Fakty i opinie

Bilet metropolitalny kupimy za dwa lata

Najnowszy artukuł na ten temat

Wyrok ws. systemu Fala: wyniki przetargu do weryfikacji

Walidatory, jakie mają pojawić się w pojazdach komunikacji na Pomorzu, przypominać będą urządzenia montowane w tramwajach. Na zdjęciu automat biletowy w poznańskim tramwaju Modertrans.
Walidatory, jakie mają pojawić się w pojazdach komunikacji na Pomorzu, przypominać będą urządzenia montowane w tramwajach. Na zdjęciu automat biletowy w poznańskim tramwaju Modertrans. fot. Maciej Korolczuk / Trojmiasto.pl

Od września przyszłego roku będzie można korzystać z pierwszych możliwości tzw. wspólnego biletu, który od 2021 r. ma ułatwić przejazdy komunikacją publiczną największych organizatorów transportu w Trójmieście i sporej części Pomorza. Tłumaczymy, jak będzie to wyglądać w praktyce.



Czy bilet metropolitalny ułatwi poruszanie się po Trójmieście i Pomorzu?

tak, to radykalny krok naprzód 61%
trudno powiedzieć 16%
nie, nic się nie zmieni 23%
zakończona Łącznie głosów: 1045
Na trwających w Gdańsku targach kolejowych Trako 2019 podpisano umowę pomiędzy należącą do pomorskich samorządów spółką Innobaltica a Centrum Unijnych Projektów Transportowych, czyli instytucją, która ocenia przedsięwzięcia transportowe finansowane ze środków unijnych.

Zgodnie z umową CUPT przekazał spółce realizującej wspólny bilet dla Pomorza 90 mln zł (łączny koszt systemu wyniesie 106,5 mln zł netto).

Za te pieniądze powstanie wspólna platforma płatnicza, która z jednej strony umożliwi pasażerom podróż po województwie pomorskim u różnych przewoźników, bez konieczności znajomości ich taryf i bez poszukiwania punktów sprzedaży biletów, a z drugiej pomoże przewoźnikom i organizatorom transportu rozliczać się za przejazdy między poszczególnymi gminami.

- Podpisanie umowy daje nam przede wszystkim zielone światło do wyłonienia wykonawcy systemu - mówi Katarzyna Wośko, rzecznik prasowy spółki Innobaltica. - Dopiero gdy go poznamy, będziemy mogli powiedzieć, jak w szczegółach będzie wyglądać cały system. Chcemy wyłonić wykonawcę do końca roku, ale niewykluczone, że uda się to zrobić nieco wcześniej.
- Chcę podkreślić, że najpierw musi powstać wspólny system do rozliczeń, by następnie móc wprowadzić tzw. wspólny bilet. Z pierwszych elementów systemu będziemy mogli korzystać już za rok, ale na wspólny bilet trzeba poczekać. Myślę, że to perspektywa dwóch najbliższych lat - podkreśla Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Wdrożenie w dwóch etapach



Plan zakłada, że pierwszy etap systemu zostanie wdrożony dokładnie za rok - we wrześniu 2020 r. Wówczas ruszy aplikacja i planer, za pomocą których pasażer będzie mógł kupić bilet, zaplanować podróż i wyliczyć jej koszty.

Rok później ma być już gotowa tzw. karta transportowa, którą będzie można doładować dowolną kwotą, a środki będą z niej uwalniane każdorazowo podczas podróży. Wówczas także w pojazdach pojawią się tzw. walidatory, na których podróżni muszą odbić kartę przy wejściu i wyjściu z danego pojazdu, by system mógł naliczyć odpowiednią taryfę za przejazd.

- Przez co najmniej dwa lata potrwa etap przejściowy, bo elektroniczny bilet nie wyprze od razu dotychczasowych biletów - dodaje Wośko. - Decyzję o tym, kiedy poszczególne samorządy będą wygaszać papierowe bilety, pozostawiamy władzom lokalnym. Mamy świadomość, że nie wszyscy pasażerowie będą z miejsca gotowi na przejście na system bezgotówkowy. Warto jednak pamiętać, że bilety papierowe są najdroższe - zarówno pod względem produkcji, jak i dystrybucji. Chcemy od tego odchodzić - właśnie w imię oszczędności papieru, redukcji kosztów, ale i wygody pasażerów.

Czym, jak i za ile? Wszystko wskaże system



Jest wrzesień 2020 roku. Pan Michał, który mieszka we Wrzeszczu, chce pojechać do Słupska. Jak przebiegnie jego podróż?

Posiadając smartfon z wgraną aplikacją, pan Michał wprowadzi w niej docelowe miejsce podróży. System zaplanuje i wskaże, gdzie, o której, z jakiego peronu i za ile zostanie zrealizowany przejazd, najpierw przez Gdańsk, potem pociągiem, a następnie w Słupsku. Jeśli pan Michał ma problemy z poruszaniem się, aplikacja będzie mogła wskazać, że chce jechać pojazdem niskopodłogowym.

Aby zapłacić za przejazd, pan Michał będzie musiał mieć przy sobie jeden z czterech możliwych nośników: w przyszłym roku na razie tylko aplikację w smartfonie, kartę kredytową lub papierowy bilet z kodem QR. Za dwa lata będzie mógł już posiadać specjalną kartę transportową (więcej o niej za chwilę).

Zamiar jest taki, by w trakcie podróży pan Michał czuł, że system jest łatwy w obsłudze, intuicyjny, niezawodny i precyzyjnie rozlicza podróż.

W systemie, z którego od września 2020 r. będą mogli korzystać podróżni, znajdą się m.in. konta pasażerów, informacje o cenach biletów, trasach przejazdów autobusów, tramwajów, trolejbusów i pociągów, rozkłady jazdy.

2006 r. Kolejka pasażerów oczekujących na doładowanie karty miejskiej na ul. Chlebnickiej. Wkrótce płatności za przejazdy komunikacją w dużej części będziemy dokonywać już tylko elektronicznie.
2006 r. Kolejka pasażerów oczekujących na doładowanie karty miejskiej na ul. Chlebnickiej. Wkrótce płatności za przejazdy komunikacją w dużej części będziemy dokonywać już tylko elektronicznie. fot. Krzysztof Mystkowski / KFP

Korzyści dla pasażerów i dla przewoźników



Produktem docelowym - za minimum dwa lata - ma być tzw. wspólny bilet. Głównie w formie elektronicznej, która ma być wygodniejsza, bo system ma "za nas" decydować, jaką - najkorzystniejszą dla pasażera - opłatę naliczyć za przejazd. Przy zakupie biletu papierowego z kodem QR będziemy zdani na pracownika punktu obsługi klienta lub prowadzącego dany pojazd.

Korzystna ma być też rejestracja w systemie. Bez niej także będzie można korzystać ze wspólnego biletu, ale w ograniczonym zakresie. Bez wiedzy o tym, kim jesteśmy i jaka przysługuje nam zniżka, system nie zaproponuje nam np. najtańszego biletu.

Na elektronicznym systemie biletów mają korzystać też przewoźnicy i organizatorzy transportu w poszczególnych gminach. Wiedza o tym, kto, gdzie i czym podróżuje, pozwoli na lepsze dopasowanie siatki połączeń, ale i efektywniej rozliczyć się za przejazd.

- Dziś gminy rozliczają się na podstawie podpisanych porozumień np. między miastem Gdańska a gminą Pruszcz Gdański. Gdy ruszy "fala" [tak nazywać się będzie bilet metropolitalny - red.] zarówno władze Gdańska, jak i Pruszcza będą dysponować precyzyjnymi danymi, ilu mieszkańców Pruszcza korzysta z gdańskich autobusów - dodaje Wośko.

Docelowo w systemie także prywatni przewoźnicy i transport na minuty



W pierwszej fazie do systemu należeć będzie 10 największych publicznych organizatorów transportu na Pomorzu: Województwo Pomorskie (odpowiadające za przewozy kolejowe, SKM, PKM czy PR), Gdańsk, Gdynia, Słupsk, Lębork, Malbork, Tczew, Starogard Gdański, Chojnice i Wejherowo. Takie miasta, jak Sopot, Puck czy Pruszcz Gdański - choć formalnie są poza systemem - to będą z niego korzystać, bo korzystają z transportu ościennych miast.

Docelowo system jest tak skonstruowany, by mogli się do niego wpinać przewoźnicy prywatni, rower metropolitalny czy firmy oferujące transport na minuty. System będzie też otwarty i kompatybilny z platformami płatniczymi typu skycash.

Koszt utrzymania systemu Fala dla wszystkich organizatorów transportu szacowany jest na 22 mln zł rocznie (koszty wraz z amortyzacją), ale dopiero od 2023 r. Natomiast do końca 2022 r. koszt w dużej części leży w ramach kontraktu po stronie wykonawcy.

Opinie (210) ponad 10 zablokowanych

  • kolejny Miś na horyzoncie (23)

    ciekawe czy przebije tristar?
    pod względem funkcjonalności dla urzędników (stołki, posady kierownicze etc.)
    i anty-funkcjonalności dla mieszkańców (zero korzyści, 100% kosztów)

    heh

    • 273 14

    • Sam jesteś Miś... (12)

      Colabor

      • 6 41

      • (10)

        dopiero po 14-tej, a nie po 15-tej
        wracaj do pracy urzędasie

        • 21 8

        • Nie pracuję w urzędzie tylko prowadzę firmę i płacę podatki na twoje wymagania socjalne PiSi nierobie. (9)

          Więc jeśli ktokolwiek ma prawo oceniać cokolwiek to na pewno nie ty.

          • 12 33

          • To sobie dowoz roboli sam

            Albo koszaruj Ukraincow.
            Nie tylko ty podatki placisz. W co zreszta watpie, bo od tego masz ksiegowego...

            • 18 6

          • (6)

            no to nie przeszkadza ci baranie że pieniądze się marnotrawi na bzdury?

            • 8 7

            • Komunikacja publiczna jest obok prądu, gazu i kanalizacji jednym z najważniejszych elementów (5)

              infrastruktury miasta.

              Mi przeszkadza, że nie ma jeszcze takiego biletu. Nie, że ma wreszcie być.

              A jeśli chodzi o pokrycie kosztów - uwaga: wszystkie pieniądze publiczne pochodzą z podatków (lub kredytów, które finalnie spłacimy podatkami, lub zyskiem publicznych spółek - czyli i tak od obywateli, którzy płacą za usługi i produkty tychże).

              • 11 2

              • A mi przeszkadza że ze spraw prostych rządzący pomorzem beton czyni sprawy trudne skomplikowane i kosztowne ta chora mania i ślepa wiara w elektronikę plastik itd jakie to śmieszne pierdyknie system i co nie wsiądziemy do autobusu?

                • 10 3

              • Ale to nie będzie nowy bilet (2)

                i o to są pretensje.
                To coś będzie tylko za ciebie wybierało bilety.
                Miesięczny na 3miasto z kolejką będzie nadal kosztował 230zł o ile do tego czasu nie zdrożeje. OK, rozumiem, że fajnie mieć kartę jak w Londynie czy Holandii, ale u nas jest problem odpowiednich taryf.

                • 18 0

              • u nas to wszytko jest problemem nawet najprostsze rzeczy...

                • 9 0

              • za wygodę sie płaci

                dlatego bilet metro politalny - powinien kosztować Dubeltowo

                • 0 1

              • tylko, że...

                ...ten bilet miał działać już dwa lata temu, ale wpierw trzeba było policzyć...stołki! Tu wcale nie chodzi o bilet, bo jakoś w Warszawie to działa, tu chodzi o kasę...

                • 0 0

          • to nie prowadz firmy, nie bedziesz płacił podatków panie januszex sp. z o.o

            • 4 3

      • Ile ten bilet już powstaje, a będzie dopiero za dwa lata. Sky cash już istnieje, a proponują dokładnie coś takiego. Tu bardzie chodzi o ujednolicenie biletów w Trójmieście. Gdyby taryfy były jednolite i przejżyste nie było by i dziś problemu. Ale za to ludzie mają pracę, cztery lata nad czymś pracują... kasa z UE leci i jest git:)

        • 14 2

    • (5)

      akurat tristar zwiekszyl ilosc zatrudnionych w sektorze publicznym urzednikow, dodatkowo wielu bezrobotnych dyrektorow i kierownikow otrzymalo szanse rozwoju a takze tristar pozwala zutylizowac ogromne ilosci gotowki ktora bez niego krazylaby w kieszeniach podatnikow.

      • 24 5

      • Tak tak (3)

        Jak był przez 3 dni wyłączony na konserwację to łzy na forach tak się lały, że potężne korki...

        • 5 7

        • i wtedy sie obudziles

          • 3 6

        • Pojedź sobie w Gdańsku od strony Elbląskiej i na Podwalu i spójrz na tablicę Tristara - łapy opadają (1)

          Gdynia (Centrum) przez Sopot - czyli przez miasto - czas 45 minut. Gdynia (Centrum) przez obwodnicę 35 minut. OK, jade na obwodnice. Za 35 minuiit mijam Auchan na Kartuskiej, straciłem 20 minut na Armii Krajowej abyt się przebić przez skrzyżowanie z Łostowicką.
          I tak jest codziennie.
          Wiec komu to coś działa jak nie urzedasom na papierze?
          I aby wprowadzić bilet jeden wspólny na wszystko, to trzeba kulku lat? Nic dziwnego, ze Gdańsk nazywają małą Sycylia ...

          • 15 6

          • To jeszcze nam napisz ile się jedzie przez centrum.

            • 0 0

      • niektórzy oglądają przez cały dzień seriale, inni oglądają skrzyżowania w trójmieście

        • 3 4

    • ej ale tristar jest fajny...zawsze pokazuje że np. do centrum gdyni 20 min obwodnica i 25 minut przez

      miasto ...normalnie google robi pod siebie ;)

      • 12 2

    • kolejny cymbał specjalista

      a na bezrobociu siedzi

      • 2 2

    • I za jaka

      Kasę....Tego nie mogą zaprzepascic

      • 1 0

    • misia mevo nie przebije

      • 4 2

  • (7)

    kiedy wspólny bilet na SKM i ZTM kosztujący tyle, aby opłacało się przesiadać? A nie 100 zł różnicy...?

    • 162 4

    • Dopóki właścicielem SKM jest PKP (3)

      nigdy

      • 24 3

      • Dopoki mamy tak nieudolny urzad marszalkowski (2)

        Nieudolny, leniwy i antyobywatelski - to na pewno nie.

        • 22 10

        • ale samolot umia pociagnac

          • 13 5

        • widzę że rusko-pisowski botnet dzisiaj pojechal po bandzie

          wcale was nie widać towarzysze wielkiego stratega, nic a nic

          • 1 1

    • Kiedy wróca bilety dwuprzystankowe i czasowe jak w normalnych miastach?

      • 13 7

    • dodalbym autobus juz za darmo i podzielone na dzien, 3 lub tygodnie, miesiace, 1/2 roku i rok.

      tak jak to dzila w Londynie.

      • 6 0

    • Kiedy będzie tak jak np w Warszawie

      Kiedy to ma terenie miasta można się poruszać jednym biletem o stawce w jaka jest zwykle w komunikacji miejskiej. Za metro, autobus, tramwaj i tamtejszy odpowiednik naszego SKM płaciło się tyle co za tramwaj. Wiem to z doświadczenia, studiowałam w Warszawie.

      • 9 1

  • istotna jest cena (2)

    jeśli naliczanie opłaty będzie jak po stawkach jednorazowych każdego przewoźnika osobno - to dzięki za taki system

    • 167 2

    • To o czym piszesz to zaprzeczenie idei wspólnego biletu. (1)

      Tak więc po co szerzysz defetyzm?

      • 2 37

      • Bo to nie jest wspolny bilet!

        A wspolny system rozliczen przewoznikow i gmin.
        Placisz i nie wiesz ile. I za kazde kiwniecie reki.

        • 45 2

  • Mevo v2.0

    • 104 4

  • (7)

    Boże mój, 2 lata?! To nie budowa kosmodromu lub kilkukilometrowego mostu. Co za kraj...

    • 173 4

    • To jest jakiś dramat z tym biletem (1)

      Te same ekipy rządzą od 20 lat i k...wa taki cyrk. Ile można czekać

      • 41 1

      • a tak ładnie sie fotografowali po zamachu. Ze niby wspolne interesy..

        • 13 1

    • Akurat kraj nie ma tu nic do rzeczy...

      • 8 6

    • mial byc kilkanascie lat temu

      zawsze prezydenci z 3m obiecywali.

      • 12 1

    • W kraju zalatwia się szybko, w Gdańsku 2 lata

      • 10 1

    • ciagnie sie UBecka nomenklatura... postkomunizmu. Posady musza zostac a inaczej sie nie

      da. Ceny systemu musza spasc do ceny emisji tureckiego serlialu z lat 90' a to troche potrwa, moze z 2 lata a moze 4 sie zobaczy.

      • 3 2

    • Całe

      nasze państwo , błaha sprawa nie do załatwienia dlatego jestesmy w ogonie Europy !!!!!

      • 1 0

  • Na wykonawcę proponuję spółkę (1)

    zarządzającą rowerami Mevo.
    Sukces gwarantowany.

    • 171 2

    • nie ma takiej spółki

      • 1 8

  • Kocham Was !!! (9)

    Ponad 100mln zł, kilka lat czekania, setk8 godzin gadania, artykuły prasowe, spółki, stanowiska, eksperci, badania i kto wie co jeszcze.... żeby stworzyć bilet. Genialne !!!

    • 204 1

    • Tu nie chodzi o bilet (1)

      Do wzięcia jest 106mln i o to idzie. Oczywiscie coś tam zrobią, wprowadzą ...odtrąbią sukces, a później będą długo i ...bezskutecznie modernizować ...nie chdzi o to żeby króliczka złapać, ale gonić go!

      • 33 1

      • podobnie bylo z obroną gimnazjów

        wiecej kadry zarzadajacej. i obrona stołków.

        • 9 5

    • Gdybysmy nie weszli do UE to juz by był (2)

      dobry transport miejski. ale prezesiki i spoleczki stanowia tu przeszkode.

      • 1 13

      • (1)

        Tak, z "ziłów" i ikarusów

        • 5 2

        • Nie rozumiesz, ze chodzi o zarzadzanie

          Sam sprzet nie tworzy dobrej firmy.

          • 1 4

    • Za te pieniądze mogliby zrobić darmową komunikację

      • 15 1

    • zapomniales dodać, że jeszcze jakiś filmik-wizualizacja, jakieś tam projekty

      a tymczasem wystarczy odpowiednia aplikacja i narka

      • 6 2

    • miasto Euro 2012

      jeszcze jakiś audyt przydatności trzeba zrobić ....jak jest kasa do wyciągnięcia to trzeba zaaranżować sztukę tak aby widz nie połapał o co chodzi

      • 4 1

    • Nie, nie bilet. Wspólny bilet to by było coś, a tu się rozchodzi o integrator biletów (coś w rodzaju skajkasza), haha.

      • 0 0

  • no i (3)

    Za dwa lata Polska będzie mistrzem świata...

    • 54 4

    • Szybko zleci i będzie łatwiej się poruszać po naszej metropolii.

      • 1 6

    • chyba Gdańsk

      • 1 0

    • przeciez już jest...w siatkówce

      • 0 1

  • Szkoda ze nie za 20 lat hahaha (3)

    Nic nie potrafią zrobił decydenci

    • 93 2

    • Zrób szybciej, taniej bo na pewno to potrafisz... (2)

      • 1 10

      • Prywatnie linie jakos potrafiły. Ciekawe dlaczego nie chca juz u nas? (1)

        • 8 1

        • dawaj dawaj .. które prywatne linie mają WspÓlny Bilet?

          czekam ... .. .

          • 1 1

  • (8)

    Dwie główne wątpliwości:

    1. Czy ten system uśmierci bilety miesięczne i wprowadzi mniej opłacalne dla pasażera rozwiązanie, tak jak jest to obecnie np. w Tczewie?
    2. Te zatory przy wsiadaniu i wysiadaniu na najbardziej zatłoczonych liniach, np. tramwajach z Łostowic w godzinach szczytu.

    Na razie niestety wygląda to na zrobienie drugiego jakdojade za grube miliony, plus sposób na większe ogolenie mieszkańców podróżujących zbiorkomem.

    • 101 3

    • (1)

      I do tego szpiegowanie - skąd i dokąd jadę - widać tristar to za mało

      • 15 1

      • spokojna twoja rozczochrana panie boczek...juz niedług bedzie jak w chinach...punktowanie obywateli

        • 2 4

    • Do punktu 1 (5)

      Moim zdaniem nie uśmiercą. Nie widziałem miasta żeby nie było możliwości zakupu biletu miesięcznego. W Poznaniu działa tzw karta PEKA i masz możliwość doładowania biletu miesięcznego i wtedy nie masz obowiązku odbijania karty przy każdym wejściu do pojazdu. Mięsieczny to miesięczny i po co systemowi wiedzieć ile jedziesz. Odbijają tylko ci co załadowali kartę na określoną kwotę i chcąc zapłacić odpowiednią taryfę za przejazd. Także nie powinno być tak że 40 osób musi odbić kartę wsiadając do pojazdu.

      • 3 5

      • to nie znasz władz Gdanska.

        • 18 2

      • (3)

        ktoś wyżej podal ci przykład takiego miasta...mianowicie chodzi o Tczew...nie ma możliwości kupna biletu miesięcznego, nie ma czegos takiego bo NIE i kropka

        • 17 1

        • Podziękujcie przy kolejnych wyborach (2)

          • 8 1

          • tak oczywiscie, podziękują, wybierając ponownie (1)

            • 7 1

            • jak do wyboru masz kiłę lub AIDS to już lepsza kiła...

              • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.