- 1 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (173 opinie)
- 2 Co z pociągami SKM do Pruszcza i Tczewa? (169 opinii)
- 3 Przestępca seksualny wpadł w porcie (86 opinii)
- 4 Rozdadzą "kwietne bomby" i zasieją łąkę (51 opinii)
- 5 Martwe dziki na Karwinach. Otrute czy padły z głodu? (321 opinii)
- 6 Milion zł na projekt remontu trzech ulic (89 opinii)
Krok w stronę buspasa na ul. Spacerowej
Gdańscy drogowcy kończą opracowanie koncepcji buspasa na Spacerowej. Między Oliwą a Osową jezdnia zostałaby poszerzona do trzech pasów ruchu. Środkowym z nich autobusy jeździłyby w obu kierunkach - rano w stronę Oliwy, a wieczorem w kierunku Osowej. Na razie nie wiadomo, ile będzie kosztować budowa nowej jezdni, ani kiedy miałaby ona powstać. Miasto chce szukać jej finansowania ze środków zewnętrznych.
W 2015 r. była przedmiotem dyskusji mieszkańców oraz radnych podczas głosowania nad sporządzeniem dokumentacji umożliwiającej unijne dofinansowanie do budowy Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej.
Ostatni raz kwestia pasa dedykowanego pojazdom komunikacji miejskiej wróciła przed dwoma laty w kampanii prezydenckiej, gdy najpierw pomysł budowy buspasa zaproponował Jarosław Wałęsa, a następnie Kacper Płażyński.
Teraz nad pomysłem pochylili się urzędnicy z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jak powiedział w tygodniu Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, prace nad opracowaniem koncepcji buspasa są już na ostatniej prostej. Docelowo między Osową a Oliwą miałby powstać trzeci pas ruchu z rozwiązaniem przypominającym zmienną organizację ruchu zastosowaną z powodzeniem na kontrapasie na ul. Chwarznieńskiej w Gdyni.
- Jesteśmy na ukończeniu koncepcji, którą musimy jeszcze wewnętrznie przepracować z jednostkami w urzędzie. Mamy pomysł na buspas na Spacerowej - prawdopodobnie zmiennego kierunku, a więc rano w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej. Na pewno będzie to przedsięwzięcie inwestycyjne, potrzebne będą i środki finansowe i uzgodnienia m.in. z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym i Lasami Państwowymi. Będziemy w przyszłości szukać finansowania dla tej inwestycji - powiedział Grzelak.
Dodatkowy pas miałby powstać kosztem poboczy po obu stronach jezdni. Autobusy pasem dedykowanym pojechałyby środkiem, a ok. 5-km odcinek zaczynałby się za skrzyżowaniem z Opacką i ciągnął do zjazdu na obwodnicę. Dalej w kierunku Osowej autobusy jechałyby już po ogólnodostępnej jezdni.
- Kluczowe jest zaprojektowanie buspasa w okolicy węzłów i przystanków autobusowych. Chcielibyśmy też w jak najmniejszym stopniu zaingerować w obecne sąsiedztwo ul. Spacerowej - dodaje Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ.
Newralgicznym odcinkiem dla drogowców będzie na pewno fragment jezdni od ostrego zakrętu przy kapliczce do leśniczówki w Renuszewie, gdzie jezdnia przebiega na skarpie. Niewykluczone, że poszerzenie jezdni będzie wiązać się też z wycinką drzew, co może spotkać się z krytycznymi głosami leśników. Ze względu na brak miejsca w koncepcji nie jest uwzględniona budowa drogi rowerowej.
Buspas umożliwiłby ewentualne uruchomienie tzw. ekspresowych linii autobusowych w kierunku biurowców w Oliwie (pomysł podnoszony był wcześniej w kampanii oraz przez radnych dzielnic) i znacząco skróciłby czas dojazdu komunikacją miejską na tym odcinku. Z analiz wynika, że przejazd między Osową a Oliwą w godzinach szczytu mógłby trwać ok. kwadransa zamiast obecnych 40-50 minut.
Obecnie ul. Spacerową kursują autobusy trzech linii: 169, 171 i 179.
Punktem odniesienia dla gdańskich drogowców jest kontrapas na Chwarznieńskiej w Gdyni
Co z buspasami na Słowackiego?
Nieco bardziej zaawansowane są prace przy projekcie buspasów między Matarnią a Wrzeszczem. Przypomnijmy, że na początku roku otwarto oferty w przetargu na projekt buspasów na Słowackiego i al. Żołnierzy Wyklętych. Wszystkie okazały się jednak zbyt drogie, dlatego urzędnicy zdecydowali o podzieleniu postępowania na dwie części.
- Buspasy są istotnym element polityki transportowej każdego dużego miasta. Po pierwszym nieudanym podejściu do przetargu na dokumentację buspasów, podjęto wstępną decyzję, by podzielić zadanie na etapy - jeden odcinek od ul. Chrzanowskiego do ul. Góralskiej (w ciągu al. Żołnierzy Wyklętych), drugi od ul. Potokowej do linii lasu (w ciągu ul. Słowackiego). Takie podejście pozwoli na przygotowanie i realizację tego przedsięwzięcia w perspektywie najbliższych kilku lat. W przyszłym roku ruszy projektowanie I etapu chodzi o odcinek od ul. Potokowej do linii lasu (w ciągu ul. Słowackiego) - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego UM w Gdańsku.
Opinie (296) 6 zablokowanych
-
2020-10-19 23:54
Wszedzie maja byc tramwaje i tramwaj do osowy zrobic .A Niemcy chetnie nam sprzedadzą kolejne zezłomowane tramwaje
- 1 0
-
2020-10-20 05:06
miasto od dawna walczy z kierowcami
zamiast zrobić dwupasmówkę albo lepiej trzy w każdą stronę to robi się zastępstwo. Korki jak są tak będą z tym pomysłem. Do zarządzania drogami trzeba wizjonerów jak inżynier Kwiatkowski. Powstałe w latach dwudziestych ulice do dzisiaj są przejezdne. W Gdańsku robi się wszystko aby utrudnić ruch samochodom . nie rozumiem takiej polityki
- 3 0
-
2020-10-20 06:06
A jakie są ustalenia z trojmiejskim parkiem krajobrazowym
że prowadzi sie hurtową wycinkę drzew i ogałaca park krajobrazowy z drzew ? Od wielu lat. Potem wszystko zwożone jest do portów i widać jak leżą tysiące drzew gotowych do załadunku na statki. Dokąď ? Jakim prawem ? I kto chapie za to miliony ?
- 1 1
-
2020-10-20 06:17
buspasa - to zabranie jezdni - HAHA
- 1 0
-
2020-10-20 07:58
3 pasy tak
ale nie buspas tylko rano dwa pasy w jedną stronę , a po południu 2 pasy w drugą, skoro już nie można zrobić jak się należy, czyli po dwa w każdą stronę.
Jakiś Babiš ten buspas wymyślił ;)- 1 1
-
2020-10-20 09:28
Tomasz Wawrzonek
Kiedy moja córka zginęła na przejściu dla pieszych koło szkoły z rąk pirata drogowego to Tomasz Wawrzonek krył urzędników , bo nic nie zrobili kiedy szkoła prosiła o światła. Po jej śmierci natychmiast przebudowali ulicę. Pracowali nawet w weekendy. Tomasz Wawrzonek nawet w TV wypowiadał się o spowalniającej roli ronda, ale kiedy na trójmiasto.pl pokazałem na zdjęciu, że wcale takiej roli nie pełni, bo można przez nie przejechać na wprost bez drgnięcia kierownicą to również szybko przylecieli i je przebudowali. Jak oni to robią w urzędzie, że jak trzeba zacierać ślady to szybciutko to robią, a jak jakieś inwestycje to ślimaczą się latami. Moja córka nie żyje, a Pan Tomasz awansuje. Pewnie za swoją waleczność. No proszę. Gratulacje. Walczyłem lata w sądzie z piratem drogowym - zabójcą . Odbywa karę. Na urzędników nie wystarczyło mi już siły.
- 1 0
-
2020-10-20 09:45
Kiedy remontowano Spacerową? - Kilka lat temu.
A nie wystarczyło zrobić raz a porządnie remontu Spacerowej kilka lat temu? Nie byłoby dziś dylematu w stylu; Łomatko ! Ile kasy tu trzeba znowu wrzucić?
- 1 0
-
2020-10-20 10:04
obiecałem-zapomniałem...
...swego czasu inwestor dużej powierzchni handlowej zobowiązał się do poprawy infrastruktury drogowej konkretnie Spacerowej...po czym robiąc zawrotną kasę zapomniał będąc na "wakacjach"...się zapomina ale tu chodzi o wakacje podatkowe...po 5 latach jak już wakacje przestały obowiązywać firma się sprzedała i w jej miejsce weszła inna lub ta sama tylko nazwę zmieniła...no...tak się robi interesy w Polsce kiedy naród można omamiać obietnicami a potem znikać...prokurator w tej sprawie nie pomoże...pomysł z bus pasem jest...ale co z resztą podróżujących po spacerowej?...pomysły piszących te komentarze są zdecydowanie lepsze niż urzędnicze...może warto usiąść i pomyśleć....np. dwa pasy w dół rano i dwa pasy w górę popołudniu...odpowiednie oznakowanie i to działa...najlepszym rozwiązaniem jest poprowadzenie nowej drogi z prawdziwego zdarzenia czyli 2 pasmowej z Osowy do Oliwy przez las i tunel...drogo?....i tak to kiedyś trzeba będzie zrobić !!...nie ma co się dłużej zastanawiać...tym bardziej że są na to unijne fundusze...
- 2 0
-
2020-10-20 10:18
kiedy przed laty budowano obecną drogę mieszkańcy Osowy zablokowali rozbudowę
bo nie chcieli przelotowej i teraz mają co mają
- 0 1
-
2021-04-02 16:14
Leipzig co roku wywozi takie 2 buspasy z Gdańska do Niemiec.
Spadek po PO i Pawle Adamowiczu a teraz szukajcie finansowania w Brukselce lub Warszawce.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.