• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bombardier wespnie się na Chełm

ms
27 września 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 12:58 (27 września 2007)
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Pierwszy z trzech gdańskich bombardierów jest już prawie ukończony. Otrzymał numer boczny 1005 i przeszedł jazdę próbną. Pierwszy z trzech gdańskich bombardierów jest już prawie ukończony. Otrzymał numer boczny 1005 i przeszedł jazdę próbną.

Gotowy jest pierwszy z trzech bombardierów, czyli tramwajów, które będą obsługiwać linię na Chełm. Trafi do Gdańska przed otwarciem trasy na Chełm, którą będzie obsługiwał.



Pierwszy Bombardier Flexity stoi już pomalowany w gdańskie barwy w zajezdni tramwajowej w Krakowie. Montowany jest przez techników, którzy najlepiej w Polsce znają ten model - pod Wawelem jeździ już bowiem ponad dwadzieścia podobnych tramwajów.

- Nasze dotychczasowe doświadczenia wskazują, że wybór tego typu tramwajów niskopodłogowych jest strzałem w dziesiątkę - mówi Stanisław Jurga, kierownik sekcji tramwajowej krakowskiego MPK.

Bombardier Flexity ma na dwóch trzecich swojej długości obniżoną podłogę. Może zabrać 178 pasażerów, z czego 76 będzie mogło usiąść. Na wózki dziecięce lub inwalidzkie przeznaczono dwa miejsca. Rozsuwające się na zewnątrz wejście oszczędzi pasażerom jednej z bolączek większości jeżdżących po Gdańsku tramwajów - trzasków zamykanych i otwieranych drzwi.

Tramwaj będzie serwisowany na podobnej zasadzie jak większość produkowanych obecnie samochodów. Przegląd będzie wymagał podłączenia komputera, który zasygnalizuje technikom, które elementy wymagają naprawy.

Za trzy bombardiery Gdańsk zapłacił 21,5 mln zł. Trafią do Gdańska w ramach współfinansowanego przez Unię Europejską Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej. W ramach tego programu kupiono już 28 niskopodłogowych autobusów, które w zeszłym roku wyjechały na gdańskie ulice.

Budowa linii tramwajowej na Chełm ma sie zakończyć 30 listopada, tramwaje wyjadą na tę trasę jeszcze w grudniu.
ms

Opinie (50) 1 zablokowana

  • 28.09.2007 Pierwszy nowy tramwaj niskopodłogowy dotarł do Dortmundu

    "Pierwszy z 47 nowych tramwajów niskopodłogowych jest u nas, opisuje przewoźnik miejski w Dortmundzie na stronie internetowej. Na lawecie został on przewieziony z fabryki w Budziszynie w Saksonii do warsztatu w dzielnicy Dorsfeld, gdzie dotarł on 28. września. Do końca roku 2010 do miasta trafi - w miesięczny rytmie - dalsze 46 pojazdów, które będą kursować na wschodnio-zachodniej linii (Marten – Dorstfeld – Stadtmitte – Brackel – Wickede) od której odgałęzia trasa w kierunku huty westfalia i placu Borsig.

    W grudniu 2005 padła decyzja: firmy Bombardier Transportation i Vossloh Kiepe otrzymują polecenia z Dortmundu na budowę 47 tramwaji niskopodłogowych typu Flexity Classic. Wagony są budowane w Budziszynie, wyposażenie elektryczne pochodzi od firmy Vossloh Kiepe GmbH w Duesseldorfie. Do końca roku trafią dalsze trzy pojazdy do Dortmundu, w roku 2008 14 sztuk, pozostałe 29 w roku 2009 i 2010.

    Rozmiary i wyposażenie: Tramwaje mają długość 30 metrów, sa 3,54 m wysokie i 2,4 metry szerokie. Wejście jest na wysokości 40 centymetrów. One posiadają 64 miejsc siedzących i 114 stojących. Wszystkie tramwaje mają klimatyzację i są wyposażone w monitoring. Dla pasażerów z wózkami inwalidzkimi są specjalne miejsca w pojazdach. Bilety można kupić wyłącznie w automatach ustawionych w środku pojazdu.

    Od 27. kwietnia 2008 na trasie: Z uruchomieniem nowej trasu podziemnej będą tramwaje niskopodłogowe kursować na dzisiejszych liniach 403 i 404 jako U43 i U44 podziemiom między przystankami Unionstrasse i Ostentor, linia U44 będzie skręcać za kościołem Reinoldi bezpośrednio w ulicę Geschwister-Scholl.
    W dniu otwarcia wyruszy sześć nowych pojazdów na trasę. Na początek będą one wspólnie kursować z dotychczasowym taborem. Do końca roku 2008 będzie wystarczająco pojazdów, żeby obsługiwać linie U44 wyłącznie z tramwajami niskopodłogowymi.

    Światowy klasyk: 1.300 tramwajów z rodziny Flexity firmy Bombardier zostało zamówionych na całym świeci. Klasyka z Budziszyna można spotkać na ulicach niemieckich miast jak Kassel, Schwerin, Dessau, Drezna, Halle, Frankfurt nad Menem, Bremy, Essen i Lipska, ale też w Krakowie, Valencii i Alicante w Hiszpanii i Adelaide w Australii. Koszt kupna 47 tramwajów dla Dortmundu wynosi więcej niż 100 milionów Euro, z czego 70 procent odpada na budowę wagonów i 30 procent na wyposażenie elektryczne pochodzące od Vossloh Kiepe."

    Przepraszam za tłumaczenie on-the-fly, ale nie jestem tłumaczem a miałem ochotę przetłumaczyć wiadomość z miejsca, skąd otrzymamy może następne parę używanych pojazdów, jak już parę miesięcy temu. Właśnie wczoraj czytałem o nowym tramwaju w Gdańsku a dzisiaj widziałem właśnie jak zjeżdżał nowy tramwaj z lawety w Dortmundzie w niemieckiej telewizji WDR.

    Sam jechałem już takim Bombardierem w Krakowie i bardzo fajny był, ale w Krakowie jeździ jeszcze dużo starszych sprowadzonych tramwaji, wyglądają jak z Monachium, tak że nie przesadzajcie, bo tabor nie dostaje się za darmo. A widać jak zachowuje się młodzież w autobusach.

    W nowe tramwaje bez klimatyzacji w Łodzi nikt nie wsiada, ludzie czekają na stare tramwaje zamiast się pocić.

    Kolory autobusów i tramwajów są w Gdański okropne. A co będzie w przyszłości, jak będzie wspólny bilet, może będą wtedy wspólne kolory w Gdańsku i Gdynii, dlaczego nie kolory herbu województwa pomorskiego? Ładną kolorystykę mają autobusy w Dortmundzie, właśnie w barwach flagi kraju związkowego (czerwono, zielono, białe, ale biały dominuje). W Gdańsku jest za dużo czerwieni na tych pojazdach.

    Bombardier Transportation buduje tramwaje w Budziszynie w Saksonii, tak że wycieczka do nich nie jest daleka, w linii prostej od granicy ok 40km.

    • 0 0

  • fajny tramwaj

    juz odliczm dni kiedy zacznie jezdzic ...

    • 0 0

  • bombardier

    Bravo:, swoją droga 21,5mln pln za trzy tarmwaje..
    podejrzewam, ze przecietny obywatel nie ma pojecia

    • 0 0

  • do :marek

    dzieki za tłumaczenie, ale co do kolorów gdańskiej komunikacji - to przecież kolory czerwono-kremowe są takie same jak w Dortumndzie i uważam, ze są najładniejsze i najlepiej pasują do Gdańska :-) niebieski - bleeeee !!!

    • 0 0

  • A ja mam to gdzieś

    na szczęście mam malucha i kicham gęstym śluzem na największcyh złodziei i najgorszą firmę w Gdańsku jakim jest ZKM. Dziś na Lechii głupi spiker radził aby w środę z okazji meczu z Arką poruszać się Komunikacją Miejską. Jasne!!!Chyba po to aby się nabawić nerwów. Niech sobie kupią i tylko jeden tramwaj na Chełm, ja na szczęście mam samochód i każdemu radzę się w niego zaopatrzyć a latem jeździć rowerem.

    • 0 0

  • bilety to ZTM

    jakich złodzieji, koleś Ty chyba nie wiesz, ze istnieje taki twór jak Zarząd Trasnposrtu Miejskiego (ZTM) i on zajmuje się m.in kontrolą i sprzedażą biletów, więc Ty jeździj sobie tym maluszkiem jak jeżdzisz, mniej tłoku w coraz nowocześniejszych pojazdach :-)))

    • 0 0

  • Pytanie do zkm

    Pytam was ZKM Na Jakiej trasie ten wasz tramwaj będzie kursował i czy będzie dojeżdżał do dworca głównego a nie do urzędu miejskiego jeżeli nie to po cholere wogule on skoro będzie kończył trasę przy urzędzie miejskim a nie przy dworcu przecież tam jest główny węzeł komunikacyjny a nie przy urzędzie od urzędu do dworcva jest jeszcze kawał drogi a tak wogule Chełm ma bardzo kiepskie połączenie z innymi dzielnicami np Stogami ,Orunią ,Pruszczem wszędzie przesiadki zróbcie coś z tym

    • 0 0

  • do WOJT

    to nie pytaj ZKM tylko ZTM - oni są odpowiedzialni za planowanie nowych linii, częstotliwość, trasę jazdy, (również kontrole i sprzedaż biletów...) - jakbyś jeszcze nie wiedział, to od 2005 przęjęli te zadania!!!ZKM jest jedynie przewoźnikiem!!!

    • 0 0

  • Bombardier is the Best

    Super są te nowe bombardiery ( nie martwcie się o kamery - są ) Na 31 bombardierów ( jak na tą chwilę - jeden nowy na tydzień ) jest 5 tych nowych i wszystkie jeżdżą na 12 którą jeżdżę do szkoły, następne pójdą na inne linie gdyż na 12 jest wogóle 5 tramwaji. Wrażenia są super chodź wg mnie głosowe zapowiadanie przystanków jest zbędne. Już niedługo będzie 50 bombardierów ( a potem więcej ) ale nie martwcie się, jak w gdańsku pojeżdżą trochę te 3 to na pewno kupia następne ;) jedyną przeszkodą może być to, że juś się zdecydowano 44 N8C. Pozdrawiam Gdańsk

    • 0 0

  • W Krakowie juz mają 31 takich a mają mieć 50

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane