• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brama Wyżynna, brama do turystyki

Michał Brancewicz
8 września 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Brama Wyżynna: piękna z zewnątrz i od środka
Pomimo wielu reklam, jakie pojawiały się na Bramie Wyżynnej, nie zarobiła ona na swój remont. Niezbędne okazały się pieniądze unijne. Pomimo wielu reklam, jakie pojawiały się na Bramie Wyżynnej, nie zarobiła ona na swój remont. Niezbędne okazały się pieniądze unijne.

Czy Brama Wyżynna przestanie w końcu być sztalugą podtrzymującą wielkoformatowe reklamy? Wiele wskazuje na to, że tak. Jeszcze w tym roku mają ruszyć pierwsze prace renowacyjne


Bez reklam Brama Wyżynna prezentuje się dużo lepiej. Bez reklam Brama Wyżynna prezentuje się dużo lepiej.

Od wielu lat XVI wieczna budowla zakrywana jest co rusz jakąś wielką reklamą. Cel takiego pomysłu był szczytny. Zebrane w ten sposób środki miały posłużyć wyremontowaniu Bramy.

Pierwszy wielki baner zasłaniający całą konstrukcję pojawił się w 2003 roku. Dał on początek 6-letniej niemal nieprzerwanej zbiórce pieniędzy na renowację. Ale, jak widać (gdyż zdarzają się momenty kiedy na Bramie Wyżynnej nie ma żadnej reklamy), a raczej nie widać, by odnowiono elewację lub zaadaptowano wnętrza do jakichkolwiek celów. Brama świeci pustkami i niszczeje.

Co dzieje się z tymi pieniędzmi? Czy odkładane są na jeden wielki remont Bramy, czy są pomocne w doraźnych naprawach obiektu? Tego dyrektor Muzeum Historycznego Miasta Gdańska nie wie. - Nie odpowiem na to pytanie, gdyż dyrektor ekonomiczny jest na urlopie - oznajmia Adam Koperkiewicz.

W zeszłym roku pojawił się pomysł, by we wnętrzu powstało centrum informacji turystycznej, na piętrze sale konferencyjne, a w podziemiach muzeum wodociągów. Pomysł spodobał się miastu i marszałkowi oraz zyskał akceptację wojewódzkiego konserwatora zabytków.

- Duży i kosztowny projekt remontu obiektu został skierowany do departamentu turystyki Urzędu Marszałkowskiego - mówi dyrektor. - Teraz czekamy na decyzję, bo chcielibyśmy rozpocząć prace jeszcze w tym roku.

Pieniądze na wielki remont mają pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego. Według dyrektora sama renowacja Bramy Wyżynnej pochłonie ok. 6 mln zł. Za tę cenę odnowiona zostanie elewacja i zaadaptowane zostaną pomieszczenia pod główny punkt informacji turystycznej. Będzie on obsługiwany przez Gdańską i Pomorską Regionalną Organizację Turystyczną.

Na razie nie ma mowy o tym, by powstało także muzeum wodociągów. - Oczywiście warto wykorzystać te ciekawe relikty, jakie znajdują się pod ziemią, ale na razie nie ma na to pieniędzy - przyznaje Adam Koperkiewicz.

Dziś puste korytarze Bramy Wyżynnej zamieszkują gołębie i motyle.



Jednak modernizacja Bramy Wyżynnej to nie jedyny element całej akcji. Z RPO sfinansowany zostanie również cały zintegrowany system informacji turystycznej. Jego głównym ośrodkiem będzie właśnie wiekowy zabytek.

- W tym tygodniu podpiszemy dokumenty w tej sprawie i przetargi będą mogły zostać rozpisane - mówi Marta Chełkowska, dyrektor departamentu turystyki. - Szacunkowy koszt całości to 14 mln zł. brutto.

Departament odpowiadał będzie za doprowadzenie internetu, stworzenie zintegrowanego portalu turystycznego oraz instalację 245 infomatów w całym regionie. Infomaty to stanowiska komputerowe z dostępem do portalu i stron turystycznych. Mogą swoim kształtem przypominać np. zapomniane już nieco budki telefoniczne.

Realizacja całego projektu powinna zakończyć się wraz z początkiem 2012 roku.

Miejsca

Opinie (93) 2 zablokowane

  • zrobić tam pizzerię (2)

    dwu poziomową, po 10 zł za sztukę, biznes będzie aż się prosi.
    wspomnicie me słowa.

    • 4 1

    • i solarium koniecznie solarium (1)

      i siłkę...

      • 2 1

      • nie - zróbcie tam kolejny HIPERMARKET

        ..

        • 2 0

  • oj Koper (2)

    a nie prosciej bylo powiedziec jak jest , czyli ze nie ma czegos takiego jak przypisanie pieniedzy z dochodow danego obiektu do wydatkow tego obiektu, bo jestescie jednostka budzetowa i instytucja kultury, a po przelozeniu na ludzki jezyk wszystkie dochody z reklam z bramy w danym roku finansowaly remonty innych zabytkow, ktorych przeprowadzono bez liku, a brama czekala na duze pieniadze gdyz trzeba ja kompleksowo remontowac a nie latac co rok za kilkadziesiat tysiecy w ciagu roku, macie wreszcie kase z UE i dobrze i pomysl jest fajny na info turystyczne. A do redachtorka ja rozumiem, ze Pan zadajesz gupie pytania co z pinidzmi na brame z reklam, ktore zarobila ale sugerujesz Pan ze instytucja je sprzeniewiezyla?, to pisz pan ale gdzie indziej. Koper jak uslyszal glupie pytanie to glupio odpowiedzial

    • 2 6

    • (1)

      jako jednostka budżetowa, siedzaca na karku podatników, pan dyrektor łaski nie robi jak poinformuje tychze podatników gdzie i ile tej kasy.
      padło konkretne pytanie padła żadna odpowiedź.
      mozna by mniemac, ze albo rzeczony dyrektor nie wie albo kombinuje.

      • 4 2

      • taa powielil blad ktory jest kardynalny

        mowi sie dobrze policze z paru lat i podam pozniej, ksiegowa potrzebuje na to ok 1 godziny, zeby sprawdzic w starych kwitach i po ptoku. Szczegolnie jak budzet jest jawny i wszystkie dochody jak i wydatki.

        • 0 1

  • Reklamy na takich zabytkach i w takim punkcie to samo zło.

    Jak widać niewiele te reklamy dały oprócz wielkich korzyści dla reklamodawców...

    • 4 0

  • Brama do PIEKŁA

    ...

    • 0 1

  • Reklamy niedługo zasłonią całe miasto

    Urzędnikom wydaje się, że mniej szpeci reklama niż sypiąca się elewacja - ale to nie do końca prawda. Reklama szpeci bardziej, ale za to zakrywa efekty ich wieloletnich zaniedbań, czyli rozsypujące się budynki.
    Proponuję zasłonić wielkoformatowymi siatkami reklamowymi Urząd Miasta. Tak w ramach złośliwej zemsty (i zbierania funduszy na remonty zabytków - niestety nie wiem których, bo mój dyrektor ekonomiczny jest na urlopie).

    • 2 0

  • Co dzieje się z tymi pieniędzmi? Czy odkładane są na jeden wielki remont Bramy, czy są pomocne w doraźnych naprawach obiektu? Tego dyrektor Muzeum Historycznego Miasta Gdańska nie wie. - Nie odpowiem na to pytanie, gdyż dyrektor ekonomiczny jest na urlopie - oznajmia Adam Koperkiewicz.

    no to juz wiem gdzie sa te pieniadze...ida na pensje dyrektorskie ;)) dyrektor ekonomiczny?? ciekawe ilu ich jeszcze tam jest.

    • 2 0

  • Informacja turystyczna dla turystów chcących oglądać zamiast zabytków reklamy

    świetny pomysł, zapraszamy wszystkich jełopów

    • 0 2

  • a ja mam zgagę

    • 0 0

  • Nie odpowiem na to pytanie, gdyż dyrektor ekonomiczny jest na urlopie - oznajmia Adam Koperkiewicz

    A jak wróci z urlopu dyrektor finansowy to też nie będzie mógł odpowiedzieć na to pytanie bo wtedy na urlopie będzie rzecznik prasowy, ha, ha, ha!
    m e n t a l n o ś ć u r z ę d n i k ó w
    Dobrze, że nie zasłaniają się ustawą o ochronie danych osobowych...

    • 0 2

  • parafrazując klasyka polskiego kina - trzymajmy się bramy, to się nie .sramy

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane