  • Ciekawe, czy któryś z wypadkowiczów jechał prawidłową prędkością. Wykonanie tzw. uszorstkowienia spowoduje , że dla niektórych granica ryzyka przesunie się dalej i będą pędzić jeszcze szybciej. A ci tzw. naukowcy niech staną sobie obok jezdni i przez godzinę poobsewują co tam się dzieje. Wydaje mi się , że są to niepotrzebnie wydane pieniądze- a może chodzi o to?

    • 8 2

  • Pewnie podali limit 240tys

    firmie z Poznania może grunt się pod d*pą pali i wzięła tę robotę za g*wniane pieniądze, zrobią na odpi**dol i przez góra pół roku będzie bezpieczniej.

    • 0 0

  • Ten sam temat po raz trzeci nudy

    • 2 0

  • dlaczego miasto wydaje rocznie 240tys na bariery? (1)

    kasa powinna iść z OC sprawcy!

    • 10 2

    • jasne a składka roczna to minimum 5000 tysiaków

      za pojemnosc 1200

      • 0 0

  • my tak po polsku (1)

    Możecie stosować ograniczenia prędkości, pomiary odcinkowe, jodełki, srełki itd., ale jak jedzie osioł 30 na godzinę w zimę i panikuje hamując na maksa to i barierki będą koszone.
    Jak to w Polsce bywa - wybudować drogę krętszą niż górach o natężeniu porównywalnym z obwodnicą i teraz zastanówmy się co zrobić.
    jak na Spacerowej - najwięcej wypadków na 2 zakrętach, ale po co je likwidować - lepiej leczyć rannych i pochować zmarłych.
    p.s. koszt wypadków to rozumiem tylko koszt barierek. To może zlikwidować barierki? Jak u Bareji.

    • 2 7

    • zderzak w zderzak

      Jak mu nie będziesz wjeżdżał w bagażnik to facet przed tobą nie spanikuje.

      • 1 0

  • wypadki stają się standardem blabla jak się jezdzi bez wyobrazni i tyle w temacie !

    świetna,doskonale wyprofilowana droga.

    • 4 2

  • proponuję co 200 metrów policjant z radarem. Pensja 5 tys. brutto

    Koszt roczny 4 policjantów 240.000 (oczywiście w przybliżeniu, bo sprzęt itd.).

    • 5 0

  • Hehe dobre! Ogloscie uszorstkowienie a zapewniam, ze wypadkow bedzie jeszcze wiecej :D

    • 4 0

  • to nie ulica jest winna

    ale brawura....niewspółmierna do umiejętności

    • 12 1

  • 250 tys, to tanio

    Dodatkowo w tej cenie Gdańskie Melioracje zażyczą sobie płukania sieci kanalizacyjne na całym odcinku leśnym Słowackiego. Na miejscu tej firmy kazałbym sobie otworzyć każdą studnię i wpust przed przejęciem placu budowy :)

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane