• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bliżej powstania przejścia naziemnego przy dworcu w Gdańsku

Szymon Zięba
18 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Według planów, prace nad projektem dotyczącym rozbudowy węzła integracyjnego Gdańsk Główny potrwać mają siedem miesięcy. Oferty otwarte zostaną 17 października. Według planów, prace nad projektem dotyczącym rozbudowy węzła integracyjnego Gdańsk Główny potrwać mają siedem miesięcy. Oferty otwarte zostaną 17 października.

W połowie przyszłego roku gotowy będzie projekt węzła przesiadkowego, który powstanie przy dworcu Gdańsk Główny. Jednym z najważniejszych elementów będzie przejście naziemne przez Podwale Grodzkie, które pozwoli dostać się m.in. na przystanki tramwajowe. Prace powinny zostać zsynchronizowane z rozpoczętą niedawno przebudową gmachu dworca, która potrwa do końca 2021 roku.



W lipcu pisaliśmy, że w Gdańsku planowanych jest 17 nowych przejść dla pieszych. Z kolei tydzień temu informowaliśmy, że w przyszłym roku ruszy budowa przejścia naziemnego na wysokości Bramy Wyżynnej.

Urzędnicy idą za ciosem i ogłaszają kolejne przetargi. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska szuka wykonawcy projektu węzła przesiadkowego w rejonie dworca PKP w Gdańsku. Jego głównym elementem ma być przejście naziemne między dworcem a Krewetką. Oferty można składać do 17 października. Zwycięska firma będzie miała siedem miesięcy na uporanie się z tym zadaniem.

Koncepcja prac przy dworcu głównym obejmuje:


  • budowę naziemnego przejścia dla pieszych w osi ul. Elżbietańskiej i hotelu Central o szerokości 8 metrów, wraz z przejazdem rowerowym, szerokim na 2 metry,
  • budowę nowej sygnalizacji świetlnej (która zostanie zintegrowana z istniejącą już sygnalizacją na skrzyżowaniu z ul. Nowe Podwale Grodzkie) na nowym przejściu dla pieszych,
  • wydłużenie istniejących peronów tramwajowych o 25 m, w celu uzyskania peronów o długości krawędzi peronowej 120 metrów - dla każdego kierunku,
  • budowę wiat na peronach tramwajowych (o długości około 150 metrów),
  • budowę wiat na peronach autobusowych (o długości 160 metrów),
  • korektę istniejącej już ścieżki rowerowej o szerokości 2 metrów od strony budynku dworca poprzez "wyprostowanie" (czyli likwidację tzw. szykany) przejazdu przez jezdnię dojazdową,
  • budowę pięciu miejsc postojowych "Kiss & Ride" o wymiarach 2,5 m na 5 m, czterech miejsc dla taksówek o wymiarach 2,5 m na 5 m oraz miejsca dla niepełnosprawnych o wymiarach 3,6 m na 6 m w drodze dojazdowej o szerokości jezdni manewrowej 3 m (jezdnia od strony hotelu Scandic),
  • budowę dwustronnych tablic informacji pasażerskiej (siedem sztuk).

Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku



Przy założeniu, że prace nad projektem przebiegać będą sprawnie, właściwe roboty mogłyby rozpocząć się w drugiej połowie 2020 roku. Oczywiście pod warunkiem, że miasto zabezpieczy odpowiednie środki na ten cel.

  • 9 września wykonawca remontu budynku dworca Gdańsk Główny przejął plac budowy. Rozpoczęła się warta 100 mln zł modernizacja, która ma przywrócić dawny wygląd gmachu. Prace potrwają do końca 2021 roku.
  • 9 września wykonawca remontu budynku dworca Gdańsk Główny przejął plac budowy. Rozpoczęła się warta 100 mln zł modernizacja, która ma przywrócić dawny wygląd gmachu. Prace potrwają do końca 2021 roku.
  • 9 września wykonawca remontu budynku dworca Gdańsk Główny przejął plac budowy. Rozpoczęła się warta 100 mln zł modernizacja, która ma przywrócić dawny wygląd gmachu. Prace potrwają do końca 2021 roku.
  • 9 września wykonawca remontu budynku dworca Gdańsk Główny przejął plac budowy. Rozpoczęła się warta 100 mln zł modernizacja, która ma przywrócić dawny wygląd gmachu. Prace potrwają do końca 2021 roku.
To ważne z punktu widzenia ewentualnych utrudnień. Kolejarze zapowiadali bowiem, że niedawno rozpoczęty remont dworca głównego potrwa do końca 2021 roku. Warto więc zsynchronizować obie inwestycje.

- W tej chwili trudno powiedzieć, czy uda nam się przeprowadzić i zakończyć prace przy dworcu głównym równocześnie z działaniami PKP, dołożymy jednak wszelkich starań, by nie rozciągać rozbudowy w czasie - zapewnia Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. komunikacji rowerowej, który jest koordynatorem inwestycji.

Miejsca

Opinie (244) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    Współczuje tenu który zdecydował się na najem kiosku w przejściu podziemnym...

    • 111 30

    • piesi górą!

      innymi słowy przewidujesz słusznie jaką drogę na dworzec obiorą piesi... :)

      • 0 0

    • Tam będzie butik lui witą

      • 3 0

  • Będzie mniej bezpiecznie dla pieszych a wolniej dla kierowców (12)

    To po co tam są tunele? I tak w godzinach szczytu centrum stoi. Dodatkowe przejścia tylko przedłużą przejazd. Nie mówiąc już o ludziach biegających po przejściu na "żółtym".

    • 313 114

    • centrum miasta jest przede wszystkim dla pieszych

      dla ludzi jest miejsce nad ziemią, w każdym cywilizowanym kraju w centrum jest ciężko zaparkować, trzeba jechać bardzo wolno, piesi mają pierwszeństwo, całe to rozwiązanie w Gdańsku z tym tunelem, koniecznością schodzenia po tych schodach, jakiś karkołomny ciąg komunikacyjny, to jest po prostu nie do obrony... no ale widzę, że w ocenę tej wypowiedzi angażują się głównie kierowcy sądząc po lajkach, dramat...

      • 0 0

    • Czy bedzie licznik zabitych i rannych na tym przejściu?

      W tak ruchliwym miejscu nie obejdzie się bez sprinterów wbiegających na czerwonym bo spiesza się na tramwaj albo skm-kę. Pytanie brzmi kiedy pojawia się pierwsze ofiary a nie czy...

      • 3 0

    • Przy galerii bałtyckie są liczne przejścia i światła. (1)

      Wypadków z udziałem pieszych brak. Więc nie kłam trollu.

      • 23 18

      • Był wypadek z udziałem pieszego trochę dalej

        Na skrzyżowaniu na wysokości ulicy Braci Lewoniewskich, trollu

        • 2 1

    • (1)

      Skoro centrum i tak stoi, to w czym problem? :)

      • 31 18

      • No pewnie. Godziny szczytu rozciągną się do 19-tej. I autobusy też będą tam stały. Ten niewielki odcinek buspasa niewiele robi.

        • 5 1

    • Trudno, generalnie na świecie odchodzi się od tego by dla kierowców było szybciej. (3)

      Ma to na celu zniechęcenie ludzi do używania samochodów podczas poruszania się po centrach miast.

      Oczywiście powinno iść to w parze z sensowną komunikacją miejską, punktami przesiadkowymi na przedmieściach itp.

      A dla pieszych będzie bardzo bezpiecznie gdy zwęzimy Podwale Grodzkie do jednego pasa dla samochodów i jednego dla autobusów i taksówek.

      • 45 39

      • (2)

        "Żółte" to jest do przechodzenia na drugą stronę. "Czerwone" do biegu, jak widzę moją "dwójkę" wjeżdżającą na przystanek, bo samochody jeszcze stoją. Ile czasu potrzeba na przejście trójpasmówki z torbą i walizką rozpoczynając marsz przy mrugającym "zielonym"? Ile metrów korka trzeba przesunąć wstecz, by zrobić miejsce na przejście? Na nawrotce przy Zieleniaku nagminne jest blokowanie skrzyżowania przez samochody, które nie mają miejsca, by je opuścić. To samo będzie na pasach.

        • 14 0

        • Już dzisiaj wielu przejść dla pieszych nie da się pokonać bez biegania i to należy zmienić. (1)

          Jeśli migające zielone trwa krócej niż czas potrzebny na pokonanie przejścia normalnym tempem to nie ma się co dziwić że ludzie chodzą na czerwonym

          • 14 4

          • Ależ nieprawda

            Uczestnik ruchu, który wjechał/wszedł na skrzyżowanie na sygnale zielonym ma pierwszeństwo jego opuszczenia nad wjeżdżającymi. Czy mruga na zielono czy nie, nie gra roli. Tak stanowią przepisy. Więc jeśli zarządca drogi ustali zielone na sekundę, to tylko wkurzy dodatkowo co większych frustratów za kierownicą, bo jako pieszy masz prawo (w pełni legalnie) kontynuować przejście normalnym tempem, jak już się pali czerwone.

            • 9 2

    • Co za różnica czy stoisz bo nie da się jechać, czy stoisz bo są światła i ludzie idą, a poza tym i tak dalej nie da się jechać...

      • 5 6

    • skoro twoim zdaniem centrum stoi to jaka różnicę sprawi dodatkowe przejście?

      Ponadto piesi nie mają żółtego sygnalizatora. Wysiądź czasem z auta i zobacz jak "fajnie" nadrabia się setki metrów, żeby dostać się na dworzec. Najwyższa pora aby w mieście priorytet miał ruch pieszy. Tyczy to się również cykli zmian świateł. Jak można oczekiwać, że ludzie przesiądą się na komunikację miejską kiedy czas spędzony na czekaniu na światłach przekracza czasem 2 min. (np. w drodze na PKP Wrzeszcz)

      • 32 22

  • (2)

    Ruch powinien iść tunelem od zieleniaka do Huciska, wtedy nawet park można zbudować w miejscu starej drogi. Zagrożenie będzie małe (tylko, ze trzeba tak usprawnić skrzyżowania, aby w tunelu nie było korków)

    • 11 2

    • A radunia płynąc wiaduktem (1)

      Ludzie pod Huciskiem płynie rzeka jaki tunel dla samochodów

      • 0 1

      • no problem

        • 0 0

  • właśnie wracam z Wrocławia

    W centrum (skrzyzowanie swidnickiej i wielkiego kazimierza) mają tam tunel dla pieszych i obok przejscie. Naliczylem 40 pieszych i 12 rowerzystów którzy skorzystali z przejścia. w tym samym czasie z tunelu skorzystało uwaga... 3 pieszych. Komentarz chyba zbędny

    • 3 1

  • kolejne opinie trolli tylko teraz ze strony po

    zaskakujące

    • 1 0

  • Brawo (11)

    Przejście powinno być w tym miejscu już od dawna!

    • 170 368

    • Wolę podziemne (9)

      Cicho, na głowę nie pada i bezpiecznie. Żaden wariat mnie nie rozjedzie. Szkoda że jakiś i**ota wydaje zgody na kolejne przejście. Przejazd tramwajem znowu się wydłuży o kolejne kilka minut.

      • 79 42

      • w zasikanym tunelu (7)

        bezpiecznie?
        wraz z koczujacymi bezdomnymi?

        • 30 63

        • Kwestia sprzątania w Gdańsku

          Gdańsk zlikwidowałby chodniki, and nie rzucać śmieci i nie sprzątać. taka polityka

          • 0 0

        • to będzie zasikana kładka

          • 2 2

        • No zawsze (3)

          Lepiej w tunelu jak ewentualne potrącenie np przez pijanego wariata za kierownicą

          • 36 11

          • (1)

            Kiedy w końcu przejście z dworca PKS przez 3-go Maja i przez tory do dworca PKP? Czy całe życie będę biegał jak szczur w tunelu?

            • 16 25

            • Biegaj jak mysz jak ci szczury nie pasują dzbanie tęczowy

              • 14 10

          • Należy pijanych wariatów eliminować z dróg, a nie chować głowę w piasek i milcząco im przyzwalać na kontynuowanie działalności poprzez chowanie ludzi w tunelach...

            • 12 22

        • Czyli twierdzisz ze Ci bezdomni tam i siki powinny być już na stałe? Ja myślałem ze raczej powinno miasto ogarnąć ta menelnie jakim jest Dworzec Główny i jego okolice.

          • 22 0

      • I trzeba przejść przez labirynt i schody, co nie jest komfortowe.

        To przejście jest ważne dla osób z małymi dziećmi, niepełnosprawnych czy osób w podeszłym wieku. Ciężko im się przezierać przez te tunele i schody. Nie piszcie też bzdur o windach, nie działają nawet windy na perony.

        • 13 30

    • deptak se tam od razu zróbta

      • 7 0

  • Kolejny bezmyślny krok władz Gdańska w celu uprzykrzenia zycia kierowcom. (3)

    • 9 5

    • (1)

      centrum miasta to nie jest miejsce dla ruchu samochodów.

      • 5 4

      • Dlaczego centrum miasta nie jest miejscem dla ruchu samochodów?

        • 1 0

    • Kierowcom autobusów i motorniczym też.

      Nie mówiąc już o pasażerach

      • 2 0

  • Jeden nieboszczyk tygodniowo więcej, spieszący się na pociąg, tramwaj, autobus

    i ruch tramwajów wstrzymany,

    • 4 3

  • Schody ruchome

    Czy to nie byłoby rozwiązaniem dla wszystkich?

    • 3 2

  • Fajnie (1)

    Nareszcie teren przy dworcu nie będzie oddzielony autostradą od miasta. Nienawidzę łazić tam schodami i współczuję starszym osobom, które tam muszą przejść..

    • 3 8

    • Autostradą???

      To raczej droga dla furmanek.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane