- 1 Mieszkają na stałe, ale się nie zameldują (74 opinie)
- 2 Nowa siedziba gdańskich policjantów (77 opinii)
- 3 Ruszają rozmowy ws. stanowisk w Gdyni (493 opinie)
- 4 Kim jest Aleksandra Kosiorek? (726 opinii)
- 5 Uziemił się przez skradziony miernik (26 opinii)
- 6 Te zabytki otwierają się po remontach (63 opinie)
Brama Wyżynna, brama do turystyki
Czy Brama Wyżynna przestanie w końcu być sztalugą podtrzymującą wielkoformatowe reklamy? Wiele wskazuje na to, że tak. Jeszcze w tym roku mają ruszyć pierwsze prace renowacyjne
Od wielu lat XVI wieczna budowla zakrywana jest co rusz jakąś wielką reklamą. Cel takiego pomysłu był szczytny. Zebrane w ten sposób środki miały posłużyć wyremontowaniu Bramy.
Pierwszy wielki baner zasłaniający całą konstrukcję pojawił się w 2003 roku. Dał on początek 6-letniej niemal nieprzerwanej zbiórce pieniędzy na renowację. Ale, jak widać (gdyż zdarzają się momenty kiedy na Bramie Wyżynnej nie ma żadnej reklamy), a raczej nie widać, by odnowiono elewację lub zaadaptowano wnętrza do jakichkolwiek celów. Brama świeci pustkami i niszczeje.
Co dzieje się z tymi pieniędzmi? Czy odkładane są na jeden wielki remont Bramy, czy są pomocne w doraźnych naprawach obiektu? Tego dyrektor Muzeum Historycznego Miasta Gdańska nie wie. - Nie odpowiem na to pytanie, gdyż dyrektor ekonomiczny jest na urlopie - oznajmia Adam Koperkiewicz.
W zeszłym roku pojawił się pomysł, by we wnętrzu powstało centrum informacji turystycznej, na piętrze sale konferencyjne, a w podziemiach muzeum wodociągów. Pomysł spodobał się miastu i marszałkowi oraz zyskał akceptację wojewódzkiego konserwatora zabytków.
- Duży i kosztowny projekt remontu obiektu został skierowany do departamentu turystyki Urzędu Marszałkowskiego - mówi dyrektor. - Teraz czekamy na decyzję, bo chcielibyśmy rozpocząć prace jeszcze w tym roku.
Pieniądze na wielki remont mają pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego. Według dyrektora sama renowacja Bramy Wyżynnej pochłonie ok. 6 mln zł. Za tę cenę odnowiona zostanie elewacja i zaadaptowane zostaną pomieszczenia pod główny punkt informacji turystycznej. Będzie on obsługiwany przez Gdańską i Pomorską Regionalną Organizację Turystyczną.
Na razie nie ma mowy o tym, by powstało także muzeum wodociągów. - Oczywiście warto wykorzystać te ciekawe relikty, jakie znajdują się pod ziemią, ale na razie nie ma na to pieniędzy - przyznaje Adam Koperkiewicz.
Dziś puste korytarze Bramy Wyżynnej zamieszkują gołębie i motyle.
Jednak modernizacja Bramy Wyżynnej to nie jedyny element całej akcji. Z RPO sfinansowany zostanie również cały zintegrowany system informacji turystycznej. Jego głównym ośrodkiem będzie właśnie wiekowy zabytek.
- W tym tygodniu podpiszemy dokumenty w tej sprawie i przetargi będą mogły zostać rozpisane - mówi Marta Chełkowska, dyrektor departamentu turystyki. - Szacunkowy koszt całości to 14 mln zł. brutto.
Departament odpowiadał będzie za doprowadzenie internetu, stworzenie zintegrowanego portalu turystycznego oraz instalację 245 infomatów w całym regionie. Infomaty to stanowiska komputerowe z dostępem do portalu i stron turystycznych. Mogą swoim kształtem przypominać np. zapomniane już nieco budki telefoniczne.
Realizacja całego projektu powinna zakończyć się wraz z początkiem 2012 roku.
Miejsca
Opinie (93) 2 zablokowane
-
2009-09-08 11:29
zrobić tam pizzerię (2)
dwu poziomową, po 10 zł za sztukę, biznes będzie aż się prosi.
wspomnicie me słowa.- 4 1
-
2009-09-08 13:34
i solarium koniecznie solarium (1)
i siłkę...
- 2 1
-
2009-09-08 14:12
nie - zróbcie tam kolejny HIPERMARKET
..
- 2 0
-
2009-09-08 11:31
oj Koper (2)
a nie prosciej bylo powiedziec jak jest , czyli ze nie ma czegos takiego jak przypisanie pieniedzy z dochodow danego obiektu do wydatkow tego obiektu, bo jestescie jednostka budzetowa i instytucja kultury, a po przelozeniu na ludzki jezyk wszystkie dochody z reklam z bramy w danym roku finansowaly remonty innych zabytkow, ktorych przeprowadzono bez liku, a brama czekala na duze pieniadze gdyz trzeba ja kompleksowo remontowac a nie latac co rok za kilkadziesiat tysiecy w ciagu roku, macie wreszcie kase z UE i dobrze i pomysl jest fajny na info turystyczne. A do redachtorka ja rozumiem, ze Pan zadajesz gupie pytania co z pinidzmi na brame z reklam, ktore zarobila ale sugerujesz Pan ze instytucja je sprzeniewiezyla?, to pisz pan ale gdzie indziej. Koper jak uslyszal glupie pytanie to glupio odpowiedzial
- 2 6
-
2009-09-08 11:44
(1)
jako jednostka budżetowa, siedzaca na karku podatników, pan dyrektor łaski nie robi jak poinformuje tychze podatników gdzie i ile tej kasy.
padło konkretne pytanie padła żadna odpowiedź.
mozna by mniemac, ze albo rzeczony dyrektor nie wie albo kombinuje.- 4 2
-
2009-09-08 13:42
taa powielil blad ktory jest kardynalny
mowi sie dobrze policze z paru lat i podam pozniej, ksiegowa potrzebuje na to ok 1 godziny, zeby sprawdzic w starych kwitach i po ptoku. Szczegolnie jak budzet jest jawny i wszystkie dochody jak i wydatki.
- 0 1
-
2009-09-08 13:15
Reklamy na takich zabytkach i w takim punkcie to samo zło.
Jak widać niewiele te reklamy dały oprócz wielkich korzyści dla reklamodawców...
- 4 0
-
2009-09-08 14:11
Brama do PIEKŁA
...
- 0 1
-
2009-09-08 14:27
Reklamy niedługo zasłonią całe miasto
Urzędnikom wydaje się, że mniej szpeci reklama niż sypiąca się elewacja - ale to nie do końca prawda. Reklama szpeci bardziej, ale za to zakrywa efekty ich wieloletnich zaniedbań, czyli rozsypujące się budynki.
Proponuję zasłonić wielkoformatowymi siatkami reklamowymi Urząd Miasta. Tak w ramach złośliwej zemsty (i zbierania funduszy na remonty zabytków - niestety nie wiem których, bo mój dyrektor ekonomiczny jest na urlopie).- 2 0
-
2009-09-08 15:16
Co dzieje się z tymi pieniędzmi? Czy odkładane są na jeden wielki remont Bramy, czy są pomocne w doraźnych naprawach obiektu? Tego dyrektor Muzeum Historycznego Miasta Gdańska nie wie. - Nie odpowiem na to pytanie, gdyż dyrektor ekonomiczny jest na urlopie - oznajmia Adam Koperkiewicz.
no to juz wiem gdzie sa te pieniadze...ida na pensje dyrektorskie ;)) dyrektor ekonomiczny?? ciekawe ilu ich jeszcze tam jest.- 2 0
-
2009-09-08 18:42
Informacja turystyczna dla turystów chcących oglądać zamiast zabytków reklamy
świetny pomysł, zapraszamy wszystkich jełopów
- 0 2
-
2009-09-08 18:47
a ja mam zgagę
- 0 0
-
2009-09-08 21:43
Nie odpowiem na to pytanie, gdyż dyrektor ekonomiczny jest na urlopie - oznajmia Adam Koperkiewicz
A jak wróci z urlopu dyrektor finansowy to też nie będzie mógł odpowiedzieć na to pytanie bo wtedy na urlopie będzie rzecznik prasowy, ha, ha, ha!
m e n t a l n o ś ć u r z ę d n i k ó w
Dobrze, że nie zasłaniają się ustawą o ochronie danych osobowych...- 0 2
-
2009-09-08 21:50
parafrazując klasyka polskiego kina - trzymajmy się bramy, to się nie .sramy
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.