• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa Drogi Czerwonej wciąż w powijakach

Michał Sielski
6 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ta droga połączy dwie kluczowe inwestycje w Gdyni
Droga Czerwona ma prowadzić do portu oraz być przedłużeniem obwodnicy. Droga Czerwona ma prowadzić do portu oraz być przedłużeniem obwodnicy.

W połowie 2019 roku Sejm znowelizował ustawę o portach i przystaniach morskich, co miało przyspieszyć prace nad powstaniem Drogi Czerwonej, która może odciążyć trasy nie tylko w okolicach gdyńskiego portu, ale ma być również początkiem przedłużenia trójmiejskiej obwodnicy. Na razie jednak prace posuwają się powoli, a problemem nadal może być finansowanie wartej ok. 1,5 mld zł budowy.



W lipcu 2019 roku parlamentarzyści jednogłośnie znowelizowali ustawę o portach i przystaniach morskich. Z nowego dokumentu wynika, że minister infrastruktury wraz z ministrem gospodarki morskiej (po konsultacji z samorządem) może zaliczyć drogi dostępowe do portów jako drogi krajowe.

Trafią więc one pod nadzór Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i będą mogły być budowane z funduszy centralnych. Budowa Drogi Czerwonej, czyli inwestycja rzędu 1,5 mld zł była bowiem poza zasięgiem gdyńskiego budżetu.

Planowana Droga Czerwona połączy Obwodnicę Trójmiasta i Trasę Kwiatkowskiego z drogą do portu oraz planowaną trasą na Hel. Planowana Droga Czerwona połączy Obwodnicę Trójmiasta i Trasę Kwiatkowskiego z drogą do portu oraz planowaną trasą na Hel.
Znowelizowana ustawa miała być wrotami do rozpoczęcia prac, ale temat ucichł, więc postanowiła o nim przypomnieć pomorska posłanka, Barbara Nowacka. Zapytała ministra infrastruktury m.in. o to na jakim etapie znajdują się prace oraz czy rozważane jest ich przyspieszenie. Przypomnijmy, że wstępnie planowano, że Droga Czerwona będzie gotowa w 2027 roku. W piśmie posłanki znaleźć można obszerne fragmenty artykułu Trojmiasto.pl z lipca 2019 roku.

Kto zapłaci za Drogę Czerwoną?



Wiceminister infrastruktury, Rafał Weber przypomina jednak, że w nowej ustawie są ściśle określone kwoty maksymalnych wydatków. Limit ten wynosi w latach 2019-2028 maksymalnie 2 mld zł na całą Polskę:
  • 2020 r. - 1,5 mln zł
  • 2021 r. - 5 mln zł
  • 2022 r. - 15 mln zł
  • 2023 r. - 1,5 mln zł
  • 2024 r. - 66 mln zł
  • 2025 r. - 265 mln zł
  • 2026 r. - 580 mln zł
  • 2027 r. - 760 mln zł
  • 2028 r. - 306 mln zł

Przypomnijmy, że koszt budowy Drogi Czerwonej szacowny jest na 1,5 mld zł. Nawet zakładając, że sama budowa będzie trwała 2-3 lata, to na pokrycie jej kosztów wyłącznie ze środków centralnych nie ma wielkich szans, chyba że przeznaczony zostanie na nią cały budżet, co trudno sobie obecnie wyobrazić. Finansowana jest jednak koncepcja budowy.

- W Ministerstwie Infrastruktury rozpoczęły się prace nad opracowaniem koncepcji dotyczącej poprawy dostępu drogowego do portu w Gdyni. Koncepcja ta, biorąc pod uwagę planowanie przestrzenne i gęstość zabudowy w Gdyni konsultowana jest, przede wszystkim, z Ministerstwem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej tak, aby możliwe było wypracowanie jednej, spójnej koncepcji przebiegu drogi o właściwych parametrach techniczno-eksploatacyjnych - informuje wiceminister infrastruktury, Rafał Weber. - Każda nowa inwestycja lub większa przebudowa istniejącej infrastruktury drogowej to przedsięwzięcie skomplikowane, poprzedzone m.in. analizą wielokryterialną, obejmującą przede wszystkim aspekty techniczne, środowiskowe i ekonomiczne. Wynikiem m.in. takiej analizy jest ustalenie kilku wariantów usytuowania drogi, z których jeden zostaje następnie rekomendowany Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska, który określa ostateczny przebieg inwestycji - dodaje.

Dlaczego Droga Czerwona jest tak ważna



Problem związany z wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z portu w Gdyni to jedna z największych bolączek komunikacyjnych Portu Gdynia i całego regionu. Obecnie ruch jest poprowadzony, będącą na utrzymaniu miasta, Estakadą Kwiatkowskiego, wymagającą regularnych i kosztownych remontów finansowanych z gdyńskiego budżetu.

Każdy - choćby niewielki remont estakady - skutkuje tym, że zakorkowane jest dosłownie pół miasta. A przeguby starszej części estakady są w takim stanie, że remontowane muszą być niemal co roku.

Jak ma wyglądać Droga Czerwona



Droga Czerwona to bezpośrednie połączenie z portem poprzez przedłużenie Obwodnicy Trójmiasta. Ma być ekspresówką, która połączy się także z Via Maris. Ta będzie z kolei zaczynać się w Chyloni i połączy obwodnicę z Władysławowem.

Pierwsza ma odciążyć przede wszystkim nadmiernie dziś eksploatowaną Trasę Kwiatkowskiego, a druga ma być alternatywnym połączeniem Trójmiasta z Półwyspem Helskim.

- To będzie droga dwujezdniowa, która będzie prowadziła od terminalu kontenerowego w Gdyni do ulicy Morskiej, do końca trójmiejskiej obwodnicy - mówi Grzegorz Witkowski, wiceminister w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Koszt ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac zostać zakończona w 2027 roku. Pierwsze dwa lata mają być poświęcone na prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę miasta Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.

Miejsca

Opinie (203) 7 zablokowanych

  • Gdynia upadek miasta od 20lat (1)

    Pod rządami kliki nieudaczników z samorządności nic się nie da .W Rumi Janowie budują węzeł integracyjny z tunelem pod torami za 60mln a gdyńscy nieudacznicy ciągle debatują, myślą i planują, a póżniej wszystko i tak do szuflady. Jeden wielki wstyd tu mieszkać

    • 14 0

    • Gdynia nie potrafi naprawić jednego zarwanego mostku,

      a pan chciałby tunel, łącznik z obwodnicą i Bóg wie, co jeszcze...

      • 5 0

  • Na ch.. via maris, zróbcie tylko łącznik z portu do obwodnicy w Chyloni, ludzie ile lat można takie g.. robić !! (1)

    • 12 1

    • będzie już z 50...

      bo to miał być dalszy etap obwodnicy.
      A na przewdę, to myślano o tym już przed wojną...

      • 1 0

  • Jeżu, (2)

    jak to miasto zdziadziało..,.

    • 12 0

    • Polanka (1)

      Fakt. W dodatku mieszkańców ubywa. Jakieś apartamenty po kosmicznej cenie. Dla młodych zupełnie się już nic nie buduje. Szkoda bo to było piękne miasto.

      • 4 0

      • było...

        ...

        • 0 0

  • ta droga jest dużo ważniejsza od stadionów, które są tylko kosztem

    • 11 2

  • - Powiem brutalnie:

    Droga Czerwona nie obsługuje żadnych terenów mieszkaniowych i nie rozwiązuje bezpośrednio problemów mieszkańców Gdyni.

    Czytaj więcej na:
    https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Droga-Czerwona-obojetna-dla-Gdyni-n124677.html#tri

    • 3 5

  • przeczytajcie koniecznie art z 2018r (2)

    przeczytajcie koniecznie artykuł z czerwca 2018 Droga Czerwona obojętna dla Gdyni? to będziecie mieli odpowiedż dlaczego ona nigdy nie powstanie a bynajmniej za rządów nieudaczników z samorządności . To samo się tyczy innych, od dawna niezbędnych inwestycji: tunel Pucka, obwodnica Witomina, dokończenie Kwiatkowskiego itp itd

    • 13 0

    • cytatów tej osoby

      to by się nazbierało...

      • 1 0

    • Gdynianin od 53lat

      skoro tak piszesz to przez te 53 lata się dorobiłeś więc z własnej kasy spręzętuj drogę po której będą snigały TiR-y nawet na Adriatyk Ja nie jest w stanie nawet na dołożenie groszy, a jeśli Szczurek dołoży z samorządowych to i my mu dołożymy w wyborach, bo to nie zadanie gminy ani powiatu

      • 0 1

  • Bez obaw. Opóźnienia są, bo fizole chciały przy niej zarabiać jak ludzie. Kryzys ich otrzeźwi i budowy będą tańsze.

    • 0 5

  • Jak wróci PO to dalej będzie syf i obiecanki oraz bieda dla Polaków i bogactwo dla Swojaków (1)

    • 7 14

    • Horała?

      • 4 3

  • Sprzedali kiedyś Polskę Moskwie a dzisiaj sprzedali Polskę Berlinowi ( pisze się Bruksela a czyta Berlin ) (1)

    • 8 14

    • Jarozbaw?

      • 1 3

  • Teraz już nie ma tematu jest kryzys ....temat nie istnieje... (2)

    ...

    • 5 3

    • Kryzys czy Ramzes?

      • 0 0

    • takie przedsięwzięcia,

      to świetne lakarstwo na kryzys.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane