Fakty i opinie

Remont Dmowskiego: zyskają kierowcy i rowerzyści, ale nie komunikacja

Autobusy w korku na Dmowskiego tracą dziennie po kilkadziesiąt minut. To nie skłoniło jednak urzędników do przywrócenia tam pasa dedykowanego tylko pojazdom komunikacji miejskiej.
Autobusy w korku na Dmowskiego tracą dziennie po kilkadziesiąt minut. To nie skłoniło jednak urzędników do przywrócenia tam pasa dedykowanego tylko pojazdom komunikacji miejskiej. fot. DRMG

Od końca lipca trwa przebudowa ul. DmowskiegoMapka we Wrzeszczu. Powstaje tam nowa droga rowerowa i miejsca postojowe, a chodniki zyskają nową nawierzchnię. Niestety nie będzie buspasa, dzięki któremu zyskać mogliby też pasażerowie komunikacji miejskiej.



Buspas na Dmowskiego jest:

potrzebny, to absurd, że urzędnicy upierają się, by go tam nie było 55%
niepotrzebny, GZDiZ i DRMG mają rację, lepiej tę przestrzeń oddać kierowcom i rowerzystom 33%
trudno powiedzieć, z ostateczną oceną trzeba poczekać 12%
zakończona Łącznie głosów: 1173
Zdjęcia z drona zrobione już w trakcie przebudowy ul. Dmowskiego z pozoru pokazują, że czeka nas zmiana na lepsze. Dotychczasowa, chaotyczna przestrzeń, dziurawa nawierzchnia i zastawione samochodami chodniki zmieniają się z tygodnia na tydzień.

Do końca grudnia w miejscu szerokiego, ale mało przyjaznego pieszym chodnika powstanie nowa droga rowerowa (zysk rowerzystów), wyznaczono też nowe miejsca postojowe (zysk kierowców), a piesi odzyskają zawłaszczone przez auta ciągi piesze (zysk pieszych, ale tylko częściowy, bo nowa droga powstaje kosztem szerokiego chodnika).

Główny wyjazd spod dworca bez priorytetu dla autobusów



- Wszystko wygląda ładnie, a na zdjęciach wręcz elegancko. Problem w tym, że nikt z urzędników planujących i realizujących tę inwestycję nie pomyślał o pasażerach komunikacji miejskiej - irytuje się pan Jan, kierowca GAiT. - Kompletnie nie mogę zrozumieć, jak można było lekką ręką zrezygnować z buspasa, a teraz - gdy droga jest w przebudowie - go nie przywrócić. Przecież ul. Dmowskiego to obok ul. Lendziona główny wyjazd spod dworca we Wrzeszczu do al. Grunwaldzkiej. Brak buspasa w tym miejscu to kpina. Jak poważnie traktować wszystkie wypowiedzi urzędników mówiących o tym, jak to komunikacja miejska jest w Gdańsku traktowana priorytetowo? Ta sytuacja pokazuje, że jest dokładnie odwrotnie. Mam nadzieję, że jeszcze się ktoś opamięta i na jednym z dwóch zaplanowanych pasów buspas się jeszcze pojawi.

Plany drogowców w 2021 r. "Miliony w zamrażarce"



Na co dzień ul. Dmowskiego kursują autobusy pięciu linii: 115, 162, 168, 199 i 262. Każdy z nich, jadąc z dworca w kierunku pierwszego przystanku przy al. Grunwaldzkiej i Jaśkowej Dolinie, traci w korku po kilka minut. W skali całego dnia autobusy łapią tam więc po kilkadziesiąt minut.

Krytyczna wobec zmian na Dmowskiego jest Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny, z którą urzędnicy nie konsultowali proponowanych zmian. Radni sprzeciwili się też wytyczaniu nowej drogi rowerowej kosztem pieszych. Podjęli w tej sprawie nawet stosowną uchwałę, ale miasto w żaden sposób się do niej nie odniosło.


Buspas przez sześć lat nie spełniał swojej roli



Przypomnijmy, że buspas na Dmowskiego funkcjonował w latach 2011-2017. Powstał na wniosek ZTM, gdy w czasie remontu torowiska w ciągu al. Grunwaldzkiej miał zapewniać płynną jazdę autobusom.

Gdy remont linii tramwajowej zakończył się, drogowcy z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku postanowili pozostawić wydzielony pas. Pierwsze wątpliwości co do jego celowości pojawiły się już kilka miesięcy później, gdy mieszkańcy i pasażerowie zwrócili uwagę, że kierujący autobusami chętniej i częściej korzystają z lewego, ogólnodostępnego pasa.

Batem na kierowców łamiących przepisy i notorycznie jeżdżących po pasie przeznaczonym dla komunikacji miejskiej miała być zainstalowana kamera, ale i ona nie zdała egzaminu. Ostatecznie w 2017 r. buspas - ponownie na wniosek ZTM - zlikwidowano.


Buspasa nie ma, bo nie uwzględniały go wytyczne



Teraz - gdy ruszyła przebudowa ulicy - wydawało się, że nie będzie lepszego momentu, by urzędnicy ponownie nadali w tym miejscu priorytet pojazdom komunikacji miejskiej. Nic z tego.

O to, dlaczego tak się nie stało, zapytaliśmy Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska, prowadzącą inwestycję.

- DRMG nie było stroną, która podejmowała decyzję o likwidacji buspasa na ul. Dmowskiego - zastrzega Aneta Niezgoda z DRMG. - Decyzję w tej sprawie podjęto przed przystąpieniem do opracowania dokumentacji projektowej dla budowy drogi rowerowej. Wytyczne, jakie wskazał nam zarządca drogi, nie uwzględniały utworzenia buspasa.
Jak dodaje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, buspas wytyczony wzdłuż ul. Dmowskiego nie do końca spełnił swój cel, bo zamiast skracać czas przejazdu autobusów, w rzeczywistości wydłużał go.

- Działo się tak ze względu na fakt, że był on połączony z jezdnią manewrową dla znajdujących się na ul. Dmowskiego miejsc postojowych. Pojazdy wjeżdżające czy wyjeżdżające z miejsc postojowych skutecznie spowalniały ruch autobusów. Dochodziło wręcz do sytuacji, w której kierowcy autobusów rezygnowali z jazdy buspasem na rzecz ogólnodostępnego pasa, po którym pojazdy po prostu poruszały się szybciej. Stąd też zapadła decyzja o likwidacji buspasa - tłumaczy Kiljan.
Jak dodaje, po zakończonej przebudowie ul. Dmowskiego teoretycznie możliwe jest ponowne jego wytyczenie, jednak oznaczałoby to powrót do stanu wcześniej opisanego.

- Innym rozwiązaniem byłoby wyznaczenie buspasa przy jednoczesnym zlikwidowaniu wszystkich miejsc postojowych po lewej stronie ulicy, a prawej, oprócz likwidacji miejsc, także przy wycięciu drzew i przeniesieniu oświetlenia. Jednak i takie radykalne działanie nie uzasadnia powrotu w tym miejscu buspasa, ponieważ nie rozwiązuje choćby kwestii przeplotu autobusu z lewego na prawy pas na wlocie w al. Grunwaldzką, tak aby potem wjechać w zatokę za al. Grunwaldzką - mówi rzecznik GZDiZ.

Sytuacja poprawi się w grudniu



Jak dodaje Niezgoda, ul. Dmowskiego obecnie jest na fragmentach jednopasowa, ponieważ wykonywane są prace związane z budową drogi rowerową i przebudową chodników. Po przebudowie będzie możliwe ponownie wyznaczenie dwóch pasów i sytuacja na drodze się polepszy. Buspas w tym miejscu na razie jednak nie wróci.

Wykonawcą prac na Dmowskiego jest firma WPRD Gravel. Koszt inwestycji wynosi ok. 1,4 mln zł. Realizacja inwestycji potrwa do końca grudnia 2020 r.

Opinie (180) ponad 10 zablokowanych

  • (6)

    Nie uwzględniały wytyczne....to zmienia się wytyczne moi drodzy i kochani....ehh.Jeżeli miasto tak będzie podchodzili do komunikacji insciezek rowerowych to korki będą coraz większe....Nie tędy droga szanowni włodarze,nie tędy.Powinno być wszystko aby usprawnić komunikację miejską,względnie tanie bilety, zniżki, nowoczesna flota,wspólny bilet o czym mowa od prawie 25 lat...wypożyczalnie rowerów,nowe ścieżki....w np Danii,Holandii ba nawet w Wietnamie świetnie to funkcjonuje.. u nas jakoś nie można,nie ma chęci albo kogoś kto by to ogarnął.Za te rady nie chce ani grosza,mam nadzieję że zatrudnią w końcu kompetentnych ludzi.Czuway!

    • 74 28

    • (3)

      Np. u takich angoli automaty biletowe były w autobusach na przełomie lat 60/70. W Polsce 50 lat później nadal tego nie potrafią zrobić nieudacznicy.

      • 11 4

      • Już teraz to nie ma sensu. Jest mnóstwo platform sprzedających bilety. (2)

        • 2 7

        • Najlepiej zlikwidować jeden rząd domów po jednej stronie i poszerzyć ulice na jakieś 12 pasów ;)

          • 6 3

        • I słusznie

          • 1 0

    • (1)

      Zglupieli całkowicie na punkcie budowy ścieżek rowerowych.zlikwidować w takim razie komunikację miejską i wprowadzić obowiązek poruszania się rowerami

      • 7 7

      • Conajmniej!

        • 1 2

  • (7)

    piesi odzyskają zawłaszczone przez auta ciągi piesze (zysk pieszych, ale tylko częściowy, bo nowa droga powstaje kosztem szerokiego chodnika).

    ciekawa teoria - mniej ale z korzyścią

    • 51 10

    • (3)

      Innym rozwiązaniem byłoby wyznaczenie buspasa przy jednoczesnym zlikwidowaniu wszystkich miejsc postojowych po lewej stronie ulicy, a prawej, oprócz likwidacji miejsc, także przy wycięciu drzew i przeniesieniu oświetlenia.

      poszedłbym dalej - zlikwidowałbym bym chodnik i zrobił drugi kontrabuspas

      • 16 8

      • Tam spokojnie 5 pasów dla aut się zmieści. A gdyby wywalić dwa kioski i sklepiki po prawej to nawet 6 pasów. (1)

        Zrobić Dmowskiego dwu-kierunkową.
        A dla pieszych i rowerzystów tunel pod jezdnią.

        • 7 7

        • Jeszcze lepiej - poprowadzić SKM pod ziemią, bo wtedy nie trzeba busa.

          • 5 0

      • Zmiana to mega pomyłka

        Uprzedzam pieszych: chodniki dotychczas i tak były wystarczające w sensie szerokość .... zmiana utrudni ruch i całkowicie zakorkuje ten rejon w godzinach szczytu . Jak były dwa pasy to korek był przeogromny , a teraz po zmianie to już w ogóle nie wiadomo co tam się stanie. Bardzo krótkie światła ( max 5 aut przejedzie ). Decyzja o zmianie tak samo słuszna jak zmiana kierunku ruchu na ul Piramowicza. Wiem wiem miasto dla pieszych itd. Ale jak poruszać się komunikacja miejska? Przepełniona, codzienne awarie itd. Miasto a raczej decyzje urzędników idą w zła stronę ale wybory będą to podziękujemy. Mam nadzieje ze będzie startował np ktoś pokroju Jarka Wałęsy... dulczesa nie ma szans.

        • 5 1

    • ...

      Bo nie o ilość chodzi a o jakość

      • 3 1

    • Zaraz zaraz - to nie jest żadna zmiana na plus tylko po prostu egzekwowanie prawa :)

      Nielegalnie zastawione chodniki powinny być po prostu oczyszczane z zastawiaczy, a nie akcja od wielkiego dzwonu :)

      • 12 5

    • poza tym o jakim odzyskaniu mowa?

      tam zawsze były miejsca parkingowe z obu stron ulicy - nikt nie stawał na chodniku (a jak stawał to rażąco naruszając przepisy). Do tego jeszcze "Do końca grudnia w miejscu szerokiego, ale mało przyjaznego pieszym chodnika powstanie nowa droga rowerowa" - szeroki chodnik mało przyjazny?? To teraz będzie węższy i bardziej przyjazny?? Co za nonsens

      • 4 0

  • Ah ten mój Gdańsk (6)

    Wszystko po staremu

    • 52 15

    • Czytać nie umiesz? ZTM sam z BUS pasa zrezygnował. (2)

      • 5 5

      • Tragedia

        Miastem rządzi amatorka, nieudacznicy i ignoranci.

        • 6 3

      • A ztm to czyj jest ufoludków czy podlega po UM

        Stołki w ztm obsadza Prezydentowa i jej koledzy

        • 3 0

    • Głowa do góry Janek

      • 1 0

    • Ach nie Ah

      • 4 0

    • Za to Piramowicza po nowemu, zeby rowerzysci mogli szybciej jezdzic po chodniku wzdluz Zwyciestwa/Grunwaldzkiej.

      • 1 1

  • Drmg (2)

    Dyrekcja rozbudowy miasta Gdańska ....
    Nikt nas nie zawiadomił
    Zbieg inwestycji
    Może warto wam dać szanse na obronę czym ten urząd się zajmuje skoro nikt nie konsultuje z nimi rozbudowy miasta, inwestycji w mieście, to czym oni się tam zajmują ???

    • 55 6

    • Jak sama nazwa instytucji mówi tam wszyscy z zawodu są dyrektorami..

      • 11 1

    • Może warto zajrzeć na stronę DRMG.

      By dowiedzieć się, że zajmują się obsługą (niekoniecznie drogowych) inwestycji. Inaczej - pilnują wykonawców, aby wykonywali zlecenia planowo, poprawnie i wg projektu. Problem w Gdańsku jest taki, że za transport jako taki odpowiada 3 z 4 wiceprezydentów. Skutek jest taki że polityki transportowej w Gdańsku (bardziej lub mniej zrównoważonej) w zasadzie nie ma. Vice spoglądają jeden na drugiego i od czasu do czasu gaszą medialne pożary (typu Jamroż z koleją na południe). Teraz tylko patrzeć jak któryś z nich przywróci kierunek ruchu na Piramowicza.

      • 0 0

  • Będę to powtarzać do upadłego (9)

    Cały kwadrat ulic Dmowskiego, Lendziona, Grunwaldzka i tory kolejowe powinny być strefą wyłączoną z ruchu samochodowego! Miejsc parkingowych tam jak na lekarstwo, wielkie puste, wielopoziomowe parkingi pobudowane tuż obok w Metropolii i GB, idzie się piechotą tamtędy szybciej niż jedzie. W dodatku to chyba najbardziej uczęszczane przez pieszych miejsce w Gdańsku i świetnie skomunikowane. Po co tam pchać te 100 czy 200 samochodów, które skutecznie blokują ZTM? Jedyny ruch tam dozwolony powinien być dla dostaw, mieszkańców i ZTM. A Dmowskiego już dawno w takiej np. (zacofanej) Łodzi byłaby woonerfem.

    • 115 53

    • dokladnie

      powstalo by fajne centrum Wrzeszcza

      • 24 11

    • A poprawienie przepustowości między Dolnym a Górnym Wrzeszczem?

      Codziennie pokonuje kilka razy tą trasę (i żadna to wyjątkowa sytuacja). Ani przejazd koło GB, ani Wyspiańskiego nie mają takiej przepustowości aby "dźwignąć" korki jakie by się wtedy tworzyły (ba! już teraz nie dzwigają).

      • 12 8

    • (4)

      Wy to byście całe miasto zrobili jako strefę wyłączoną z ruchu samochodowego... Szkoda, że jeszcze nie zostawili tylko jednego pasa, wtedy to już w ogóle wrzeszcz by stał.

      • 21 22

      • (3)

        W tym sektorze dzielnicy, w godzinach szczytu tworzy się wielki zator, bo wyjazd na skrzyżowanie przy Manhatanie korkuje się okrutnie.
        Dlaczego tak się dzieje? Dlatego między innymi, że w Gdansku jest zbyt mało ulic jednokierunkowych. Na stosunkowo duze zmodernizowane skrzyżowania, wyjeżdżają auta ze wszystkich kierunków po to, aby kierować się we wszystkie inne kierunki. Czym to skutkuje? Paralizem tychże skrzyżowań.

        • 20 7

        • Wreszcie jakiś mądry komentarz

          Widać, że ma Pan/Pani jakiekolwiek pojęcie o ruchu ulicznym.

          • 10 4

        • Jakie odniesienie ma to do opisywanego miejsca?

          Jedynie Grunwaldzka jedzie w obie strony a skręcić z niej można tylko do CHM. Żaden to przykład tym bardziej, że to nie jest problemem w tym miejscu.
          Korkuje się z prostego powodu, wiele osób traktuje Dmowskiego jak skrót. Biorąc pod uwagę, że światła długo nie "puszczają" i kolejny przejazd przy CHM jest beznadziejny to taki jest efekt. Tak wielbiony przez wiele wypisujących tu osób buspas też nie zda egzaminu. Już wcześniej jak był zrobiony to był zatkany z prostej przyczyny - pod koniec pasa już zjeżdżały samochody, które chciały skręcić w prawo w Grunwaldzką i tak jeden za drugim stawał jak nie było autobusu. Zjeżdżały z lewego pasa aby skręcić. Część oczywiście też takich którzy jechali prosto i jakiś % cwaniaczków. Tak będzie zawsze więc robienie buspasa aby raz na 10 min przejechał autobus mija się z celem.
          Obstawiam, że gdyby nie było dwóch przejść dla pieszych przy byłym McD to byłoby zdecydowanie płynniej.

          • 2 1

        • Nie zapominajmy, że kierowcy notorycznie wjeżdżają na skrzyżowania nie mając miejsca do zjechania z niego

          Światła się zmieniają i zostaje tak oferma na środku skrzyżowania blokując jazdę innym kierowcom.

          Kierowcy uwielbiają narzekać na pieszych i rowerzystów a powinni zacząć od siebie. Ponieważ to kierowcy dla siebie nawzajem są największym niebezpieczeństwem i zawalidrogami.

          • 0 0

    • (1)

      To by zakorkowało dolny Wrzeszcz, jak sądzę.

      • 3 2

      • Bzdura

        Teraz są korki, bo wszyscy robią sobie skrót przez Wrzeszcz Dolny

        • 5 2

  • (4)

    Co to znaczy lewa albo prawa strona ulicy? Jak to interpretować. Poza tym jak zwykle w Gdańsku najbardziej zyskali rowerzyści kosztem pieszych. Kierowcom nic nie ubyło.

    • 38 11

    • niby jak rowerzysci zyskali? (1)

      dwa pasy dla kierowcow, trzeci jako parking i to rowerzysci najwiecej zyskali? haha dobre. I jakim kosztem pieszych jak ten chodnik był pozastawiany samochodami?

      • 4 13

      • Tak zyskali że droga rowerowa, którą tam budują jest kosztem chodnika i jezdni, czyli korzyść tylko dla rowerzystów.

        • 0 0

    • Stronę lewą i prawą na drodze wyznacza się patrząc w kierunku rosnącego kilometraża lub rosnącej numeracji budynków.

      • 3 1

    • Dmowskiego jest jednokierunkowa

      Zatem interpretacja jest jednoznaczna.

      • 0 0

  • Dziwne, ostatnio po remontach i przebudowach to wszyscy tracą. (2)

    Zaskakuje mnie sugestia o poprawie jakości poruszania się pieszych i samochodów.

    • 31 1

    • Tak się zastanawiam czy

      to celowy sabotaż przy rozwalaniu miasta wszystkim, czy ci ludzie są po prostu głupi? Jak to drugie to chociaż bym im współczuł.

      • 8 1

    • kierowcy zyskują

      • 2 2

  • patrząc na gdańskie inwestycje (1)

    to chyba lepiej nic nie robić
    Monstrum most w Sródmieściu, piękne parkingi szkleletowe na Jana z Kolna czy Okopowej, kloc Radunia, slimacze linie tramwajowe czy objazdy pętli na Ujescisku, światła na łąkowej
    Do tego wszystko dla rowerków kosztem innych uczestnikow ruchu

    • 68 10

    • To nie tak

      Jeżdżę i autem i rowerem... i na tym nikt nie zyskuje. Miasto nastawia jednych na drugich np. Ul Dragana jakiś półgłówek wyznaczył drogę rowerową na jezdni i nagle jest wąsko i niebezpiecznie. Rowerzysta ma złudne poczucie bezpieczeństwa (bo linia na jezdni to fikcja) a kierowcy sie wq... na rowerzystów.
      My chcemy osobnych ścieżek i to powinien być wymóg przy nowych inwestycjach, ale miasto namaluje sobie kilka kresek i się później chwali nowy km ścieżek.

      • 21 4

  • , GZDiZ i DRMG w Gdańsku sa największymi szkodnikami miasta Gdańska Tam jest miejsce na buspas!! (5)

    Droga rowerowa maksymalnie oddzielona od blachosmrodów jest ok ale zamiast miejsc postojowych powinien być bus pas !Miejsca postojowe blokowały buspas dlatego wystarczyło je zlikwidowac.Ale nie oczekujcie od niekompetentnych urzędasów rozumowania to jest własnie ich stan umysłowy .Blachosmrody blokują bus pas co robimy likwidujemy Bus pas :)

    • 66 23

    • 10/10

      • 8 7

    • Fobia motoryzacyjna nie leczona (2)

      Pogłębia się jak widać po każdym wpisie

      • 13 10

      • A ciebie to c h * j nie strzela jak stoisz w korku i nie ma nawet alternatywy?

        • 2 2

      • nie leczony psycholu sam sie powinienies leczyc

        • 0 2

    • frag ze swoimi pomyslami podobnie

      • 0 0

  • urzędnicy niby wykształceni a czynią rzeczy gorsze niż wymyśliłby licealista... (3)

    więcej jednokierunkowych ulic , plus buspasy tam gdzie można!

    • 51 8

    • Kto wybierze autobus, skoro stoi w korku jak wszyscy inni? (1)

      Wszystko, co zjeżdża do pętli przy SKM jest poopóźniane bo jakiś kretyn uważa, że buspas jest niepotrzebny.

      • 1 0

      • Akurat przez Dmowskiego autobusy nie zjeżdżają do zajezdni tylko z niej wyjeżdżają.

        • 0 0

    • Politologia, socjologia czy zarządzanie to raczej mierne wykształcenie :)

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.