Fakty i opinie

Blisko 25 mln zł za kontrolę biletów w Gdańsku

Kontrolerzy Renomy będą przez kolejne lata sprawdzać bilety w Gdańsku.
Kontrolerzy Renomy będą przez kolejne lata sprawdzać bilety w Gdańsku. fot. galeria trojmiasto.pl

Renoma jako jedyna złożyła ofertę na kontrolę biletów w tramwajach i autobusach jeżdżących po Gdańsku. Czteroletni kontrakt na lata 2021-2024 kosztował będzie 24,870 mln zł. ZTM miał zarezerwowane na ten cel niemal 14 mln zł więcej.



AKTUALIZACJA, 15.12.2020


ZTM Gdańsk wybrał ofertę Renomy na kontrolę biletów przez najbliższe trzy lata w gdańskich tramwajach i autobusach.


Miałe(a)ś w tym roku sprawdzany bilet w komunikacji?

tak, wiele razy 43%
tak, ale najwyżej raz czy dwa 22%
nie, ani razu 35%
zakończona Łącznie głosów: 2009
Umowa obowiązywać będzie od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2024 r., przy czym podzielona została na:


  • kontrolę biletów w latach 2021-23,
  • windykację należności w latach 2021-24.

Zgodnie z zapisami przetargowymi wykonawca będzie musiał przeprowadzać co najmniej 8 tys. kontroli w miesiącu, ale nie więcej niż 100 tys. rocznie.

Dodatkowo będzie on zobowiązany do prowadzenia windykacji należności, które nazbierają się w w trakcie obowiązywania umowy oraz spraw, które nie zakończą się wraz z obecnie obowiązującym kontraktem do końca przyszłego roku.

Prawie 83 zł za jedną kontrolę



Zamawiający wymaga, by wykonawca nakładał miesięcznie co najmniej 3 tys. mandatów na gapowiczów. Obecnie średnia miesięczna liczba ukaranych osób wynosi 3637, a w całym 2019 r. wskaźnik ściągalności mandatów wyniósł 56 proc.

Taką usługę Renoma wyceniła na 24 870 600 zł, co oznacza, że koszt pojedynczej kontroli został oszacowany na 82,90 zł (obecnie jest to 67,65 zł). To kryterium stanowi 60 proc. oceny, pozostałe 40 proc. to wynagrodzenie z tytułu windykacji. W tym przypadku Renoma zażyczyła sobie tylko 1 gr.

Co ciekawe, ZTM zamierzał przeznaczyć na ten cel aż 38,5 mln zł.

Renoma spróbuje ściągnąć 9,5 mln zł od gapowiczów



Renoma jest również jedynym oferentem w przetargu na windykację i egzekucję należności, które nazbierały się w latach 2015-2017. Chodzi o 18 219 spraw na kwotę ponad 9,5 mln zł.

Za każdą zwindykowaną złotówkę spółka chce otrzymać 79 groszy netto. Termin realizacji tego zadania upływa wraz z ostatnim dniem 2022 roku. Pieniądze będą wypłacane wykonawcy co miesiąc, proporcjonalnie do kwoty, jaką uda mu się wyegzekwować.

Przypomnijmy, że niedawno ZTM sprzedał długi gapowiczów warte 13 mln zł za 725 tys. zł.

Opinie (263) 7 zablokowanych

  • Chyba na gapę coraz mniej jeździ choć bilety horrendalne drogie w stosunku do zarobków...Pamiętam początki Renomy lata 90te,mulata w żółtej pikowanej kurtce i wielkoluda jak latali za gapowiczami po dworcu w Gdyni...szarpaniny w pociągach...Dzisiaj pełna kulturka dzień dobry czy.łaskawie.moze Pan okazać bilecik....dziękuję i miłego dnia...dawni konduktorzy pozostali na dalekobieżnych i regio.Takie czasy moi mili anno domini 2020.Darz Bór!

    • 57 76

  • Nie mam biletu, bo mam 75 lat

    Kalii

    • 67 8

  • Tylko po co jak komunikacja miejska nie istnieje

    Raz na godzinę spóźniony autobus to nawet nie trzeba biletu kasować

    • 108 62

  • Sprawne ściąganie jedno, z drugiej zadbać o jak największą ściągalność mandatów poprzez dobrą kancelarię sprawnie kierującą sprawy do sądu, to może wpadnie do kasy ztmu 1/3 więcej i bedzie na dodatkowe kursy komunikacji w newralgicznych porach dnia?

    • 13 43

  • a ile miasto na tym zyskuje?

    mam nadzieję że nie płacimy tej firmie tyle ile zdołają odzyskać... umowa powinna być prosta - ściągacie należności w całości, a swój przychód doliczacie sobie do mandatów - ile ściągniecie, tyle wasze.

    • 76 13

  • 25mln za kontrole które przynosza zysk poniżej 25mln? Czy ja dobrze rozumiem?

    • 186 8

  • A jak chciałbyś to policzyć?

    Jak przestaną płacić to przybędzie osób jeżdżących na gapę. Więc to co zaoszczędzą to stracą. Jak zapłacą to ubędzie gapiowiczow i taki jak ty powie że nie potrzebnie płacą za kontrolę.

    • 4 6

  • Ile miasto straciło na gapowiczach zo nie mieli biletu za 3,80zł? Napewno nie było to 14 milionów a co dopiero 25 milionów!

    • 94 11

  • Nie. Płacimy więcej.

    • 3 2

  • Co to znaczy że wymaga sie co najmniej 3 tys. mandatów miesięcznie?

    Jak można z góry zakładać liczbę nieuczciwych pasażerów? A jeśli plan miesieczny będzie zagrożony to co zrobi renoma żeby go wyrobić? Czepiać się jakichś urojonych zarzutów typu niewyraźny ślad kasownika na bilecie jednorazowym?

    • 210 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.