- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (294 opinie)
- 2 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (234 opinie)
- 3 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (84 opinie)
- 4 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (113 opinii)
- 5 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (253 opinie)
- 6 "Lex deweloper" pomoże na Przymorzu? (122 opinie)
Brak ofert na prąd dla Gdańska i Sopotu. Co dalej?
Ani jedna firma nie odpowiedziała na przetarg gdańskiej grupy zakupowej dotyczący dostawy energii na 2023 rok. W południe władze Gdańska mają poinformować, co to oznacza dla miasta i wszystkich podmiotów, które chciały wspólnie kupić prąd na przyszły rok.
Wśród miejskich podmiotów jest m.in. spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje, operator Polsat Plus Areny Gdańsk - spółka Arena Gdańsk Operator, a także Europejskie Centrum Solidarności, Capella Gedanensis, Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego, Gdańska Galeria Miejska, Gdańska Infrastruktura Społeczna, Gdański Archipelag Kultury, Gdańskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego, Gdańskie Wody, Klub Żak, Międzynarodowe Targi Gdańskie, Miejski Teatr Miniatura, Muzeum Gdańska, Port Lotniczy w Rębiechowie, Saur Neptun Gdańsk, Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna.
Wszystkie z wymienionych, przystępując do grupy zakupowej, liczyły na to, że fuzja interesów i połączenie sił opłaci się w dosłownym znaczeniu - a więc przy większym zamówieniu pozwoli wynegocjować z dostawcą niższe stawki.
Na 2022 r. grupa kupiła prąd za 64 mln zł
I tak było do tej pory. W ubiegłym roku grupa zakupowa kupiła prąd na bieżący rok o ok. 40 proc. taniej niż inne gminy. Łączny koszt wyniósł wówczas 64 mln zł. Biorąc pod uwagę fakt, że miasto już od ponad dekady kupuje prąd w podobny sposób, skumulowane oszczędności liczone są w dziesiątkach milionów złotych.
Plan na 2023 r: kupić prąd za 165 mln zł
Teraz podmioty skupione w "gdańskiej" grupie zakupowej zamierzały zamówić w dwóch zadaniach:
- 223 MWh dla 6 tys. punktów poboru
- 6,2 tys. MWh dla ponad 100 punktów prosumenckich (fotowoltaika)
Na ten cel grupa zamierzała przeznaczyć:
- Zadanie nr 1: 157 644 230,91 zł
- Zadanie nr 2: 7 290 886,46 zł
Łącznie więc wszyscy uczestnicy grupy planowali zapłacić za prąd ok. 165 mln zł.
O tym, że oferta może przewyższyć zakładany budżet, mówiono jeszcze przed otwarciem kopert. Przed tygodniem przekonała się o tym Gdynia i grupa zakupowa Norda. Na ogłoszony przez nią przetarg wpłynęła tylko jedna oferta, w dodatku niepełna, wynosząca 232 mln zł (w ubiegłym roku analogiczne postępowanie rozstrzygnięto na poziomie 48 mln zł).
Prąd dla Gdyni zdrożał z 48 do 232 mln zł rocznie
Wysokiej oferty spodziewano się także w Gdańsku. Już kilka dni temu Mariusz Sadłowski, dyrektor Biura Energetyki w Urzędzie Miejskim w Gdańsku, szacował, że oferta może być nawet o 600 proc. wyższa od obecnej stawki, która wynosi 444 zł za 1 MWh.
- W takiej sytuacji groziłoby załamanie budżetu miasta. Aby do tego nie dopuścić, nie wykluczamy unieważnienia przetargu i powtórzenia go. Podejmujemy też rozmowy ze spółkami energetycznymi, szukając innego modelu zakupowego, np. kupowania energii elektrycznej bezpośrednio na giełdzie - mówi Sadłowski.
Żadna firma energetyczna nie stanęła do przetargu
Okazało się jednak, że na postępowanie nie odpowiedziała żadna firma. Na złożenie oferty nie zdecydowała się ani Veolia, a więc ubiegłoroczny dostawca prądu, ani grupa Energa, która dostarczała prąd w ubiegłych latach, a przed tygodniem jako jedyna złożyła ofertę w Gdyni.
Zwróciliśmy się do dostawców energii z pytaniem, dlaczego nie zdecydowały się stanąć w przetargu.
- W chwili obecnej, ze względu na niejasną sytuację prawną w zakresie cen energii elektrycznej i sposobu możliwej interwencji w tym zakresie, wprowadziliśmy ograniczenia w naszej aktywności sprzedażowej. Powyższe ustalenia, które dzisiaj prowadzą nas do bardzo ostrożnego postępowania na rynku energii, mają charakter dynamiczny i w każdej chwili mogą ulec zmianie - poinformowała nas Maria Niewierko z Veolia Energy Contracting Poland.
Od jednego z potencjalnych dostawców energii nieoficjalnie usłyszeliśmy, że w obecnej sytuacji na rynku, kiedy ceny zmieniają się bardzo dynamicznie, kłopotliwe stało się podpisywanie umów z dużymi grupami zakupowymi. Coś, co sprawdzało się przy w miarę stabilnej sytuacji na rynku, jest trudne do zaakceptowania, gdy rynek jest nieprzewidywalny i trudno wywiązać się z warunków umowy, zwłaszcza w stosunku do każdego z tych podmiotów tworzących grupę.
Wobec braku oferty przetarg został unieważniony. W południe do sprawy mają się odnieść władze Gdańska.
Urzędnicy tłumaczą postawę dostawców energii
Zdaniem władz Gdańska, brak ofert w przetargu wynika z ostatnich wypowiedzi wicepremiera i ministra aktywów państwowych Jacka Sasina.
Chodzi o dwie kwestie: pierwsza to niejasna deklaracja zamrożenia stawek energii dla samorządów. Dlaczego niejasna? Ponieważ nie podano, jakie instytucje będą mogły skorzystać ze stawki na poziomie 618 zł z MWh. Czy tylko komunikacja miejsca, czy także placówki oświatowe, czy w ogóle wszystkie instytucje samorządowe. Tego wciąż nie wiadomo.
Druga sprawa to zapowiedź dodatkowego podatku dla dużych firm, które odnotowały "nieplanowanie wysokie zyski w ostatnim roku". Dostawcy energii, którzy do tej grupy się zaliczają, nie wiedzą w jakim wymiarze planowana danina wpłynie na ich stabilność. Z tego powodu nie podejmują decyzji istotnych dla ich działalności.
Zdaniem władz Gdańska sytuacja wyjaśni się, gdy poznamy szczegóły obu projektów rządowych.
Prądu nie zabraknie. Rozwiązaniem sprzedaż rezerwowa
Unieważnienie przetargu pozwala jednak samorządom zrzeszonym w grupie zakupowej na szukanie dostawcy energii z wolnej ręki.
Gdy i to nic nie da, od 1 stycznia będą kupować energię na zasadzie tzw. rezerwowej sprzedaży. Jest to jednak metoda bardzo niekorzystna dla klientów i oznacza jeszcze wyższe koszty pozyskania energii. Jak już wspomnieliśmy obecnie stawka wynosi 444 zł za 1 MWh. Gdyby tę samą moc miasto kupiło w ramach rezerwy zapłaciłoby... 4 tys. zł, a więc dziesięcikrotnie więcej. Wówczas prąd zapewniłaby miastu grupa Energa.
Na piątek prezydent Aleksandra Dulkiewicz zapowiedziała zwołanie sztabu kryzysowego. W poniedziałek z kolei dojdzie do spotkania i omówienia bieżącej sytuacji ze wszystkimi członkami grupy zakupowej.
Oświadczenie Energi ws. sprzedaży energii dla Metropolitalnej Grupy Zakupowej
Aktualnie Energa Obrót nie jest sprzedawcą energii elektrycznej dla Metropolitalnej Grupy Zakupowej. W ubiegłorocznym postępowaniu przetargowym Grupa wybrała ofertę prywatnego sprzedawcy.
Warto podkreślić, że Energa Obrót od lat proponowała klientowi skorzystanie z oferty indeksowanej. Korzysta z niej wielu klientów spółki, także samorządy, w tym duże miasta. Oferta indeksowana daje możliwość samodzielnych decyzji o momencie kontraktacji energii elektrycznej.
Grupa Energa jest w stanie zaproponować wiele rozwiązań, które mogą przyczynić się do zmniejszenia zużycia energii elektrycznej w danym mieście. Przykładem może być wymiana przez Energę Oświetlenie starych, energochłonnych opraw sodowych na oprawy LED właśnie w Gdańsku. Do tej pory w mieście wymieniono ich już ponad połowę, a w samym 2020 roku - 4 tysiące. Tylko ostatnia modernizacja zaowocowała redukcją zużycia energii elektrycznej o ponad 60 proc., z 2 mln kWh do 830 tys. kWh.
Katarzyna Dziadul, biuro prasowe Grupy Energa
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-09-29 12:47
Gdańsk powinien zastanowić sie nad oszczędzaniem... (13)
dopóki nie ma z prądem problemu. Jest jeszcze jasno a lampy wszędzie się swiecą na całego. Jedna obok drugiej nawet tam gdzie są mało uczęszczane miejsce. Nowa Warszawska gdzie są siatki i jest jeszcze zakaz poruszania sie, oświetlona na całej długości aż w oczy pali . Nie można to włączać oświetlenia o późniejszej godzinie jak już naprawdę zmrok
dopóki nie ma z prądem problemu. Jest jeszcze jasno a lampy wszędzie się swiecą na całego. Jedna obok drugiej nawet tam gdzie są mało uczęszczane miejsce. Nowa Warszawska gdzie są siatki i jest jeszcze zakaz poruszania sie, oświetlona na całej długości aż w oczy pali . Nie można to włączać oświetlenia o późniejszej godzinie jak już naprawdę zmrok się robi? Nie można świecić co drugiej, trzeciej lampy? Przynajmniej tam gdzie rzadko ktos uczęszcza? A potem jak będzie brakować to całkiem powyłączają wszędzie jak w innych miastach co ludzie z latarkami chodzą nawet w centrum.
- 88 27
-
2022-10-07 13:15
Nie można, bo latarnie są zapalane z trafostacji. Nie można sterować każdą oddzielnie.
- 0 0
-
2022-09-30 10:53
Powinien, ale robi odwrotnie - w samym 2022 urzednicy zadluzyli Gdansk o blisko miliard zlotych.
Tak, wiem, ze miales na mysli oszczedzanie energii elektrycznej, ale problem w tym, ze energii nie schowasz do kieszeni marynarki, zeby odnalezc ja w trudnych czasach.
- 0 1
-
2022-09-29 20:33
Dobrze (1)
Dni PO w Gdańsku są już POliczone
- 3 15
-
2022-09-30 09:14
Przecież wasze kacperki i brałny przegrają tu nawet z kulawym psem.
- 3 0
-
2022-09-29 19:35
tak masz racje. uwazam, ze powinni wylaczyc lampy, wtedy bedziesz mogl sobie w spokoj zjechac
pali w oczy. gosciu o czym tym piszesz? ile dostajesz za wpis? majewski to ty?
- 7 3
-
2022-09-29 19:36
parkingowy zajmij sie lepiej glosowaniem w sejmie, zamiast szukac atrakcji w gdansku (2)
- 11 1
-
2022-09-29 20:36
Nowak parkingowym? (1)
Dobre
- 1 8
-
2022-09-30 03:43
Parkingowym jest Gorzelak
- 0 5
-
2022-09-29 16:57
Kosztem bezpieczenstwa? (1)
A może poszukać innych oszczędności. Może wyrzucić połowę urzędników, może nie sponsorowac propagandowych pomysłów, może nie kupować samochodu pomocnikom Lukaszenki, Może koniec z glupimi koncertami itp itd
- 16 7
-
2022-09-30 03:42
Ale 100 000 dulkiewicz dała dla ekoterrorystownna na granicy z Białorusią
- 5 9
-
2022-09-29 15:19
Pani kierowniczko, ja palę cały czas (2)
Na budowach dróg oświetlają całą noc, bo inaczej złodzieje kradną wszystko z budowy
- 12 2
-
2022-09-29 20:35
Miernoty beznadziejne, nawet prądu PO nie umie kupić (1)
- 4 17
-
2022-09-30 10:10
taaaa
- 0 0
-
2022-09-29 10:52
Może to jest dobry moment, by przeprowadzić małe reformy? (20)
Ograniczyć oświetlenie w mieście. Po co Stadion świeci się całą noc? Po co Ergo nawala ekranem reklamowym całą dobę tak, że oświetla okolice na kilkaset metrów? Po co świeca się wszystkie latarnie?
I dalej - zintensyfikować kontrole w środkach komunikacji miejskiej, szczególnie w SKM i tramwajach - więcej kasy od gapowiczów, więcej kasy naOgraniczyć oświetlenie w mieście. Po co Stadion świeci się całą noc? Po co Ergo nawala ekranem reklamowym całą dobę tak, że oświetla okolice na kilkaset metrów? Po co świeca się wszystkie latarnie?
I dalej - zintensyfikować kontrole w środkach komunikacji miejskiej, szczególnie w SKM i tramwajach - więcej kasy od gapowiczów, więcej kasy na prąd. No i przede wszystkim - zwiększyć ściągalność długów od mieszkańców. To są dziesiątki milionów złotych, które nie wpływają do kasy miasta. Ktoś nie płaci za mieszkanie? Wybudować kontenery i tam osiedlać. To jest idealny moment, by się wziąć za cwaniaków i dłużników i by wprowadzać plan oszczędnościowy.- 188 42
-
2022-09-30 16:31
Zgadza się
Czas przestać głosować na pis. Pisowskie spółki wykańczają nieprzychylne samorządy czyli nas mieszkańców
- 0 0
-
2022-09-30 10:36
Nie zapomnij o skutecznym karaniu kierowców
parkujących gdzie popadnie.
- 0 1
-
2022-09-29 19:38
ale beka z tylu plusów. naprawde uwazacie, ze jak parkingowy kacperek przejmie wladze, to bedzie inaczej? (1)
przeciez wystarczy spojrzec na wpsiy na fejsie i na tliterze. takie same są. zmasowany ataka tych, ktorzy z**b... wszystko w tym kraju. a ludzie wierza, ze parkingowy cos ogarnie
- 10 0
-
2022-09-29 20:52
Przecież to piszą opłacone trolle.
Kacperki i inne brałny to by w Trójmieście nawet z kaktusem wybory przegrali.
- 6 1
-
2022-09-29 13:53
(4)
Ale o wymaga działania, a przecież liberałowie uważają, że wszystko samo się załatwi.
- 7 9
-
2022-09-29 14:18
Wszystko samo się załatwi (3)
To dewiza PO
- 10 18
-
2022-09-29 20:34
Czy Kopacz w kuchni z wnukami siedzi po ciemku? (1)
- 1 7
-
2022-09-29 20:51
A pijaną Kempę znowu z niemieckiego pociągu wyrzucili?
- 9 0
-
2022-09-29 16:20
Tak jest,niewidzialna ręka rynku,made in neoliberałowie.
- 4 9
-
2022-09-29 13:02
(7)
Faktycznie, powyłączajmy latarnie. Niechzlodzieje, wandale, i inne elementy mają raj. A stadion całą noc nie świeci. Tylko okazjonalnie. Wiem, bo go widzę.
- 22 6
-
2022-09-29 14:24
Nikt nie mówi o wyłączeniu wszystkich latarni. Nie histeryzuj. (2)
- 8 5
-
2022-09-30 08:23
Tak z 10 lat temu wspolnota na moim osiedlu wpadla na genialny pomysl by na parkingu wogole nie walczac oswietlnienia a przy budynkach co trzecia lampa. Skutek? Zdewastowane place zabaw. Wlamania do aut I mieszkan. Poprzewracane smietniki. Po ciemku ludzie Bali sie nawet do smietnikow chodzic wiec rzucali obok I migiem do domu. Wytrzymali tydzien
Tak z 10 lat temu wspolnota na moim osiedlu wpadla na genialny pomysl by na parkingu wogole nie walczac oswietlnienia a przy budynkach co trzecia lampa. Skutek? Zdewastowane place zabaw. Wlamania do aut I mieszkan. Poprzewracane smietniki. Po ciemku ludzie Bali sie nawet do smietnikow chodzic wiec rzucali obok I migiem do domu. Wytrzymali tydzien w tej uzdrawiajacej oszczednosci reformie. Za to ze 2-3 miesiace doprowadzano wszystko do ladu po tym eksperymencie. I pochlonelo to duzo wiecej srodkow niz pochlonelo by oswietlenie. To tak do przemyslenia wiec.
- 4 1
-
2022-09-30 08:00
wyłączymy tylko tam, gdzie mieszka komentujący
- 3 1
-
2022-09-29 14:26
więc nie wyłączajmy latarnii
zadłużajmy miasto jeszcze bardziej
- 2 10
-
2022-09-29 14:08
GDDKiA
Podobno oświetla węzły autostradowe przez całą noc, bo inaczej kradną wszystko z autostrady
- 10 5
-
2022-09-29 13:55
(1)
Złodzieje kradną w dzień bo tak jest bezpieczniej. Nocą łatwiej zauważyć samotną osobę z workiem na plecach, w dzień wtapia się w tłum,czujność ludzi jest uśpiona. Banki są otwarte w dzień, w nocy zamknięte, to po co działać nocą?
- 10 13
-
2022-09-30 09:40
Za duzo netflixa
To co napisales to bzdura totalna.
- 4 0
-
2022-09-29 12:55
Mieszanie miasta i prywatnych przedsiębiorstw
Co ma miasto do Ergo Areny czy SKM. Miasto odpowiada za swoje nieruchomości, oświetlenie ulic i kilka innych. Nie znaczy to jednak że odpowiada za wszystkie obiekty i przedsiębiorstwa użyteczności publicznej które się w mieście znajdują.
- 14 5
-
2022-09-29 11:54
Odwazna propozycja (1)
Jednak malo serdeczna i wymaga duzo pracy. Lepiej ponarzekać i powiedziec ze jest dobrze
- 12 6
-
2022-09-29 16:29
Samorząd niech się samorządzi
- 5 2
-
2022-09-29 10:43
tzw rynek energii to patologia (15)
ceny narzucają źródła o najwyższym koszcie produkcji energii (gaz, import), a producenci o niskich kosztach generacji zarabiają krocie
- 141 4
-
2022-09-29 19:39
masz rację. wazne ze ten tusk rzadi caly czas. wiadomo, tusk daje blokady, a my nie mozemy rzadzic (1)
- 7 1
-
2022-09-30 01:15
Podpisał dużo wcześniej ustalenia które teraz obowiązują.
- 0 6
-
2022-09-29 14:24
(1)
Takie podejście gwarantuje, że prądu nigdy nie zabraknie.
- 1 3
-
2022-09-29 16:12
Takie podejście gwarantuje, że odbiorcy relatywnie czystej energii rozejrzą się za alternatywami
A te alternatywy wcale nie będą koniecznie czystsze od "brudnego" prądu z węgla. I nie, "ryneg energii" nie gwarantuje dostaw (bo jak widać po całej Europie, zyski są zjadane przez akcjonariat, nie inwestowane) a jeżeli powoduje spadki zużycia przez przemysł energochłonny - to tylko poprzez jego ucieczkę do Azji.
- 3 1
-
2022-09-29 12:39
Obligo giełdowe (1)
Prąd sprzedawano po najdroższych cenach giełdowych, nie wiem kto wymyślił to obligo, ale to było genialne posunięcie. Czy kolejne rządy w ogóle mialy świadomość tego obliga i też w tej zmowie uczestniczyły?
Skoro teraz nagle odkrył to "zwykły" Suski (!) i rząd ma zrezygnować z tego obliga co obniży cenę prądu o 2/3 ( tak,tak wg Suskiego)....
Komedia- 8 5
-
2022-09-29 23:01
Obligo sprzedaży energii na giełdzie to wymysł Unii i obowiązuje od wielu lat!!!
- 1 6
-
2022-09-29 11:57
Nie rozumiem tylko jednego (2)
Wszyscy wiemy, jak jest, a mimo to nikt w oficjalnym dyskursie publicznym nie odważy się zapytać, czy to przypadkiem nie wygląda, jak zmowa cenowa?
- 27 3
-
2022-09-30 01:14
Wygląda.
- 1 0
-
2022-09-29 12:29
Zmowa cenowa i to na bardzo wysokim poziomie cen
To był raj dla eksporterów, a wszystko stało na Putinie
- 14 4
-
2022-09-29 11:54
Prywatyzacja zysków lecz nacjonalizacja strat (5)
albo wolny rynek tak - ale tylko wtedy, gdy jest jeden, góra kilku producentów :)
I nic dziwnego, skoro narzucające politykę energetyczną Niemcy i Francja miały - jak Niemcy - dużo taniego gazu z Rosji - lub jak Francja - ze 100 reaktorów atomowych. Francja do kryzysu była największym eksporterem netto prądu a Niemcy jednym z największych.
rozwiń...albo wolny rynek tak - ale tylko wtedy, gdy jest jeden, góra kilku producentów :)
I nic dziwnego, skoro narzucające politykę energetyczną Niemcy i Francja miały - jak Niemcy - dużo taniego gazu z Rosji - lub jak Francja - ze 100 reaktorów atomowych. Francja do kryzysu była największym eksporterem netto prądu a Niemcy jednym z największych.
Niestety dla nich doktryna taniego importu z Rosji i drogiego eksportu do unijnych dominiów zaczyna się psuć i może być główną przyczyną rozpadu UE. Polecam artykuł "Jak zmieniła się unijna energetyka w 2019 r." - najwięksi eksporterzy prądu: Niemcy, Francja, Szwecja, Czechy - najwięksi importerzy: Włochy, UK, Finlandia, Węgry, Polska, Grecja.- 11 5
-
2022-09-29 19:39
Kacper daj spokoj. niech trole odpoczna
- 5 0
-
2022-09-29 12:32
Ale kolejnym polskim rządom w to było graj (3)
Żadnej modernizacji polskiej energetyki, temat gładko omijany (jedynie na licznych konferencjach zagadywali się na śmierć) a i jakieś zyski prywatne były... Żyć nie umierać
- 12 7
-
2022-09-29 13:23
I oczywiście twoje kochane Prawo i ZPRawiedliwość to zmieniło? XD (1)
- 14 6
-
2022-09-29 21:32
wszystkie rządy zawaliły, ale piS w ostatnich latach dobitnie
i jeszcze z dumą chwali się zacofaniem energetycznym Polski
- 6 2
-
2022-09-29 13:17
Dopóki wszystko sie nie zawali
Jak domek z kart. Ostatni gasi światło
- 13 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.