• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brzeźno oblężone przez turystów. Radni: lekiem nowe parkingi zamiast strefy opłat

Maciej Korolczuk
14 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Brzeźno to ostatnia dzielnica w pasie nadmorskim w Gdańsku, gdzie nie trzeba płacić za parkowanie przy plażach. Brzeźno to ostatnia dzielnica w pasie nadmorskim w Gdańsku, gdzie nie trzeba płacić za parkowanie przy plażach.

Radni Brzeźna poprosili władze miasta o przeznaczenie dwóch dużych działek w dzielnicy na dodatkowe parkingi. Ma to ograniczyć zalew aut, pozostawianych na ulicach przez turystów. Nowe miejsca postojowe miałyby powstać przy al. HalleraMapka w okolicy dawnego ośrodka MON oraz na działce przy klubie Corpus GymMapka. Miasto do pomysłu odnosi się sceptycznie.



Jak poradzić sobie z wakacyjnym nadmiarem aut w pasie nadmorskim?

Brzeźno to ostatnia dzielnica w pasie nadmorskim w Gdańsku, gdzie można (z wyjątkiem prywatnych parkingów) zaparkować samochód bez opłat.

Płacić trzeba w Jelitkowie (tylko w wakacje), na Przymorzu, na Zaspie i na Stogach. Brzeźno na opłaty zgodzić się nie chce, mimo że problem z parkowaniem z każdym rokiem narasta.

Warto dodać, że miesięczna opłata dla mieszkańców w SPP to tylko 10 zł.

Dla porównania pierwsza godzina postoju kosztuje obecnie 3,90 zł, druga - 4,60 zł, trzecia - 5,50 zł, czwarta i każda kolejna - 3,90 zł.

  • Jeden z parkingów miałby powstać w parku Reagana przy al. Hallera.
  • Drugi z parkingów zdaniem radnych dzielnicy mógłby powstać przy klubie Corpus Gym.
  • Obecnie auta parkują tam na dziko.
  • Zaparkowanie w Brzeźnie w trakcie wakacji jest coraz trudniejsze.

Radni dzielnicy: chcemy ucywilizować parkowanie w Brzeźnie



Zdaniem radnych Brzeźna jedyny sposób, by ucywilizować parkowanie samochodów w ich dzielnicy, to budowa nowych parkingów. Pierwszy miałby powstać przy al. HalleraMapka na terenie przylegającym do dawnego ośrodka MON. Drugi parking miałby powstać np. w formule partnerstwa publiczno-prywatnego na działce przy klubie Corpus Gym.Mapka

Dwa pomysły na sporny teren w pasie nadmorskim



- Chcemy zwrócić się do miasta, by na miejskich terenach przy Hallera i Krasickiego powstały dwa parkingi, które dadzą możliwość zaparkowania samochodu w normalnych warunkach - mówi Jarosław Gudzowski z Zarządu Dzielnicy Brzeźno. - Faktem jest, że problem z parkowaniem w naszej dzielnicy narasta. Każdy skrawek jest zastawiony przez samochody turystów, bo wiadomo - każdy chce podjechać jak najbliżej plaży. Dopóki więc nie znajdziemy jakiegoś systemowego rozwiązania, chcielibyśmy, by miasto przy współpracy z radą dzielnicy umożliwiło kierowcom parkowanie w tych miejscach.
Takim systemowym rozwiązaniem jest Strefa Płatnego Parkowania. W Brzeźnie obowiązuje ona od kilku lat, ale tylko teoretycznie (bez poboru opłat). Miasto ustawi tam parkomaty i uruchomi płatności tylko na wyraźny wniosek mieszkańców. A ci na SPP nie chcą się zgodzić. Dlaczego?

- Kilka lat temu mieliśmy w Brzeźnie tzw. aferę parkingową z prywatną firmą, która pobierała opłaty za postój wzdłuż al. Hallera. Sprawa nie była chyba zbyt dobrze przemyślana przez urzędników i zakończyła się w sądzie. Mieszkańcy są teraz przeciwni wprowadzaniu opłat. Zdania w tej kwestii są mocno podzielone - dodaje Gudzowski.
Drewniane kołki i taśma to obecnie sposób na kierowców próbujących pozostawić swoje auto bez opłat na pętli tramwajowej. Drewniane kołki i taśma to obecnie sposób na kierowców próbujących pozostawić swoje auto bez opłat na pętli tramwajowej.

Efekt odwrotny od zamierzonego?



Gdy pytamy, czy nowe duże parkingi nie przyniosą odwrotnego skutku i nie zachęcą do przyjazdu do Brzeźna jeszcze większej liczby kierowców, przewodniczący zarządu rady dzielnicy kręci głową.

Tłumaczy, że turyści w Brzeźnie i tak będą, a nowe parkingi to nie zachęta, a stworzenie możliwości do parkowania w bardziej cywilizowanych warunkach.

- Strefa Płatnego Parkowania nie rozwiąże problemu, bo nie obowiązuje w weekendy, a to właśnie soboty i niedziele są najgorsze. Parkingi dałyby nam oddech do czasu stworzenia systemowego rozwiązania, np. udostępnienia parkingów przy stadionie w Letnicy i dowożenia turystów na plażę sezonową linią meleksową czy autobusową - tłumaczy Gudzowski.
Inny z radnych Brzeźna, Mateusz Błażewicz, uważa, że parkingi są potrzebne, ale z miejskim operatorem - tak jak ma to miejsce np. w Jelitkowie czy przy ul. Czarny Dwór, gdzie opłaty za parkowanie pobiera Gdański Zarząd Dróg i Zieleni.

- W Brzeźnie brakuje parkingów, dlatego jestem za tym, by powstały. Ale pod warunkiem, że to miasto będzie ich operatorem - uważa Błażewicz. - Co do strefy płatnego parkowania, to tu jesteśmy zgodni - ona problemu nie rozwiąże, bo kierowcy będą szukać darmowych miejsc na podwórkach i wewnętrznych uliczkach. Niektóre wspólnoty zamykają wjazdy szlabanami, ale w Brzeźnie jest sporo małych wspólnot, których nie stać na poniesienie takich kosztów.

Wideo archiwalne



Miasto: Tak dla parkingów, ale nie wszędzie i pod pewnymi warunkami



Jak do pomysłu radnych dzielnicy odnoszą się władze Gdańska? Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, tłumaczy, że tworzenie parkingów w sercu kurortu nie jest najlepszym pomysłem.

- Jesteśmy otwarci na dialog z mieszkańcami i radnymi Brzeźna. Parking przy Hallera jest przewidziany w ograniczonym zakresie w procedowanym obecnie planie. Jego utworzenie jednak powinno nastąpić komplementarnie do strefy płatnego parkowania. W innym wypadku kierowcy będą szukać bezpłatnych miejsc w terenie mieszkaniowym. Tworzenie natomiast miejsc postojowych na działce przy Krasickiego, która leży w samym centrum dzielnicy, nie jest najlepszym rozwiązaniem. Myśląc o misji, jaka zapewne przyświeca zarówno mieszkańcom, jak i nam, czyli odtworzenie w Brzeźnie funkcji kurortowej, należy bardziej rozważyć w tym miejscu powstanie kawiarni i restauracji. Cel, na jakim zależy mieszkańcom, a więc ograniczenie nieuporządkowanego parkowania, trudno będzie osiągnąć bez reglamentowanego parkowania w postaci strefy. Jej wdrożenie jednak w pełni uzależniamy od woli mieszkańców - podkreśla wiceprezydent Gdańska.

Miejsca

Opinie (448) 10 zablokowanych

  • Zlikwidować park, żeby powstał parking? No chyba kogoś zdrowo pogięło! (1)

    Ludzie przyjeżdżają, aby wypocząć przy zielenii, naturze, itd. A Wy checie to usunąć... gdzie logika?

    • 18 5

    • Kłamliwa treść

      Radni nie chcą likwidacji parku,tylko proszą i zagospodarowanie nieużytków.Park Reagana niestety kończy się na alejce prowadzącej do mola. To właśnie radni chcą powiększenia parku Reagana o czym można poczytać w uchwałach które podjęli wcześniej Miasto nie chce ani powiększenia parku ani zagospodarowania placów które są i tak rozjeżdżane.Pewnie w tych miejscach niedługo pojawią się deweloperzy

      • 3 2

  • pod całym torowiskiem powinien być parking podziemny

    i temat na wiele lat w sposób cywilizowany załatwiony. Cykliści i piesi u góry mieliby eldorado bez samochodów parkujących a turyści miejsca podziemne do parkowania. Wiele kasy jest wydanych bez perspektywy i głębi analizy wieloletnich potrzeb i rozwoju dla tego i nie tylko tego rejonu miasta. Czy przy nastawieniu prezydenta na rozwój turystyki padają pytania jakie widzi zagrożenia kiedy oni naprawdę nas odwiedzą? Czy nikt nie słyszał o problemach Barcelony Wenecji które duszą się od turystyki?

    • 7 7

  • Rozwiązanie

    Mam na to rozwiązanie. Zamiast budować parkingi przy plaży to zbudujmy parking przy przystanku tramwajowym, tak żeby dojazd trwał max. 10 min. i do paragonu za parking dodać bilet w dwie strony na konkretne przystanki, na określoną przy parkowaniu liczbę osób.

    • 7 3

  • Kiedyś Brzeźno było ciche, spokojne

    Teraz tłumy ludzi, tam nie da się już pojść na spacer nie mówiąc już o wypoczynku. Z roku na rok coraz więcej turystów. Mieszkańcy tylko tracą, zamiast normalnie żyć czekają kiedy sezon się skończy.

    • 21 2

  • Brawo radni! Właśnie takich potrzeba, co widzą faktyczne rozwiązanie problemu, a nie przenoszenie go w inne miejsce..

    • 8 10

  • Grecja Turcja

    Jest wysyp promocji 1500zl 2 tygodnie w Turcji...
    Co janusze przyjezdni widza w zimnym baltyku, to ja nie wiem.

    • 16 1

  • 1. Płatna strefa latem w Brzeznie to konieczność! (1)

    2. Jeśli ww nie pomoże to parking buforowy np. przy stadionie na Letnicy i dowóz meleksem (wszystko koszt 10 zł).

    Inaczej nas w Brzeźnie rozjadą turyści.

    • 14 6

    • Wszystko po 10PLN:
      10PLN/h parkowania
      10PLN od głowy za meleksa

      • 0 2

  • spacerkiem na plaże (4)

    auto zostaje w domu :)

    • 6 6

    • Spacerek z Bolszewa albo Banina?

      • 5 1

    • Spacerek ze Skarszew? :p

      • 5 0

    • zabawne ze wam sie wszystkim wydaje ze ludzie tylko na zaspie mieszkaja

      • 7 0

    • OK, ale

      nie każdy mieszka blisko plaży

      • 7 0

  • Żadnych płatnych parkingow (4)

    Sluchajcie kosmonauci oderwani od rzeczywistosci: mieszkam na Walecznych, zdajecie sobie w ogóle sprawe co tu sie wyprawia?? Powinniscie wybudowac piętrowy parking! W kazdym normalnym kraju już dawno by na to wpadli. Ludzie szukaja darmowego postoju- dlatego parkują na ulicach dojazdowych. Jakim hipokrytą trzeba byc, zeby temu zaprzeczac i gadac cos o udroznieniu przydomowych ulic za pomocą platnych parkingow?! Pieniądz przyslania nawet zdrowa logike

    • 22 12

    • na Wejhera to samo

      jak jest pogoda to wszystko zastawione. Widać, że wysiadają, idą na plażę, blokują miejsca dla mieszkańców.

      • 1 1

    • Kup teren, wybuduj i zarabiaj

      • 3 2

    • Skoro turyści i inni zainteresowani plażowaniem zastawiają miejsca parkingowe przy blokach/domach to strefa płatnego parkowania wydaje się być sensownym rozwiązaniem.
      Dla mieszkańców koszt abonamentu jest symboliczny.

      Obawiam się, że duży płatny parking w pobliżu plaży nie zniechęci oszczędnych do zastawiania bezpłatnych miejsc parkingowych przy twoim mieszkaniu.

      • 4 2

    • Odpowiadam: trzeba być wyedukowanym i oczytanym hipokrytą żeby coś takiego proponować.

      • 1 0

  • To wspaniała wiadomość

    To miło kiedy dla odmiany radni dzielnicy słuchają własnego rozumu, a nie aktywistów miejskich z permanentnym jajościskiem.

    • 7 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane