• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bliżej powstania przejścia naziemnego przy dworcu w Gdańsku

Szymon Zięba
18 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Według planów, prace nad projektem dotyczącym rozbudowy węzła integracyjnego Gdańsk Główny potrwać mają siedem miesięcy. Oferty otwarte zostaną 17 października. Według planów, prace nad projektem dotyczącym rozbudowy węzła integracyjnego Gdańsk Główny potrwać mają siedem miesięcy. Oferty otwarte zostaną 17 października.

W połowie przyszłego roku gotowy będzie projekt węzła przesiadkowego, który powstanie przy dworcu Gdańsk Główny. Jednym z najważniejszych elementów będzie przejście naziemne przez Podwale Grodzkie, które pozwoli dostać się m.in. na przystanki tramwajowe. Prace powinny zostać zsynchronizowane z rozpoczętą niedawno przebudową gmachu dworca, która potrwa do końca 2021 roku.



W lipcu pisaliśmy, że w Gdańsku planowanych jest 17 nowych przejść dla pieszych. Z kolei tydzień temu informowaliśmy, że w przyszłym roku ruszy budowa przejścia naziemnego na wysokości Bramy Wyżynnej.

Urzędnicy idą za ciosem i ogłaszają kolejne przetargi. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska szuka wykonawcy projektu węzła przesiadkowego w rejonie dworca PKP w Gdańsku. Jego głównym elementem ma być przejście naziemne między dworcem a Krewetką. Oferty można składać do 17 października. Zwycięska firma będzie miała siedem miesięcy na uporanie się z tym zadaniem.

Koncepcja prac przy dworcu głównym obejmuje:


  • budowę naziemnego przejścia dla pieszych w osi ul. Elżbietańskiej i hotelu Central o szerokości 8 metrów, wraz z przejazdem rowerowym, szerokim na 2 metry,
  • budowę nowej sygnalizacji świetlnej (która zostanie zintegrowana z istniejącą już sygnalizacją na skrzyżowaniu z ul. Nowe Podwale Grodzkie) na nowym przejściu dla pieszych,
  • wydłużenie istniejących peronów tramwajowych o 25 m, w celu uzyskania peronów o długości krawędzi peronowej 120 metrów - dla każdego kierunku,
  • budowę wiat na peronach tramwajowych (o długości około 150 metrów),
  • budowę wiat na peronach autobusowych (o długości 160 metrów),
  • korektę istniejącej już ścieżki rowerowej o szerokości 2 metrów od strony budynku dworca poprzez "wyprostowanie" (czyli likwidację tzw. szykany) przejazdu przez jezdnię dojazdową,
  • budowę pięciu miejsc postojowych "Kiss & Ride" o wymiarach 2,5 m na 5 m, czterech miejsc dla taksówek o wymiarach 2,5 m na 5 m oraz miejsca dla niepełnosprawnych o wymiarach 3,6 m na 6 m w drodze dojazdowej o szerokości jezdni manewrowej 3 m (jezdnia od strony hotelu Scandic),
  • budowę dwustronnych tablic informacji pasażerskiej (siedem sztuk).

Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku



Przy założeniu, że prace nad projektem przebiegać będą sprawnie, właściwe roboty mogłyby rozpocząć się w drugiej połowie 2020 roku. Oczywiście pod warunkiem, że miasto zabezpieczy odpowiednie środki na ten cel.

  • 9 września wykonawca remontu budynku dworca Gdańsk Główny przejął plac budowy. Rozpoczęła się warta 100 mln zł modernizacja, która ma przywrócić dawny wygląd gmachu. Prace potrwają do końca 2021 roku.
  • 9 września wykonawca remontu budynku dworca Gdańsk Główny przejął plac budowy. Rozpoczęła się warta 100 mln zł modernizacja, która ma przywrócić dawny wygląd gmachu. Prace potrwają do końca 2021 roku.
  • 9 września wykonawca remontu budynku dworca Gdańsk Główny przejął plac budowy. Rozpoczęła się warta 100 mln zł modernizacja, która ma przywrócić dawny wygląd gmachu. Prace potrwają do końca 2021 roku.
  • 9 września wykonawca remontu budynku dworca Gdańsk Główny przejął plac budowy. Rozpoczęła się warta 100 mln zł modernizacja, która ma przywrócić dawny wygląd gmachu. Prace potrwają do końca 2021 roku.
To ważne z punktu widzenia ewentualnych utrudnień. Kolejarze zapowiadali bowiem, że niedawno rozpoczęty remont dworca głównego potrwa do końca 2021 roku. Warto więc zsynchronizować obie inwestycje.

- W tej chwili trudno powiedzieć, czy uda nam się przeprowadzić i zakończyć prace przy dworcu głównym równocześnie z działaniami PKP, dołożymy jednak wszelkich starań, by nie rozciągać rozbudowy w czasie - zapewnia Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. komunikacji rowerowej, który jest koordynatorem inwestycji.

Miejsca

Opinie (244) ponad 10 zablokowanych

  • Pięknie. Jeszcze te autostrady w tunel albo wynocha kierowcy (1)

    Jak wyzej. Dość hegemonii kierowczykow.

    • 19 50

    • a ty na piechotę do pracy, szkoły,lekarza. Ewentualnie kuń cię dowiezie. Wracaj do swoich bagien podlaskich, tam samochody nie wjadą

      • 5 1

  • Heh (2)

    Uważam że całe podwake grodzkie powinni być deptakiem od zieleniaka do forum Gdańsk. Skoro budują wszecie naziemne przejścia to od razu deptak warto zrobić.

    • 35 6

    • Dobrze prawisz

      Ale ty Al kaida pislam warrior.

      • 1 0

    • żebyś wiedział, że powinno

      • 1 2

  • Po kolei (3)

    Wpierw powinny powstać dobre trasy zastępcze aktualnie uczęszczanych. Jakieś propozycje? Czy 3 Maja wystarczy?

    • 24 7

    • (1)

      Właśnie w tym celu za grube pieniądze budowano tunel pod Martwą Wisłą.

      • 3 3

      • Tunel napchał tylko samochodów w Zaspę i Przymorze

        • 0 1

    • 3 Maja już nie wystarcza - zablokowana na całej długości.

      • 1 0

  • Samochody do tunelu jak w każdym normalnym mieście! (3)

    Ja rozumiem oszczędności, ale to jest kompletnie brak wizji rozwoju miasta. Sopot potrafił rozwiązać problem i w samym centrum powstał tunel dla samochodów, a ludzie otrzymali wspaniały plac. Samochody powinny wpadać w tunel na wysokości forum i wypadać za zieleniakiem i tyle w temacie ... przestrzeń publiczna otwarta i bezpieczna z możliwością rozwoju, samochody schowane i szybko przejadą przez Gdańsk bez oczekiwania na zielone ... a tak ludzie beda czekali, samochody będą czekały - smród będzie jeszcze większy niż jest i takie to nasze planowanie jest do bani!

    • 62 3

    • Nareszcie sensowna opinia

      Najłatwiej jest walnąć przejście dla pieszych i niech się reszta martwi! Zero wyobraźni. Jestem z Matarni. Nie pamiętam kiedy ostatnio nawet przejeżdżałam przez centrum Gd.autem nie mówiąc już o tym żeby specjalnie tam jechać. Zawsze autobusem.

      • 7 2

    • tunele

      Jestem za, tunel to bardzo dobry pomysl.Patrz-Sopot

      • 3 2

    • zapłacisz (jak cię stać) - będzie. Zablokujesz całe śródmieście na 2 lata - twoja radość. Nie moja

      • 2 1

  • poirytowany (2)

    ostatni raz oddałem swój głos na tych urzędników na prawdę brawo Pani Prezydent 6 remontów głównych ulic dzielnicy południowej Gdańska w przebudowie w roku szkolnym !!!( nie można było zrobić czerwiec/ Sierpień..?) przejście naziemne przy Forum i jeszcze Przejście przy Dworcu Gratulacje !!!! to

    • 40 9

    • Jak w Sopocie i Gdyni robili w wakacje, to kierowcy lamentowali, że w wakacje.

      • 3 0

    • Racja, zlikwidowac wszystkie przejscia!

      Na druga strone ulicy mozna sie dostac przeciez samochodem

      • 1 0

  • (4)

    Parkingu darmowego przy dworcu nikt nie przewidział? Brawo! To ciekawe kto z auta przesiądzie się na np. skm, jedyny sposób na ograniczenie ruchu samochodowego w mieście to darmowe parkingi np.przy dworcach, tak ciężko się myśli?

    • 25 9

    • (2)

      Masz obok parking na Jana z Kolna

      • 5 7

      • (1)

        obok?
        jest jeszcze na trakcie konnym

        • 7 3

        • no taa Ty z tych co muszą parkować pod drzwiami.

          • 2 1

    • P+R to się robi hektar za miastem (np. w Pruszczu, przy lotnisku) a nie w centrum...

      • 8 1

  • wreszcie to miejsce się ucywilizuje (1)

    niebezpieczne to jest przepychanie się pasażerów na przystankach tramwajowych i wąskich schodach do tunelu. Konieczne jest dojście do peronów z drugiego końca.
    Z pozycji wygodnego fotela w samochodzie to na pewno nie jest zrozumiałe, szczególnie przy prędkości często przekraczającej dopuszczalną. Owszem, teraz zdarzają się korki, ale pamiętajmy, że tunel pod forum jest zamknięty, a wiadukt Biskupia w budowie.

    • 13 28

    • ale ...

      to nie jest artykuł o poszerzeniu przystanków ZTM.Tylko o budowie przejścia naziemnego od strony Central Hotel tak żeby goście hotelu mogli szybciej dotrzeć do Ul.Długiej ,tylko o tym cisza.Dla Mieszkańców lepszy jest tunel ,szybciej dotrą do SKM i na tramwaj.

      • 5 0

  • Kolejne przemyślenia ekipy dulczesowo-grzelakowej

    nie dość, że wprowadzili szkodliwego buspasa, to jeszcze chcą POwiekszyć korki w godzinach szczytu komunikacyjnego. Kolejne antypolskie działania

    • 34 10

  • Czyli co, będzie tylko jedno przejście. Przydałoby się też z drugiej strony przystanków.

    • 3 10

  • Dramat. To miasto za 5 lat bedzie jednym wielkim siedliskiem raka od spalin. (1)

    Czemu nie puscic pieszych gora a samochody tunelem? Ale nie - tepy jak balonik urzednik zatrzyma 6 pasow ruchu aby wkurzyc kierowcow i pieszych na raz.

    • 41 8

    • Jakbyście ruszyli pustymi łbami to byście nie zadawali głupich pytań

      Korek przeniesiony do tunelu? Ile ofiar w razie pożaru jakiegoś szrota? Ile prądu na wentylacje, żeby się smierduchy nie podusiły? Ile miliardów wydanych na nieefettywny układ drogowy? Możesz tam zrobic po 6 pasów, i tak się zakorkuje, tak to działa. Największa przepustowość ma komunikacja kolejowa, i to linia skm na południe powinna postać najpierw.

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane