• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blisko 25 mln zł za kontrolę biletów w Gdańsku

Michał Brancewicz
12 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 12:37 (15 grudnia 2020)
Najnowszy artykuł na ten temat Atak na dwóch kontrolerów biletów w tramwaju
Kontrolerzy Renomy będą przez kolejne lata sprawdzać bilety w Gdańsku. Kontrolerzy Renomy będą przez kolejne lata sprawdzać bilety w Gdańsku.

Renoma jako jedyna złożyła ofertę na kontrolę biletów w tramwajach i autobusach jeżdżących po Gdańsku. Czteroletni kontrakt na lata 2021-2024 kosztował będzie 24,870 mln zł. ZTM miał zarezerwowane na ten cel niemal 14 mln zł więcej.



AKTUALIZACJA, 15.12.2020


ZTM Gdańsk wybrał ofertę Renomy na kontrolę biletów przez najbliższe trzy lata w gdańskich tramwajach i autobusach.


Miałe(a)ś w tym roku sprawdzany bilet w komunikacji?

Umowa obowiązywać będzie od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2024 r., przy czym podzielona została na:


  • kontrolę biletów w latach 2021-23,
  • windykację należności w latach 2021-24.

Zgodnie z zapisami przetargowymi wykonawca będzie musiał przeprowadzać co najmniej 8 tys. kontroli w miesiącu, ale nie więcej niż 100 tys. rocznie.

Dodatkowo będzie on zobowiązany do prowadzenia windykacji należności, które nazbierają się w w trakcie obowiązywania umowy oraz spraw, które nie zakończą się wraz z obecnie obowiązującym kontraktem do końca przyszłego roku.

Prawie 83 zł za jedną kontrolę



Zamawiający wymaga, by wykonawca nakładał miesięcznie co najmniej 3 tys. mandatów na gapowiczów. Obecnie średnia miesięczna liczba ukaranych osób wynosi 3637, a w całym 2019 r. wskaźnik ściągalności mandatów wyniósł 56 proc.

Taką usługę Renoma wyceniła na 24 870 600 zł, co oznacza, że koszt pojedynczej kontroli został oszacowany na 82,90 zł (obecnie jest to 67,65 zł). To kryterium stanowi 60 proc. oceny, pozostałe 40 proc. to wynagrodzenie z tytułu windykacji. W tym przypadku Renoma zażyczyła sobie tylko 1 gr.

Co ciekawe, ZTM zamierzał przeznaczyć na ten cel aż 38,5 mln zł.

Renoma spróbuje ściągnąć 9,5 mln zł od gapowiczów



Renoma jest również jedynym oferentem w przetargu na windykację i egzekucję należności, które nazbierały się w latach 2015-2017. Chodzi o 18 219 spraw na kwotę ponad 9,5 mln zł.

Za każdą zwindykowaną złotówkę spółka chce otrzymać 79 groszy netto. Termin realizacji tego zadania upływa wraz z ostatnim dniem 2022 roku. Pieniądze będą wypłacane wykonawcy co miesiąc, proporcjonalnie do kwoty, jaką uda mu się wyegzekwować.

Przypomnijmy, że niedawno ZTM sprzedał długi gapowiczów warte 13 mln zł za 725 tys. zł.

Miejsca

Opinie (265) 7 zablokowanych

  • A nie prościej zrobić jak w wielu krajach (7)

    wejście tylko przodem z obowiązkowym okazaniem lub skasowaniem biletu? W zasadzie beznakładowe poza edukacją.
    A to już mnie rozbawiło - Miś po prostu: "Zamawiający wymaga, by wykonawca nakładał miesięcznie co najmniej 3 tys. mandatów na gapowiczów"

    • 35 8

    • No to wejdź przodem. (4)

      Bredzisz bez sensu.

      • 3 10

      • Jakoś w wielu krajach to działa od dawna, u nas oczywiście się nie da

        • 13 4

      • W autobusach typu "PKS" to też działa. (1)

        • 11 1

        • PKS to coś innego.

          • 2 5

      • Sam bredzisz. Na Malcie kierowca wpuszcza

        przednimi drzwiami - miejscowi mają karty z chipem i dotykają czytnik. Turysci kupują u niego bilet albo pokazują. System liczy osoby. Do autobusu nie wejdzie wiecej osób niż jest dopuszczone. Nie jeżdżą więc przepełnione i się nie niszczą.

        • 5 0

    • Gapowicz

      A co bolą cie 4 litery ze ty kasujesz A ja nie ?

      • 1 0

    • wejście tylko przodem

      zwłaszcza na Dworcu Głównym do trójwagonowej ósemki.

      • 2 0

  • (4)

    Co to znaczy, że zamawiający wymaga wystawienia 3tys mandatów miesięcznie? A jak wszyscy pasażerowie będą mieli ważne bilety, co wtedy?

    • 35 1

    • To wystawia sobie te mandaty aby spełnić ten punkt i dostać ekstra kase

      • 2 0

    • Wada prawna (1)

      To jest wada prawna tego zamówienia: możliwość lub niemożliwość jego zrealizowania zależy od zachowania bliżej nieokreślonej grupy osób, konkretnie od tego czy będą jeździli na gapę. W cywilizowanym kraju - niedopuszczalne, ale tu sprawa jest oczywista: firma ma odgórny nakaz wystawiania mandatów.

      • 7 0

      • Potem ganiają babcie i chowają uczniom skasowane bilety.

        • 3 0

    • To wymusza na staruszkach albo turystach nie raz tak robili!

      Najczęściej dopadaja do kogoś kto wsiada i wmawiają ze skasował podczas kontroli. Potem wyuczone na szkoleniu regulki o wezwaniu policji i zatrzymaniu pojazdu za 600 zlotych. Parę razy byłem świadkiem takich akcji

      • 9 0

  • Tylko...

    Na początku muszą nałapać gapowiczów. Później będą przepisywać mandaty z nową datą i zmienionym adresem. Normalna sprawa. Dobiją do 100.000!

    • 10 4

  • Kontrola kierowcow parkowania

    A kiedy miasto oglosi przetarg na prywatna firme kontrolujaca kierowcow jak parkuja?
    Bo straz miejska sobie z tym nie radzi
    A prawo od jakiegos czasu pozwala na to

    Czy jednak w gdansku dzieli sie mieszkancow na lepiej i gorzej traktowanych: kontrolujemy pasazerow zatrudniajac prywatna firme, a przymykamy oko na kierowcow nieprawidlowo parkujacych/anarchie parkingowa?

    • 5 4

  • (1)

    Dajcie ludziom spokój, komunikacja powinna być darmowa dla wszystkich.

    • 26 4

    • Nic nie ma za darmo.

      • 3 3

  • Coś mi to przypomina

    "Nie będzie w Polsce dobrze, dopóki nie rozstrzela się dziesięciu tysięcy łajdaków. A jeśli się tylu nie znajdzie? To się dobierze z uczciwych!" - mawiał podobno słynny międzywojenny facecjonista Franc Fiszer.

    • 10 1

  • Koszt wydruku i sprzedaży biletów, koszt kontroli. (2)

    Zlikwidować bilety, ich sprzedaż nigdy nie pokryje kosztów utrzymania taboru i sieci.
    Komunikacja powinna być za darmo.

    • 28 3

    • Za darmo? (1)

      Ktoś musi zapłacić. Zapłaci podatnik. Ty zapłacisz.

      • 6 2

      • I tak płacimy za tą tandetę, więc po płacić więcej.

        • 4 0

  • Kontrole?

    Kontrole widze tylko miedzy Oliwa a Starowka.W innych miejscach nie widze kanarkow

    • 3 8

  • Zbyt mało kontroli

    Jeżdżę tramwajami i autobusami kilka razy dziennie w godzinach szczytu i od dwóch lat ani jednej kontroli. Kiedy oni je robią hmmm

    • 8 8

  • Czemu straż miejska nie sprawdza? Dołożyć im po 500 stow i będą jeździć po godzince każdy

    • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane