• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blask linii PKM gaśnie z każdym dniem

Maciej Naskręt
15 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii. Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii.

Pomorska Kolej Metropolitalna ma być dowodem na to, że ponownie w Polsce, po wielu latach przerwy, warto budować linie kolejowe. Tymczasem inwestycja zamiast przyciągać miliony, zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży. Czas, by w sprawę zaangażowały się władze wszystkich samorządów aglomeracji gdańskiej, inaczej stracimy szansę na drugą nitkę SKM w Trójmieście.



Czy oferta na linii PKM cię rozczarowuje?

Pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - według najśmielszych wyliczeń - miało podróżować od 2 do 5 mln pasażerów rocznie. Linia miała być lekarstwem m.in. na korki w ciągu ul. Słowackiego. zobacz na mapie Gdańska Dlatego na ten kluczowy projekt w skali kraju wydano niemało pieniędzy - w sumie ok. 1 mld zł. Tymczasem spodziewana liczba pasażerów według ostatnich danych to 600 tys. i to jednocześnie na trasie PKM, jak i z Gdyni do Kościerzyny oraz Kartuz.

Gorzej jednak dopiero będzie. W poniedziałek, 16 maja z rozkładu jazdy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zniknie kilkadziesiąt połączeń. To jest jednak preludium do kolejnych cięć na tym szlaku. Od grudnia 2016 pojedzie tam o 25 proc. mniej pociągów niż dotychczas. Niemal pewne jest, że pasażerów również będzie mniej.

Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów.

Pobierz rozkład jazdy (arkusz kalkulacyjny) z uwzględnieniem zmian na PKM po 16 maja - na linii PKMna trasie Gdynia - Kościerzyna.

  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • 18-kilometrowy szlak Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Z każdym dniem Pomorska Kolej Metropolitalna zamiast rosnąć w siłę - stawać się linią aglomeracyjną lub drugim szlakiem SKM w Trójmieście, zmienia się w trasę regionalną, łączącą Trójmiasto z Kościerzyną czy Kartuzami.

Kogo za to winić? Niestety wina spada tutaj na nasze władze samorządowe, a także posłów i senatorów. Zbyt słabo zabiegali o lepszą jakość usług. Niemożliwym dla nich było wywalczenie stałej częstotliwość przejazdów pociągów. Tzw. takt ułatwiłby podróżowanie mieszkańcom, ale także lepiej można by skomunikować pociągi z tramwajami, autobusami, czy trolejbusami.

Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna.

Widocznie dla samorządowców przecięcie symbolicznej wstęgi podczas uruchamiania wspólnego biletu w Trójmieście jest wydarzeniem drugiego formatu. Wprowadzenie tego rodzaju biletu usprawniłoby przecież podróże i ewentualne przesiadki pomiędzy środkami lokomocji. Tymczasem mieszkańcom coraz trudniej zorientować się w ofercie. Nie wiedzą, na którym bilecie dokąd można pojechać. Zdecydowanie lepiej samorządowcom wychodzi otwieranie inwestycji drogowych z przejazdami dla różnych grup - rowerowych, rolkowych, czy to na hulajnogach.

Władze nie zważają na fakt, że większość pociągów PKM kończy bieg w Gdańsku Wrzeszczu. Wszystkie składy tymczasem powinny dojeżdżać do centrum miasta. Na ten aspekt od dłuższego czasu zwracają uwagę eksperci. Wydłużenie linii i poprowadzenie jej przez kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika zdecydowanie poprawiłoby frekwencję.

Nie oczekuję, by teraz ktoś sypał sobie głowę popiołem. Ważne jest, by samorządowcy, urzędnicy, kolejarze zaczęli poważnie rozmawiać o przyszłości PKM-ki - realizowali szybciej pomysły, o których od dawna przypomina wielu ekspertów i dziennikarzy z Trójmiasta i Pomorza. Inaczej zmarnujemy wielki potencjał, drzemiący w tej linii, o której przecież wszyscy marzyliśmy.

Tak samorządowcy cieszyli się z rozpoczęcia budowy linii PKM w 2013 r.

Opinie (675) 7 zablokowanych

  • Sprawa jest prosta (48)

    Jak linią rządzi spółka kolesiów wzajemnej adoracji pracujących po to, aby mieć stołki to wtedy jest taki burdel. Zarządzanie PKMką to po prostu dno. Wszyscy powinni być zwolnieni i prywatny podmiot powinien się tym zająć, jemo gażę uzależnić od liczby pasażerów. Poziom usług wzrósłby znacznie, a koszt dla samorządu by spadł.

    • 1003 28

    • Polikwidowali autobusy, bo przecież jest PKM ;-/ Nic to nie dało. Ludzie wrócili do aut. (31)

      PKM miał jeździć z Gdańska Głównego i nie jeździ.W Gdańsku Wrzeszczu jeździ w tak nieczytelny sposób, że ludzie wciąż się gubią i nie wiedzą z którego peronu to cudo w ogóle odjeżdża. Bilety na PKM i SKM osobno więc siłą rzeczy kto nie musi nie korzysta, bo nikt podwójnie płacić nie chce za to samo. Jedna taryfa zależna od kilometrów pomogłaby poprawić efektywność PKM, ale to oczywiście komuś nie w smak.
      Reasumując, sprawa jest prosta - komuś ewidentnie zależy na tym, aby PKM padła. Środki z UE i z budżetu centralnego znowu zostały zdefraudowane i wystarczy. Tylko drzew żal, które powycinali na całej linii w ilościach hurtowych.
      Ciekawe tylko, że UE nie kontroluje takich "inwestycji" jak funkcjonują po ich zakończeniu i nie dyscyplinuje koniecznością zwrotu środków. Może wtedy oficjele nie robiliby wszystkiego żeby zniechęcić każdego jak się tylko do korzystania z PKM. Udają, że promują, a zrobili w rzeczywistości wszystko żeby nikt z tego nie korzystał.

      • 183 12

      • 95% z miliarda zł dotacji PO rządzące województwem przekazało do Gdanska (27)

        I teraz jest tego efekt

        • 62 28

        • Zamiast wybudować przystanek przy Kielnienskiej i ze 3 wiecej w Gdyni (24)

          Wybudowali 10 drogich wypasionych przystanków w Gdansku a w Gdyni nic. No i są teraz efekty, bo głupkom z PO wydawało się że pasażerowie samolotow zapewnia im PKM. A Gdynia będzie płacić 30 mln co roku dopłat za nic... A tu trzeba 60 mln rocznie dopłacać. I z czyichś kieszeni? Naszych... Ale kto miał zarobić to zarobił..

          • 98 23

          • (15)

            Inwestycja do której trzeba dopłacać nie jest inwestycją tylko stratą.
            Już lepiej byłoby te pieniądze utopić w bałtyku - nie generowałyby bieżących strat.
            Bo wszystko co istnieje - wymaga utrzymywania. Nawet jak nikt nie pojedzie i wszystko stanie.

            • 43 16

            • Kolego, do SKM doplaca cale wojewodztwo od lat (13)

              S7 i S6 takze nie przynosi wprost zadnych zyskow.

              Kanalizacja tez jest kosztem dla spoleczenstwa. Podobnie chodniki i jezdnie w miescie. Szkoly rowniez nie przynosza zyskow wprost.

              Jesli uwazasz, ze wszystko powinno byc prywatne i utrzymywac sie samo to ok. Jesli jednak uwazasz, ze panstwo powinno utrzymywac czesc nierentownych przedsiewziec dla dobra spoleczenstwa to pytanie tylko, co powinno byc objete takim program wsparcia.

              Moim zdaniem kolej dojazdowa, jak i aglomeracyjna jak najbardziej jest wlasciwa i potrzebna. Ty mozesz miec inne zdanie, ale prosze opieraj je o faktach, nie o wyizolowanych widzimisie.

              • 75 5

              • (9)

                Ale skm nie budowano na z d..wyciągniętym pomyśle. Łączy miasta i jest. Nie trzeba było jej budować, bo już była. Była - bo była potrzebna. A kolejka do polowania na dziki nie była potrzebna, więc jej wcześniej nie wybudowano. Gdyby nie było dotacji i interesów kolesi to tej popierdułki by nie było. Bo nie potrzeba. I rzeczywistość brak tej potrzeby udowadnia dobitnie. Stąd problem o którym art. A ty możesz sobie dopłacać nawet do zawracania kijem wisły jak chcesz. Twoja sprawa. To reszty obciążać nie będzie

                • 28 31

              • i wystarczylo ze nastapila zmiana Rzadu (1)

                A tu juz takie smaczki. ... Co na to szKODniki?

                • 23 36

              • Wystarczyło na to

                Aby niektórzy dziennikarze zaczęli pisać, dla pisania.
                Bo cały artykuł jest z d*py, bo tylko narzekania, bez większej analizy.

                Bo największym problemem PKM nie jest dojazd do centrum, a sztywny takt i wspólny bilet w Trójmieście.
                Wycofanie autobusów ot tak, to żadne rozwiązanie, bo na siłę nikt nikogo jeszcze nie przekonał, bo dla przypomnienia miesięczny dla samego ZKM jest dużo tańszy niż wspólnego z PKM.

                • 33 6

              • Kolejny małolat co się dopiero urodził (3)

                SKM była budowana podobnie jak teraz PKM z przystankami w polu. Wiele obleganych przystanków SKM kiedyś było pośrodku niczego. Proponuje zobaczyć jak kiedyś wyglądały Gdańsk Przymorze, Gdańsk Żabianka czy nawet Gdańsk Zaspa. Tak dla wielu jest to nie do pomyślenia, ale tam kiedyś były głównie pola.

                PKM różni się tylko od SKM kierunkiem, ale także łączy miasta i tereny, które będą szybko zurbanizowane.

                • 71 6

              • Jasne. Powyrywa się jeszcze trochę drzew, podosypuje piasku, żeby tylko ktoś we wsi mógł się wybudować ...

                • 4 20

              • a ja pamiętam

                jak Żabianki nie było i znam osobiście człowieka, który wymyślił nazwę dla tego przystanku :)

                • 12 0

              • Przymorze to było Gdańsk-Polanki
                Żabianka to nowy wytwór - nie było wcale tam przystanku
                Zaspa to Gdańsk-Lotnisko
                No było pustawo :)

                • 8 0

              • (1)

                Jak to "nie było"??? Kolej na tej trasie istniała przed II wojną światową. Niemcy zniszczyli później mosty (różne są teorie na temat tego, dlaczego to zrobili) i dopiero od tego czasu nie było kolei łączącej centrum Gdańska z jego zachodnimi obrzeżami. Po wojnie nie wznowiono jej m.in. dlatego, że nie było tylu domów w zachodnich tarasach Gdańska - PRL-owskie władze nie uznały za celowe połączenia małych wiosek. Dzisiaj osiedla w tamtej części miasta (i w okolicznych miasteczkach i wioskach) wyrastają jak grzyby po deszczu, a mieszkańców jest coraz więcej - więc kolejka tego rodzaju jest potrzebna. Byłeś ostatnio np. w Baninie? Ani trochę nie przypomina tej wioseczki, którą było jeszcze w latach 1980x.

                • 1 0

              • Człowieku , tak kolej była projektowana ponad 70 lat temu . Wojny już dawno nie ma . Wszystko się bardzo zmieniło . Dlaczego na siłę musimy odtwarzać połączenia dróg z czasów Adolfa Hitlera? Wybudowano szeroką trasę AK , miał być tramwaj po drodze .. Powstało mnóstwo osiedli wzdłuż Swiętokrzyskiej , Kowale . A tu odtwarzają wszystkie mosty na drodze do Kokoszek bo tam 70 lat temu była cegielnia . Cud w ogóle że zrobili przystanek przy lotnisku bo za Niemca tam tego nie było

                • 1 0

              • Hihi jak bys sie interesował, to byś wiedział, ze była

                jeszcze przed wojna, dopiero Ruskie zwineli. Wiec pewnie byla potrzebna.

                • 0 0

              • (2)

                SKM przynosiło zyski w pewnym momencie ale to było nie do pomyślenia dla reżimu KODu więc usunęli odpowiedzialnego za generowanie zysków prezesa. Przecież to nie do pomyślenia gdyby ludzie się dowiedzieli że generowanie strat w całej Polsce to jeden wielki przekręt z którego zyski idą do kieszeni ludzi KODu ?

                • 28 48

              • Pewnym ????

                Proszę podaj jakim ale uwzględnij w tym dotację z UM.

                • 9 0

              • A poza tym w domu wszyscy zdrowi?

                • 3 0

            • dokladnie jak ECS i stadion.

              • 7 0

          • Wyczuwam pisora (3)

            • 12 32

            • Chyba swojego pop

              • 18 8

            • a w KACZANA chcesz.? ;)

              • 1 0

            • wyczuwam platfusa

              waniajet jak stara skarpeta na kilometr...

              • 2 1

          • Gdynia będzie płacić?! (1)

            Gdynia nawet nie płaci tyle ile powinna dopłacać do SKM,a co dopiero mówić o PKM! Niech ktoś Szczura przymusi w końcu do płacenia tyle ile powinien wziąwszy pod uwagę ilu gdynian korzysta z SKM!

            • 30 8

            • chyba cie porąba.....ło, Gdynianie i korzystanie z SKM hahaha........

              • 0 3

          • w Gdyni nie ma nic bo gryzoń nie dorzucił sie do budowy

            • 4 1

          • dokładnie- kiedy z Karwin do Gdyni i Banina?? :)

            • 1 0

        • Zobaczyć te zadowolone miny POwskich notabli jak na lotnisku z samolotem ambergolda.... bezcenne

          • 23 12

        • a gdzie jest KOD i Koziolek Matolek?

          • 21 19

      • przecież na SKM i PKM obowiązują dokładnie te same bilety, wiec nie wiem czemu w tej kwestii wprowadzasz ludzi w błąd !

        • 20 6

      • Ja jeszcze proponuje pewne posunięcia które PKM uratują !!! (1)

        Skrócić trasę do Niedźwiednika i zrobić tylko dwa kursy dziennie - jeden rano drugi po południu . Zapewniam że koszty spadną radykalnie . TO TAKI SARKAZM - może ktoś odpowiedzialny za ten bajzel to zrozumie !!!

        • 24 2

        • Niestety ale nie zrozumie

          Nie wiem czy pamiętasz komentarze po ogłoszeniu poprzedniego rozkładu jazdy i odpowiedzi "Głuchego". Musiałby nastąpić jakiś cud żeby zrozumieli faktyczne potrzeby podróżujących całą komunikacją miejską i to zarówno SKM, PKM, ZKM, ZTM. Chociaż może gdyby im na pół roku pozabierać samochody i oni oraz ich rodziny miały poruszać się komunikacją to jakoś rozkłady jazdy nabrałyby sensu, byłyby sensowne przesiadki itd. Ale jeżeli ktoś jedzie np. PKM na uroczystym otwarciu a poza tym nosa z samochodu nie wychyli to co on może wiedzieć.

          • 8 0

    • Ciekawe jak zarząd PKM miałby wypłynąć na rozkład jazdy. (6)

      Przypominam, że operatorem na tej linii jest znana i lubiana SKM.

      • 27 13

      • Np zerwać umowę

        Rozpocząć renegocjacje, pozyskać dodatkowe dofinansowanie z sejmiku. Ale tego historycy i politolodzy nie zrobią

        • 27 3

      • (4)

        PKM jest zarządcą infrastruktury i to od nich zależy to, że pociągi dla SKM trasują z prędkością 20 km/h (średnia) na torach 120 km/h.
        A jak pociąg jedzie 20 km/h i drożej od autobusu, to jest jak jest.

        • 15 2

        • (3)

          Na lini PKM Gdynia- Kościerzyna prędkość 70-95

          • 0 0

          • kościerzyna Gdynia to linia PKP PLK S.A. - PKM nic do niej nie ma! (2)

            I może dzięki temu prędkości tu sa w okolicach 100 km/h, pociągi jeżdzą, problemow brak.

            • 3 0

            • (1)

              Kościerzyna - Gdynia jest obsługiwana przez SKM, nosi nazwę PKMki i PKM też się do niej przyznaje

              a powyższym artykule masz rozkład jazdy pokazujący cięcie godzin również na tej linii
              Linia RJ 201 SKM

              • 1 1

              • Pkm bardzo czesto przyznaje sie do nie swoich sukcesow...

                To zaden argument...

                • 0 0

    • Kolesie kolegów nie ruszą

      A na tym historycznym filmiku mamy już dzis osoby, wobec których działa prokurator to również daje do myślenia. Jakoś nie pamiętam by na stołki w pkm była prowadzona otwarta rektutacja... to potem nie dziwmy się że tak jest parę osób się ustawiło teraz jeszcze bajeczka o elektryfikacji linii. A ktoś wyleciał za jej brak we wniosku do ue o kasę?

      • 25 4

    • To jest pociąg dla kaszubów (1)

      W końcu gdańsk to stolica kaszub tak twierdzi adamowicz i jego kolesie

      • 13 16

      • I my jeżdżąc z kaszub zabijamy Armii Krajowej jak i Słowackiego i Kwiatkowskiego.. Zatem powinieneś się cieszyć, że chociaż część z nas się przesiadła.
        Szynobusy między godzinami 4-6 rano jeżdżą pełne.

        Sam się przesiadłem

        • 6 2

    • (2)

      Prywatny podmiot jeździ w kujawsko -pomorskim na liniach spalinowych i mamy gofniane stare pociagi Avvarii. Spóźnienia, odwołania pociągów bez komunikacji zastępczej, wolę samochód niż użerać się z Arriva

      • 8 4

      • Ja tylko przypomnę (1)

        że Arriva jeździ na liniach, których PR nawet kijem nie chciała dotknąć.

        • 0 0

        • Arriva jest OK
          pierwsi wprowadzili bilety przez telefon
          i utrzymuja linie gdzie dawnie tory byly brazowe od rdzy

          • 3 0

    • Linia 210 jest najważniejszą linią A dla mieszkańców - co Pan wypisuje?

      • 3 0

    • Bezpośrednie połaczenie Kościerzyny z Gdańskiem

      Aż dziw, że włodarze wykazują się kompletnym brakiem rozumienia zapotrzebowania użytkowników i pchają na siłę swoje chore pomysły połączeń. Nie przeprowadzali nawet żadnych badań zapotrzebowań jakby robili kolej dla samej kolei bo pieniędzmi sypnęli i trzeba było wypłacić premie. Bo głównym, dobrym i jedynym właściwym i sensownym pomysłem było połączenie Kościerzyny z Gdańskiem. Na tym połączeniu byłaby duża frekwencja

      • 5 1

    • Inwestycjami powinni zajmować się tylko prywatni inwestorzy i spółki. Jeśli inwestycja jest potrzebna to będzie opłacalna. Niestety, partyjniactwo doprowadziło do tego, że lekka ręką wydaje się publiczne pieniądze tylko po to żeby kolesie paryyni mieli zamówienia a urzędnicy okazję do otrzymania bakszyszu.

      • 0 0

  • sknerstwo nie popłaca (3)

    Gdyby Głódź poświęcił, to na pewno by działało. Zaoszczędzili kilka tysięcy na Przyjacielu Danieli, no i mają.

    • 245 94

    • To wina Szczura! Kiedy na Oksywie? ???

      • 6 6

    • te beryl

      ale ż.gnąłes....brudzisz ten portal

      • 8 9

    • Dobrze ze nie świecił

      On dobrej ręki nie ma
      Świecił case, która rozbiła się z generalicja
      Tupolewa ze smoleńska tez.

      • 9 0

  • a taka linia ? (8)

    Otworzyć linie z Oksywia przez Obłuże dalej Chylonie do Centrum, myślę że wiele osób wybraloby tą droge do pracy, szkoły czy nawet na spacer do miasta, a korki na drogach będą coraz większe...

    • 331 14

    • Z Centrum można by już przesiąść się czy to na pociąg do Kościerzyny czy też Pucka nie mówiąc o dalszych połączeniach, tymczasem z dzielnic północnych Gdyni jeżeli ktoś nie ma auta zostaje tylko komunikacja autobusowa ktora bez przesiadek i korkow na drodze sie nie obejdzie

      • 54 0

    • (2)

      Zadbajcie w końcu o dzielnice północne!!! Zamiast na prawdę o nie zadbać to robią się z dnia na dzień coraz większe korki...

      • 40 0

      • ale czy przypadkiem Szczurek nie zablokowal tej inwestycji? (1)

        pytam serio, wiem, ze wojewodztwo chcialo w ktoryms etapia uruchomic polaczenia na polnoc.

        • 15 5

        • Tak to on, twierdził, że wszyscy będziemy latać samolotami o choćby do muzeum emigracji.

          • 15 6

    • Nie da się! Idź sobie za to do muzeum emigracji.

      • 8 5

    • Gdynia Port Oksywie, była taka linia! Niech znowu będzie, kto ją zlikwidował? Chyba jeszcze przed Szczurkiem?

      • 18 0

    • Nieee, taka linia jest bez sensu bo pociąg to przeżytek. Teraz w nowoczesnym mieście z marzeń lata sie wszędzie samolotami i śmigłowcami

      • 4 4

    • Widzę że śledź pisał :) Ludzie pkm nie miała w planach wiązać żadnej zapyziałej dzielnicy Gdyni ze światem!!! Chcę kupic dom na kaszubch. będę stałym klientem, ale nie do Śledziowa!!! będę jeździł do Gdańska!!!!!

      • 0 0

  • (22)

    dopoki beda kursowaly takie linie jak 210 , 110 , 4 a . ta kolej bedzie na kolanach

    • 149 226

    • Aha.. (7)

      Czyli skasować autobusy i zmusić ludzi do korzystania z PKM? Już to przerabialiśmy dzięki tramwajom na Morenę i ludzie z wdzięczności przesiedli się do samochodów..

      • 101 7

      • Jesli dac np. 2 razy na godzine pociag ekspresowy z Osowy do Gdanska Glownego (5)

        jadacy np. 20 minut cala trase (zatrzymujacy sie tylko na kilku wybranych przystankach, np. Osowa - Wrzeszcz - Glowny) to moze jednak autobus nie bylby tak popularny.

        Do tego dorzucic np. oferte 100zl biletu miesiecznego objemujacego wszystkie formy transportu w Gdansku. Aktualnie jest co prawda 140zl za taki bilet na Gda i Sopot, ale widocznie jest sporo ludzi, ktorym wcale nie potrzeba Sopotu.

        Mozna wiele na tej infrastrukturze zbudowac dobrego. Problem polega na tym, ze wydano 1mld na pociag, ktory nie jest jeszcze skoncozny, a jednoczesnie chce sie wydac 2mld na tunel i autostrade zielona, ktora zaprzecza idei dojazdu do miasta czym innym niz samochodem.

        • 30 6

        • Trasa pkm nie umożliwia rozwijania takich prędkosci

          Eliminacja przystanków pośrednich umożliwi zaoszczędzenie tylku kilku minut

          • 10 3

        • Za 100 zł full pakiet? (1)

          Czemu nie zaśpiewałeś od razu,że za 50 złotych? Albo za darmo. Śmiech na sali. Dowaliliby takim opłaty za parkowanie w mieście takie żeby im dym uszami poszedł,to by od razu inaczej zaczęli myśleć. Dlatego m.in. bardzo się cieszę z tych nowych stref płatnego parkowania w Gdańsku.

          PS. Jestem zdecydowanie przeciwny tunelowi pod Pachołkiem i Drodze Zielonej.

          • 16 23

          • Ehhh

            Kolejny fajansiarz....
            PISowiec jeden, poplecznik Jaworskiego?

            • 1 5

        • (1)

          Mieszkam w Osowej a dojezdzam glownie do Gdyni ,więc omijam Sopot, nie ma dla mnie oferty łączonej Gdańsk-Gdynia, a nie bede kupował biletu za ponad 2 stowy bo wtedy juz samochodem taniej

          • 21 1

          • samochodu nie masz taniej, ale niech bedzie, ze wygodniej i uwazasz, ze oplacalniej

            Zalozmy, ze dzisiaj masz zaczac dojezdzac do pracy. Nie masz ani biletu, ani samochodu.

            Kupno samochodu to co najmniej 3tys zlotych (a gorna granica moze byc i 100 razy wyzej).

            Zalozmy, ze kupiles najtanszy za 3tys zl.

            Za taka cene jestes w stanie kupic bilet metropolitarny na caly rok. A do samochodu dojdzie jeszcze paliwo, inne oplaty, naprawy itp. itd.

            Dlatego, jesli samochodem tylko dojezdzasz do pracy, to na pewno nie wychodzi taniej.

            Co innego, jesli i tak planujesz miec samochod i ponosic wszystkie inne koszty. Wtedy rzeczywiscie mozna uznac, ze dojazd do pracy to w 90% paliwo.

            • 3 6

      • masz jakieś twarde dane na ten temat?

        jak na razie widzę wielu pasażerów w tramwajach.

        • 0 0

    • Jak ktoś do tej pory w Osowej miał praktycznie pod domem przystanek 210, a będzie musiał iść 2-3 km na PKMkę, to czym pojedzie?

      Samochodem oczywiście.

      • 118 3

    • 210 to porażka!do likwidacji !przedłużyć PKMkę

      • 5 65

    • Moim zdaniem to wlasnie brak dublowania jest problemem. (1)

      Kazdy z nas wybiera korzystniejsza oferte. Jesli likwidujemy linie autobusowe, a w zamian oferujemy cos gorszego (w przypadku komunikacji miejskiej - cos co jedzie dluzej) to ocztwiste jest, ze ludzie zrezygnuja z gorszej oferty. Ja tak zrobilem. Po uruchomieniu linii tramwajowej na Morene przesiadlem sie do samochodu, a teraz jezdze rowerem - po prostu jest szybciej. I wracajac do sedna - gdyby komunikacja w trojmiescie byla przemyslana i z pomyslem, to ludzie sami by sie do niej przesiedli. Obecnie mam wrazenie, ze jedynym pomyslem na komunikacje miejska (szczegolnie w Gdansku) jest koniecznosc zapewnienia oblozenia na nowych liniach - tram i PKM. To powoduje, ze likwidujemy dobrze funkcjonujace linii autobusowe, w zamian proponujemy gorsze polaczenia komunikacji miejskiej (dluzsze czasowo) i w konsekwencji zachecamy mieszkancow do wyboru samochodu. Ten sam blad moze popelnic miasto przy Nowej Politechnicznej - linia przez Jaskowa i Wilenska zdewastuje dobre polaczenia autobusowe do Wrzeszcza i znow wydamy miliony, a ludzie z poludnia utkna w jeszcze wiekszych korkach.

      • 41 3

      • Powinno sie mowic kompleksowo o komunikacji

        a nie o jednej czy drugiej linii.

        Co z tego, ze bedzie sprawna PKM, jak ktos po dojechaniu do Wrzeszcza musi jeszcze sie dostac np. w okolice ul. Chrobrego...

        • 13 0

    • Odczepcie się od 210! (3)

      Co ma linia 210 do PKM???? Autobus łączy wiele dzielnic, jeżdzą nią uczniowie, studenci, ludzi do pracy i z pracy. przewozi przez wiele dzielnic, blisko bloków, domów..a gdzie są pkm?? Co ma PKM do 210? NIe rozumiem tych dyskusji. PKM to jedna opcja transportu dotyczy tylko części terenu....dajcie juz spokój tej linii autobusowej.

      • 64 5

      • Akurat ja 210 dojeżdżam do pkm

        bo stacja w osiwej oddalona jest 2 km od dzielnicy,

        • 17 0

      • i przywróćcie 142! bo z 210 i pkm jest podobnie co ze 142 i tramwajem

        • 8 1

      • poza tym jest tansza

        bilety kolejowe sa za drogie

        • 4 0

    • 210 jedzie tam gdzie nie jedzie pkm. Jaki jest sens likwidować 210, jechać pkm, a potem się jeszcze przesiadać na coś co jedzie na drugi koniec Osowy albo Klukowa?

      • 43 1

    • To może zrobić jeszcze obowiązek jazdy PKMką? (1)

      Skoro podróżni wybierają autobus to można stwierdzić ze 100% pewnością, że jest on dla nich lepszym rozwiązaniem. Wara od autobusów. Kolej to strata miejsca i ogromne koszty. Zastanówcie się ile osób przejedzie jednym pasem drogi krajowej a ile w tym samym czasie jednym torem.

      • 21 4

      • ależ już jest precedens

        autobus 101 komuna zarżnęła, by napędzić bydło do SKM

        • 4 1

    • no przepraszam bardzo, PKM-ka nie dostane sie na Suchanino, autobusy na lotnisko to arcywazna sprawa

      • 10 2

    • nie, wystarczy honorować bilet zkm w pkm.

      nikt normalny nie będziee placił za dwa bilety, gdy może za jeden. a gdy ma płacić za dwa, pomyśli o samochodzie.

      • 16 0

    • o co chodzi?

      to ta linia ma ułatwić podróż mieszkańcom czy też likwidując te linie autobusowe zmusimy ludzi do jeżdżenia PKM mimo że niedogodniej i drożej?!O co właściwie chodzi,o utrzymanie PKM czy dogodną podróż mieszkańców~!

      • 1 0

  • Jeden bilet, częstsze kursy, stacje i infra w Gdyni (9)

    • 484 5

    • Rozsądni ludzie pukali się w głowę gdy Budyń ze Strukiem przedstawiali swoje wizje co do PKM (3)

      Oczywiście wszelkie głosy nie tylko krytyczne ale zwyczajnie sceptyczne co do sensu budowy i uzasadnienia ekonomicznego istnienia PKM były w tamtym czasie zakrzyczane przez platformianą propagandę i różnych tzw "pożytecznych idiotów" piejących peany na cześć "inwestycji" w Trójmieście i na cześć władz, które o nich decydowały.
      Macie teraz budyń, który sobie sami nawarzyliście - zjedzcie go, smacznego.

      • 30 20

      • Tak,ćwoku z mentalnością azjatycką! (1)

        Dla ciebie pewnie szczytem ekonomicznej komunikacji jest marszrutka?! Ta linia MA sens,ale przy normalnym podejściu Gdańska i Gdyni do jej finansowania! Jak każdy będzie palić głupa gdy będą do niego wyciągać ręce po kasę za kursy,to daleko nie zajedziemy!

        • 25 6

        • Głup to ty jesteś. Droga wężykiem przez pola i lasy....po co? Bo przed wojną była? Teraz są inne potrzeby drogowe..

          • 13 16

      • Na przykład przez niejakiego WOJTA

        który peany na temat PKM tu wypisywał. Na przykład przez badania ilości pasażerów, dogłębne analizy i tabele.
        A teraz płacimy za te glupoty wszyscy.

        • 1 1

    • I jeszcze przystanek końcowy w Gd. Głównym.

      Wtedy wybiorę się na wycieczkę. Skoczy im frekwencja w ciągu roku do 600 001 :P

      • 17 0

    • Nie nie nie!!!!

      • 1 3

    • (2)

      Od poczatku bylo jasne, ze bedzie to niewypal, glownie z powodu bezsensownych przystankow w szczerym polu. Chcecie zeby TKM miala sensowne oblozenie? To zbudujcie stacje w CH Matarnia, CH Auchan, gdzies w centrum na Morenie (i w Baninie jesli daloby rade, bo tam jest potencjal pasazerow na cala linie). I tak to zorganizujcie, zeby KAZDY pociag jechal do dworca glownego w Gdansku.

      • 17 0

      • Ja gdyby przystanek na Matarni nie był w polu

        jeździłabym PKM. Ale wolę autobus.

        • 3 0

      • Plus Gdynia Dąbrowa

        i Wiczlino, a koniec na Obłużu

        • 0 0

  • (11)

    Ta kolej to przykład jak beztrosko pasożyty z UM i Sejmu wydają nie swoje pieniądze.
    Tą inwestycją powinny zainteresować się CBA i prokuratura.
    Miliard złotych wywalone w błoto a na filmie uśmiechnięte cwane mordy bo już wiedzą ile przy okazji zgarną do własnej kieszeni.

    • 416 77

    • To pasożyty z PO tak wydały ten miliard

      Bez elektryfikacji się wlecze, bez przystankow w Gdyni i na Kielnienskiej nie ma pasażerów

      • 51 9

    • Sławek przynamniej ma zegarek a inne belzebuby z PO siedzą na dobrych stołkach. (5)

      A Wy mieszkańcy niestety macie kosztownego i mało potrzebnego bubla

      • 45 7

      • Partyjniacy z PO już byli pewni wgranej w kolejnych wyborach, a tu kuku i nie ma kolejnych wałków (4)

        CBA nam tu POtrzeba!

        • 31 4

        • Kolesie z PO nie dadzą sobie zrobić krzywdy, nawet po wywaleniu miliarda PLN w nietrafioną inwestycję (3)

          Samorzad musi do tego dopłacać 80 mln zł co roku z naszych pieniędzy!!!

          • 20 4

          • KODeraści bornią kolegów od takich inwestycji za miliard jak PKM (2)

            + 80 mln co roku z podatków na dotacje do tego pustego pociągu

            • 16 12

            • czy oby na pewno kazdy pociag jest pusty?

              • 3 1

            • Tramwaj wodny to kolejny Miś

              • 0 1

    • Powini zająć się Szczurkiem, on położył projekt blokując rozbudowę na północ Gdyni.

      • 15 8

    • CBA ,prokuratura i Komisja Europejska (1)

      • 4 1

      • ty sam do siebie piszesz i sobie odpowiadasz, lecz się kolego

        • 1 2

    • to nie jest inwestycja UM

      • 2 0

  • (38)

    Brak połączenia z północnymi dzielnicami Gdyni, niech ktoś sobie sprawdzi jak mozna dojechać komunikacją miejską z Gdyni Pogórza np. do Osowy, już mi się nawet nie chce pisać po raz setny.

    • 394 4

    • (22)

      Dojeżdżam do pracy z Wrzeszcza do Selgrosa w Owczarni, z przystaknu PKM mam około 3 km piechotą, wg mnie jest za mała gęstość przystanków albo przystanki gdzieś w polu.

      • 401 12

      • Pojechałem z ciekawości jakiś czas temu, totalny brak informacji na dworcu we Wrzeszczu, pani w okienku powiedziała że ona się tym nie zajmuje. Za taki brak kompetencj u mnie w firmie ktoś by został zwolniony z pracy. Ale jak tu sie tak podchodzi, to nie ma co się dziwić że takie będą efekty.

        • 111 5

      • a niby czym dojeżdzasz? (1)

        chyba tylko 210

        • 4 12

        • Autem.

          • 25 1

      • (4)

        Zmien prace

        • 5 31

        • i weź kredyt ;)

          • 34 2

        • I wyjedź stąd

          • 7 7

        • I giń.

          • 2 7

        • muj ty szogónie

          • 18 2

      • Działania dotyczące PKM to niegospodarność w czystej formie (4)

        To niegospodarność w czystej formie stworzenie kolejnego niepotrzebnego zarządu, brak wspólnego taniego biletu na wszystkie formy komunikacji i rozplanowanie przystanków wedle położenia działek powiązanych z Adamowiczem deweloperów. Zupełna niekompetencja to brak przystanków w miejscach zagęszczenia mieszkańców tak jak np Zaspa, Kieleńska, Przystanki w Gdyni i częściowy przebieg trasy a mieszkańcy muszą pokrywać straty.

        • 39 5

        • Do tego jeszcze brak elektryfikacji w pierwszym etapie budowy linii PKM co generuje dodatkowe straty.

          • 13 4

        • co rozumiesz przez brak wspolnego biletu? (2)

          Bilet miesieczy istnieje. Mozna ponoc (choc nie mam pojecia jak i gdzie) kupic bilety jednorazowe dla calej aglomeracji.

          Co do kosztu biletu - jaka Twoim zdaniem cena jest sluszna?

          • 3 5

          • Nie ma wspólnego biletu a co sugerujesz to możliwość kupienia wszystkich biletów równocześnie. Wspólny bilet to jeden bilet na, którym można jechać dowolnym środkiem transportu w obrębie aglomeracji i nie trzeba go szukać nie wiadomo gdzie bo jest biletem podstawowym. Taki bilet można rozliczać strefowo lub czasowo a istnieje też opcja pre paid która mogła by polegać na podbijaniu biletu na początku i końcu trasy. Lata temu miała miejsce również zmowa cenowa przewoźników na podstawie której ujednolicono ceny biletów tłumacząc to wprowadzaniem jednego biletu. Jednego biletu na aglomerację nie wprowadzono a zawyżone ceny biletów pozostały. Akceptowalna cena normalnego biletu miesięcznego to 120-140 zł uwzględniając patologię zarządów spółek przewozowych Trójmiasta. Można ewentualnie wyłączyć bilet na SKM i wtedy cena biletu mogła by wynosić maksymalnie 100zł lub można by zastosować dodatkowe strefy do Słupska i Tczewa z włączeniem Przewozów Regionalnych w ramach tego biletu. I to tyle lub aż tyle.

            • 8 2

          • bilet miesięczny nie istnieje w tym rozumieniu jakim byśmy chcieli..
            ja jeżdżąc do pracy PKM + bus w Gdyni muszę mieć 2 bilety... Karta miejska + papierowy bilet za.... (i znów :P) 210 PLN.
            Jak zapomnę papierowego to mandat, jak na papierowym nie jest ręcznie dopisany numer karty miejskiej to mandat, i nie doładuję przez stronę czy biletomacie... bo papierowy tylko na dworcach kolejowych mi wydrukują

            • 3 0

      • (1)

        A skomunikowanie na osowie z autobusami to juz totalna porażka autobus odjeżdża pkm przyjeżdża i tak jest na okrągło przez caly dzień

        • 29 2

        • dzień zaraz

          kur... tydzień

          • 2 0

      • Zbudowali przystanek w lesie pod siedzibą PKM, aby urzędole mieli blisko. Choć każdy przyjeżdża swoją bryką, bo zbudowali wielki parking.

        • 27 1

      • Mam to samo... (1)

        Jak jest czas i słoneczko swieci można 3km dla zdrowotności odbyć ale jak sie spieszy i śnieg leje w oczy to juz nie bardzo. Po Osowej powinien jeździć autobus zsynchronizowany z PKMka, niech zbiera pasażerów jak swego czasu linia 139 z blokowisk Przymorza na stacje SKM Oliwa lub SKM Przymorze. To idealnie działało i pewnie tu tez sie sprawdzi. O chaosie z biletami i na dworcu we Wrzeszczu nawet nie wspominam bo to powinno byc oczywiste...

        • 21 2

        • jesli mowimy o komunkacji miejskiej to jednak nalezy zalozyc, ze synchronizacja sie nie uda

          tu korek, tam roboty budowlane, tam stluczka.

          I tego sie nie da zrobic inaczej niz po prostu czestotoliwie puszczac i pociagi i autobus. Idac na SKM nie patrze, kiedy jest nastepna. Po prostu ide na stacje. (chyba, ze mowimy o porach 22 - 4 rano). Tak samo powinno byc z autobusami czy pociagami, jesli chcemy rzeczywiscie budowac miasto z porzadnym systemem komunikacji.

          Komunikacja publiczna musi byc:
          - niezawodna
          - szybka
          - wzglednie wygodna
          - wzglednie tania

          Dokladnie w tej kolejnosci. Z czego cena naprawde nie jest az tak wazna, jesli pozostale atrybuty bylyby wysokie. Ludzie przede wszystkim chca sie przemieszczac szybko i sprawnie.

          • 15 1

      • A ja z zakorkowanego przez Słowaka Niedźwiednika (2)

        Mógłbym jechac PKM do centrum do pracy, ale nie pojadę bo jadą tylko do Wrzeszcza. Kto to wymyślił i po co, żeby kolejka jeździła głównie lotnisko-Wrzeszcz?

        • 13 2

        • to sie przesiadz na skm we wrzeszczu? (1)

          gdzie problem?

          • 2 4

          • Gdyby SKM jezdzila co 2 minuty, to moze nie bylby taki problem

            Jednak jezdzi w najlepszym wypadku co 7-8.

            Nie jest to koniec swiata, jednak byloby duzo lepiej, jakby PKMki dojezdzaly nie tylko do Glownego, ale i przyszlosci do Srodmiescia.

            • 5 0

      • Te przystanki w polu i na zad...u psują PKM

        Niestety, tak bardzo pełni nadziei byli mieszkańcy Kiełpina, Ujeściska czy Jasienia że blisko będzie do kolejki...I co? Ujeścisko ma 6km do najbliższej stacji PKM, a korek ten sam na wylotach z osiedli. Jasień? Ta stacja to już prawie Morena jest. Kiełpino? Tamci mieszkańcy za obwodnicą to już w ogóle musieli się zdziwić. Kiedy kupowali swoje mieszkania mieli obiecaną w reklamach kolejkę. Teraz muszą sobie do niej dojechać przez korek na Jasień. Warto? Ten dystans to już połowa drogi do Centrum Oliwy czy Gdańska...
        Bez stacji w normalnych miejscach (nie na wygwizdowach) i częstszych przystanków, nie ma co wróżyć czegoś dobrego...Szkoda

        • 10 0

    • Nie nie nie!!!! (1)

      Masz muzeum emigracji i kolej prawdziwą na kamienną górę!

      • 34 9

      • Dziękuję kochany prezydencie

        • 16 3

    • Z Pogórza dojedziesz chociażby 194 do dworca i dalej PKM (6)

      jedziesz do centrum Gdyni, a potem 14 minut pociągiem PKM, więc gdzie tu dramat?
      Zamieszkując granice miasta trzeba się z tym liczyć.

      • 9 17

      • (2)

        Samochodem z Pogórza na Osową jest 15 min ;)

        • 20 0

        • Google mapy pokazuja 19 minut dla godziny 1 rano

          i okolo 26-30 dla 7.30 rano

          Za to powrot od godziny 3 po poludniu do ok 5 po poludniu trwa (zgodnie z google) 40-60 minut

          • 2 0

        • Powinno być raczej:

          "Samochodem z Pogórza do Osowy jest 15 min".

          • 2 1

      • (1)

        Czyli około 1,5 godziny drogi razem z czekaniem.

        • 4 0

        • długo, bo uwzględniają korki na remontwanej estakadzie

          • 1 0

      • Tyle że z przystanku na peron (I w drugą stronę) trzeba dyrdać te 200 metrów, bo 194 nie staje pod dworcem, tylko przy Hali. Niby taki odcinek to pikuś, ale dzień w dzień bywa upierdliwie.

        • 1 1

    • mieszkam w Osowej (2)

      a moi rodzice na Pogórzu Dln. Jadąc komunikacją czyli najpierw ztm potem skm potem zkm jadę półtorej godziny. Autem obwodnicą 15 minut. Gdyby pkm dojeżdżała na północ Gdyni oczywiście jeździłabym do rodziców pkm. A tak to autem.

      • 34 1

      • tak tak już to widzę jakbyś wsiadł do PKM (1)

        Jakby jeździła przez te dzielnice to pewnie byś gadał, że przystanek jest za daleko od bloku twoich rodziców o całe 500m.

        • 6 4

        • Mieszkam na Wielkim Kacku

          Niestety nie zgadzam się z Tobą. Próbowałem przesiąść się na komunikację miejską i niestety czas dojazdu na Przymorze to jest ~1h. Autem srednio okolo 30 minut tzn. w najlepszym przypadku okolo 20, a w najgorszym okolo 50 minut (tj. jak sa jakies roboty, albo wypadek a to sie zdarza, ale nie codziennie). Gdyby czas byl porownywalny z checia bym sie przesiadl i dojechal np. do przystanku pkm w Gdyni zamiast jechac przez Sopot albo Osowe. Ciężko to porównywać z metropoliami takimi jak Paryż, gdzie masz metro co 5 minut i praktycznie wszedzie dojedziesz metrem albo RER.

          • 3 0

    • Z Pogórza do Osowy: 194 pod halę, potem przesiadka na skm do Oliwy, przesiadka w 167 (albo 169 - nie pamiętam, dawno nie jechałam) do którego trzeba kawał dojść, korkowanie się na Spacerowej i po 1,5 h - 2h jest się na miejscu. Samochodem 30 minut?

      • 6 1

    • Dodaj jeszcze Chwarzno (1)

      Brak połączenia z mieszkalnymi/ sypialnymi dzielnicami Gdyni....

      • 2 0

      • a po co skoro oni tam tylko śpią

        • 1 2

  • tylko ujednolicenie biletów (9)

    bez tego ta linia nie ma szans, bo będą nią jeździć tylko ci, którzy jej potrzebują

    • 477 4

    • A ja ujednolica bilet to bedą nią jeździć ci którzy.... jej nie potrzebują? (4)

      Logika siedzi w kącie i płacze.

      • 10 37

      • Zgadza się

        Jedni jej potrzebują (jedyny przystanek w okolicy zamieszkania) a inni mają alternatywną możliwość.
        Nie komentuj już proszę...

        • 35 2

      • Teraz mam bilet okresowy ztm, jak na jednym bilecie bede mogl jechac tez pkm to sie prsesiade a jak nie to wole sie juz tluc autobusem chwile dluzej noz placic chorw pieniadze za drugi bilet

        • 37 0

      • dokładnie tak, bo mają bilet zkm (1)

        i jeżdżą autobusami. albo jeżdżą samochodami, ale przesiedliby się na pkm+ tramwaj gdyby były w jednym bilecie. bo koszt ok. 100 zł/mies jest do przełknięcia, ale powyżej 200zł/mies. (dwa bilety) bardziej opłaca się samochód.

        • 20 0

        • zgadzam się w pełni - 100 zł za wszystkich przewoźnikow, 50 zł za jednego (normalny)

          i pomimo samochodu miałbym jeszcze bilet miejski

          • 2 0

    • (1)

      Kasowniki jak w autobusach i tramwajach, na terenie Gdańska bilety miejskie gdańskie, w Gdyni gdyńskie. Jedynie na trasie do Kartuz taryfa inna, jak obecnie.

      • 4 0

      • Jestem ciekawy ile milionów złotych kosztuje utrzymanie wszystkich linii na terenie trójmiasta w ciągu roku. I przez ile za ten miliard można by było podróżować za darmo...

        • 0 1

    • ale co rozumiesz prze ujednolicenie? (1)

      Masz na mysli jeden wspolny bilet na wszystko? Jednorazowy, godzinowy czy miesieczny?

      Prosze podaj dokladniej opis Twojego pomyslu :)

      • 0 0

      • Ujednolicenie

        Wydaje mi się, że przede wszystkim powinien zostać ujednolicony bilet miesięczny, choć nie można zapominać również o innych biletach czasowych. Jak ktoś będzie mógł kupić jeden bilet w przyzwoitej cenie i nie zastanawiać się czy aby na pewno na tym bilecie może poruszać się danym środkiem transportu to będzie to krok w słuszną stronę.

        • 5 0

  • Kiszka (13)

    Ja na te wioski po co mam jezdzić PKM-ką. Wygodniej autem. Zatrzymam się gdzie chce i jadę gdzie chce. Nawet wieśniaki z Kartuz czy kościerzyny jeżdżą po trójmieście autami

    • 267 137

    • wieśniak

      Widać ze wieśniakiem to jesteś ty

      • 32 22

    • golf 2 z podtlenkiem LPG to nie auto:) (3)

      • 24 10

      • gibki to nie człowiek..

        • 7 9

      • prawda

        to samolot;-P

        • 3 1

      • ale jeździ

        i zawiezie cię wszędzie szybciej niż komunikacja publiczna

        • 0 1

    • U ciebie w Bartoszycach jest lepiej prawda?!

      • 9 3

    • U ciebie w Bartoszycach jest lepiej prawda?!

      • 8 3

    • nie ma co się obruszać, ani rozpatrywać tego przez pryzmat złej woli. Są wieśniacy i mieszczuchy, taka prawda. Od mentalności a nie od miejsca zamieszkania zależy do jakiej grupy przynależymy.

      • 7 1

    • kiszka, co ty

      odkąd się wyprowadziłeś z Kartuz ziomków nazywasz wieśniakami? Tak bardzo chcesz się oderwać od rodziny z Kościerzyny, że jeździsz autem z rejestracją GWE?? Przecież sam podpisałeś petycję o nazwanie Gdańska "stolicą Kaszub"!!

      • 10 1

    • sam jesteś wieśniakiem!

      • 1 2

    • kiszka

      wielki miastowy, a może tak byśta ruszyli d*pska i z plecaczkiem na te wiochy, łyknęli świeżego powietrza a nie nam go zatruwali spalinami ??

      • 4 0

    • Wieśniakiem to ty mozesz być jedynie.

      Tyle w temacie.

      • 0 1

    • wiesniaki?

      To, ze ktos mieszka poza trojmiastem,nie oznacza, ze nie stac go na samochod :P

      • 0 0

  • Jezdze PKM (3)

    Codziennie do pracy obok lotniska, niestety na przystankach trzeba czekac bo sa totalnie niezsynchronizowane z autobusami i tramwajami, ale i tak jest szybciej, wygodniej, mniej smierdzaco i latwiej niz jezdzenie autobusami

    • 194 10

    • Komu to potrzebne? (2)

      Prawdziwy kaszub ma gdzieś takie rozwiązanie. Pracuje, robi zakupy, relaksuje się u siebie, więc do Gdańska często nie jeździ. Raz na kilka tygodni można jechać samochodem. Gdańszczanin też codziennie nie jeździ np. do Kartuz. Cała inwestycja raczej dla podróżujących sporadycznie, więc i częstotliwość kursów powinna być charakterystyczna dla połączeń regionalnych. Natomiast sama nazwa "metropolitarna" to totalne nieporozumienie.

      • 2 16

      • Kaszub pracuje w Gdańsku

        Akurat większość kaszubów pracuje w Gdańsku lub Gdyni....

        • 16 1

      • Czasami jeżdże PKM

        i widzę, że bardzo duzo młodych ludzi - uczniów i studentów jezdzi z Kaszub

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane