• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilet droższy, ale starczy na dłużej

Michał Stąporek
15 listopada 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Skąd mam wziąć bilety?
Od 14 stycznia znikną  w Gdańsku bilety za 70 gr. Od tego dnia najtańszy bilet będzie kosztował 2 zł (ulgowy 1 zł), ale bedzie można z nim podróżować przez 15 minut. Od 14 stycznia znikną  w Gdańsku bilety za 70 gr. Od tego dnia najtańszy bilet będzie kosztował 2 zł (ulgowy 1 zł), ale bedzie można z nim podróżować przez 15 minut.
Najtańszy bilet w Gdańsku będzie kosztował 2 zł, ale pozwoli odbyć 15-minutową podróż. Po tygodniu protestów gdańszczan, władze miasta zaproponowały wczoraj kompromis w tej sprawie.

Władze Gdańska uległy protestom mieszkańcom. Świadczy to o ich:

Teraz już nikt nie powinien protestować: choć najtańszy bilet w Gdańsku zdrożeje o 40 proc. (ze 1,40 zł do 2 zł), to pozwoli odbyć o 50 proc dłuższą podróż. Od 14 stycznia kasując bilet za 2 zł będziemy mogli podróżować 15 minut, a nie jak dotąd proponowano - 10 minut.

Tydzień temu zastępca prezydenta Gdańska Maciej Lisicki ujawnił swój plan reformy taryfy komunikacji miejskiej. Zgodnie z nim miały spaść ceny wszystkich biletów okresowych (od 2 do 22 zł), zaś ceny biletów czasowych (30, 60 minut i 24-godzinny) miały pozostać na dotychczasowym poziomie.

Wyjątkiem miał być bilet 10-minutowy, którego cena - jako jedynego - miała wzrosnąć, ale za to aż o 40 proc.: ze 1,40 zł do 2 zł.

- Pomimo podwyżki i tak będzie to niemal najtańszy bilet komunikacji miejskiej w Polsce - jeszcze we wtorek przekonywał Maciej Lisicki. Dodawał, ze to krok w stronę upowszechnienia biletów miesięcznych, które są korzystne zarówno dla mieszkańców, jak i dla miasta.

Trudno powiedzieć co go przekonało (ponad tysiąc komentarzy na forum trojmiasto.pl, mało subtelne maile od gdańszczan, telefony dzwoniące w redakcjach lokalnych gazet?) w każdym razie wczoraj zmienił zdanie.

- Wprowadziliśmy autopoprawkę do uchwały - przyznaje Antoni Szczyt, odpowiedzialny w gdańskim Urzędzie Miejskim za komunikację. - Proponujemy w niej likwidację biletu 10-minutowego i zastąpienie go biletem 15-minutowym, który kosztowałby 2 zł (ulgowy złotówkę).

To nie koniec korzystnych dla gdańszczan zmian w taryfie. Wydłuży się także czas obowiązywania biletu za 2,80 zł. Dziś wystarcza on na 30 minut podróży, zaś od stycznia będzie można dzięki niemu podróżować o 50 proc. dłużej, czyli przez 45 minut.

- Bilet 45-minutowy to de facto bilet jednoprzejazdowy, ponieważ można nim pokonać trasę większości linii autobusowych i tramwajowych w Gdańsku - cieszy się radna Agnieszka Pomaska, która miała spory udział w wypracowaniu kompromisowego rozwiązania.

Nie ma jednak wątpliwości, że ta zmiana obciąży budżet Gdańska. Skąd władze wezmą więc pieniądze na jej sfinansowanie? Zapewne ze znacznego wzrostu wpływów ze sprzedanych biletów, który ma miejsce od czasu, gdy kontrole w gdańskich autobusach i tramwajach prowadzi Renoma. Ciekawe jest jednak to, że jeszcze dwa dni temu przekonywano, że dodatkowe wpływy poszły na otwieranie nowych linii i - bliżej nie sprecyzowany - "wzrost jakości usług komunikacyjnych w mieście".

Propozycje cen biletów w Gdańsku od 14 stycznia 2008 r.

bilety jednorazowe
15 minutowy - 2 zł (dziś 10-minutowy za 1,40 zł)
45 minutowy - 2,80 zł (dziś 30 minutowy)
60 minutowy - 4,20 zł (bez zmian)
24 godzinny - 9,10 zł (bez zmian)

bilety okresowe ważne od pon. do pt.
do 6 przystanków - 35 zł (dziś 37 zł)
do 12 przystanków - 53 zł (dziś 57 zł)
do 20 przystanków - 69 zł (dziś 74 zł)
powyżej 20 przystanków - 96 zł (dziś 103 zł)

bilety okresowe ważne cały tydzień
do 6 przystanków - 44 zł (dziś 47 zł)
do 12 przystanków - 66 zł (dziś 71 zł)
do 20 przystanków - 88 zł (dziś 94 zł)
powyżej 20 przystanków - 100 zł (dziś 118 zł)
sieciowy - 110 zł (dziś 132 zł)

Opinie (345) ponad 10 zablokowanych

  • mam to gdzies

    to nie ma znaczenia

    • 0 0

  • Można jeszcze kasować te stare bilety po 70 gr bez dopłat? Mam ich sporo więc muszę czym predzej wykorzystać.

    • 0 0

  • Stracą tylko Ci,

    którzy jeżdżą stale ok. 3 do 5 przystanków i zajmuje im to niecałe 10 min. A takich jest wielu :(

    • 0 0

  • do Michał

    a gdzie po drugie baranie ?

    • 0 0

  • Do BazyL

    Głupi to ty jesteś bo nie możesz sie dostosowć do taryfy jaka obowiązuje i potem płacisz kwity hahaha

    • 0 0

  • Jadę tramwajem 1 przystanek następnie przesiadam się na autobus i płacę 1,40 zł. Jeżeli by wprowadzili te jakieś strefowe co w gdyni, to płaciłbym 2,80 zł, a z tego co wiem to ludzie zazwyczaj jeżdżą z przesiadkami więc to się nie opłaca. A po drugie, po co wprowadzać mętlik ;/

    • 0 0

  • dobre rozwiązania ale...

    czemu nie wprowadza biletow 2-3 miesiecznych, weekendowych?

    • 0 0

  • semestralne?

    a co z biletami semestralnymi?
    tutaj nic sie nie zmienia?

    • 0 0

  • Ja uwazam ze najlepiej by bylo jakby wprowadzili bilety na trase jak w Gdyni np. a co do wypowiedzi innych to nie dajcie sie Renomie wlepili mi 3 mandaty w zyciu od kazdego sie odwolalem nawet nic nie placac bo polowa tych baranow z Renomy to oszusci ktorzy wykorzystuja nie wiedze pasazerow ja znam swoje prawa i znam ich i radze wam sie dowiedziec co oni moga a co nie po 1 to jak stoimy w korku i bilet sie nam skonczyl wsiada taki decydent i prosi o bilet po czym mowi ze juz minelo np. 3 minuty i bedzie mandat to mu powiedzcie ze wedlug rozkladu mam wazny bilet nawet 5 min. jeszcze i nic wam nie ma prawa zrobic mozecie go nawet wysmiac a najlepeiej wziasc numer poczny pojsc do renomy i niech go wywala bo beda dalej ludzi oszukiwac pozdro!!

    • 0 0

  • Niby pomysł dobry

    ale, jak ktoś chce przejechać dwa przystanki, to średnio mu się to opłaci.
    Rzadko zdarza mi się jeździć dłużej niż 10 minut, więc mnie ta zmiana kompletnie nie urządza, bo za to samo będe płacić więcej..

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane