Fakty i opinie

Blisko 25 mln zł za kontrolę biletów w Gdańsku

Kontrolerzy Renomy będą przez kolejne lata sprawdzać bilety w Gdańsku.
Kontrolerzy Renomy będą przez kolejne lata sprawdzać bilety w Gdańsku. fot. galeria trojmiasto.pl

Renoma jako jedyna złożyła ofertę na kontrolę biletów w tramwajach i autobusach jeżdżących po Gdańsku. Czteroletni kontrakt na lata 2021-2024 kosztował będzie 24,870 mln zł. ZTM miał zarezerwowane na ten cel niemal 14 mln zł więcej.



AKTUALIZACJA, 15.12.2020


ZTM Gdańsk wybrał ofertę Renomy na kontrolę biletów przez najbliższe trzy lata w gdańskich tramwajach i autobusach.


Miałe(a)ś w tym roku sprawdzany bilet w komunikacji?

tak, wiele razy 43%
tak, ale najwyżej raz czy dwa 22%
nie, ani razu 35%
zakończona Łącznie głosów: 2009
Umowa obowiązywać będzie od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2024 r., przy czym podzielona została na:


  • kontrolę biletów w latach 2021-23,
  • windykację należności w latach 2021-24.

Zgodnie z zapisami przetargowymi wykonawca będzie musiał przeprowadzać co najmniej 8 tys. kontroli w miesiącu, ale nie więcej niż 100 tys. rocznie.

Dodatkowo będzie on zobowiązany do prowadzenia windykacji należności, które nazbierają się w w trakcie obowiązywania umowy oraz spraw, które nie zakończą się wraz z obecnie obowiązującym kontraktem do końca przyszłego roku.

Prawie 83 zł za jedną kontrolę



Zamawiający wymaga, by wykonawca nakładał miesięcznie co najmniej 3 tys. mandatów na gapowiczów. Obecnie średnia miesięczna liczba ukaranych osób wynosi 3637, a w całym 2019 r. wskaźnik ściągalności mandatów wyniósł 56 proc.

Taką usługę Renoma wyceniła na 24 870 600 zł, co oznacza, że koszt pojedynczej kontroli został oszacowany na 82,90 zł (obecnie jest to 67,65 zł). To kryterium stanowi 60 proc. oceny, pozostałe 40 proc. to wynagrodzenie z tytułu windykacji. W tym przypadku Renoma zażyczyła sobie tylko 1 gr.

Co ciekawe, ZTM zamierzał przeznaczyć na ten cel aż 38,5 mln zł.

Renoma spróbuje ściągnąć 9,5 mln zł od gapowiczów



Renoma jest również jedynym oferentem w przetargu na windykację i egzekucję należności, które nazbierały się w latach 2015-2017. Chodzi o 18 219 spraw na kwotę ponad 9,5 mln zł.

Za każdą zwindykowaną złotówkę spółka chce otrzymać 79 groszy netto. Termin realizacji tego zadania upływa wraz z ostatnim dniem 2022 roku. Pieniądze będą wypłacane wykonawcy co miesiąc, proporcjonalnie do kwoty, jaką uda mu się wyegzekwować.

Przypomnijmy, że niedawno ZTM sprzedał długi gapowiczów warte 13 mln zł za 725 tys. zł.

Opinie (263) 7 zablokowanych

  • Nie mam biletu, bo mam 75 lat (9)

    Kalii

    • 67 8

    • No to interes stulecia (4)

      Młodzież darmowe przejazdy, osoby po 75 r życia darmowe przejazdy , większość i tak dojeżdża autami lub rowerami a do tego od marca 2020 większość ludzi na zdalnej pracy . Tak sobie myślę , że miastu chyba lepiej opłaca się zrobić całkowicie bezpłatną komunikację jak płacić prawie 25 mln zł za ... no właśnie za co ?

      • 9 0

      • kontrola (2)

        powinno być jak w wielu innych krajach- wsiadanie tylko przodem i odbijanie karty pod czujnym okiem kierowcy. Karta/bilet nie zadziała - wypad !!! I żadnych kobtrolerów (wysiadanie tylko pozostałymi drzwiami). Nie rozumiem, dlaczego nie wprowadzają tego u nas

        • 1 0

        • byla kiedys taka linia

          wchodzisz tylko pierwszymi drzwiami nie masz bilety kupujesz u kierowcy - po 3 przystanakch mial juz 20 minuit opoznienia po 9 przystankach juz godzine

          • 0 0

        • bo tak się nie da...

          ... Kraść i Oszukiwać

          • 0 0

      • bardzo źle ci się wydaje

        • 1 2

    • Wolę już płacić za bilet i nie mieć 75 lat. Nie ma się czym chwalić (1)

      • 0 1

      • Też bym tak wolała :)

        • 0 0

    • dla skmu to nie ma znaczenia

      • 0 0

    • Chyba twój dziadek, moze pradziadek.

      Osoba mająca 75 lat nie podpisała by się Kalii.

      • 11 6

  • "Zamawiający wymaga, by wykonawca nakładał miesięcznie co najmniej 3 tys. mandatów"

    Czyli żeby normę wyrobić łapsy muszą być czepialskie i szukać pretekstu do wlepienia mandatu

    • 0 0

  • Marcin

    Pszepraszam ale nie było nic interesującego wszyscy robią wszystko zgodnie z regulaminem, w przyszłym tygodniu strzelę z ucha

    • 0 0

  • Ali podeslij pendrive

    Bo od tygodnia nie wiemy co się dzieje między chłopakami

    Marcin

    • 0 0

  • Dulszczyzna (1)

    Totalna głupota, chamstwo i niegospodarność - kwintesencja rządów PO, polecam przyjrzeć się tez finansom Hali Olivia. No ale ważniejsza jest nienawiść do PiS i walka o ideologie. Chcieliście to teraz płaćcie.

    • 1 2

    • Olivia?

      A co ma do ZKM Olivia?

      • 0 0

  • Tylko po co jak komunikacja miejska nie istnieje (11)

    Raz na godzinę spóźniony autobus to nawet nie trzeba biletu kasować

    • 108 62

    • windykację należności w latach 2021-24. ??? - czyli jednak to TU jest problem

      niedawno tu pisali, że kilkadzisiąt milionów zł czeka se na windykację... - wiadomo Renoma ;)))

      • 0 0

    • (2)

      dokładnie. Najpierw kupujecie mieszkania gdzieś na obrzeżach, a później pretensje do całego świata.

      • 17 9

      • Czyściciele dzielnic właśnie zajmują się Orunią i Dolnym Wrzeszczem.

        Nie powiesz mi że to jakieś mało ważne dzielnice a skomunikowanie z innymi dzielnicami bez przesiadki niemal niemożliwe i coraz gorsze.

        • 1 0

      • Nie ważne gdzie

        Autobusy maja byc

        • 2 3

    • Polceam zobaczyć jak to wygląda w Gdyni ;]

      Czyli tak jak to powinno wyglądać wszędzie

      • 3 0

    • coraz więcej szrotów na ulicach i korki coraz większe a autobusy skrzydeł nie mają

      • 2 1

    • (1)

      To zamieszkaj w miescie u mnie co 5 min tramwaj plus autobusy

      • 18 10

      • Co 5min

        chyba masz tramwaj w pokoju

        • 5 3

    • Nie istnieje potwierdzam

      Autobusy nagminnie sie spóźniają lub ich nie ma o określonej godzinie mieszkam w obrębie tzw gduńska

      • 4 3

    • Kolejna pralnia

      Sycylia ma sie dobrze

      • 6 1

    • Na nocna zmianę robisz w stróżówce i dojeżdżasz z Kosakowa?

      • 3 2

  • To ponad pol miliona miesiecznie zeby te 10/15 osob sprawdzalo bilety? Wiecej kanarow nie ma bo znam te twarze na pamiec...cos mi tu pachnie szwindlem. Ktorafirma ma tyle dochodow miesicnzie?

    • 1 0

  • Co to znaczy że wymaga sie co najmniej 3 tys. mandatów miesięcznie? (10)

    Jak można z góry zakładać liczbę nieuczciwych pasażerów? A jeśli plan miesieczny będzie zagrożony to co zrobi renoma żeby go wyrobić? Czepiać się jakichś urojonych zarzutów typu niewyraźny ślad kasownika na bilecie jednorazowym?

    • 210 7

    • złapali tylko 2000 gapowiczów?

      to 1000 dobierze się z uczciwych

      • 0 0

    • Gdy wiesz, ze miesiecznie ok. 50 tys. razy ktos jedzie bez biletu, to, uwierz mi, mozesz wymagac 3 tysiecy mandatow. (5)

      • 3 4

      • (2)

        skad ty masz te statystyki ? a no tak szklana kula

        • 5 0

        • no chyba wiedzą ile złapali w poprzednich latach (1)

          • 1 3

          • To powinni mieć obowiązek 50000 mandatów a nie 3000 skoro w poprzednich latach było 50 000

            • 1 0

      • 18 000 osób dziennie by musiało jeździć na gabe za 3,80zł przy 25 000 000

        • 4 0

      • A jak przyjdzie epidemia i ludzie nie będą jeździć

        To wyliczysz figę z makiem

        • 16 1

    • A potrzebne jest 10 000 za 3,80zł

      • 0 0

    • tak jak w każdej sprzedaży

      można to łatwo ze statystyk wyliczyć

      • 4 2

    • upublicznianie takich szwidli czesto zle sie konczy dla upubliczniajacego

      • 8 2

  • Pamiętam jak siódmego czerwca 1976 to był wtorek, pamiętam dobrze bo ciotki kuzynki córka miała wtedy chrzest złapałem bez biletu Lecha W. I ja mu mówię wtedy Panie Leszek, a może byś pan przez płot przeskoczyl a ja powiem tej grubej motorniczej żeby zatrzymała tramwaj

    • 2 3

  • Można taniej i lepiej (2)

    Wystarczy aby do autobusu można było wchodzić wyłącznie przednimi drzwiami. Kierowca odbiera opłatę, bilet lub weryfikuje karnet. Jeżeli ktoś wejdzie do autobusu tylnymi drzwiami prosi się grzecznie o okazanie biletu pod rygorem nie rozpoczęcia jazdy. W tramwajach i SKM bramki weryfikujące bilety lub karnety. Te 25 mln można przeznaczyć na inwestycje a nie utrzymanie tego nieskutecznego systemu weryfikacji opłaty.

    • 4 1

    • Dokładnie tak. (1)

      Wszędzie można by to jeszcze wspomóc elektroniką, zrobić bilety elektroniczne lub używać płatności karta lub telefonem... jest mnóstwo opcji. I żadna nie kosztuje 25 mln rocznie.

      • 0 0

      • Temat wiele razy wałkowany, nawet były próby na niektórych liniach.

        Niestety Polacy nie potrafią się dostosować.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.