• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budimex złożył najtańszą ofertę na budowę Kolei Metropolitalnej - 716 mln zł

Maciej Naskręt
28 lutego 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Spółka PKM musi poszukać 30 mln zł, by móc podpisać umowę z Budimexem, który za budowę linii zażądał 716 mln zł. Spółka PKM musi poszukać 30 mln zł, by móc podpisać umowę z Budimexem, który za budowę linii zażądał 716 mln zł.

Najkorzystniejszą cenowo ofertę budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, ale i tak droższą o ok. 30 mln zł od szacunków inwestora, złożyło konsorcjum firm Budimex i Ferovial. Pod koniec 2014 r. do Trójmiasta przyjadą pierwsze składy, które obsłużą nową linię.



W czwartek spółka Pomorska Kolej Metropolitalna otworzyła koperty ze złożonymi w przetargu ofertami na budowę 18-kilometrowej linii kolejowej między Wrzeszczem a Osową. Spółka chciała na nią wydać prawie 688 mln zł brutto, ale wszystkie oferty były wyższe.

Najkorzystniejszą cenowo ofertę złożyło polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Budimex i Ferovial. Zaproponowało, że zbuduje linię za kwotę ok. 716,10 mln zł. Najwyższa w przetargu oferta opiewała na ok. 1 mld 174 mln zł i zaproponowała ją inna hiszpańska spółka - FCC Construction.

Przypomnijmy, że zamówienie przeprowadzono w formule przetargu ograniczonego. Pierwszy etap zakończył się w połowie grudnia wyborem 16 firm, które spełniały kryteria ustalone przez firmę PKM. Wtedy firmy otrzymały zaproszenia do składania ofert cenowych. Pierwotnie ich otwarcie miało nastąpić 14 lutego, ale z uwagi na niemal 700 pytań od potencjalnych wykonawców, otwarcie ofert odsunięto właśnie do 28 lutego.

Teraz firma PKM zbada oferty firm i konsorcjów. W ciągu kilku dni poznamy wyniki trwającej od lata procedury przetargowej. O wyborze najkorzystniejszej propozycji decyduje najniższa cena.

Dotąd zakładano, że budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma kosztować ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania.

Nowa linia połączy Gdańsk Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy. Zepnie się też z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku.

Przejedź rowerem nasypem, po którym pobiegnie PKM.

Ale by pociągi mogły zacząć jeździć nową linią, potrzebny jest też tabor. Samorząd województwa planuje kupić 10 szynobusów. Na pewno będą to pojazdy o napędzie spalinowym, posiadające po ok. 180-200 miejsc siedzących. Składy będą musiały się zmierzyć ze znacznymi nachyleniami toru, które spotyka się w warunkach górskich.

Tak ćwiczyli antyterroryści z pomorskiej policji w budynkach przeznaczonych do wyburzenia pod PKM.

- Dofinansowanie zakupu taboru z programu Infrastruktura i Środowisko wynosi 59 proc. Trwa przygotowywanie dokumentacji, obecnie będzie przygotowywane uzupełnienie studium wykonalności części taborowej do projektu PKM-ki - mówi Eugeniusz Manikowski, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego.

- Przewidujemy, że w drugiej połowie roku zaczną się przetargi na zakup taboru. Spodziewamy się, że pierwsze dwa składy dotrą do nas pod koniec 2014 r. Kolejne składy dojadą do nas w połowie 2015 r. - zapewnia Eugeniusz Manikowski.

Właścicielem pojazdów będzie Województwo Pomorskie. Docelowo pojazdy zostaną jednak przekazane przewoźnikowi - wybranemu w postępowaniu o świadczenie usług publicznych w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Może to być choćby spółka SKM, bądź Przewozy Regionalne.

Film promocyjny PKM.

Dziś urzędnikom trudno odpowiedzieć na pytanie: ile pociągów zjedzie z planowanej linii PKM i pojedzie w kierunku Kościerzyny i Gdyni, bowiem posiadają oni zbyt mało danych odnośnie parametrów technicznych odcinków linii kolejowej nr 201 Kościerzyna - Gdynia oraz odcinka linii nr 229 Glincz - Kartuzy.

Według prognoz ponad 50 proc. tzw. "pracy eksploatacyjnej" na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będzie się odbywać poza odcinkiem z Wrzeszcza do Rębiechowa. Na pewno w celu zapewnienia dogodnego dojazdu do szkół i miejsc pracy w Trójmieście pociągi z Kartuz i Kościerzyny powinny kursować nie rzadziej niż co godzinę.

Oferty złożone w przetargu (brutto).

Kosztorys inwestorski: 687 965 258,04 zł.

1. FCC Constrution - 1 174 517 246,72 zł;
2. Budimex (lider) i Ferovial (partner) - 716 136 838,06 zł;
3. Astaldi SPA - 836 060 829,67 zł;
4. Aldesa - 796 623 618,50 zł;
5. Metrstat AS 999 999 999,06 zł;
6. Doraco (lider) i Ferocco Gotowski, Pol-dróg 943 264 036,54 zł;
7. Bilfinger Infrastuctures SA (lider) - 1 046 801 002,09 zł;
8. Salini Polska - 994 900 191,81 zł;
9. Mostostal Warszawa - 789 233 652,70 zł.

Miejsca

Opinie (178) 9 zablokowanych

  • ?

    To teraz Budimex ogłosi upadłość?

    • 0 0

  • Strasznie dużo pieniędzy. Mogłoby być o niebo taniej, gdyby...

    ...stacje nie były tak sfiksowane. Wyglądają jak obraz, który widziałem po tym jak na rowerze zaliczyłem drzewo. Przez 200 lat ludziom wystarczał po prostu betonowy prostopadłościan jako peron. Komu to przeszkadzało?

    • 0 1

  • Znowu najtaniej... (23)

    • 89 14

    • (7)

      Takie uchwaliliśmy sobie prawo!

      • 16 2

      • (4)

        W całej Europie tak jest.

        • 9 6

        • (3)

          Nie w całej Europie. W Niemczech najtańsza i najdroższa oferta jest z góry skreślana i w ogóle nie brana pod uwagę.

          • 11 1

          • (1)

            Zgadzam się w 200% z wypowiedzią. Najlepsza jest oferta gwarantująca najlepszy stosunek ceny do jakości, jak w testach sprzętowych z Komputer Świata.

            • 2 6

            • A jak zbadasz jakośc nieistniejącego jeszcze produktu?

              • 0 0

          • logiczne ale nie u nas ;)

            • 5 1

      • Ja nie uchwalałem (1)

        • 10 3

        • a wiesz co to jest demokracja?

          Uchwalałeś. Pośrednio.

          • 2 1

    • gdyby wybrali droższą mówiłbyś, że na pewno przekręt... (5)

      Pokaż proszę zasady, na których można przeprowadzać uczciwie przetargi.

      • 11 2

      • zarzadzanie ryzykiem (2)

        jest cos takiego co sie nazywa zarzadzanie ryzykiem, takich zasad jest stworzonych setki, ale najprostsza byloby ustalenie wag dla poszczegolnych kryteriow np. cena decyduje w 80%, historia, rzetelnosc wykonawcy 10%, planowana jakos materialow i ich zgodnosc z projektem budowlanym i funkcjonalnym 10%

        • 4 1

        • 1. zdefiniuj "rzetelność" w sposób w jaki można to ocenić przed wykonaniem...

          2. Projekt już zakłada, jak i co ma być zrobione jakimi materiałami. Wykonawca mówi jedynie jak szybko i jak drogo on to zrobi.

          • 2 0

        • Fantasta. Jak byś wyliczył tę rzetelność? Jak ocenił jakość materiałów? Widać, że nie masz pojęcia o przetargach. Przy takich kwotach i twoich kryteriach przetarg i odwołania trwałby latami.

          • 2 0

      • Nie tylko cena jest ważna. (1)

        Wystarczy aby pod uwagę brano jeszcze ilość lat gwarancji oraz ewentualnie doświadczenie przedsiębiorstwa we wcześniejszych inwestycjach.

        • 6 1

        • Piękne słowa, a teraz dokładnie zdefiniuj, co masz na myśli?

          Liczba lat gwarancji... fajnie. Ale co to znaczy gwarancja? Że przyjadą, zamkną na tydzień całe torowisko i przylepią na gumę do żucia coś, co odpadło?

          Dałeś BARDZO ogólnikowe. Ale spróbuj zdefiniować słowo "jakość" dla takiej inwestycji i ubrać w jakiś numeryczny sposób wyceny proponowanej "jakości". Nagle się okaże, że to wcale nie jest takie łatwe.

          Zgadzam się z Tobą, że powinno być inaczej. Jednak uczciwie nie oznacza legalnie. Przetarg ma być zgodny z prawem (legalny), a to wcale nie znaczy, że uczciwy.

          • 2 0

    • Ileż można mowić pisać.... (6)

      Kuźwa nie mam już siły. Pointeresujcie się ludzie że najtańsza oferta nie koniecznie oznacza najgorszą. Wszystko zależy od tego wg jakich norm, standardów, wytycznych itp musi odbywać się dana inwestycja. Są pewne normy budowlane, które trzeba spełniać. Gwarantue ci że nawet jeżeli wybierali by najdroższą ofertę to i tak by się znalazła firma która by coś spartaczyła. Ważne są konsekwencję za fuszerkę czyli nieuniknięcie kary i np zniknięcie takiej firmy ( jeżeli błedy są rażące) z rynku budowlanego. i tyle w temacie

      • 11 2

      • dokładnie (2)

        akurat budimexowi wierze bardziej niz hydrobudowom...przynajmniej nie zostawia smrodu po sobie, a i zrobione jest wg planu...a druga sprawa to np ta oferta 999 999 999,06 - na pewno był w niej obliczany kosztorys...to było na zasadzize a nuż się uda ... pozatym nie zawsze kryterium cenowe stanowi 100% częśto już doddają 10% kryterium wyboru co do jakości bądź opinii i renomy firmy, która dany przetarg złożyła...a trzecia sprawa to taka, że budimex był najbliżej kosztorysu inwestorskiego...

        • 2 0

        • (1)

          hehe no nie sadze. pewnie z kosztorysu im wyszlo troche ponad 1mld i zeby wygrac za najnizsza cene to obcieli do 999 999 999,06 przeciez wiadomo, ze jezeli 100% kryterium to najnizsza cena to takie cos jest jak najbardziej logiczne, bo przeciez nawet 10gr w tym wypadku ma znaczenie niezalezenie od wielkosci zamowienia. pozdro

          • 0 2

          • co?

            on pisze o pogodzie a Ty jak bardzo Ci śmierdzą skarpetki.
            hehe. pozdro. WTF?!

            • 3 0

      • (2)

        90% komentujących pewnie bez googla nie wie, co to SIWZ

        • 7 2

        • ...

          stawiam na 98 %

          • 2 2

        • ja się

          googlam korzystając z komputera jak nie ma nikogo w domu...

          • 1 0

    • fakt

      ciekawe czy za tyle będzie to jeździć,i czy będę wynagrodzenia płacone = roboty za półśrodki

      • 0 0

    • czyli proponujesz zaplacic wiecej 100-200 mln dla zasady ?

      Podnosimy podatki czy rezygnujemy z innych wydatkow Wodzu?!

      • 7 1

  • Panie Naskręt Kolej Metropolitarną będziemy burzyć razem z wiaduktem w centrum Gdańska, czy w późniejszym etapie? (7)

    • 61 28

    • widzę, że nie rozumiesz, o czym mówi Naskręt.... (5)

      • 13 11

      • (4)

        bardzo dobrze rozumiem, tylko nie rozumiem jak można, uznając się za naczelnego drogowca trójmiasta, można mówić publicznie takie herezje jak Pan Naskręt...

        • 6 3

        • herezje? (3)

          Święta przepustowość. Wszędzie dojechać autem i zaparkować. Zniszczyć miasto dla czterech kółek

          Kto mówi herezje?

          • 5 4

          • To Pan Maciej Naskręt pisze własnie takie herezje! (1)

            Tylko On jest nastawiony na zniszczenie ruchu samochodowego w trójmieście.
            Tylko On jest przecież ekspertem od burzenia estakad i zasypywania tuneli , samochodów cieżarowych "TIR-ów" i można by tak wymieniac w nieskończonośc wszystkie bezsensowne , bzdurne treści artykułów Pana Naskręta.

            • 4 3

            • Zapoznaj się z planami budowy pewnych dróg

              A potem krytykuj pomysł burzenia estakady, czy przywracania charakteru miejskiego pewnej autostrady.

              Od tranzytu są obwodnice, za 3 lata TIRy nie będą miały potrzeby wjazdu do centrum. Po co zatem je wtedy tu wpuszczać? Może jeszcze na Długiej im parking zrobić?

              • 2 0

          • Z ust mi to wyjąłeś

            • 4 0

    • padłem na cycki i leże !! :DDD

      • 14 11

  • Budować, budować!!!!!!!!!!!!! (10)

    Trójmiasto mnie zadziwia. Co z tego że wolno idzie, ale pomyślcie, jak nasz Gdańsk i okolice będą za kilka lat wyglądać, wszystko będzie takie piękne.. a każda z dziur będzie zakryta nowymi budynkami. Kolej, budowa ulic, wyremontowane tory, remontowane dworce, rosnące budynki.. nowe drogi. Czyż nie jest to piękne?:)

    • 128 15

    • co paliłaś? (3)

      • 6 6

      • pokaż, co z wypowiedzi jotki jest nieprawdziwe? (2)

        Żabianka, Wrzeszcz, SKM Śródmieście, Oliwa w remoncie/budowie.

        Oddana Słowackiego, Sucharskiego, budowana N. Wałowa, tunel pod M. Wisłą.

        Wiele inwestycji deweloperskich i stale powiększająca się powierzchnia biurowa. Rozbudowa kampusów wyższych uczelni.

        Jeśli ktoś przestanie narzekać to zobaczy, jak wiele się zmienia. Owszem, są rzeczy, które należałoby zrobić lepiej. Są z pewnością drobne lub większe potknięcia, ale ogólnie idzie w dobrym kierunku.

        • 22 1

        • (1)

          to prawda, mam mnóstwo znajomych którzy za pracą wyjechali do W-wy i jak zjeżdżają do Gdańska to są za każdym razem w szoku ile tu się buduje i zmienia i że nawet w stolicy słabo to widać a Gdańsk bardzo się zmienia i to pozytywnie.
          Tylko żeby było więcej miejsc pracy to by było cacy.

          • 11 1

          • Ja niestety mam mnówstwo znajomych z Warszawy, którzy jak tu przyjezdzaja, to też są szoku jaka to dziura, wszystko się sypie i mało buduje...

            • 0 2

    • Wszystko fajnie (2)

      Tylko gdzie są pieniadze za las ja się pytam?

      • 9 12

      • za jaki las? (1)

        • 10 1

        • Też się pytam gdzie pieniądze za las...

          Ku*wa jego mać po co on tam pojechał do centrali, mój las wyciął, po moim chodził, moje pieniądze zabrał. Kto mu dał takie pozwolenie?!

          • 4 1

    • Byłoby piekniejsze jakby ludzie mieli pracę, a tak zabiorą sie i wyjadą za (1)

      granicę i cała ta kolej psu w d...

      • 6 2

      • beda przyjezdzac na swieta

        i mniej marznac w drodze z lotniska do rodziny

        • 5 1

    • Cieszmy sie :D

      Pieknie ciesze sie razem z Toba :)

      • 7 1

  • po jaką cholerę ta PKM ,kaszubom robić dobrze,jak chcą pracować w trójmieście niech sami sobie radzą,a może jeszcze pupcię podetrzeć papierkiem...

    • 0 2

  • Czy Prezydent Adamowicz ma już 20 apartamentów?

    • 0 0

  • najtańsza nie oznacza najlepsza (3)

    Oby się później nie okazało, że będzie jak z pasem startowym w Modlinie...

    • 60 4

    • Ja to widzę trochę inaczej (1)

      Najpierw wybrano kilkanaście firm, spełniających wymagania inwestora, jak się mogę domyślać dotyczące referencji, statusu finansowego itp, itd. Potem wśród tych firm rozpisano konkurs, w którym wygrywa najtańsza oferta ale z najlepszych firm.
      Leszczy, którzy mogą złożyć tanie ale kiepskie oferty wyeliminowano w pierwszym etapie.

      • 5 1

      • Albercie, nie rozumiesz. To układ, postkomuna i wina Tuska/Budynia

        • 1 0

    • będziemy mieli najlepsze za najtaniej - na pewno będzie cudownie!!! :) :)

      już widzę na czym zaoszczędzić na tej budowie na nowe mercedesy !!

      • 3 5

  • A gdzie mały kack - witomino ??? (3)

    Czy ktoś, jakiś odpowiedzialny za rozwalanie tej kasy, wogóle czyta blogowe uwagi......

    dla kogo to pkm ????? Powietrze ma wozić ?????
    gdzie przystanek mały kack przy samym skupisku ludzkim????????

    • 1 2

    • (1)

      zapewne chodzi o dostępność terenu... trasa idzie na nasypie, z jednej strony skarpa w góre i las (ekolodzy...) z drugiej strony skarpa w dól i ulica (mieszkańcy...). zapewne chodziło o uniknięcie problemów typu protesty. Z drugiej strony, z tego co pamiętam, w okolicy takiego dzikiego "boiska" dało by sie wcisnąć stację!

      • 0 0

      • dałoby się wcisnąć cały dworzec

        trzeba tylko chcieć i żadni ekolodzy ani mieszkańcy tu w niczym nie przeszkodzą, a mianowicie:
        Przy ul. Halickiej 200m od pętli autobusowej 152, obok podwójnego zakrętu 90 stopni,
        przy samych torach, jest wielka pusta nieruchomość. Po drugiej stronie Halickiej jest druga wielka pusta nieruchomość po wyburzonych własnie halach magazynowych.
        Mało tego, 200m dalej od tego miejsca jest kilkusetmetrowe przejście na Witomino Leśniczówkę (II MPS)

        • 0 0

    • To ma wozić ludzi z lotniska na lotnisko

      • 0 0

  • PKM to wyłacznie gdański przekręt, o Gdyni nie pamiętają tak jak należy

    Ten cały PKM to jakiś niezły przewał.
    Kolej ta ma przebiegać bezpośrednio przez wielkie skupiska ludzkie jakimi są dzielnice Gdyni: Mały Kack czy Witomino, a nie projektuje się tam przystanów osobowych. Równocześnie projektuje się tzw. stacje pole (bez skupisk ludzkich) jak Gdynia Stadion (dla rozwydrzonych kibiców Arki) czy Gdynia Fikakowo (totalne pole).
    Mało tego projektowana stacja Stadion ma się znajdować w odległosci ok 500m od kolejnej stacji Wzgórze św Maksymiliana (jak najbardziej zasadnej).

    Albo to jakiś CIEMNOGRÓD projektuje, albo jest to jakaś jawna KRADZIEŻ KASY.
    Powinno się prokuraturę o tym powiadomić zanim stwierdzą, że nie mozna zmian w projekcie wykonać. Ta sytuacja nie jest normalna i środowiska kolejowe nie powinny do tego dopuścić, nie wspominając o mieszkańcach przyległych terenów.

    No chyba że jednak jest to przewał i z założenia pociągi te mają wozić powietrze.

    Po drugie celem PKM, jest nie tylko obsługa zachodnich dzielnic Gdańska wraz z lotniskiem Rębiechowo, ale również obsługa lotniska Kosakowo w Gdyni oraz całej Gdyni od Południa na Północ (o czym chyba niektórzy raczą zapominać).

    • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane