• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Biało-zielony tramwaj dotarł do Gdańska. To ostatnia Pesa z 15 zamówionych

Szymon Zięba
5 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Biało-zielony tramwaj dojechał w nocy do Gdańska. Niedługo pojawi się na ulicach miasta.
  • Biało-zielony tramwaj dojechał w nocy do Gdańska. Niedługo pojawi się na ulicach miasta.
  • Biało-zielony tramwaj dojechał w nocy do Gdańska. Niedługo pojawi się na ulicach miasta.

Jest biało-zielony, a jego patronem będzie Roman Rogocz, legendarny napastnik Lechii Gdańsk. W nocy, z czwartku na piątek, do Gdańska dotarł ostatni tramwaj Pesa Jazz z pierwszej transzy 15 pojazdów zamówionych przez miasto w lutym 2018 r. w Bydgoszczy. Teraz rozpocznie się realizacja drugiej partii zamówienia, która obejmuje kolejnych 15 pojazdów.



Kolorystyka tramwajów w mieście:

Przypomnijmy: wszystkie tramwaje z pierwszej transzy zamówienia pierwotnie miały dotrzeć do Gdańska do sierpnia 2019 roku. Ze względu na niedotrzymanie terminów spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje nałożyła na wykonawcę kary umowne - w kwietniu mowa była o niemal 30 mln złotych.

Ostatecznie jednak 15 tramwajów dostarczono do Gdańska, a laweta z ostatnim - biało-zieloną Pesą - do miasta dojechała około 1 w nocy, z czwartku na piątek.

Jak powiedział wiceprezydent Gdańska, Piotr Borawski, nietypowe kolory składu to "hołd miasta na 75-lecie Lechii Gdańsk, klubu o wielkich zasługach dla naszej społeczności".

Legenda Lechii Roman Rogocz patronem tramwaju



Nic więc dziwnego, że na patrona składu wybrano legendarnego napastnika Lechii - Romana Rogocza.

Jak możemy przeczytać na stronie poświęconej historii gdańskiego klubu, Rogocz w czasie swojej kariery strzelił dla Lechii ponad 100 goli i jest jedynym graczem w historii gdańskiego klubu, który ma na swoim koncie trzycyfrową liczbę bramek.

Po tym, jak zawiesił piłkarskie buty na kołku, został trenerem Lechii, w sezonie 1971/72 wywalczył z nią awans do II ligi i został wybrany najlepszym trenerem Wybrzeża.

Do Gdańska przyjadą kolejne tramwaje



Biało-zielona Pesa Jazz jest ostatnim z 15 tramwajów zamówionych w lutym 2018 r. w bydgoskiej fabryce przez miasto.

Roman Rogocz (ur. 9 sierpnia 1926 w Chorzowie, zm. 7 lutego 2013) był legendarnym napastnikiem Lechii Gdańsk. Teraz będzie patronem gdańskiego tramwaju. Roman Rogocz (ur. 9 sierpnia 1926 w Chorzowie, zm. 7 lutego 2013) był legendarnym napastnikiem Lechii Gdańsk. Teraz będzie patronem gdańskiego tramwaju.
Jak zapowiada Piotr Borawski, wkrótce zacznie się realizacja kolejnego kontraktu. Urzędnicy chcieliby, by do końca roku przyjechały następne tramwaje - łącznie gdański tabor wzbogaci się o 30 nowych tramwajów Pesa Jazz Duo.

Pierwsza transza nowoczesnych składów



Nowe tramwaje są klimatyzowane i wyposażone w monitoring wewnętrzny oraz system informacji pasażerskiej. Są dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, a przyciski opisane są w alfabecie Braille`a. Znajduje się w nich również wydzielona powierzchnia dla wózków inwalidzkich i dziecięcych.

Biało-zielony tramwaj dojechał w nocy do Gdańska. Niedługo pojawi się na ulicach miasta. Biało-zielony tramwaj dojechał w nocy do Gdańska. Niedługo pojawi się na ulicach miasta.
Pojazdy zapewniają również wyższy komfort motorniczym. Kabiny wyposażone zostały m.in. w wygodniejsze fotele, miejsce na rzeczy osobiste, chłodziarkę na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB do ładowania urządzeń mobilnych, radioodbiornik oraz czujnik dymu papierosowego.

Podwójny przetarg na tramwaje dla Gdańska



Warto przypomnieć, że Pesa przetarg na dostawę tramwajów do Gdańska wygrała dopiero za drugim razem. Przy pierwszym podejściu przegrała z konsorcjum Solaris-Stadler, które zaoferowało wprawdzie wyższą cenę (różnica ok. 600 tys. zł), ale jednocześnie oferowało też znacznie dłuższe okresy gwarancji.

Rozkłady autobusów i tramwajów w Gdańsku



Ostatecznie GAiT unieważnił przetarg, uznając obie oferty za zbyt drogie.

W drugim podejściu wystartowała tylko Pesa. Jej oferta była co do grosza zgodna z oczekiwaniami finansowymi miejskiej spółki i wyniosła 138 mln 375 tys. zł (ok. 5,5 mln mniej niż w pierwszym przetargu) za 15 tramwajów z pakietem serwisowym. Następnie miasto zdecydowało się na skorzystanie z prawa opcji i rozszerzyło zakres zamówienia o dodatkowe 15 pojazdów.

Opinie (206) ponad 20 zablokowanych

  • Ktoś nadzoruje pracę Lisickiego ? (2)

    Jak to możliwe że Lisicki bierze sobie znajome spółki słupy do przetargów na setki mln zł sprzedaje pętle pod deweloperkę ... dlaczego miastem nie rządzą ludzie który kochają to miasto tylko ludzie którzy próbują się dorobić na naszym mieście lewiznami

    • 35 4

    • Bo takich sobie wybraliście

      Wystarczą wam bajeczki o solidarności, godności, walce z pisem i biegniecie w podskokach głosować na Adamowicz i Dulkiewicz.

      • 4 3

    • Ponieważ pożądny i uczciwy człowiek nie pcha się do polityki.

      • 0 2

  • Szczerze powiem: piękny jest.

    Takie powinny być wszystkie.

    • 21 16

  • to nie są kolory Lechii -Gdańsk tylko zgniłej trawy i kremu. (3)

    • 24 11

    • Nie zauważyłeś że zdjęcie było robione w nocy? (1)

      • 4 2

      • Janusz zna się za rzeczy, on ma lusterko w oku

        Nie widziałeś lamusie, ze w nocy zdjęcie robione ?

        • 2 1

    • Czyli pasuje.

      • 1 1

  • autobusy kupione 40 mln droższej niż przetarg z pierwszej ręki

    pętle autobusowe sprzedane
    Renoma od lat miliony złotych dostaje za nic
    Zero podwyżej dla kierowców zkm wynajmuje pętle autobusowe bo wszystko pod deweloperkę sprzedali. Czy prokurator NIK nie powinni kontrolować tej spółki ?
    Człowiek który karnie został wyrzucone z nieruchomości zarządza setkami mln zł w zkm i dziwnym trafem wszystko jest droższe i 20-30-40 mln zł za każdym razem robi się przetargi przez jakieś dziwne spółki gdzie każdy laik wie że Liscki zna właściciela takiej spółeczki osobiscie ....

    • 32 1

  • Dać go na linię do Gdyni (2)

    • 9 5

    • ...

      Wystarczy że żółto niebieskie skmki po Gdańsku jeżdżą

      • 1 2

    • a po czym beda jezdzic osle

      • 2 1

  • Brzydki... tak szczerze

    • 11 8

  • Czemu ten zielony taki zgnily? (1)

    Inicjatywa może się podobać lub nie, mi nie przeszkadza ale sam zielony kolor mógłby być bardziej żywy

    • 14 6

    • Zdjęcie było robione w nocy

      Reszty się domyśl

      • 2 0

  • Obstawiany

    Zepsuje się jeszcze w tym miesiącu?
    Czy dopiero w lipcu?

    • 11 5

  • Tramwaje to przeżytek już praktycznie niema gdzie ich kupic bo firmy sa w upadłości i kilka lat czeka sie na zamówienie (12)

    Obecnie wszędzie zastępuje się je autobusami bez emisji spalin. Nie maja żadnych wad tramwajów i same zalety zamiast torowisk wystarcza bus pasy z których korzystają inni.
    I jeszcze jedno Autobusy dojada same nie trzeba tygodniami lawetami ich przewozić.
    I kolejna przyjemnostka dla oszołomów pro tramwajowych .te nowe psuły sie juz w pierwszym tygodniu użytkowania w miescie !!

    • 7 33

    • Tak. Tylko że autobusy bez emisji spalin to nie jest problem (5)

      To infrastruktura, ładowarki na bazie autobusowej, ładowarki indukcyjne na pętlach, przewody, zwiększone zużycie energii a za tym idzie nowa elektrownia najlepiej na zieloną energię. To sa gigantyczne koszty. W Gdańsku za 150 lat

      • 4 2

      • Gigantyczne koszty to mamy przy budowie czy której kol wiek lini tramwajowej (2)

        Bzdury jakie wypisujesz potwierdzają ze bladego nie masz pojęcia.Wszystkie miasta w Polsce obecnie inwestują w autobusy elektryczne lub napedzane wodorem i niema zadnego powodu by budowac nową elektrownie dla nich .Moge sie zgodzic tylko ztym ze w gdańsku jako ostatni bedziemy je mieli bo Gdańsk jest najbardziej zacofanym miastem nie tylko w europie ale i w Polsce

        • 2 6

        • Inwestuja

          Taaa. Kupienie 1 sztuki to nie jest inwestycja.

          • 1 0

        • jakie miasto zakupiło autobusy na wodór?

          • 2 0

      • Najgorsza opcja bo zawalają i tak już zatłoczone drogi, (1)

        Ściera z opon i okładzin hamulcowych to kupa smogu i mikroplastiku, a wymiana akumulatorów kosztuje tyle, co prawie nowy pojazd, akumulatory litowe zatruwają środowisko a każde ładowanie i rozładowywanie przez jazdę to strata 20% energii w porównaniu z bezpośrednim zasilaniem. Najpierw się doucz, zanim coś napiszesz.

        • 3 2

        • Jakto jest ze glupek taki jak ty raz ze chce pouczac innych to jeszcze chwali się głupotą

          • 0 0

    • Wszędzie? Czyli gdzie? Czekam na przykłady.

      • 2 1

    • Kupić elektryczne autobusy (1)

      Wyrzucić elektryczne tramwaje.
      Myślenie godne iq60

      • 5 3

      • Twoje jest na poziomie meduzy czyli 1

        • 0 0

    • Tramwaje maja miasta z historia

      Jednym skacze gul inni będą wytykać. A jak by zamiast skm zrobić ulice i tylko autobusy by jeździły ? Więcej towaru czyli tirów na drogach. Szyny musza się zgadzać.

      • 2 0

    • Piszesz i piszesz,a same bzdury.

      Pierwsza z brzegu: autobusy elektryczne zwożą właśnie na lawetach do klientów. Wykazanie bzdurności reszty twoich "argumentów" to już dłuższa pisanina,która już była przerabiana.

      • 0 1

    • Wielkie szczęście,

      że jak powszechnie wiadomo autobusy są bezawaryjne.

      • 0 0

  • Potem ci sami wierni kibice zniszczą/pomalują/obrzucą kamieniami go po meczu. Dzicz. (1)

    • 27 5

    • Ta jasne kibice swoj tramwaj zdemoluja/Ty cos cpales?

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane