- 1 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (77 opinii)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (506 opinii)
- 3 Był senator skazany na więzienie (281 opinii)
- 4 Mała uliczka, duży problem (231 opinii)
- 5 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (134 opinie)
- 6 Sprzątanie świata w sobotę. Przyłączysz się? (73 opinie)
Bilet na komunikację droższy od opłaty za parkowanie
Po wejściu w życie nowych, wyższych cen biletów komunikacji miejskiej podróżowanie transportem publicznym stanie się droższe niż parkowanie własnego auta. Czy w związku z tym podwyżki cen biletów pociągną za sobą wzrost opłat za parkowanie?
- 4,80 zł (normalny) i 2,40 (ulgowy) - od 1 do 5 przystanków
- 5,40 zł i 2,70 zł - od 6 do 10 przystanków
- 6 zł i 3 zł - 11 i więcej przystanków
Rozkłady jazdy w Trójmieście
Podwyżki tłumaczone są wysoką inflacją oraz radykalnym wzrostem kosztów energii (76 proc.), paliw (48 proc.) i płac (15 proc.).
Jeśli radni przegłosują uchwały w zaproponowanym przez MZKZG kształcie, poruszanie się po Trójmieście komunikacją miejską stanie się droższe od opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania w Gdańsku, Gdyni i Sopocie. Opłaty w SPP obowiązujące obecnie w Trójmieście są bowiem niższe od nowych cen biletów.
Obecnie w SPP w Gdańsku i Gdyni pierwsza godzina postoju kosztuje 3,90 zł. Druga - 4,60 zł, trzecia - 5,50 zł, a czwarta i każda następna - 3,90 zł.
Nieco więcej za parkowanie zapłacimy w Sopocie, ale i tak opłaty dla kierowców są tam niższe niż cena najtańszego biletu po podwyżkach. Pierwsza godzina postoju w Sopocie to koszt 4,50 zł, druga - 5,40 zł, trzecia - 6,40 zł, a czwarta i kolejne - 4,50 zł.
Parkingi w Trójmieście
Wyraźna różnica cen, które stoją w sprzeczności z przyjętą albo co najmniej deklarowaną przez urzędników chęcią promowania tzw. zrównoważonej mobilności, występuje też w przypadku abonamentów na parkowanie dla mieszkańców. Np. w Gdańsku taka opłata wynosi zaledwie 10 zł miesięcznie. To oznacza, że roczny koszt (120 zł) parkowania pod domem jest porównywalny do ceny jednego miesięcznego biletu.
Dylemat przed kolejnymi podwyżkami
Decyzja o podwyżkach cen biletów sprawiła, że przed władzami samorządowymi pojawi się prawdopodobnie kolejny dylemat: podnieść ceny za parkowanie do poziomu tych obowiązujących w komunikacji miejskiej czy pozostawić je na obecnym poziomie?
Trójmiasto najbardziej sprzyjającym kierowcom miastem w kraju
Sprzyjanie cenowe transportowi indywidualnemu może wpłynąć na spadek liczby pasażerów w komunikacji i jednocześnie większy ruch na drogach, korki, smog i hałas w centrach miast.
Z drugiej strony może zwiększyć wpływy z opłat za parkowanie, opłat dodatkowych czy mandatów wystawianych przez straż miejską.
A może krytyka i presja społeczna wpłyną na radnych, którzy odrzucą uchwałę o podwyżkach cen biletów na komunikację miejską? Odpowiedź poznamy za kilka tygodni, gdy zakończą się konsultacje ze związkami zawodowymi, a projekty uchwał trafią do komisji i na sesje poszczególnych rad.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-01-20 12:17
Zrównoważony transport w Gdańsku (5)
Czy naprawdę Gdańsk idzie w tym kierunku, żeby zniechęcić ludzi do transportu zbiorowego na rzecz dojazdu autami. Droższe bilety, likwidacja lini autobusowych. Zupełnie na odwrót niż w innych rozwiniętych dużych miastach. Może ktoś z UM zainwestował w parkingi w centrum.
- 288 14
-
2023-01-24 10:48
tu zawsze wszystko jest odwrotnie...
niż gdzie indziej, niż logika nakazuje, niż zdrowy rozsądek podpowiada
- 0 0
-
2023-01-20 12:52
Wszystko ma swój sens. (1)
Ludzie do aut i płacić za parkingi, straż miejska zgarnie swoje, orlen zarobi na paliwie, wszyscy zadowoleni. A nie czekaj, ktoś będzie płacił... Ale to tylko turyści i zwykli obywatele, także luz.
- 17 0
-
2023-01-20 20:10
Żaden turysta się, nie połapie z ilością przystanków.
- 11 1
-
2023-01-20 12:49
Od parkowania się odp
Nie zmuszajcie na siłę do korzystania z droższego środka komunikacji! Nie wszystkich stać na luksusową jazdę tramwajem lub autobusem. My biedaki musimy jeździć samochodami.
- 42 5
-
2023-01-20 12:41
Oni po prostu promują ubera
2-3 osoby jadące w tym samym kierunku uberem zapłaci mniej niż za bilety
- 40 0
-
2023-01-20 13:29
lol, przejazd 1 przystanku (co na remontowanej Chwaszczyńskiej będzie oznaczało często odcinek ~300-400m max prawie 5 zł (2)
dobre ceny, kiedyś starałem się korzystać kiedy tylko się da z komunikacji publicznej. Teraz po latach stawiam na pierwszym miejscu swoją wygodę i rozsnąną kalkukację kosztu.
- 183 3
-
2023-01-20 20:17
Co za głupi pomysł.
Jak liczymy przystanki od startowego jako pierwszy czy do końcowego włącznie jako ostatni. Bo np. w TAXI za "trzaśnięcie drzwiami" już się płaci a tu jak będzie?
- 2 0
-
2023-01-20 18:31
jeden przystanek, to dla zdrowia piechotą radzę
- 11 2
-
2023-01-20 13:25
Ciekawe że w innych miastach po podwyżkach inflacyjnych jest duzo taniej niż w Trójmieście przed podwyżkami. (11)
Ciekawe ile miasta by zaoszczedziły gdyby zlikwidowano Zarząd Komunikacji Miejskiej ? Nie wystarczyłyby w UM dwa trzy biurka aby to ogarnąć? oraz przewożnicy?
- 256 13
-
2023-01-21 09:59
trzeba mieć kasę żeby dać pracownikom w urzędzie miasta
- 1 0
-
2023-01-20 14:30
Hmm, czyżby kłaniała się ...
prywatyzacja, a feee w dzisiejszych czasach gdy rządzą nami komuniści?
- 3 2
-
2023-01-20 13:51
A właśnie Fala nie umożliwi lepszego systemu? (8)
W końcu system będzie w stanie ogarnąć takie pomysły jak opłata za ilość przejechanych przystanków (nie twierdzę że od razu to zrobi, ale ważne że przynajmniej będzie możliwe takie rozwiązanie).
- 2 28
-
2023-01-21 10:05
oby się nieokazało że fala to następny przekręt tak jak mevo kupę kasy w błoto a właściwie to do czyjeś kieszeni.Tristara nie wspomnę wzczoraj stałem na światłach 4 min masakra
- 1 0
-
2023-01-20 14:46
a po ch.j bilety na liczbę przystanków co?
- 23 0
-
2023-01-20 14:38
Jeśli będzie tak samo inteligentna jak TriStar
To nic nie ogarnie
- 24 1
-
2023-01-20 14:36
(4)
Ale naiwny... Fala kosztowała już bodajże 130 milionów, co rok ma kosztować dodatkowe 25 milionów. A o rozwiązaniu, o którym wspominasz, nie ma ani słowa. I nie licz na oszczędności czy zmiany w strukturze zarządzania komunikacją miejską. Ten "miś" (czyli system Fala) nie rozwiązuje podstawowych problemów naszej komunikacji i generuje kolejne.
- 30 2
-
2023-01-20 21:15
Fala kosztowała już bodajże 130 milionów (2)
A czepiają się Sasina.
- 5 2
-
2023-01-20 22:32
24 - reszta z UE (1)
I lepiej lub gorzej będzie służyć sporej części mieszkańców. Sasin na przepalenie wydał 70 baniek z m.in. Twojej kieszeni.
- 3 5
-
2023-01-21 10:03
Nieźle masz zryty beret
- 0 0
-
2023-01-20 14:53
To jest przemyślana strategia urzędników. Teraz będzie powód na podniesienie opłat za parkowanie. Będzie kasa na premie dla urzędników.
- 19 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.