- 1 Podejrzany o morderstwo w Jagatowie zatrzymany (77 opinii)
- 2 Mężczyzna spadł z klifu w Orłowie (92 opinie)
- 3 Podejrzany o morderstwo może być groźny (162 opinie)
- 4 Koniec pętli pod oknami mieszkańców (76 opinii)
- 5 Kraj, z którego pochodzą piraci drogowi (388 opinii)
- 6 Lotnisko zarabia najwięcej w historii (151 opinii)
Biletomaty: siedmiu chętnych odeszło z kwitkiem. Umowa sprzyja monopoliście?
Siedem firm chciało w ostatnich latach ustawić swoje biletomaty na ulicach Gdańska, ale żadnej się to nie udało. Dlaczego? Według naszych ustaleń na przeszkodzie może stać jeden z zapisów w umowie między ZTM Gdańsk a jedynym operatorem biletomatów w mieście, firmą Avista.
Okazuje się jednak, że jeden z zapisów umowy dotyczy nie tylko relacji między Avistą a ZTM-em, ale wpływa także na inne firmy, które chciałyby świadczyć gdańszczanom identyczne usługi.
W paragrafie 7. umowy, który opisuje obowiązki ZTM, zawarty jest punkt mówiący o tym, że Zarząd Transportu Miejskiego zobowiązuje się do "niewyrażania zgody na zainstalowanie automatów biletowych innego wykonawcy w promieniu co najmniej 100 metrów od lokalizacji instalowanego Automatu Biletowego Wykonawcy".
Oznacza to, że w najbardziej uczęszczanych, a co za tym idzie - najbardziej rentownych - miejscach, takich jak węzły przesiadkowe, nie staną urządzenia nowego operatora biletomatów.
Czy taki zapis nie faworyzuje tylko jednego gracza rynkowego? ZTM odpiera ten zarzut. Władze ZTM przekonują, że zapis w umowie ma rację bytu i zachęca nowych operatorów do stawiania automatów, ale w takich miejscach, jak np. w południowych dzielnicach, gdzie brakuje miejsc sprzedaży biletów.
- Montaż dwóch czy trzech automatów różnych operatorów na jednym przystanku, np. przy dworcu głównym, nie ma sensu - przekonuje Jerzy Dobaczewski, dyrektor ZTM. - Według nas nowy operator powinien instalować urządzenia tam, gdzie ich jeszcze nie ma. Nie ma powodu, by powielać te same lokalizacje, choćby z punktu widzenia ich rentowności.
ZTM uważa, że gdy na jednym przystanku będą stały dwa automaty, spadną średnie obroty danego urządzenia, co może przełożyć się na jego likwidację.
- To byłoby działanie na szkodę podróżnego, na co nie chcemy i nie możemy sobie pozwolić - przekonuje Dobaczewski.
Firma Avista, od 2009 r. należąca do niemieckiego przedsiębiorstwa Scheidt&Bachmann GmbH, jednego z potentatów w dziedzinie systemu poboru opłat na całym świecie, operatorem biletomatów jest tylko w Gdańsku.
- Automaty należące do Scheidt&Bachmann GmbH stoją też m.in. w Warszawie, Wrocławiu, Bydgoszczy i Lublinie, ale urządzenia obsługiwane są już przez innych operatorów - mówi Ewa Dąbrowska z firmy Avista.
W stolicy problemu nie ma
Na pytanie, dlaczego w innych miastach operatorów jest kilku (np. w Warszawie ponad 500 urządzeń obsługuje ZTM, Mennica Polska oraz krakowska firma ASEC) usłyszeliśmy, że stolica jest większym miastem od Gdańska, a ZTM wcale nie wyklucza współpracy z kolejnymi operatorami.
W Warszawie oceniają to jednak inaczej.
- Wychodzimy z założenia, że to pasażer decyduje o tym, w jaki sposób chce kupić bilet. Może to zrobić w biletomacie stacjonarnym stojącym na przystanku, biletomacie mobilnym wewnątrz pojazdu, może też kupić bilet w kiosku albo przez telefon. Nie możemy mu w żaden sposób narzucić takiego, a nie innego rozwiązania. Z naszej perspektywy wydaje się, że zapis o minimalnej odległości 100 metrów od urządzenia nie jest korzystny dla pasażera. Dlatego na wielu przystankach w stolicy stoją obok siebie biletomaty różnych operatorów - informuje Igor Krajnow, rzecznik prasowy ZTM w Warszawie.
Siedmiu chętnych, ani jednej podpisanej umowy
Jerzy Dobaczewski zapewnia, że gdański ZTM jest otwarty na współpracę z innymi operatorami. - Zapisy o minimalnej odległości 100 metrów w naszej ocenie nie monopolizują rynku. Nie chronimy też w ten sposób interesu operatora, zapewniając mu najlepsze lokalizacje. Jesteśmy w stanie wskazać wiele innych miejsc, w których ustawienie biletomatów ma sens. Może to zrobić Avista albo każda inna firma, która się do nas zgłosi - podkreśla Dobaczewski.
Tyle tylko, że w ostatnich latach do ZTM zgłosiło się aż siedem firm zainteresowanych ustawieniem w Gdańsku swoich urządzeń. Jest wśród nich m.in. Wincor Nixdorf Sp. z o.o. (firma zajmująca się biometrycznym uwierzytelnianiem transakcji w bankomatach czy samoobsługą w sieciach handlowych), Mennica S.A. (operator kart miejskich m.in. w Bydgoszczy, Jaworznie, Lublinie, Poznaniu, Suwałkach, Wrocławiu), Krajowa Izba Rozrachunkowa (oferująca m.in. zestawy do e-podpisu), Emtal Sp. z o.o. (firma zrealizowała w Gdańsku m.in. System Informacji Pasażerskiej), IT-Trans (posiada system internetowej sprzedaży biletów komunikacji kolejowej).
Z żadną z nich nie podpisano jednak umowy. Dlaczego?
- Wymienione firmy, zainteresowane postawieniem biletomatów, zwróciły się do ZTM w Gdańsku w formie pisemnej o udostępnienie m.in. warunków umowy. Warunki umowy dotyczącej postawienia biletomatów w Gdańsku zostały im udostępnione. Firmy te jednak na różnym etapie wymiany korespondencji nie kontynuowały dalszych rozmów z nami - informuje Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Nie wyjaśnia jednak, dlaczego do zawarcia umów nie doszło.
Jedną z firm, które chciały współpracować z ZTM była też firma ASEC, jeden z trzech operatorów podobnych urządzeń w Warszawie. Tomasz Boryczko, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu ASEC przyznaje, że tam o podobnych zapisach nie było mowy.
- Lista lokalizacji automatów jest wyznaczana przez Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, lecz nie ma żadnych ograniczeń typu odległości pomiędzy automatami. Oczywiście - rentowność w lokalizacjach jest różna, ale ze względu na interes społeczny musi być zapewniony dla pasażerów szeroki dostęp do sieci sprzedaży biletów. Operator również może proponować lokalizacje, lecz nie zawsze są one akceptowane przez ZTM. Trzeba też pamiętać, że ZTM często na podstawie informacji o planach rozwoju w mieście wie, gdzie będzie duży ruch pasażerski i sugeruje lokalizacje do instalacji automatów. Często wydają się one operatorowi mało atrakcyjne, ale praktyka w wielu przypadkach pokazuje, że tak nie jest - mówi Tomasz Boryczko.
W procesie uruchomienia w mieście sieci automatów ważna jest nie tylko atrakcyjna lokalizacja, ale także - a może przede wszystkim - kwestie techniczne. Okazuje się, że i z tym jest problem.
- Aby możliwa była sprzedaż biletów elektronicznych w naszych automatach musimy mówiąc w dużym uproszczeniu, otrzymać informacje techniczne dotyczące sposobu kodowania biletów elektronicznych w działającym systemie. Ponieważ Gdańsk nie jest właścicielem tego rozwiązania, a jest nim prywatna firma, która kiedyś je dostarczyła, zwróciliśmy się do niej kilkakrotnie z pytaniem czy te dane zostaną nam udostępnione, jednakże do dnia dzisiejszego nie dostaliśmy żadnej odpowiedzi - przyznaje Tomasz Boryczko.
Wkrótce liczba automatów w Gdańsku wzrośnie, ale minimalnie: z 49 do 50.
- Jeden z biletomatów na Przeróbce został zdemontowany na czas remontu, który właśnie się zakończył. W ciągu kilku dni biletomat powinien zostać podłączony - wyjaśnia Zygmunt Gołąb.
Liczba biletomatów w Gdańsku nie zmieniła się od 2011 roku.
O opinię zapytaliśmy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ten jednak nie zajął jednoznacznego stanowiska, mimo że zapis w umowie ZTM z Avistą ogranicza konkurencję i dostęp do rynku dla potencjalnych kontrahentów (art. 3 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji).
- Stwierdzenie, czy dana praktyka narusza przepisy antymonopolowe wymaga dokładnego zbadania wszystkich istotnych okoliczności w toku postępowania - ocenił Ernest Makowski, Starszy Specjalista z UOKiK.
Targi Trako 2015 w Amber Expo
Opinie (156) 3 zablokowane
-
2015-09-23 10:56
skycash (3)
Lubię kupować przez telefon. Niestety dostępne są tylko takie na jednorazowy przejazd. Będąc w krakowie z tej samej aplikacji kupiłem bilet 20-minutowy.
Da się? Gdzie leży przyczyna?- 0 2
-
2015-09-23 12:14
w tandetnym systemie SkyCasha
- 1 0
-
2015-09-23 12:03
w warszawie tez wszelkiego rodzaju bilety da sie kupic
do ZTM napisac?
- 0 0
-
2015-09-23 10:57
jak lubię kryptoreklamę
ile płaci ten sky?
- 1 0
-
2015-09-23 08:43
ZKM kasa (3)
Co zrobić by zwiększyć obroty w interesie? Zmusić pracownika do kupowania własnych wyrobów. Motorniczy musi kupować bilety w wyznaczonej kasie ZKM. Jak nie kupuje to się go zmusi wezwaniem do kierownika.
- 3 1
-
2015-09-23 09:49
to jest bezprawne (2)
- 1 0
-
2015-09-23 10:12
Liczy się materiał dowodowy jaki mogą przedstawić ewentualnie pracownicy. (1)
Należy pamiętać, że słowo przeciwko słowu może skończyć na niekorzyść "ostatnich sprawiedliwych", a pamiętliwy pracodawca raczej sprawi, że od zaraz będzie trzeba szukać sobie nowej pracy.
- 1 0
-
2015-09-23 12:04
wisi pismo przy kasie biletowej
Przy kasie biletowej wisi pismo że kierowca ma kupować bilety tylko w kasie zkm . Podpisała to prezes .
- 0 0
-
2015-09-23 12:03
89% w ankiecie ZA. No ale urzednicy jak zwykle "wiedzo" lepiej. Brakuje mi tutaj jeszcze tylko kolejnego debilnego tlumaczenia rzecznika skmki głuszka,
- 1 2
-
2015-09-23 06:40
(3)
artykuł wytyks zapis 100m strefy bezpieczenstwa a tymczasem Pan z konkurencji pisze ze to zew firma jest właścicielem systemu kodowania biletów i ich nie udostępnia i czy ta firma to ta sama firma co ma obecne automat? to większa szkoda niż 100 każdy by chciał mieć automat na dworcu/ przed galeria
- 34 1
-
2015-09-23 10:06
Akurat to dobry zapis (2)
100 m to nie duzy kawalek,tez nie widzę celu stawiania ich kolo siebie. To jeden z tych artykułów na tej stronie nastawiony na tania sensacje.
- 1 8
-
2015-09-23 11:57
Ten kruczek w umowie wcale nie jest taki nieistotny jakby się wydawało
W umowie nie ma ani słowa czy dotyczy to tylko urządzeń stacjonarnych czy też i mobilnych. W pewnym sensie wyklucza to możliwość zainstalowania biletomatów w autobusach bo jadący z nim autobus przecież się znajdzie w odległości mniejszej niż 100m od urządzenia zainstalowanego koło przystanku.
- 5 1
-
2015-09-23 11:47
Niekoniecznie
Dlaczego nie miałyby być ustawione 2 czy nawet więcej zwłaszcza w często uczęszczanych miejscach? Korzystający mógłby sobie wybrać rozwiązanie lepiej mu odpowiadające a jak wiadomo sporo z tych urządzeń intuicyjnością interfejsu nie grzeszy - byłby to powód do ulepszenia automatów i oprogramowania przez firmy. W obecnej sytuacji po ustawieniu urządzenia mogą mieć wszystko głęboko w de bo nikt inny nie będzie z nimi konkurował w danym miejscu. Poza tym zdarzają się sytuacje, że z automatu chce skorzystać więcej osób, zwłaszcza, że nie tylko sprzedają one bilety ale również można w nich doładować karty miejskie.
- 8 0
-
2015-09-23 09:43
PGE ARENA (2)
Na stadion przyjeżdża dużo turystów oraz kibicow a biletomatu tez niema .
- 5 1
-
2015-09-23 11:57
"nie ma" - jak się wypowiadasz na forum, to pisz poprawnie :(
- 0 0
-
2015-09-23 10:06
pod ergo
także
- 0 0
-
2015-09-23 09:03
ZTM (1)
Jak zawsze ZTM wie najlepiej wie gdzie pasażer ma kupić bilet nie słucha swoich pasażerów nie słucha kierowców nie słucha motorniczych nie chce nic zmieniać wymyśla bzdurne rozkłady nie majace racji bytu NIEWYKONALNE aby się kulało niezła kaska leci z miasta ciepłe posadki odpowiedzialności żadnej.. fajna fucha a ze w gdańsku komunikacja nie działa.... co tam jakos to bedzie.Jak sie cos dzieje to panowie nawet nie racza przyjechać ...pytam czy tak musi być??? czy my Gdańszczanie musimy to znosić kiedy firma ZTM zacznie nas słuchać???Nie ma nikogo kto zajął by sie tym nieróbstwem gdzie nasi rządzący ślepi są nie widzą co sie dzieje...nie..przecież to znajomi są...porażka.czytajcie szybko bo i tak mnie usuną ten portal jest stronniczy i jak coś piszemy co może sie nie spodobać to nas szybko usuwaja.. takie tam wolne media....
- 10 5
-
2015-09-23 11:55
matko, jacy ludzie są durni :(
- 1 1
-
2015-09-23 11:45
Na przeszkodzie stoi właśnie ZTM które zatrudnia nieproduktywnych ludzi
Przykładowo pętla Łostowice na której są sprzedawane bilety oraz karty miejskie w godzinach gdy nie ma klientów tak jak za PRLu.
Po co taki sprzedawca komu w czasie gdy wsztyscy są w pracy i nic nie kupują?
A karty miejskie łatwo zastąpić wydrukami z automatu. Wystarczy że karta miejska będzie ważna z dokumentem tożsamości i może każdorazowo wydawać ją automat. Zbvędne będą plastikowe karty które szybko sie niszczą. A na wydruku wystarczy dodać pesel lub nr dowodu.- 3 2
-
2015-09-23 10:04
Biletomat (5)
No może w końcu ktoś się zastanowi i dostawi biletomat na dworcu PKS. Bo robić objazdy to każdy głupi potrafi, ale przypominam z głową wczoraj o 22. już nie było gdzie kupić biletu na jedną trasę. Czyżby ktoś zapomniał o takim małym szczególe przed wprowadzanie zmian komunikacyjnych.????
- 8 1
-
2015-09-23 10:16
kierowca sprzedaje bilety (4)
co prawda nie jestem zwolennikiem tego sposobu sprzedaży, ale Twój argument odpada
- 2 2
-
2015-09-23 11:11
munusują zapewne ci (1)
co stoją na przystanku w kolejce do kierowcy po bilety :)
- 0 1
-
2015-09-23 11:42
chyba z nieba spadł przeszedłem dwa przystanki tramwajowe w szerz i w wzdłuż i jakoś nie znalazłem biletomatu zresztą przez takich jak Ty ZTM ma nas gdzieś. Nie dość że bilety jedne z najdroższych w Polsce to jeszcze mamy mieszkańców którym leży 60gr w tą czy w tą. Jak jesteś taki bogaty kup sobie samochód i nie zawracaj d...
- 1 1
-
2015-09-23 10:27
(1)
Nie zapomnij że komunikacja ma być dla ludzi a nie odwrotnie, a u kierowcy przepłacasz 60gr za co kupisz bułkę w skali przejazdów kilkukrotnych suma duża nie ale po co frajerzy niech płacą
- 1 1
-
2015-09-23 11:14
nie przepłacam znam taryfę
jest bilet miesięczny, ale jak kupuję bilety to w biletomacie ale to nie oznacza że kierowca nie sprzedaje i brak możliwości kupna biletu gdy nie ma biletomatu akurat na tym przystanku.
Ostatnio parę razy korzystałem z przystanku przy PKSie i jakoś również kupowałem w biletomacie. Nie widzę problemu.- 1 1
-
2015-09-23 07:57
A mnie dla odmiany ciekawi, (2)
jak oni wyliczyli, że 'promień rentowności' to akurat 100 metrów. Czemu nie 117,7 albo 92,5?
- 11 5
-
2015-09-23 08:24
i tak nie widzę problemu (1)
aby np. w Gdańsku Głównym umieścić w odległości 100 m - jest pełno takich miejsc mocno uszczęszczanych przy trasach prowadzących do dworca.
poza tym, same przystanki są od siebie oddalone o dużo więcej niż 100 m, a prziecież na większości nie ma biletomatów! więc w czym problem?- 3 0
-
2015-09-23 11:13
Czy automat musi stać na przystanku?
Może na osiedlu koło sklepu...
- 1 0
-
2015-09-23 07:46
CBA (1)
kierowcy i motorniczy w takim razie tez powinni sprzedawac bilety w odleglosci powyzej 100m od biletomatu.... CBA!!!
- 21 3
-
2015-09-23 11:11
zmienić trasy pojazdów, 100 m od biletomaqtu
- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.