• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blisko 1 mln zł za wizję odbudowy linii kolejowej i nowej stacji PKM Karczemki

Michał Brancewicz
6 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Miejsce, w którym linia 234 będzie odchodziła od linii PKM (248).
  • Nasyp, na którym powstaną brakujące tory linii 234. W tle widać pociąg na linii PKM.
  • Miejsce na poprowadzenie torów linii 234 zostało już oczyszczone z drzew i krzewów.

Za pół roku poznamy dwa warianty odbudowy 1,5 km fragmentu linii kolejowej 234 na odcinku Gdańsk Kiełpinek zobacz na mapie Gdańska - Kokoszki zobacz na mapie Gdańska, która stanie się częścią alternatywnej trasy dla pociągów kursujących między Trójmiastem a Kaszubami na czas elektryfikacji głównego szlaku. Koncepcja obejmie także budowę nowego przystanku PKM Karczemki zobacz na mapie Gdańska. Koszt dokumentacji to 978 tys. zł.



Jak często podróżujesz koleją na Kaszuby?

PKP Polskie Linie Kolejowe planują wyremontować linię kolejową nr 234 na odcinku Gdańsk Kokoszki - Stara Piła oraz linię 229 między Starą Piłą a Glinczem. Dzięki temu podczas elektryfikacji linii PKM oraz linii 201 wciąż możliwe będzie kursowanie pociągów między Trójmiastem a Kartuzami i Kościerzyną.

Po stronie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jest natomiast zaprojektowanie (a może też i budowa) fragmentu linii 234 na odcinku Kokoszki - Gdańsk Kiełpinek. Pierwszy krok w tej sprawie został właśnie wykonany. Pomorscy kolejarze wybrali właśnie wykonawcę dwuwariantowej koncepcji odtworzenia liczącego ok. 1,5 km odcinka toru.

Będzie to konsorcjum firm Infra Centrum Doradztwa z Warszawy i EnviRail z Wrocławia. Mimo że ich oferta (978 tys. zł) była najkorzystniejsza spośród trzech złożonych, to i tak okazała się o blisko 400 tys. zł za wysoka względem kwoty, jaką chciał przeznaczyć zamawiający (598,6 tys. zł). Jednak KM zdecydowała się ją wybrać.

- Samorząd Województwa Pomorskiego i Miasto Gdańsk zgodziły się na zwiększenie wspólnego finansowania przygotowania koncepcji, dzięki czemu możliwe było rozstrzygnięcie tego przetargu - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.
Po podpisaniu umowy wykonawcy będą mieli pół roku na opracowanie dwóch koncepcji obejmujących budowę toru wraz z całą niezbędną infrastrukturą kolejową oraz obiektami inżynieryjnymi (przejście pod torami, wiadukt drogowy).

Dodatkowo dokumentacja zawierać ma koncepcję budowy jednego jednokrawędziowego peronu Gdańsk Karczemki, nawiązującego wyglądem do charakterystycznych, czerwonych wiat pozostałych przystanków PKM. A do tego dwa warianty drogi dojazdowej wraz z parkingiem oraz chodnikami i ścieżkami rowerowymi.

Koncepcja ma zawierać możliwość etapowania inwestycji, co może oznaczać, że przystanek PKM Karczemki powstanie później.

Alternatywna trasa kolejowa ma być gotowa w 2021 roku. Wówczas będzie mogła zacząć się elektryfikacja newralgicznego fragmentu linii 201 i PKM i Kaszuby nie zostaną odcięte od Trójmiasta.

Obecnie trwa opracowywanie projektu elektryfikacji linii PKM i budowy przystanku PKM Firoga zobacz na mapie Gdańska. Ma on być gotowy na początku przyszłego roku. Natomiast po w całości zelektryfikowanych liniach 201 i PKM pociągi mają pojechać w 2023 roku.

Opinie (157)

  • za litra dobrej łyski też będę miał wizję

    plus 100 tysięcy na kaca
    tanio robię...

    • 5 0

  • Karczemki zawsze pokrzywdzone, ktoś w mieście ich chyba nie lubi (1)

    • 4 1

    • Tak

      Niestety, to pokłosie działań poprzedniego zarządu dzielnicy - panów K.N i P.O.

      • 0 1

  • Zaraz zaraz (1)

    A to tych starych nasypów nie trzeba rozbierać i sypać na nowo jak na linii PKM?

    Coś mi tu brzydko pachnie...

    • 5 1

    • Kto powiedział, że nie trzeba?

      Wszystko zależy od ich stanu. No i tu są raczej niskie,więc warstwa tłucznia może wystarczyć- nie musi. Na PKM przebudowa nasypów wynikała z kilku czynników: były przerośnięte korzeniami, trochę za wąskie (dokładanie zbocza nasypu nie zawsze kończy się dobrze,z reguły jest to odroczona katastrofa budowlana), ale przede wszystkim - szukano "niespodzianek" po Niemcach i po Rosjanach

      • 0 0

  • Bahn (1)

    Pesa już powinna siedzieć nad projektami wagonów z czterema wejściami - takimi jak w zdobycznym S-Bahnie. EN57 nie podjedzie pod górę.

    • 2 2

    • po co?

      Berlin odstąpi swoje, świeżo odmalowane.

      • 0 0

  • jak milion wydadza na wizję to na budowe już nie starczy

    • 3 0

  • a co się stanie z nową linią po elektryfikacji PKM?

    Czy wydadzą teraz milion na wizję, później kolejne na projekt i budowę, żeby po zelektryfikowaniu PKM przestać korzystać z nowej linii?

    • 3 1

  • Milion za wizje?

    Ja mam lepsze wizje po flaszce za 20zł

    • 0 0

  • To chyba w PL możliwe tylko...

    Najpierw rozpizyli aby teraz rewitalizowac.

    • 3 0

  • Kiedy wymiana starego taboru skm
    skandal

    • 0 0

  • Odbudowa po zniszczeniach.

    Nie trzeba było demolować. Ale wtedy gęby pełne frazesów działaczy "Solidarności" doprowadziły do rozkradania tego co było dobre i przydatne dla społeczeństwa.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane