Fakty i opinie

Bilet droższy, ale starczy na dłużej

Najnowszy artukuł na ten temat

Skąd mam wziąć bilety?

Od 14 stycznia znikną  w Gdańsku bilety za 70 gr. Od tego dnia najtańszy bilet będzie kosztował 2 zł (ulgowy 1 zł), ale bedzie można z nim podróżować przez 15 minut.
Od 14 stycznia znikną w Gdańsku bilety za 70 gr. Od tego dnia najtańszy bilet będzie kosztował 2 zł (ulgowy 1 zł), ale bedzie można z nim podróżować przez 15 minut.
Najtańszy bilet w Gdańsku będzie kosztował 2 zł, ale pozwoli odbyć 15-minutową podróż. Po tygodniu protestów gdańszczan, władze miasta zaproponowały wczoraj kompromis w tej sprawie.

Władze Gdańska uległy protestom mieszkańcom. Świadczy to o ich:

mądrości 35%
słabości 10%
sprytnej strategii negocjacyjnej 55%
zakończona Łącznie głosów: 1996
Teraz już nikt nie powinien protestować: choć najtańszy bilet w Gdańsku zdrożeje o 40 proc. (ze 1,40 zł do 2 zł), to pozwoli odbyć o 50 proc dłuższą podróż. Od 14 stycznia kasując bilet za 2 zł będziemy mogli podróżować 15 minut, a nie jak dotąd proponowano - 10 minut.

Tydzień temu zastępca prezydenta Gdańska Maciej Lisicki ujawnił swój plan reformy taryfy komunikacji miejskiej. Zgodnie z nim miały spaść ceny wszystkich biletów okresowych (od 2 do 22 zł), zaś ceny biletów czasowych (30, 60 minut i 24-godzinny) miały pozostać na dotychczasowym poziomie.

Wyjątkiem miał być bilet 10-minutowy, którego cena - jako jedynego - miała wzrosnąć, ale za to aż o 40 proc.: ze 1,40 zł do 2 zł.

- Pomimo podwyżki i tak będzie to niemal najtańszy bilet komunikacji miejskiej w Polsce - jeszcze we wtorek przekonywał Maciej Lisicki. Dodawał, ze to krok w stronę upowszechnienia biletów miesięcznych, które są korzystne zarówno dla mieszkańców, jak i dla miasta.

Trudno powiedzieć co go przekonało (ponad tysiąc komentarzy na forum trojmiasto.pl, mało subtelne maile od gdańszczan, telefony dzwoniące w redakcjach lokalnych gazet?) w każdym razie wczoraj zmienił zdanie.

- Wprowadziliśmy autopoprawkę do uchwały - przyznaje Antoni Szczyt, odpowiedzialny w gdańskim Urzędzie Miejskim za komunikację. - Proponujemy w niej likwidację biletu 10-minutowego i zastąpienie go biletem 15-minutowym, który kosztowałby 2 zł (ulgowy złotówkę).

To nie koniec korzystnych dla gdańszczan zmian w taryfie. Wydłuży się także czas obowiązywania biletu za 2,80 zł. Dziś wystarcza on na 30 minut podróży, zaś od stycznia będzie można dzięki niemu podróżować o 50 proc. dłużej, czyli przez 45 minut.

- Bilet 45-minutowy to de facto bilet jednoprzejazdowy, ponieważ można nim pokonać trasę większości linii autobusowych i tramwajowych w Gdańsku - cieszy się radna Agnieszka Pomaska, która miała spory udział w wypracowaniu kompromisowego rozwiązania.

Nie ma jednak wątpliwości, że ta zmiana obciąży budżet Gdańska. Skąd władze wezmą więc pieniądze na jej sfinansowanie? Zapewne ze znacznego wzrostu wpływów ze sprzedanych biletów, który ma miejsce od czasu, gdy kontrole w gdańskich autobusach i tramwajach prowadzi Renoma. Ciekawe jest jednak to, że jeszcze dwa dni temu przekonywano, że dodatkowe wpływy poszły na otwieranie nowych linii i - bliżej nie sprecyzowany - "wzrost jakości usług komunikacyjnych w mieście".

Propozycje cen biletów w Gdańsku od 14 stycznia 2008 r.

bilety jednorazowe
15 minutowy - 2 zł (dziś 10-minutowy za 1,40 zł)
45 minutowy - 2,80 zł (dziś 30 minutowy)
60 minutowy - 4,20 zł (bez zmian)
24 godzinny - 9,10 zł (bez zmian)

bilety okresowe ważne od pon. do pt.
do 6 przystanków - 35 zł (dziś 37 zł)
do 12 przystanków - 53 zł (dziś 57 zł)
do 20 przystanków - 69 zł (dziś 74 zł)
powyżej 20 przystanków - 96 zł (dziś 103 zł)

bilety okresowe ważne cały tydzień
do 6 przystanków - 44 zł (dziś 47 zł)
do 12 przystanków - 66 zł (dziś 71 zł)
do 20 przystanków - 88 zł (dziś 94 zł)
powyżej 20 przystanków - 100 zł (dziś 118 zł)
sieciowy - 110 zł (dziś 132 zł)

Opinie (345) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    Jedynym sensownym rozwiązaniem jest powrót do biletów jednoprzejazdowych choć znając władzę miasta to taki bilet kosztowałby u nas jakieś 10zł.

    • 0 0

    • BILECIKI

      A może troszeczkę zwiększyć ilość przystanków w biletach miesięcznych Z 6 na 7.Co z tego,że bileciki mają przedłużony czas przejazdu,jak i tak chcąc dojechać do Dworca Głównego muszę skasować 2 złote dla 1 przystanku.

      • 0 0

    • Niekoniecznie

      Bilet jedno przejazdowy udeżyl by w ludzi którzy dojeżdżają stosunkowo blisko, np właśnie 10-15 minut. Jeśli teraz płacą 0,7/1,40 PLN to wtedy pewnie płacili by jakoś 2/4 PLN

      • 0 0

  • Dobra decyzja, przynajmniej nie będe musiał szukać drobnych dla kierowcy.

    jest błąd w ankiecie:
    Władze Gdańska uległy protestom mieszkańcom. Świadczy to o ich:

    O co cho?

    • 0 0

  • Gdańsk Radomiem Trójmiasta... (3)

    ale teraz Gdańszczanie sobie pojeżdżą!!

    15min za 2 zł!!

    Najtańszy bilet w Polsce!! Dobre!

    Proszę bardzo - Gdynia 2zł na całej linii od kilku lat!

    Czasowe bilety to największa porażka ZTM!

    W takim mieście jak Gdańsk powinny być bilety STREFOWE, a nie czasowe!! STREFOWE!!

    Ptasie móżdżki z UM Gdańska...

    • 0 0

    • osskaa (1)

      ale jak przyjdzie ci się po 5 minutach przesiąść w gdyni z autobusu na autobus to wybulisz już nie 2, a 4 zlote. Pomyśl, zanim walniesz kolejną bzdurę.

      • 0 0

      • W Gdyni nie ma praktycznie potrzeby sie przesiadac. Po kieszeni dostana ci ktorzy maja tylko kilka przystankow do pracy czy na uczelnie. Beda jechac 5 minut a zaplaca za 15.

        • 0 0

    • skąd pomysł na strefowe

      a co z nieszczęśnikami mieszkającymi na granicach stref???

      • 0 0

  • słuszna decyzja

    Dobrze, że jak już podnieśli ceny, to i czas biletu wydłużyli nam włodarze. To jedyne racjonalne wyjście z tego bigosu z twarzą, po tym, co pan Lisicki pokazał wcześniej i tej burzy tutaj i na innych portalach.

    ale to i tak jeszcze nie to, co być powinno(bilety na przejazdy/dystanse, nie czas)

    • 0 0

  • idiotyzm decydentów powala (1)

    proponuję zrobić jednominutowe lub jednoprzystankowe - wtedy każdego się zadowoli

    a ja pytam się gdzie ten bilet na całe Trójmiasto?

    i odsyłam do TORONTO, gdzie na jednym bilecie można przejechać całą wielką aglomerację - przesiadając się z metra na tramwaj czy autobus

    wszystko czyste, punktualne i bezpieczne

    bez idiotycznych wydatków na 'renomy' itp...

    • 0 0

    • bliżej

      Nie trzeba odsyłać nikogo za ocean...wystarczy spojrzeć chociażby na Wawę...

      • 0 0

  • niby dobrze, ale (1)

    pomysl z 15 minu za 2 zl podoba mi sie,
    ale moim zdaniem lepiej byloby nie ruszac juz biletu 30 minutowego, niech zostanie za 2,80 albo nawet niech kosztuje 3 zlote, wtedy mamy ladna logike i latwe przeliczniki:
    15 min - 2 zl (czyli godzina jazdy za 8 zl)
    30 min - 3 zl (1h za 6 zl)
    60 min - 4 zl (1h za 4 zl),

    czyli czym "dluzszy bilet" tym tansza jazda.
    Prze wyzej zaproponowanym rozwiazaniu, nawet nie bedzue mozna tych biletow laczyc....

    • 0 0

    • przeczytaj dobrze...

      teraz jest 30-minutowy za 2,80zł, a będzie 45-minutowy za tyle samo!!!

      • 0 0

  • na początek dobre i to (1)

    ale gdzie przepraszam za niewybredne opinie o mieszkańcach????
    A przy wyborach bede pamietac....
    I nim znowu z czymś władzunia wyskoczy, to moze najpierw pomysli

    • 0 0

    • d

      Ciekawe za co mają przepraszać, to chyba lisickiego powinno się przeprosić, on nikogo nie wyzywał... a jego i owszem (od zlodziejów, gejów i jeszcze gorzej)

      • 0 0

  • Bilet sieciowy

    Dlaczego nie można doładować biletu sieciowego elektronicznego ulgowego na dwa tygodnie lub tydzień tylko na 30 dni

    • 0 0

  • SUPER

    :)

    • 0 0

  • dobry kompromis

    a strefy z czasem, gdansk jest za wielki na strefy, a za maly na ich brak. taki paradoks, za duzo nieuzytkow wewnatrz miasta. poczekamy zobaczymy

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.