• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bliżej dwóch nowych buspasów we Wrzeszczu

Maciej Korolczuk
20 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Urzędnicy chcą dobudować trzeci pas na Słowackiego i al. Żołnierzy Wyklętych i przeznaczyć je tylko autobusom miejskim. Urzędnicy chcą dobudować trzeci pas na Słowackiego i al. Żołnierzy Wyklętych i przeznaczyć je tylko autobusom miejskim.

Za rok ma być gotowy projekt dwóch nowych buspasów. Pierwszy powstanie na ul. Słowackiego od końca lasu do ronda de La Salle, drugi na al. Żołnierzy Wyklętych od ul. Chrzanowskiego do Niedźwiednika. Prace, które ruszą najwcześniej w 2021 roku, wiązać się będą z przebudową i poszerzeniem obu jezdni.



Buspasów w Trójmieście jest:

O planach wytyczenia nowych buspasów we Wrzeszczu pisaliśmy już w 2017 r. Mają one powstać na odcinku od przystanku autobusowego "Słowackiego - Działki" do skrzyżowania ulic Słowackiego - Potokowa w kierunku Wrzeszcza oraz od skrzyżowania al. Żołnierzy Wyklętych z ul. Chrzanowskiego do ul. Góralskiej (jezdnia w kierunku Portu Lotniczego łącznie z rondem).

DRMG w ciągu najbliższych dni ogłosi przetarg na wykonanie projektów. Dokumentacja ma powstać do końca listopada 2020 roku, co oznacza, że ewentualny przetarg na prace budowlane mógłby zostać ogłoszony na przełomie 2020 i 2021 roku, a same prace mogłyby zostać przeprowadzone w pierwszej połowie 2021 roku.

  • Planowany buspas na Słowackiego.
  • Trzeci pas powstanie także na al. Żołnierzy Wyklętych między Wrzeszczem a Niedźwiednikiem.

- W obu przypadkach wytyczenie buspasów wiąże się z ingerencją w obecny układ drogowy - przyznaje Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - O ile w przypadku ul. Słowackiego budowa oznacza w zasadzie zwężenie obecnych dwóch pasów z 3,5 m do 3 metrów i dobudowanie po prawej stronie szerokiego na 2 metry odcinka jezdni, o tyle w przypadku odcinka między Wrzeszczem a Niedźwiednikiem nowa droga powstanie zarówno kosztem prawego, jak i lewego pobocza. To oznacza przeniesienie w nieco inne miejsca latarni, barierek czy ekranów akustycznych. Takich punktów będzie w sumie kilkadziesiąt. Nie wiemy za to, jakie kolizje czekają nas w uzbrojeniu podziemnym, dlatego trudno oszacować koszt całej inwestycji. Na ul. Słowackiego "niespodzianek" będzie z pewnością mniej, liczymy że sama budowa 800-metrowego odcinka będzie kosztować ok. 1 mln zł.
Z analiz drogowców wynika, że po wybudowaniu obu buspasów pojazdy komunikacji miejskiej przyspieszą na tych odcinkach o ok. cztery minuty w przypadku Słowackiego i ok. sześć minut na al. Żołnierzy Wyklętych.

Łącznie w Gdańsku funkcjonuje obecnie 12 buspasów. W roku 2018 r. pas zarezerwowany dla autobusów został udostępniony na Podwalu Grodzkim. W 2019 roku powstały dwa buspasy: na ul. Schuberta i na Trakcie św. Wojciecha.

Opinie (250) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Małomiejska plisssss (4)

    • 44 23

    • i bardzo dobrze (1)

      samochodziarze niech stoją w korku

      • 6 10

      • Nie bardzo wiadomo do czego się odnosisz i o co ci chodzi.

        • 4 1

    • czyżby rząd w końcu dał na inwestycje (1)

      ale w farbę

      • 0 3

      • A czytales artykul?

        • 0 1

  • Giga korki się szykują. (15)

    Czy naprawdę potrzeba buspas do miejsc gdzie jeździ PKM??

    • 112 136

    • (4)

      Myślę że kierującym już nie robi czy stoją 60 min w korku czy 90. Większość ludzi prowadzących samochód nie ma co robić z wolnym czasem :P

      • 56 12

      • he he :)

        • 16 1

      • HEHE

        w punkt

        • 17 3

      • :)

        I większość jest bardzo zadowolona, że może jechać swoim klimatyzowanym autem a nie ze śmierdzącym motłochem, będzie zatem więcej przyjemności :)

        • 15 6

      • "Preferencje i zachowania komunikacyjne mieszkańców Gdyni w 2018 r."

        " Średni czas dojazdu do pracy samochodem wynosi 21 min, natomiast transportem zbiorowym 40 min."

        Tak to sie u nas, panie kochany, w korkach stoi...

        • 4 1

    • Gigakorki sami robicie (7)

      Czy na prawdę trzeba jechać samochodem do miejsc gdzie jeździ PKM??

      • 40 10

      • to jest logika kolejkowiczów

        wszyscy stoją, to ja też postoję!

        • 6 3

      • Wsadź sobie PKM (3)

        przy tej częstotliwości kursowania, wsadź głęboko...

        • 18 8

        • Zawsze sobie wymówkę znajdziecie żeby jechać samochodem (2)

          Czekam na komentarze tych co codziennie babcię do szpitala wożą.

          • 9 11

          • Ale jaką wymówkę?

            Wyobraź sobie, że ludzie jeżdżą samochodem, bo tak wolą. Komunikacja miejska może być najlepsza na świecie, a i tak się nie przesiądę

            • 7 5

          • "Preferencje i zachowania komunikacyjne mieszkańców Gdyni w 2018 r."

            "Średni czas dojazdu do pracy samochodem wynosi 21 min, natomiast transportem zbiorowym 40 min."

            Moim zdaniem perfekcyjna wymówka.

            • 3 1

      • czy pkm nie moglaby jezdzic co 7 minut?
        Czy Gdansk/Trojmiasto nie mogłoby miec jednego bilety na wszystkie środki komunikacji miejskiej. Gdyby komunikacja była dla ludzi, a szkoły przedszkola blisko mozna by się przesiąść.

        • 7 1

      • czy naprawdę trzeba korzystać z drogi skoro powstała?

        • 1 1

    • Nooo.... tak.

      PKM ma przystanki rzadko, więc trzeba z/do niej dojechać autobusem.

      • 7 1

    • A co Ci przeszkadzają dwa NOWE - dodatkowe!!! - buspasy?

      Jak autobusy i złotówy pojadą buspasami to mniej pojazdów zostanie na dotychczasowych pasach? Logika!

      • 3 10

  • (8)

    A kiedy priorytet dla tramwajów? Tyle się mówiło i nic. Ruszając z Bajana do Legionów zawsze musi odczekać pełne zmiany świateł na obu skrzyżowaniach. Potem tak samo na Pl Komorowskiego i przy Hallera. Takim sposobem od Banana do Wyspiańskiego będzie 10 minut.

    • 121 13

    • walka o sONdy i konstytucje wazniejsza

      • 16 15

    • tramwaje mają absurdalnie długie czasy przejazdu (5)

      obserwuję to jadąc rowerem z Brzeźna do centrum. Na początku al. Hallera ruszam razem z tramwajem, z którym jadę (wliczając jego postoje na przystankach) równym tempem aż do Opery. A potem zostawiam go w tyle i wyprzedzam jeszcze z 1-2 składy zanim dojadę do krzyżówki przy UM. A jak do czasu podróży tramwajem dodać czas na dojście na przystanek, czekanie na przyjazd tramwaju albo przesiadki, częste awarie itp - podziwiam ludzi, którzy są na tyle zdesperowani, żeby jeździć komunikacją miejską w Gdańsku. Mówię to bez żadnej wyższości, ironii ani dobrych rad typu "kup se samochód" albo "niech każdy jeździ na rowerze". Ja mogę sobie na to pozwolić, więc to robię, ale rozumiem tych, którzy nie mogą albo nie chcą.

      • 31 2

      • (3)

        W Warszawie jest to samo z tramwajami. One po prostu tak mają. To nie jest szybki środek transportu.

        • 9 1

        • Ja bym przestrzeń tramwajową zmienił na choćby trolejbusową (1)

          utrzymywanie środka komunikacji, którego nie da się ominąć w przypadku awarii, to co najmniej historyczna ułomność lub realizacja wsteczniactwa na koszt podatnika z pełnym rozmysłem.

          • 4 5

          • Tramwaje to komunikacja dla emerytów. Później się dziwią, że na emeryturze nie mają na nic czasu. Ot i rozwiązanie zagadki.

            • 0 2

        • W niektórych miastach zachodniej Europy (np. Zurych) tramwaje mogą przełączać sygnalizację na skrzyżowaniach, efektywnie "wymuszając" pierwszeństwo nad samochodami - i to działa świetnie.

          • 14 1

      • Ale nie trzeba iść piechotą

        • 4 0

    • Racja 6 skrzyżowań, a tylko 3 przystanki

      • 1 1

  • Tylko 1 milion za poszerzenie? (4)

    Nie chce mi się wierzyć że tak tanio.
    Chyba że to koszt projektu.

    • 100 2

    • Oczywiscie ze to projekt (1)

      Koszt puszki z farbą to w Gdyni kilka milionów.

      • 15 0

      • co ile jest publiczne, kazdy moze startowac do prac.
        ale oczywiscie nikomu sie nie chce ani sprawdzic kosztow, ani pracowac
        za to komentowac kazdemu

        • 5 5

    • (1)

      i tak się nie uda, trzeba zrobić osobny pas dla kartonowego rydwanu dulkiewicz

      • 8 9

      • I klatkę dla trolli ługinowych

        • 7 6

  • O, zmalpowali z Gdyni (6)

    Kontrabas

    • 18 30

    • pędzel i farba - inwestycje po gdynsku które kopiuje Gdańsk (1)

      • 6 7

      • Przeczytaj to moze zauwazysz roznice pomiedzy tymi inwestycjami

        PS bus pasy powstawały w Gdansku wczesniej niż w Gdyni

        • 3 0

    • Trójmiejska Sycylia...

      Już nie taka mała.

      • 3 4

    • powinni zmałpować (1)

      Gdynia jest obecnie mocno do przodu przed Gdańskiem w tych sprawach

      • 7 10

      • Gdansk pierwszy budowal buspasy i robi to od wielu lat

        Nie rozsmieszaj z tą Gdynią..

        • 5 1

    • nie zmałpowali

      tu będą na prawdę drogę poszerzać a nie tylko malować farbą

      • 4 0

  • Po co to? (24)

    Jest łatwiejszy sposób: zakaz wjazdu samochodom osobowym do stref w centrach miast. Zmusi to 50% kierowców do zostawienia swojej furmanki na parkingu i jazdę autobusem, tramwajem itp....
    Ja wybieram rower

    • 85 136

    • (1)

      Osiołka wybierz'.

      • 32 9

      • albo kozę

        • 8 0

    • Parkingi za drogie w budowie...

      • 7 2

    • Jak 50% kierowców zostawi samochody (5)

      to do pojazdów komunikacji miejskiej sporo osób (zwłaszcza słabszych czy starszych) już się nie wepcha. Już autobusy i tramwaje jeżdżą przepełnione w godzinach szczytu, a teraz dodaj 50% kierowców i ich ewentualnych pasażerów.

      • 42 10

      • koszt (4)

        to niech wjazd słono kosztuje. musisz autem to wjedziesz ale nie codziennie.

        • 11 27

        • Spoko. Doliczę klientom do naprawy urządzenia. (3)

          Może więc być słono.

          • 16 5

          • Będą tacy, co nie doliczą bo się postarają o wjazdówkę albo nie będą pieniaczyć (1)

            I do nich przejdą Twoje zlecenia

            • 2 17

            • Widać że nigdy biznesu nie prowadziłeś. To chcesz tanio, czy rzetelnie?

              • 5 0

          • wy już dawno doliczacie nawet fikcję

            • 1 9

    • A gdzie

      są te parkingi?

      • 14 3

    • A gdzie ty parkingi widziałeś? (2)

      Zwróć też uwagę, że nie każdy ma 5km do pracy. Patrzysz kiedykolwiek dalej niż własny nos?

      • 23 2

      • nie, nigdy, a po co

        • 6 3

      • On nie potrzebuje empatii

        gdyż posiada rower!

        • 23 3

    • Gdzie te twoje parkingi lemingu? (1)

      • 11 3

      • Na przykład pod blokiem.

        • 1 11

    • jest alternatywa (1)

      Zmusić 50% Mazurów i Warmiaków to jest ok, 40000 osób do powrotu do domu . Tam sobie możecie na rowerkach zasuwać.

      • 11 13

      • dobrze że o ewakuacji imbecyli nic nie napisałeś bo byś był pierwszy do odstrzału :)

        • 2 0

    • Dokladnie własnie tak powinni zrobic .W Londynie juz wprowadzili taki zakaz i w innych miastach UE

      jednocześnie dokupienie elektrycznych auto busów i było by jak na zachodzie

      • 1 10

    • Gdańszczanin (1)

      Od dłuższego czasu jeżdżę rowerem A nie komunikacja miejska. Ale uważam to za dobry pomysł, bo ten pas może też służyć jako "korytarz życia". O ktorym wy kierowcy czesto zapominacie

      • 2 13

      • Korytarz życia w mieście. Dobre sobie. Na każdym świetle mają się usuwać na skraje jezdni? Rozwiń temat.

        • 8 1

    • To jeszcze napisz Geniuszu gdzie te tramwaje i autobusy, w których będzie

      musiało się pomieścić kilkanaście tysięcy ludzi na cito.

      • 7 0

    • I tak trzeba

      Miasto musi przypominać chińską wioskę z połowy lat osiemdziesiątych.

      • 6 0

    • Proponuję zakazać ruchu w całym mieście, no chyba że konno lub na świni.

      • 5 1

    • ale w gdańsku parkingi buduje się w centrum

      więc twój argument jest inwalidą

      • 0 0

  • wąskie pasy na mocno kretej drodze? (6)

    Należy spodziewać się wypadków.

    • 53 47

    • W lesie prosta ma być (1)

      • 0 4

      • dla dzików

        • 3 0

    • wystaczy jechać zgodnie z ograniczeniem prędkości

      • 19 6

    • Jak się wolniej jeździ, to jest bezpiecznie. 3 m wystarczy, jak się jedzie 50 km/h (2)

      • 3 6

      • Na Słowaku masz 70. Nie wiem po co tam miałoby być 50. (1)

        Dopiero od działek jest 50.

        • 2 2

        • I tam ma być buspas, przeczytaj najpierw

          • 1 1

  • A może tramwaj? (9)

    • 49 14

    • (1)

      Taniej, szybciej, lepiej - bus pas z autobusem. Tramwaj to XIX wiek.

      • 4 6

      • 100% racji - nowoczesne używane autobusy z b.NRD to jest XXI wiek!

        • 0 0

    • (6)

      Tramwaj tam to by fajna rzecz była, tylko czy by dał radę pod górę?

      • 3 1

      • (5)

        Rzeczywiście fajna rzecz, jeśli już na samym początku się zastanawiasz, czy dałby radę pod górę. Najlepiej wydać setki milionów na projekty, wdrożenie i budowę super nowoczesnych torów, które przeciwstawią się tym kilku % wzniosu, zamiast po prostu zastosować to, co sprawdzone - czyli autobus na wydzielonym pasie. Ale skoro można przewalić 100 milionów zamiast 1,5 miliona, to chyba warto nie?

        • 2 4

        • (4)

          Nie bardzo rozumiem, o co Ci chodzi z przewalaniem pieniędzy w tym kontekście. Tramwaje to dobry środek transportu, zazwyczaj nie ma przy nich problemu z korkami, co w tym przypadku by się sprawdziło. Poza tym, moim zdaniem, są nieco wygodniejszym środkiem transportu od autobusów. A fakt, że tam jest pod górę, może być jednym z argumentów, dlaczego tam nie powstają - mogą nie dawać rady. Ja sie na tramwajach nie znam, więc jedynie co, to mogę sie zastanawiać. Ale nie zmienia to faktu, ze jakby była taka możliwość, to by było to fajne rozwiązanie.

          • 3 0

          • (3)

            Błędna logika. Tramwaje "nie maja zazwyczaj problemów z korkami" nie dlatego, że są tramwajami, tylko dlatego że mają wydzieloną swoją drogę. Każdy pojazd, który ma swój wydzielony na wyłączność pas ruchu nie będzie miał problemów z korkami.

            Więc skoro już ustaliliśmy, że to wydzielona droga/pas ruchu jest kluczowy, to nie ma sensu pchać się w linie tramwajowe oraz tramwaje za kilkanaście milionów sztuka, jeśli ten sam efekt, jak nie lepszy, można osiągnąć autobusem za 1,5 mln zł. Oczywiście autobus musi mieć swój wydzielony pas, ale to już ustaliliśmy.

            • 2 0

            • (2)

              tylko że miasta akurat stawiają na tramwaje. Poznań - szybki tramwaj przejedzie znacznie większy odcinek bez zatrzymania niż autobus na buspasie. Warszawa buduje tramwaj na Wilanów, Olsztyn od podstaw wybudował całą sieć - myślisz ze teraz miasta żałują w inwestowanie w tramwaje? Nie trzeba dodawać że autobusy inaczej wpływają na środowisko niż tramwaje

              • 3 0

              • (1)

                To, że miasta stawiają na tramwaje, nie znaczy, że robią to dobrze. Jedyną naciąganą zaletą jest ekologiczność tramwaju w miejscu jego poruszania. Z tym że po drugiej stronie stoi bardzo, bardzo! uciążliwy hałas, dużo większy niż generowany przez autobusy.

                "szybki tramwaj przejedzie znacznie większy odcinek bez zatrzymania niż autobus na buspasie"

                Ale jakim cudem? Czy tramwaj tam jedzie szybciej niż 80km/h? Nie wydaje mi się. Jego szybkość wynika pewnie z ograniczonej liczby przystanków, jak również z bezkolizyjnego przejazdu. Ale bezkolizyjny przejazd nie ma nic wspólnego z tramwajem, tylko z... bezkolizyjną drogą, którą może mieć również i autobus.

                Dla przykładu zobacz sobie szybkość przejazdu tramwaju przez most Poniatowskiego w Wwie, a szybkość przejazdu autobusu po buspasie na Trasie Łazienkowskiej (również most).

                • 1 0

              • Tramwaj nieeee

                Przeraża mnie bezmyślność naszych współobywateli i klikanie że tramwaj jest super, bo ... i tu główna odpowiedź "nie stoi w korkach'.
                Zatem drodzy obywatele tłumaczę wam tramwaj nie stoi w korkach bo ma osobny pas. Gdyby taki zrobić dla autobusu również nie będzie stał w korkach, do tego autobus jest tańszy nie blokuje całej linii podczas swojej awarii, tak jak tramwaj dodatkowo taki buspas mogą wykorzystać służby ratownicze.
                W skrócie podsumowując najlepszym rozwiązaniem jak już chcecie mieć coś na prąd jest trolejbus, a jedyna przewaga tramwaju nad autobusem i trolejbusem to jednorazowy większy załadunek ilości pasażerów, który akurat w naszym małym mieście nie ma takiego wielkiego znaczenia.

                • 0 0

  • (1)

    fajnie, za 100zł raz na jakiś czas będzie można śmigać bez stania w korkach

    • 31 11

    • albo za darmo... jak będziesz miał komplet pasażerów

      rzad coś tam zmienia/zmienił w przepisach..... i elektryki tez powinny jeździć po buspasach

      • 3 0

  • SUPER!!!! (1)

    Trzeba inwestować w komunikację miejską.

    • 57 27

    • I tak to się robi! Budować dodatkowy pas dla autobusu, a nie jak w Gdyni wyłączyć z ruchu jeden pas, zakorkować pół dzielnicy i wyznaczyć bialą farbą buspas.

      • 4 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane