• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brzeźno oblężone przez turystów. Radni: lekiem nowe parkingi zamiast strefy opłat

Maciej Korolczuk
14 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Brzeźno to ostatnia dzielnica w pasie nadmorskim w Gdańsku, gdzie nie trzeba płacić za parkowanie przy plażach. Brzeźno to ostatnia dzielnica w pasie nadmorskim w Gdańsku, gdzie nie trzeba płacić za parkowanie przy plażach.

Radni Brzeźna poprosili władze miasta o przeznaczenie dwóch dużych działek w dzielnicy na dodatkowe parkingi. Ma to ograniczyć zalew aut, pozostawianych na ulicach przez turystów. Nowe miejsca postojowe miałyby powstać przy al. HalleraMapka w okolicy dawnego ośrodka MON oraz na działce przy klubie Corpus GymMapka. Miasto do pomysłu odnosi się sceptycznie.



Jak poradzić sobie z wakacyjnym nadmiarem aut w pasie nadmorskim?

Brzeźno to ostatnia dzielnica w pasie nadmorskim w Gdańsku, gdzie można (z wyjątkiem prywatnych parkingów) zaparkować samochód bez opłat.

Płacić trzeba w Jelitkowie (tylko w wakacje), na Przymorzu, na Zaspie i na Stogach. Brzeźno na opłaty zgodzić się nie chce, mimo że problem z parkowaniem z każdym rokiem narasta.

Warto dodać, że miesięczna opłata dla mieszkańców w SPP to tylko 10 zł.

Dla porównania pierwsza godzina postoju kosztuje obecnie 3,90 zł, druga - 4,60 zł, trzecia - 5,50 zł, czwarta i każda kolejna - 3,90 zł.

  • Jeden z parkingów miałby powstać w parku Reagana przy al. Hallera.
  • Drugi z parkingów zdaniem radnych dzielnicy mógłby powstać przy klubie Corpus Gym.
  • Obecnie auta parkują tam na dziko.
  • Zaparkowanie w Brzeźnie w trakcie wakacji jest coraz trudniejsze.

Radni dzielnicy: chcemy ucywilizować parkowanie w Brzeźnie



Zdaniem radnych Brzeźna jedyny sposób, by ucywilizować parkowanie samochodów w ich dzielnicy, to budowa nowych parkingów. Pierwszy miałby powstać przy al. HalleraMapka na terenie przylegającym do dawnego ośrodka MON. Drugi parking miałby powstać np. w formule partnerstwa publiczno-prywatnego na działce przy klubie Corpus Gym.Mapka

Dwa pomysły na sporny teren w pasie nadmorskim



- Chcemy zwrócić się do miasta, by na miejskich terenach przy Hallera i Krasickiego powstały dwa parkingi, które dadzą możliwość zaparkowania samochodu w normalnych warunkach - mówi Jarosław Gudzowski z Zarządu Dzielnicy Brzeźno. - Faktem jest, że problem z parkowaniem w naszej dzielnicy narasta. Każdy skrawek jest zastawiony przez samochody turystów, bo wiadomo - każdy chce podjechać jak najbliżej plaży. Dopóki więc nie znajdziemy jakiegoś systemowego rozwiązania, chcielibyśmy, by miasto przy współpracy z radą dzielnicy umożliwiło kierowcom parkowanie w tych miejscach.
Takim systemowym rozwiązaniem jest Strefa Płatnego Parkowania. W Brzeźnie obowiązuje ona od kilku lat, ale tylko teoretycznie (bez poboru opłat). Miasto ustawi tam parkomaty i uruchomi płatności tylko na wyraźny wniosek mieszkańców. A ci na SPP nie chcą się zgodzić. Dlaczego?

- Kilka lat temu mieliśmy w Brzeźnie tzw. aferę parkingową z prywatną firmą, która pobierała opłaty za postój wzdłuż al. Hallera. Sprawa nie była chyba zbyt dobrze przemyślana przez urzędników i zakończyła się w sądzie. Mieszkańcy są teraz przeciwni wprowadzaniu opłat. Zdania w tej kwestii są mocno podzielone - dodaje Gudzowski.
Drewniane kołki i taśma to obecnie sposób na kierowców próbujących pozostawić swoje auto bez opłat na pętli tramwajowej. Drewniane kołki i taśma to obecnie sposób na kierowców próbujących pozostawić swoje auto bez opłat na pętli tramwajowej.

Efekt odwrotny od zamierzonego?



Gdy pytamy, czy nowe duże parkingi nie przyniosą odwrotnego skutku i nie zachęcą do przyjazdu do Brzeźna jeszcze większej liczby kierowców, przewodniczący zarządu rady dzielnicy kręci głową.

Tłumaczy, że turyści w Brzeźnie i tak będą, a nowe parkingi to nie zachęta, a stworzenie możliwości do parkowania w bardziej cywilizowanych warunkach.

- Strefa Płatnego Parkowania nie rozwiąże problemu, bo nie obowiązuje w weekendy, a to właśnie soboty i niedziele są najgorsze. Parkingi dałyby nam oddech do czasu stworzenia systemowego rozwiązania, np. udostępnienia parkingów przy stadionie w Letnicy i dowożenia turystów na plażę sezonową linią meleksową czy autobusową - tłumaczy Gudzowski.
Inny z radnych Brzeźna, Mateusz Błażewicz, uważa, że parkingi są potrzebne, ale z miejskim operatorem - tak jak ma to miejsce np. w Jelitkowie czy przy ul. Czarny Dwór, gdzie opłaty za parkowanie pobiera Gdański Zarząd Dróg i Zieleni.

- W Brzeźnie brakuje parkingów, dlatego jestem za tym, by powstały. Ale pod warunkiem, że to miasto będzie ich operatorem - uważa Błażewicz. - Co do strefy płatnego parkowania, to tu jesteśmy zgodni - ona problemu nie rozwiąże, bo kierowcy będą szukać darmowych miejsc na podwórkach i wewnętrznych uliczkach. Niektóre wspólnoty zamykają wjazdy szlabanami, ale w Brzeźnie jest sporo małych wspólnot, których nie stać na poniesienie takich kosztów.

Wideo archiwalne



Miasto: Tak dla parkingów, ale nie wszędzie i pod pewnymi warunkami



Jak do pomysłu radnych dzielnicy odnoszą się władze Gdańska? Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, tłumaczy, że tworzenie parkingów w sercu kurortu nie jest najlepszym pomysłem.

- Jesteśmy otwarci na dialog z mieszkańcami i radnymi Brzeźna. Parking przy Hallera jest przewidziany w ograniczonym zakresie w procedowanym obecnie planie. Jego utworzenie jednak powinno nastąpić komplementarnie do strefy płatnego parkowania. W innym wypadku kierowcy będą szukać bezpłatnych miejsc w terenie mieszkaniowym. Tworzenie natomiast miejsc postojowych na działce przy Krasickiego, która leży w samym centrum dzielnicy, nie jest najlepszym rozwiązaniem. Myśląc o misji, jaka zapewne przyświeca zarówno mieszkańcom, jak i nam, czyli odtworzenie w Brzeźnie funkcji kurortowej, należy bardziej rozważyć w tym miejscu powstanie kawiarni i restauracji. Cel, na jakim zależy mieszkańcom, a więc ograniczenie nieuporządkowanego parkowania, trudno będzie osiągnąć bez reglamentowanego parkowania w postaci strefy. Jej wdrożenie jednak w pełni uzależniamy od woli mieszkańców - podkreśla wiceprezydent Gdańska.

Miejsca

Opinie (448) 10 zablokowanych

  • No skoro parking az taki pptrzebny (1)

    to niech znajdzie sie prywatny inwestor ktory ze swoich taki parking zrobi. Skoro to taki świetny biznes to chyba nie trudno bedzie o takiego :D

    • 33 7

    • najlepiej jeszcze jak miasto "da" mu teren

      • 1 4

  • Miasto jak zwykle m kij w d*pie, jak by developer prosił to by nawet podziemne zbudowalo

    I piętrowe.

    • 43 13

  • Opłaty parkingowe to kasa dla kliki !

    Planowanie infrastruktury i jej rozbudowa w Gdańsku to jedna wielka katastrofa ! Wystarczy przejść się brzegiem zatoki ,od Brzeźna do Sopot ! Ruiny, zapuszczone działki, brud i bałagan !
    Jedynie prywatne posesje są zadbane i czyste !
    Starówka podobnie, tam gdzie podwórza sprywatyzowano, tam kwitną ogrody, czysto i przyjemnie !

    • 30 9

  • mozna podjechac (3)

    tramwajem, autobusem, przejsc sie spacerkiem !
    Zieleń, a nie parking i To jest strefa relaksu wypoczynku przyrody a nie samochodów !!!!

    • 46 22

    • Przejdź się z Żukowa albo Banina. (1)

      Powodzenia!

      • 4 5

      • Przyjeżdżasz z innego miasta i chciałbyś za pieniądze mieszkańców Gdańsk za darmo parkować?

        • 0 2

    • szczególnie teraz w erze wirusa ,komunikacja odpada , więc to też nie jest rozwiązanie

      • 2 1

  • Jak tam 15 spółek i spoleczek do zarządzania transportem publicznym

    Może jeszcze jakiś pośrednik? Szukam posady prezesa, dyrektora... członka zarządu.

    • 22 11

  • postawisz tak auto we Włoszach lub Francji to przyjedzie laweta i zabiera.

    Pozniej za holowanie i parking około 250euro do zapłacenia masz.

    • 38 5

  • A są puste parkingi w centrum, parkować tam i w tramwaj.albo taxi.

    • 26 8

  • Mieszkaniec Hallera (8)

    Duży problem jest z parkowaniem dla mieszkańców wzdłuż ul. Hallera przed przystankiem tramwajowym. Większość miejsc parkingowych zajętych przez samochody na minuty. Ludzie przyjeżdżają i zostawiają je na bardzo długi czas. Można dostać szału!!!!!!!!!!!!!!

    • 49 0

    • Przecież to Gdańsk.

      Mieszkańców władza ma w czterech literach. A Gdańszczanie nadal na nich głosują.

      • 8 5

    • i bardzo dobrze. publiczny samochód powinien mieć priorytet w parkowaniu (4)

      w końcu skorzystać może z niego każdy, a z prywatnego tylko jedna osoba,

      • 2 15

      • To jest zawłaszczanie wspólnej przestrzeni przez prywatne firmy. Za darmo. (3)

        • 8 2

        • (1)

          A czym różni się takie zawłaszczenie, od zawłaszczenia przez prywatny samochód, który niejednokrotnie stoi dniami a nawet tygodniami?

          • 3 5

          • Zajeta przestrzenia/? Tym, ze auto jest jednego z nas a biznes -jest biznesem wielkopowierzchniowym zmieniajacym przestrzen i

            i nasze prawo do bezplatnego korzystania z przestrzeni? Wont z parkometrami.Wont z Rada Miasta i radnymi .Nikt was w naszym miescie nie potrzebuje-zalatwiacie biznesy swoje ,prawnikow ,deweloperow i operatorow od parkometrow-wyper..c

            • 2 0

        • Każdy samochód carsharingu ma opłacony abonament roczny na parkowanie SPP. Wykup i ty sobie taki abonament.

          • 1 3

    • Oczekuję chwili

      Kiedy na Allegro pojawią się "kolekcjonerskie" zestawy naklejek pozwalające imitować auto na minuty.

      • 2 1

    • Co za problem. Parkuj u siebie na posesji

      • 1 1

  • Przede wszystkim wprowadzić płatne parkingi strefowe i wzmocnić komunikację miejską.

    Koniec cwaniakowania i parkowania za darmo.

    • 31 6

  • Wygoda kierowcow powinna byc na ostatnim miejscu (15)

    zgodnie z tym robic jak w duzych cywilizowanych miastach:

    - zmniejszac ilosc miejsc parkingowych
    - podnosic oplaty za parkowanie
    - poszerzac chodniki, sadzic drzewa zielen
    - zadbac o wygode pasazerow komunikacji przyspieszajac ja tworzac buspasy
    itp - kiedy gdansk bedzie z takim zamilowaniem tworzyl buspasy jak tworzy sciezki rowerowe?

    poza tym jakis czas temu do gdanska i ogolnie trojmiasta mieli przyjechac jacys spece z brukseli/unii? od poprawy komunikacji itp i mieli przekazac co zrobic aby wlasnie polepszyc komunikacje
    jakie sa te zalecenia itp - to do dziennikarzy trojmiasta pl sprawdzcie to!
    podejrzewam ze zalecili wlasnie to co napisalem na poczatku
    czy miasto schowalo te zalecenia do szuflady? bo boi sie reakcji czesci mieszkancow?

    • 39 34

    • Ale jak dotąd.... (3)

      .... miasto realizuje tylko dwa z przedstawionych powyżej pomysłów: utrudnia parkowanie i każe sobie za to płacić.

      • 8 4

      • sadzenie drzew i zieleni ma w Gdańsku miejsce od dawna (2)

        wiele miejsc do formalnego i nieformalnego (nielegalnego) parkowania zostaje zlikwidowanych w ramach procesu tworzenia dróg dla rowerów, problemem jest to, że ten proces przebiega zbyt wolno i mało konsekwentnie.

        • 3 11

        • Uważam, że przebiega nawet zbyt szybko (1)

          Przyrost infrastruktury rowerowej jest kompletnie nieskorelowany z przyrostem liczby cyklistów, którego dynamika od paru lat oscyluje w okolicy zera. Drodzy aktywiści, może czas przyznać się do porażki i zauważyć, że osiągnęliście już stan maksimum i reszta mieszkańców miasta ma was i wasze pomysły w tyłku?

          • 1 3

          • Podzielisz się danymi na podstawie których piszesz powyższe?

            Bo w pasie nadmorskim: Lipiec rok 2018: 163 000 rowerzystów, w 2019 192 000
            Grunwaldzka: Lipiec 2018: 87 000 | Lipiec 2019 98 000.
            Przyrost widać też w każdym miesiącu roku. Także ciekawe te twoje wnioski :)

            • 1 1

    • Cywilizowane miasto - Haga (4)

      przy plaży kilka podziemnych parkingów wielopoziomowych - razem przynajmniej 2 tys. miejsc. A wcale nie drożej niż w Gdańsku - od 10euro możesz parkować dobę.

      • 8 3

      • Już widzę Polaka patriotę płacącego 10 euro za dzień parkowania. W życiu! Ma być za darmo.

        • 8 5

      • (2)

        Inne miejsce, ale specyfika podobna: w niedalekiej odległości od wejścia do Tatrzańskiego Parku Narodowego są duże parkingi w Palenicy Białczańskiej i na Łysej Polanie.

        W sezonie wypełnione po brzegi.

        Opłata wynosi 30zł za rozpoczęty dzień kalendarzowy (bez względu na to, czy zostawia się auto na godzinę, czy na całą dobę w danym dniu kalendarzowym).

        Sądzę że parkingi dobrze zarabiają na siebie i dają miejsca pracy przynajmniej kilkunastu osobom.

        • 7 3

        • Są wypełnione poza brzegi. Wylewają się z parkingu, bo każdy wierzy, że uda mu sie zaparkować (1)

          Kto był ten wie jaka tam jest patologia, a powiększenie parkingu w Palenicy spowodowało tylko to, że jak się dojeżdża autobusem, to korek jest od Palenicy daleko daleko za Łysą Polanę. Setki samochodów poparkowanych po poboczach, na dziko utrudniają przejazd. Trudno o lepszy przykład podkarmianej za publiczne pieniądze patologii komunikacyjnej

          • 1 1

          • Według mojej wiedzy akurat tam służby i właściciele terenów bardzo skrupulatnie pilnują żeby nikt nie parkował w miejscach niedozwolonych.

            • 0 0

    • w Gdańsku regularnie od 10 lat organizowane są Kongresy Mobilności Aktywnej (4)

      w ramach których swoje prelekcje wygłaszają spece z Oksfordu, Londynu, Kopenhagi, Brukseli i wielu innych miast Europy a nawet Ameryki. Byli również spece z Warszawy i Krakowa, które to miasta prowadzą (wdrażaną z dużymi oporami, jak wszędzie) restrykcyjną politykę parkingową. W czasie konsultacji zapisów takich dokumentów jak Strategia Gdańska 2030+ oraz Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej wielu mieszkańców i radnych dzielnic zrozumiało, że szczodre oferowanie miejsc do parkowania jest formą zwiększania korków, spalin i hałasu na dojazdach do centrum i popularnych celów podróży jakimi są plaże. W Sobieszewie z dala od plaży podobno funkcjonuje parking z wypożyczalnią rowerów, umożliwiających pokonanie ostatnich kilkuset metrów do plaży. Rozwiązań jest wiele, ale jeśli myśli się głównie o budowie nowych parkingów, to znaczy, że radni dzielnicy i decydenci miejscy mają ograniczoną wyobraźnię. Bez rzetelnie zorganizowanego panelu obywatelskiego będziemy mieli to co mamy: zajeżdżone trawniki, zabetonowane ohydnymi płytami place i wszędzie parkujące legalnie i nielegalnie samochody oraz mieszkańcy wściekli na przyjezdnych i innych współmieszkańców za zastawianie wyjazdów z posesji.

      • 5 11

      • Panel obywatelski (2)

        To ukryta nazwa na omijanie procedur demokratycznych i polega na tym, że aktywiści miejscy coś sobie roją, a potem władze miejskie ustawiają wszystko pod dyktando tych jajościsków.

        • 10 3

        • zgodnie z przewidywaniami pojawiła się opinia trolla, który demokrację redukuje (1)

          do oddawania głosu na łamiącego prawo kandydata na kolejną kadencję w nieuczciwych wyborach. Demokracja zakłada dialog i równość stron ewentualnego sporu.

          • 1 6

          • I właśnie dlatego dostajecie kolejny raz w ryj

            Ta kipiąca w was pogarda dla głosujących inaczej jest tego powodem.

            • 5 2

      • Czyli turysci i Gdanszczanie nie beda mogli wjechac do takiej strefy nadmorskiej w zamian postawimy osiedla z podziemnymi

        parkingami/ Chyba ,ze proponujesz aby nie budowac tam osiedli albo nie budowac tam ulic i podziemnych parkingow?Nie mniej podziemne parkingi i nowe osiedla w Brzeznie wcale nie zrobia z niego kurortu -wreczx przeciwnie -zabiora wolna przestrzen.Wkurzenie mieszkancow wspolnot wyplywa wlasnie z tego ,ze wprowadza sie nowe strefy parkingowe i wciaz je powieksza . i to wporzadku bedzie uwazasz ,ze nowi przyjezdni posiadacze apartamentow -z Warszawki np beda mogli sobie parkowac swoje auta a miejscowi Gdanszczanie od pokolen dojezdzac komunikacja miejska?A jakim prawem? Nie zyczymy sobich platnych stref ani zabraniania nam przyjazdu wlasnym samochodem. Problem poki co jest wydumany i kazdy jeszcze znajdzie miejsce ale miejscy urzednicy [powinni pomyslec o parkingach wielopietrowych podziemno-nadziemnych.Caly srodek pentli tramwajowej mozna na ten cel wykorzystac..tylko kto na to wylozy kase....przy takiej polityce wydatkow miasta od wielu lat? Znowu w partnerstwie prywatno-publicznym tak jak z Forum Gdansk Wybuduja za nasze a prawnicy ustala pozniej taka umowe ze 90% zyskow trafi do prywaciarza? Tu nigdy nie chodzilo o dobro nas mieszkancow tylko o interesy waskiej grupy zainteresowanych czy to operatorow parkometrow czy to deweloperow .

        • 3 2

    • :)

      Nie zamierzam jeździć komunikacja niby miejską...Najpierw kurs dla pasażerów jak dbać o higienę i pojazdy,którymi na codzień poruszają się

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane