• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę buspasa na ul. Spacerowej

Maciej Korolczuk
19 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Trzeci pas na Spacerowej pozwoliłby wytyczyć między Osową a Oliwą buspas. Na razie nie wiadomo jednak, kiedy i jakim kosztem mógłby on powstać. Trzeci pas na Spacerowej pozwoliłby wytyczyć między Osową a Oliwą buspas. Na razie nie wiadomo jednak, kiedy i jakim kosztem mógłby on powstać.

Gdańscy drogowcy kończą opracowanie koncepcji buspasa na SpacerowejMapka. Między Oliwą a Osową jezdnia zostałaby poszerzona do trzech pasów ruchu. Środkowym z nich autobusy jeździłyby w obu kierunkach - rano w stronę Oliwy, a wieczorem w kierunku Osowej. Na razie nie wiadomo, ile będzie kosztować budowa nowej jezdni, ani kiedy miałaby ona powstać. Miasto chce szukać jej finansowania ze środków zewnętrznych.



Buspas na Spacerowej to:

Koncepcja buspasa na Spacerowej wraca cyklicznie co kilka lat.

W 2015 r. była przedmiotem dyskusji mieszkańców oraz radnych podczas głosowania nad sporządzeniem dokumentacji umożliwiającej unijne dofinansowanie do budowy Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej.

Ostatni raz kwestia pasa dedykowanego pojazdom komunikacji miejskiej wróciła przed dwoma laty w kampanii prezydenckiej, gdy najpierw pomysł budowy buspasa zaproponował Jarosław Wałęsa, a następnie Kacper Płażyński.

Buspas na Spacerowej ze zmiennym kierunkiem ruchu. Rano autobusy mają jechać nim w kierunku Oliwy, a po południu - w stronę Osowej. Buspas na Spacerowej ze zmiennym kierunkiem ruchu. Rano autobusy mają jechać nim w kierunku Oliwy, a po południu - w stronę Osowej.
Teraz nad pomysłem pochylili się urzędnicy z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jak powiedział w tygodniu Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, prace nad opracowaniem koncepcji buspasa są już na ostatniej prostej. Docelowo między Osową a Oliwą miałby powstać trzeci pas ruchu z rozwiązaniem przypominającym zmienną organizację ruchu zastosowaną z powodzeniem na kontrapasie na ul. Chwarznieńskiej w Gdyni.

- Jesteśmy na ukończeniu koncepcji, którą musimy jeszcze wewnętrznie przepracować z jednostkami w urzędzie. Mamy pomysł na buspas na Spacerowej - prawdopodobnie zmiennego kierunku, a więc rano w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej. Na pewno będzie to przedsięwzięcie inwestycyjne, potrzebne będą i środki finansowe i uzgodnienia m.in. z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym i Lasami Państwowymi. Będziemy w przyszłości szukać finansowania dla tej inwestycji - powiedział Grzelak.
"Buspas głupcze za 30 mln zł zamiast tunelu za 2 mld zł - odkorkuje Spacerową" - baner takiej treści w 2015 r. zawisł na balkonie Rady Miasta, gdy głosowaniem nad przyszłością Spacerowej zajęli się radni miasta. "Buspas głupcze za 30 mln zł zamiast tunelu za 2 mld zł - odkorkuje Spacerową" - baner takiej treści w 2015 r. zawisł na balkonie Rady Miasta, gdy głosowaniem nad przyszłością Spacerowej zajęli się radni miasta.
Dodatkowy pas miałby powstać kosztem poboczy po obu stronach jezdni. Autobusy pasem dedykowanym pojechałyby środkiem, a ok. 5-km odcinek zaczynałby się za skrzyżowaniem z Opacką i ciągnął do zjazdu na obwodnicę. Dalej w kierunku Osowej autobusy jechałyby już po ogólnodostępnej jezdni.

- Kluczowe jest zaprojektowanie buspasa w okolicy węzłów i przystanków autobusowych. Chcielibyśmy też w jak najmniejszym stopniu zaingerować w obecne sąsiedztwo ul. Spacerowej - dodaje Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ.
Newralgicznym odcinkiem dla drogowców będzie na pewno fragment jezdni od ostrego zakrętu przy kapliczce do leśniczówki w Renuszewie, gdzie jezdnia przebiega na skarpie. Niewykluczone, że poszerzenie jezdni będzie wiązać się też z wycinką drzew, co może spotkać się z krytycznymi głosami leśników. Ze względu na brak miejsca w koncepcji nie jest uwzględniona budowa drogi rowerowej.

Buspas umożliwiłby ewentualne uruchomienie tzw. ekspresowych linii autobusowych w kierunku biurowców w Oliwie (pomysł podnoszony był wcześniej w kampanii oraz przez radnych dzielnic) i znacząco skróciłby czas dojazdu komunikacją miejską na tym odcinku. Z analiz wynika, że przejazd między Osową a Oliwą w godzinach szczytu mógłby trwać ok. kwadransa zamiast obecnych 40-50 minut.

Obecnie ul. Spacerową kursują autobusy trzech linii: 169, 171 i 179.

Punktem odniesienia dla gdańskich drogowców jest kontrapas na Chwarznieńskiej w Gdyni


Co z buspasami na Słowackiego?



Nieco bardziej zaawansowane są prace przy projekcie buspasów między Matarnią a Wrzeszczem. Przypomnijmy, że na początku roku otwarto oferty w przetargu na projekt buspasów na Słowackiego i al. Żołnierzy Wyklętych. Wszystkie okazały się jednak zbyt drogie, dlatego urzędnicy zdecydowali o podzieleniu postępowania na dwie części.

- Buspasy są istotnym element polityki transportowej każdego dużego miasta. Po pierwszym nieudanym podejściu do przetargu na dokumentację buspasów, podjęto wstępną decyzję, by podzielić zadanie na etapy - jeden odcinek od ul. Chrzanowskiego do ul. Góralskiej (w ciągu al. Żołnierzy Wyklętych), drugi od ul. Potokowej do linii lasu (w ciągu ul. Słowackiego). Takie podejście pozwoli na przygotowanie i realizację tego przedsięwzięcia w perspektywie najbliższych kilku lat. W przyszłym roku ruszy projektowanie I etapu chodzi o odcinek od ul. Potokowej do linii lasu (w ciągu ul. Słowackiego) - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego UM w Gdańsku.
  • Po fiasku pierwszego przetargu na projekt buspasów między Matarnią a Wrzeszczem urzędnicy zdecydowali o etapowaniu inwestycji.
  • Buspas w kierunku Wrzeszcza ma powstać na dolnym odcinku Słowackiego do przystanku autobusowego przy rondzie de La Salle.
  • Plan zakłada wytyczenie buspasa między Partyzantów a Potokową.

Opinie (296) 6 zablokowanych

  • Wszedzie maja byc tramwaje i tramwaj do osowy zrobic .A Niemcy chetnie nam sprzedadzą kolejne zezłomowane tramwaje

    • 1 0

  • miasto od dawna walczy z kierowcami

    zamiast zrobić dwupasmówkę albo lepiej trzy w każdą stronę to robi się zastępstwo. Korki jak są tak będą z tym pomysłem. Do zarządzania drogami trzeba wizjonerów jak inżynier Kwiatkowski. Powstałe w latach dwudziestych ulice do dzisiaj są przejezdne. W Gdańsku robi się wszystko aby utrudnić ruch samochodom . nie rozumiem takiej polityki

    • 3 0

  • A jakie są ustalenia z trojmiejskim parkiem krajobrazowym

    że prowadzi sie hurtową wycinkę drzew i ogałaca park krajobrazowy z drzew ? Od wielu lat. Potem wszystko zwożone jest do portów i widać jak leżą tysiące drzew gotowych do załadunku na statki. Dokąď ? Jakim prawem ? I kto chapie za to miliony ?

    • 1 1

  • buspasa - to zabranie jezdni - HAHA

    • 1 0

  • 3 pasy tak

    ale nie buspas tylko rano dwa pasy w jedną stronę , a po południu 2 pasy w drugą, skoro już nie można zrobić jak się należy, czyli po dwa w każdą stronę.
    Jakiś Babiš ten buspas wymyślił ;)

    • 1 1

  • Tomasz Wawrzonek

    Kiedy moja córka zginęła na przejściu dla pieszych koło szkoły z rąk pirata drogowego to Tomasz Wawrzonek krył urzędników , bo nic nie zrobili kiedy szkoła prosiła o światła. Po jej śmierci natychmiast przebudowali ulicę. Pracowali nawet w weekendy. Tomasz Wawrzonek nawet w TV wypowiadał się o spowalniającej roli ronda, ale kiedy na trójmiasto.pl pokazałem na zdjęciu, że wcale takiej roli nie pełni, bo można przez nie przejechać na wprost bez drgnięcia kierownicą to również szybko przylecieli i je przebudowali. Jak oni to robią w urzędzie, że jak trzeba zacierać ślady to szybciutko to robią, a jak jakieś inwestycje to ślimaczą się latami. Moja córka nie żyje, a Pan Tomasz awansuje. Pewnie za swoją waleczność. No proszę. Gratulacje. Walczyłem lata w sądzie z piratem drogowym - zabójcą . Odbywa karę. Na urzędników nie wystarczyło mi już siły.

    • 1 0

  • Kiedy remontowano Spacerową? - Kilka lat temu.

    A nie wystarczyło zrobić raz a porządnie remontu Spacerowej kilka lat temu? Nie byłoby dziś dylematu w stylu; Łomatko ! Ile kasy tu trzeba znowu wrzucić?

    • 1 0

  • obiecałem-zapomniałem...

    ...swego czasu inwestor dużej powierzchni handlowej zobowiązał się do poprawy infrastruktury drogowej konkretnie Spacerowej...po czym robiąc zawrotną kasę zapomniał będąc na "wakacjach"...się zapomina ale tu chodzi o wakacje podatkowe...po 5 latach jak już wakacje przestały obowiązywać firma się sprzedała i w jej miejsce weszła inna lub ta sama tylko nazwę zmieniła...no...tak się robi interesy w Polsce kiedy naród można omamiać obietnicami a potem znikać...prokurator w tej sprawie nie pomoże...pomysł z bus pasem jest...ale co z resztą podróżujących po spacerowej?...pomysły piszących te komentarze są zdecydowanie lepsze niż urzędnicze...może warto usiąść i pomyśleć....np. dwa pasy w dół rano i dwa pasy w górę popołudniu...odpowiednie oznakowanie i to działa...najlepszym rozwiązaniem jest poprowadzenie nowej drogi z prawdziwego zdarzenia czyli 2 pasmowej z Osowy do Oliwy przez las i tunel...drogo?....i tak to kiedyś trzeba będzie zrobić !!...nie ma co się dłużej zastanawiać...tym bardziej że są na to unijne fundusze...

    • 2 0

  • kiedy przed laty budowano obecną drogę mieszkańcy Osowy zablokowali rozbudowę

    bo nie chcieli przelotowej i teraz mają co mają

    • 0 1

  • Leipzig co roku wywozi takie 2 buspasy z Gdańska do Niemiec.

    Spadek po PO i Pawle Adamowiczu a teraz szukajcie finansowania w Brukselce lub Warszawce.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane