• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilet droższy, ale starczy na dłużej

Michał Stąporek
15 listopada 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Skąd mam wziąć bilety?
Od 14 stycznia znikną  w Gdańsku bilety za 70 gr. Od tego dnia najtańszy bilet będzie kosztował 2 zł (ulgowy 1 zł), ale bedzie można z nim podróżować przez 15 minut. Od 14 stycznia znikną  w Gdańsku bilety za 70 gr. Od tego dnia najtańszy bilet będzie kosztował 2 zł (ulgowy 1 zł), ale bedzie można z nim podróżować przez 15 minut.
Najtańszy bilet w Gdańsku będzie kosztował 2 zł, ale pozwoli odbyć 15-minutową podróż. Po tygodniu protestów gdańszczan, władze miasta zaproponowały wczoraj kompromis w tej sprawie.

Władze Gdańska uległy protestom mieszkańcom. Świadczy to o ich:

Teraz już nikt nie powinien protestować: choć najtańszy bilet w Gdańsku zdrożeje o 40 proc. (ze 1,40 zł do 2 zł), to pozwoli odbyć o 50 proc dłuższą podróż. Od 14 stycznia kasując bilet za 2 zł będziemy mogli podróżować 15 minut, a nie jak dotąd proponowano - 10 minut.

Tydzień temu zastępca prezydenta Gdańska Maciej Lisicki ujawnił swój plan reformy taryfy komunikacji miejskiej. Zgodnie z nim miały spaść ceny wszystkich biletów okresowych (od 2 do 22 zł), zaś ceny biletów czasowych (30, 60 minut i 24-godzinny) miały pozostać na dotychczasowym poziomie.

Wyjątkiem miał być bilet 10-minutowy, którego cena - jako jedynego - miała wzrosnąć, ale za to aż o 40 proc.: ze 1,40 zł do 2 zł.

- Pomimo podwyżki i tak będzie to niemal najtańszy bilet komunikacji miejskiej w Polsce - jeszcze we wtorek przekonywał Maciej Lisicki. Dodawał, ze to krok w stronę upowszechnienia biletów miesięcznych, które są korzystne zarówno dla mieszkańców, jak i dla miasta.

Trudno powiedzieć co go przekonało (ponad tysiąc komentarzy na forum trojmiasto.pl, mało subtelne maile od gdańszczan, telefony dzwoniące w redakcjach lokalnych gazet?) w każdym razie wczoraj zmienił zdanie.

- Wprowadziliśmy autopoprawkę do uchwały - przyznaje Antoni Szczyt, odpowiedzialny w gdańskim Urzędzie Miejskim za komunikację. - Proponujemy w niej likwidację biletu 10-minutowego i zastąpienie go biletem 15-minutowym, który kosztowałby 2 zł (ulgowy złotówkę).

To nie koniec korzystnych dla gdańszczan zmian w taryfie. Wydłuży się także czas obowiązywania biletu za 2,80 zł. Dziś wystarcza on na 30 minut podróży, zaś od stycznia będzie można dzięki niemu podróżować o 50 proc. dłużej, czyli przez 45 minut.

- Bilet 45-minutowy to de facto bilet jednoprzejazdowy, ponieważ można nim pokonać trasę większości linii autobusowych i tramwajowych w Gdańsku - cieszy się radna Agnieszka Pomaska, która miała spory udział w wypracowaniu kompromisowego rozwiązania.

Nie ma jednak wątpliwości, że ta zmiana obciąży budżet Gdańska. Skąd władze wezmą więc pieniądze na jej sfinansowanie? Zapewne ze znacznego wzrostu wpływów ze sprzedanych biletów, który ma miejsce od czasu, gdy kontrole w gdańskich autobusach i tramwajach prowadzi Renoma. Ciekawe jest jednak to, że jeszcze dwa dni temu przekonywano, że dodatkowe wpływy poszły na otwieranie nowych linii i - bliżej nie sprecyzowany - "wzrost jakości usług komunikacyjnych w mieście".

Propozycje cen biletów w Gdańsku od 14 stycznia 2008 r.

bilety jednorazowe
15 minutowy - 2 zł (dziś 10-minutowy za 1,40 zł)
45 minutowy - 2,80 zł (dziś 30 minutowy)
60 minutowy - 4,20 zł (bez zmian)
24 godzinny - 9,10 zł (bez zmian)

bilety okresowe ważne od pon. do pt.
do 6 przystanków - 35 zł (dziś 37 zł)
do 12 przystanków - 53 zł (dziś 57 zł)
do 20 przystanków - 69 zł (dziś 74 zł)
powyżej 20 przystanków - 96 zł (dziś 103 zł)

bilety okresowe ważne cały tydzień
do 6 przystanków - 44 zł (dziś 47 zł)
do 12 przystanków - 66 zł (dziś 71 zł)
do 20 przystanków - 88 zł (dziś 94 zł)
powyżej 20 przystanków - 100 zł (dziś 118 zł)
sieciowy - 110 zł (dziś 132 zł)

Opinie (345) ponad 10 zablokowanych

  • ADAMOWICZ I INNI - PÓŁ ŻYCIA JUŻ PRZEZ WAS TRACE W KORKU !!

    Przejedż sie czasami po Gdańsku. Wiecej wysepek i zweżania - tak.. I potem sie dziwic, ze nikt nie lubi tego blazna.
    A bilety tylko strefowe. Dzisiaj nic co czasowe nie ma już racji bytu jak za PRL. W PRL były maluchy na talony i kazdy wytracał czas w kolejce do Polmozbytu - tyle tylko, że nie Pol zycia i to mialo już większy sens, bo przynajmniej jak już kupileś to mogłeś jechać.
    Dziś kupujesz samochod i nie możesz jechać, bo żaden jeleń nie pomyslał na przeicagu 20 lat,ze samochodów przybywa i są drogi za wąskie.
    Powiedz mi czlowieku, po co ty tam pracujesz ?

    • 0 0

  • Podwżka biletu jak już to z 1.40 do 1.70 - to max. Tylko polowa jest wymuszona wzrostem cen paliwa. Druga polowa to wina wladz,

    że drog nie buduja wiec sobie te 2 zł możecie wsadzić konkretnie w d..pe. Cena ropy idzie w góre. Płaczki płaczą, że wyczerpało sie już polowa ropy na świecie. Ale już nikt nie myśli, że ta druga polowa ropy, ktora jest wydobywana idzie konkretnie w powietrze podczas stania w korku. Policz samochody, ktore stoją i spalaja paliwo. Ile by można wiecej przejechać czy przewieźć, gdyby można bylo jechać. To nie, lepiej sie nachapać, nazreć i zaprojektować wysepki.
    A wydlużanie czasu biletów o 15 min to bedziecie mogli zrobić jak zrobicie porzadek z drogami i autobusy bedą jeżdzić wg rozkładu, bo teraz wasze 15 min malo kogo interesuje.

    • 0 0

  • Dodam jeszcze, że autobusami jeżdżą po raczej Ci, którzy nie mają samochodu czy to ze względów finansowych czy innych jak np bo

    mają blisko do pacy. Wiec jak ktoś ma blisko to sie przejdzie na piechote raczej niż jak ma stac pol godziny i czekac z dr Do idiotów z urzędu:
    Dla jeżdążdych autobusami bilet powinien być darmowy za to, że w ogóle tym jezdżą i łachy nie robicie pajace bo jezdząc autobusem rozałdowujesz ruch na drogach, których nie ma
    Jeszcze bym sie zastanowil czy nie powinno sie wyplacać odszkodowania jakiegos, albo wyplacania dodatku szkodliwego tym którzy z ZKM korzystają.

    • 0 0

  • ADAMOWICZ ZRÓB COŚ W KOŃCU DLA TYCH LUDZI, KTÓRZY NA CIEBIE GLOSOWALI

    Jak nie wiesz co to chętnie podpowiem.
    Bo narazie wyglada na to, ze jak już nie ma skąd zdzierać to sie z biedaka zdziera.
    Może zrobić liste co jest nie tak i gdzies tam przeslać do was.
    Może nie masz pomysłu co dalej i trzeba Ci powiedzieć.
    Bo Euro 2012 to raczej wiemy już , że do skutku nie dojdzie, wiec bez sensu sie na tym koncentrować, pstrykać foty z szalikiem i robić coś co nie ma sensu, przy okazji robiac wode z mózgu biednym ludziom i jeszcze ich okradac.

    • 0 0

  • JA BYM ZA DARMO TYM NIE JECHAL !!!

    • 0 0

  • nie wiem skąd biadolenie nad budżetem miasta?

    Mamy jedną z najdroższych komunikacji miejskich i podwyżka do 2 złotych zostaje utrzymana. Wszyscy ci pasażerowie (w tym i niżej podpisana), którzy dotąd jechali do 10 minut, teraz zapłacą więcej o ok. 45%. Tego na pewno nie zrekompensuje mi odrobinę mniejsza cena biletu miesięcznego.

    Krok w dobrym kierunku to przedłużenie czasu biletu za 2,80 do 45 min. Jeśli z założenia taryfy czasowej miał to być bilet głównie przesiadkowy, to zacznie spełniac swoje zadanie na tych samych trasach, ale w zakorkowanym mieście. (Trudno prosić kierowcę pierwszego pojazdu o wydawanie pasażerom zaświadczeń dla renomy!)

    Przedłużenie droższego biletu do 15 minut na pewno zmniejszy niepokój pasażerów, jadących na trasie 10 minutowej i cały czas nerwowo patrzących na zegarek, jakie opóźnienie ma pojazd.
    Może ułatwi życie pasażerom tras 12-15 minutowych.

    Podwyżka pozostaje podwyżką, przełknięcie jej zostaje z lekka osłodzone przedłużeniem tras, co powinno nastąpić (przedłużenie) dawno temu.

    • 0 0

  • (4)

    cóz nie jest to rewelacja, ale nalezy na plus zaliczyc władzy że słucha i potrafi wyciagac wnioski.

    • 0 0

    • (3)

      łaski nie robią że słuchają, to zdaje się my ich wybieramy i utrzymujemy?

      • 0 0

      • (2)

        jasne ze nie ale jak sie punktuje na minus to nalezałoby tez zobaczyc jesli wystapi jakis plus.
        krytyka nie jest sztuka dla sztuki, krytyka powinna coś zmieniac. tutaj sie udało. wiec dla mnie to plus.

        • 0 0

        • (1)

          plus czyli mniejszy minus?

          • 0 0

          • jak by spojrzec to plus to dwa minusy.

            • 0 0

  • a moze "wlodarze gdanska" przejedzcie sie do stolicy

    tam i ceny komunikacji nizsze i bilet laczony i bilety 1 przejazdowe i czasowe - dla kazdego - no ale zapomnialem w tym kraju myslenie boli!!!!!

    • 0 0

  • władza jest chyba dla mieszkanców, a nie odwrotnie?

    • 0 0

  • bilety jednoprzejazdowe

    Przy takim rozkładzie linii tramwajowych jak mamy w Gdańsku, idealnym rozwiazaniem jest bilet jednoprzejazdowy. Do centrum możemy dostać sie z każdej dzielnicy bez przesiadki, więc taki bilet zdałby egzamin. Poza tym powinno sie pozostawic bilet 10-minutowy dla ludzi którzy chcą poruszac się w obrebie swojej dzielnicy (zakupy, szkoła, basen)i czesto jeżdżą 2, góra 3 przystanki. Taka reformą się zajmijcie nasi kochani Radni. Bierzecie pieniadze od nas, więc DO PRACY!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane