• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budimex chce zbudować Drogę Zieloną za 135 mln zł, w 16 miesięcy

Maciej Naskręt
9 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Przebieg Drogi Zielonej tuż obok stadionu piłkarskiego w Letnicy. Przebieg Drogi Zielonej tuż obok stadionu piłkarskiego w Letnicy.

Otwarto koperty z ofertami na budowę Drogi Zielonej w ramach Trasy Słowackiego między Letnicą a Brzeźnem. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Budimex, która chce wybudować drogę za ok. 134,9 mln zł, w ciągu 16 miesięcy.



W poniedziałek komisja przetargowa miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne otworzyła koperty z ofertami na budowę 2,1-kilometrowego odcinka Drogi Zielonej - pomiędzy budowaną ul. Marynarki Polskiej a al. Hallera. Jest to jeden z czterech odcinków Trasy Słowackiego.

Wpłynęło osiem ofert. Najkorzystniejszą złożyła firma Budimex. Za realizację drogowego przedsięwzięcia na granicy Letnicy i Brzeźna chce ona 134,9 mln zł. W tej cenie wybuduje drogę w ciągu 16 miesięcy.

Władze GIK budowę tego odcinka drogi wyceniły na kwotę ok. 120 mln zł. Najkorzystniejsza oferta jest zatem o prawie 15 mln zł droższa. O wyborze oferty decyduje w 90 proc. cena. Pozostałe 10 proc. stanowi termin wykonania.

- Przetarg rozstrzygniemy razem z odcinkiem tunelowym Trasy Słowackiego. Wszystko jest uzależnione od finansowania budowy. Kiedy to będzie? Trudno powiedzieć, potrzebujemy mniej niż dwóch miesięcy - wyjaśnia Ryszard Trykosko, prezes GIK.

Najbardziej kosztownym elementem Drogi Zielonej jest wiadukt nad torami kolejowymi, obok stadionu w Letnicy. Koszt potęguje stalowa konstrukcja nad wiaduktem, która ma go utrzymywać. Firmy, którą mogą ją wykonać, zlokalizowane są m.in w Kanadzie i Chinach.

Prace od marca tego roku trwają już na lotniskowym, 2,8-kilometrowym odcinku Trasy Słowackiego. Prowadzi je firma Wakoz z Luzina za ok. 31 mln zł. Droga do lotniska ma być gotowa późną jesienią tego roku. Od kwietnia trwa też budowa Trasy Słowackiego o długości 3,3 km przez Wrzeszcz, która potrwa ok. 19 miesięcy. Generalnym wykonawcą tego zadania jest konsorcjum Hydrobudowy Polska, PBG i Aprivii, za co dostanie ok. 159 mln zł.

Na rozstrzygnięcie przetargu oczekuje odcinek Trasy Słowackiego z tunelem pod Martwą Wisłą. Pod koniec kwietnia, gdy otwarto koperty z ofertami, okazało się, że najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm: Hydrobudowa Polska SA (lider), PBG SA, Aprivia SA. Oszacowało ono budowę inwestycji drogowej na 885,6 mln zł (brutto) i ma zamiar uporać się z nią w ciągu 36 miesięcy. Kwota jest o 375 mln wyższa, niż planowało wydać miasto.

Kolejny raz prezentujemy wizualizację Trasy Słowackiego.



Przed nami jeszcze otwarcie kopert z ofertami na odcinek Trasy Sucharskiego, która wiedzie przez gdańską Olszynkę. Inwestycja wygenerowała oszczędności po dwóch przetargach. Czy będą one mogły zostać wykorzystane na drogim odcinku tunelowym Trasy Słowackiego, o którym pisaliśmy dwa tygodnie temu?

- Tak. Niestety jest to decyzja niezależna od władz miasta. Zajmuje się tym Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Zależy im na przesunięciu tych funduszy. Możliwe więc, że pieniądze na tunel pod Martwą Wisłą się znajdą - wyjaśnia Trykosko.


Oferty złożone w przetargu:

1. Konsorcjum: Mota-Engil Central Europe SA; Mota-Engil, Engenharia e Construcao SA; cena: 215,7 mln zł, termin wykonania: 25 miesięcy.
2. SKANSKA SA; cena: 168,3 mln zł, termin wykonania: 18 miesięcy.
3. Konsorcjum: lider - EUROVIA POLSKA SA, EUROVIA CS; cena: 171 mln zł, termin wykonania: 23 miesięcy.
4. Konsorcjum: lider - Mostostal Warszawa SA partner - Acciona Infraestructures SA; cena: 268 mln zł, termin wykonania: 25 miesięcy.
5. BUDIMEX SA; cena: 134,9 mln zł, termin wykonania: 16 miesięcy.
6. Konsorcjum: lider - Firma Budowlano-Drogowa MTM SA, ERBUD SA; cena: 211 mln zł, termin wykonania: 25 miesięcy.
7. STRABAG Sp. z o.o; cena: 172,7 mln zł, termin wykonania: 18 miesięcy.
8. Konsorcjum: Hydrobudowa Polska SA, PBG SA; cena: 184,5 mln zł, termin wykonania: 18 miesięcy.

Miejsca

Opinie (118) 3 zablokowane

  • Powinni sie wycofać (3)

    Za ta kasę nie są w stanie tego zrealizować. Szykuje się następna wtopa po Karczemkach.

    • 27 27

    • o co chodzi z tymi karczemkami

      To że tam są wieczne korki ?? Chyba nie oczekiwałeś że przy tak ogromnej inwestycji ruch będzie "płynny" tak jak zwykle. Poczekaj rok a potem odszczekaj swoje słowa.

      • 0 0

    • ???

      a co masz do karczemek?! tam wszystko jest ok

      • 9 2

    • i po komunikacji kolo ergo areny

      czyli 3 wtopa, brawo budyn

      • 6 11

  • No i po kłopocie

    Trasa Słowackiego droższa o 140mln. Trasa Sucharskiego tańsza o 151mln więc przesunie się środki i chyba nie będzie problemów z tunelem...???

    • 0 0

  • oplacalnosc (7)

    powiedzcie mi ile towru biora na lewo i ile pracuje tam na czarno ze potrafia dac dwa razy tansza oferte niz inni ? Jak to mozliwe ?

    • 64 26

    • Zamiast np. 20cm kryszywa dadzą 15cm,

      zamiat 30 cm betonu dadzą 25cm,
      zamiast dobrej jakości asfaltu dadzą najtańszy spełniający jakiekolwiek normy,
      zamiast .....

      BUDIMEX nie musi się martwić o renomę bo tę już dawno stracił...

      • 0 0

    • Nie wszystkie firmy startujące w przetargu są jednakowo zdeterminowane, aby daną robotę wziąć. Jedni mają co robić i składają oferty umożliwiające nawet jakiś zysk (czasem z taką wysoką kwotą udaję się wygrać, np gdy jakąś tańszą ofertę się odrzuci z przyczyn błędów formalnych), zaś firmy, którym kończą się zamówienia i pilnie potrzebują przerobu składają najtańsze oferty. Do tego dochodzi przygotowanie do złożenia oferty - nie wszyscy równie umiejętnie weryfikują kosztorys inwestorski, po czym np. ze zdziwieniem w trakcie realizacji odkrywają, że nie doliczyli się paru milionów na to i owo, co w projekcie było źle zliczone.

      • 0 0

    • Ustawa o zamówieniach publicznych wymusza robienie fuszerki oraz doprowadza do tego że firmy muszą zatrudniać na lewo i aby wygrywać przetargi.

      • 4 0

    • bo akurat pensje roboli stanowią o kwocie na taki przetarg... (1)

      Liczy się to skąd wziąć materiał i jak wykorzystać to co się ma. No i zysk, można zawsze zejść ze swojego 100%.

      • 19 3

      • No właśnie pytanie jaka jest założona trwałość...

        ...ciekaw jestem np. ile Budimex daje gwarancji i jakie maksymalne obciążenie zakłada.

        • 2 0

    • a moze jednak to sa wlasciwe koszty ? (1)

      a te wysokie stawki to tylko naciąganie miasta ,bo to "państwowe" pieniądze i można se doić budżet ?

      • 16 4

      • Budimex? -nie, dziękuję.

        i wszystko na ten temat.

        • 7 6

  • Nie nie nie Żadnego tunelu pod Martwą Wisłą

    Mam nadal nadzieje że tunel pod Martwą Wisłą nie powstanie. Nie może tak być gdzie w mieście które rzekomo uważa się za rowerowe , nie byli uwzględnieni rowerzyści , tym bardziej że Prom Wisłoujście po wybudowaniu tego tunelu może przestać istnieć. Dlaczego do diabła nie może na Martwej Wiśle powstać kładka pieszo-rowerowa , która by rozwiązała całą sprawę i była by komporomisem. Taka kładka ma być na Motławie , gdzie też pływają statki i to nie Małe to dlaczego nie może być tak na Martwej Wiśle , tym bardziej że ja autobusami miejskimi jeździć nie chce bo są nie ekologiczne , śmierdzące i stoją w korkach a kierowcy niechętnie widzą w nich rowerzystów

    • 0 1

  • skad ta rozpietosc ofert ? (7)

    jak to jest ze inna firma chce budowac za prawie 130mln drozej i jeszcze chce to robic o 9ms dluzej ? niezle walki

    • 32 6

    • Jeden policzy

      a drugi pomyśli - jakoś to będzie - prace dodatkowe, nieprzewidziane okoliczności etc. etc. etc ...

      • 1 0

    • zawsze gdy dłużej, to drożej. Pojedź na wakacje na tydzień, albo na trzy tygodnie

      Za które zapłacisz więcej?

      • 2 2

    • To proste

      Nie chcą odwalać fuszery jak Budimex :D

      • 1 0

    • Wolny rynek :)

      • 1 0

    • Bardzo proste. Nie chce robić ale startuje w przetargu z innych przyczyn.

      • 8 0

    • budimex

      budimex ma prawdopodobnie dobry dział prawniczy. Cena leci w dół, ale nagle w trakcie realizacji znajdują jakiś feler i heja oni czyści, a miasto dopłaca.

      • 12 1

    • Budyń się chyba pomylił

      Albo zamiast mostu chcą zbudować przepust.

      • 1 5

  • Droga Zielona poprowadzona jak na komunistycznych planach przed Parkiem Raegana i przez Żabiankę to poroniony pomysł.

    Jeszcze nasze prawnuki będą płacić za naszą dzisiejszą głupotę.

    • 0 0

  • bez tunelu nie ma wiekszego sensu wydawac pieniedzy na trase Słowackiego od Hallera do stadionu

    po prostu do Euro i tak tego nie zrobia, a po Euro raczej mało "kiboli" bedzie przylatywac na mecz samolotem, wiec odnowiona Uczniowska wystarczy, a pieniadze mozna wydac na budowe dróg na pustyni zwanej Południem Gdańska.

    • 0 2

  • fajna wizualka

    może kiedyś wnuki przewiozą mnie po tej trasie

    • 1 1

  • że tak spytam a co się buduje w Gdyni????? (2)

    nie żebym był złośliwy

    • 4 1

    • ale jesteś złośliwy, czy też próbujesz być o_O (1)

      W Gdyni się nic nie buduje - bo już wszystko wybudowane :D

      • 1 2

      • Zwłaszcza drogi dla rowerów

        farbą i pędzlem w lesie

        • 3 1

  • DROGO I DŁUGO! (8)

    • 47 32

    • (7)

      Następny któremu nic sie nie podoba.Ludzie was trzeba leczyć

      • 12 4

      • albo powystrzeliwać... (3)

        ... i nie jest to polityka nienawiści z mojej strony :)

        • 4 4

        • łagodniejsza wersja (1)

          to kastracja co by się przestali mnożyć

          • 0 0

          • całe szczęście - wy euroentuzjaści, ludziki nie umiejące liczyć i tak się nie rozmnażacie

            :)

            • 1 2

        • to polityka głupoty..kumam

          • 0 1

      • właśnie dzięki takim idiotom jak Ty rządy urzędników za publiczne pieniądze (1)

        mają się dobrze..
        2 km budowane w ciągu 16 miesięcy!! sto lat temu w dwa lata zbudowano EMPIRE STATE BUILDING.nie wstrzymano przy tym ruchu, a było to w centrum miasta dużego miasta. puknij się więc najpierw w głowę zanim coś napiszesz. i to zdrowo!

        • 4 4

        • echh.. oczywiście nie rozumiesz, co znaczą w tym przypadku "rządy urzędników"

          i jaki mają wpływ na cenę i czas inwestycji niestety nie chce mi się tłumaczyć.

          • 0 2

      • jakie "nic"?

        nie podobają mu się konkretne rzeczy: że ma być DŁUGO i DROGO! naucz się czytać, potem myśleć,w międzyczasie liczyć, a dopiero potem wypisuj komentarze.

        • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane