• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blask linii PKM gaśnie z każdym dniem

Maciej Naskręt
15 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii. Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii.

Pomorska Kolej Metropolitalna ma być dowodem na to, że ponownie w Polsce, po wielu latach przerwy, warto budować linie kolejowe. Tymczasem inwestycja zamiast przyciągać miliony, zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży. Czas, by w sprawę zaangażowały się władze wszystkich samorządów aglomeracji gdańskiej, inaczej stracimy szansę na drugą nitkę SKM w Trójmieście.



Czy oferta na linii PKM cię rozczarowuje?

Pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - według najśmielszych wyliczeń - miało podróżować od 2 do 5 mln pasażerów rocznie. Linia miała być lekarstwem m.in. na korki w ciągu ul. Słowackiego. zobacz na mapie Gdańska Dlatego na ten kluczowy projekt w skali kraju wydano niemało pieniędzy - w sumie ok. 1 mld zł. Tymczasem spodziewana liczba pasażerów według ostatnich danych to 600 tys. i to jednocześnie na trasie PKM, jak i z Gdyni do Kościerzyny oraz Kartuz.

Gorzej jednak dopiero będzie. W poniedziałek, 16 maja z rozkładu jazdy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zniknie kilkadziesiąt połączeń. To jest jednak preludium do kolejnych cięć na tym szlaku. Od grudnia 2016 pojedzie tam o 25 proc. mniej pociągów niż dotychczas. Niemal pewne jest, że pasażerów również będzie mniej.

Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów.

Pobierz rozkład jazdy (arkusz kalkulacyjny) z uwzględnieniem zmian na PKM po 16 maja - na linii PKMna trasie Gdynia - Kościerzyna.

  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • 18-kilometrowy szlak Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Z każdym dniem Pomorska Kolej Metropolitalna zamiast rosnąć w siłę - stawać się linią aglomeracyjną lub drugim szlakiem SKM w Trójmieście, zmienia się w trasę regionalną, łączącą Trójmiasto z Kościerzyną czy Kartuzami.

Kogo za to winić? Niestety wina spada tutaj na nasze władze samorządowe, a także posłów i senatorów. Zbyt słabo zabiegali o lepszą jakość usług. Niemożliwym dla nich było wywalczenie stałej częstotliwość przejazdów pociągów. Tzw. takt ułatwiłby podróżowanie mieszkańcom, ale także lepiej można by skomunikować pociągi z tramwajami, autobusami, czy trolejbusami.

Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna.

Widocznie dla samorządowców przecięcie symbolicznej wstęgi podczas uruchamiania wspólnego biletu w Trójmieście jest wydarzeniem drugiego formatu. Wprowadzenie tego rodzaju biletu usprawniłoby przecież podróże i ewentualne przesiadki pomiędzy środkami lokomocji. Tymczasem mieszkańcom coraz trudniej zorientować się w ofercie. Nie wiedzą, na którym bilecie dokąd można pojechać. Zdecydowanie lepiej samorządowcom wychodzi otwieranie inwestycji drogowych z przejazdami dla różnych grup - rowerowych, rolkowych, czy to na hulajnogach.

Władze nie zważają na fakt, że większość pociągów PKM kończy bieg w Gdańsku Wrzeszczu. Wszystkie składy tymczasem powinny dojeżdżać do centrum miasta. Na ten aspekt od dłuższego czasu zwracają uwagę eksperci. Wydłużenie linii i poprowadzenie jej przez kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika zdecydowanie poprawiłoby frekwencję.

Nie oczekuję, by teraz ktoś sypał sobie głowę popiołem. Ważne jest, by samorządowcy, urzędnicy, kolejarze zaczęli poważnie rozmawiać o przyszłości PKM-ki - realizowali szybciej pomysły, o których od dawna przypomina wielu ekspertów i dziennikarzy z Trójmiasta i Pomorza. Inaczej zmarnujemy wielki potencjał, drzemiący w tej linii, o której przecież wszyscy marzyliśmy.

Tak samorządowcy cieszyli się z rozpoczęcia budowy linii PKM w 2013 r.

Opinie (675) 7 zablokowanych

  • Bilety są za drogie. (2)

    Za dużo jak na jedną trasę. W Warszawie w tej cenie jest bus, tramwaj i metro. U nas ktoś jest nienażarty to tak musi być.

    • 76 1

    • (1)

      w Warszawie na kartę miejską można korzystać z autobusów, tramwajów, metra i wszystkich pociągów w granicach miasta (koleje mazowieckie, kolej podmiejska itd.)

      • 2 0

      • Ba nawet na bilet dobowy

        cała komunikacja jeździ bez opóźnień, na metro w szczycie czeka się 2-3 min, na tramwaj do pięciu. WKD i Koleje Mazowieckie też dają radę.
        W Gdańsku mieszkając na ogromnej Zaspie, chcąc gdzieś pojechać tramwajem w weekend, trzeba sprawdzać rozkład, kiedy na przystanek wyjść, by nie stać 15 min, czekając na jeden z dwóch tramwajów. Zupełnie jak na wsi, a nie w mieście.

        • 1 0

  • Wygodniej, szybciej i taniej dojadę do Gdańska moim kaszlakiem na LPG niż PKMką, która jest za droga, trzeba na nią za długo czekać albo odjedzie przed nosem. Gejzery intelektu z firmy zarządzającej nie słyszeli o synchronizacji połączeń w transporcie łączonym.

    • 65 1

  • Nic się nie robi by zacząć korzystać z PKM... (1)

    Prosty przykład: część sobotniego rozkładu... autobus 155 dojeżdża do PKM Jasień o10.19, a PKM-ka do Gdyni odjechała 10.10, następna dopiero 10.40 (następny 155 dojeżdża do PKM Jasień o 10.49)... Strata czasu na oczekiwanie, zatem samochód znowu górą...

    • 65 2

    • wypitolić urzedasow z samochodu i kazać jechać komunikacją zobaczymy co powiedzą

      • 0 0

  • Zmienić właściciela PKM (2)

    Jeden raz spróbowałem jechać pkm i nigdy więcej. Zaczęło się od problemu z kupieniem biletu we Wrzeszczu, potem nie wiadomo z jakiego peronu odjeżdża, następnie gdzie skasować ten bilet, konduktor bezczelny, ogólny brak informacji. Tak było w listopadzie 2015 r. i to wystarczyło żeby mnie całkowicie zniechęcić do tej całej pkm. Więcej nie próbowałem, lekceważenie pasażerów tak się kończy.

    • 76 1

    • Już wzięli ...

      Za PKM-kę już wzięli, teraz ważniejsza jest dla NICH SKM - można podzielić się dofinansowaniem z UE.
      PKM jest już tylko konkurencją. A kogo obchodzi pasażer

      • 8 2

    • w tym właśnie problem dla PKM czy SKM jesteś pasażerem a nie klientem

      pasażera się po prostu przewozi (ale niekoniecznie) a o klienta dba bo klient płaci i utrzymuje.

      • 10 1

  • Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów

    i tak zrobią jak będą chcieli

    • 26 0

  • Pracuję przy samym przystanku PKM ale jak mam sie 3x przesiadać i kupować 2 miesięczne to jadę autem Poza tym samochodem jadę max 15min, a komunikacją miejską i PKM to ponad godzinę o ile trafi się przesiadka co w Gdańsku się nie zdaża.

    • 41 2

  • zamiast jeden przystanek ze Strzyży do Wrzeszcza

    czy jeden do Niedźwiednika jeżdżę kilka przystanków dlaczego ? ano dlatego że nikt nie potrafił dogadać się w sprawie biletów na krótkich trasach !!! Taka kolej powinna jeździć zapełniona pasażerami ale kto się zajmie organizacją?

    • 35 0

  • za dużo rodzajów biletów

    1 bilet i przejrzysty cennik rozwiąże sprawę

    • 56 0

  • Bez sensu wlektryfikacja calej PKM-ki (1)

    Zeelektryfikowany powinien byc tylko odcinek Gdynia-Gdansk Osowa-Gdansk Wrzeszcz. W strone kaszub powinny hezdzic EZT-y. Zamiast tego PKM-ka powinna zostac wydluzona do Sierakowic i Bytowa. Kolejna wazna rzecza jak podkresla Pan Redaktor jest wpiecie PKM-ki w linie SKM tak, zeby pociagi PKM odjezdzaly z Gdanska Glownego (po oddaniu przystanku Gdansk Srodmiescie praktycznie dwa perony dwukrawedziowe stoja wolne) i zatrzymywaly sie na stacjach Gdansk Stocznia i Gdansk Politechnika. We Wrzeszczu ''wlot'' na tory PKM. Nastepnie zjazd na tory SKM (dobudowa lacznicy) i zatrzymanie na przystanku Gdynia Wzgorze Sw. Maksymiliana a w Gdyni Glownej zatrzymanie przy peronie 1 SKM. Pasazerowie odroznia SKM-ka od PKM-ki bez problemu ze wzgledu na malowanie. Wtedy ma to jakis sens. Obecne rozwiazanie wybitnie odstrasza pasazerow. Generalnie to z elektryfikacja wstrzymalbym sie na kilka lat na rzecz budowy lacznicy na Wzgorzu i we Wrzeszczu oraz rewitalizacji do Bytowa i Sierakowic

    • 23 11

    • Wpięcie się z linii PKM w linię 250,czyli linię "starej" SKM w tej chwili możliwe jest dopiero na wysokości tej nieczynnej nastawni bramowej we Wrzeszczu.Wymaga jednak przejazdu przez linię 202,czyli tory dalekobieżne,co stwarza spore komplikacje ruchowe przy dużej częstotliwości kursowania wszelkiego rodzaju pociągów.Szkoda,że połączenia linii PKM z linią 250 nie wykonano po północnej stronie stacji Gdańsk Wrzeszcz,ale o tym należało już myśleć na etapie projektowania tej inwestycji.Teraz jedynie jest możliwa taka "proteza" jaka opisałem powyżej,ale nie sądzę by PLK zgodziła się na coś takiego,że względu na duży ruch pociągów na "202".Od północnej strony Wrzeszcza takie włączenie PKM w "250" jest chyba możliwe,ale tylko z jednego toru,więc zakładając,że na linii PKM miałoby kursować powiedzmy 50 par pociągów,jest to absolutnie bez sensu,a dla tych kilku par,które zostaną na linii po wprowadzeniu rozkładu jazdy 2016/17 jest to bez sensu

      • 1 1

  • Pkm

    Tak się skończy era PeŁo, ba już się skończyła.

    • 23 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane