• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa Nowej Wałowej na ostatniej prostej. Co dalej z dziurą na starej ul. Wałowej?

Maciej Naskręt
15 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Prawie gotowa ul. Nowa Wałowa w Gdańsku.


Już niedługo kierowcy pojadą ul. Nową Wałową zobacz na mapie Gdańska przez tereny postoczniowe w Gdańsku. W środę zakończy się asfaltowanie estakady i wiaduktu nad linią kolejową, a tuż po świętach rozpoczną się próby obciążeniowe. Tylko kiedy zniknie dziura, która pojawiła się w jezdni "starej" Wałowej zobacz na mapie Gdańska po grudniowej awarii?



Montaż konstrukcji wiaduktu Nowej Wałowej nad linią kolejową.

Kończą się powoli prace na budowie na ul. Nowej Wałowej, która realizowane są w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego zawartego między miastem a spółką BPTO, która jest właścicielem sporej części terenów postoczniowych w Gdańsku. We wtorek drogowcy wylewali wiążącą warstwę bitumiczną jezdni na estakadzie i wiadukcie nad linią kolejową. Pozostaje im jeszcze ułożenie warstwy ścieralnej, co zaplanowano na środę.

Inżynierowie i robotnicy nie napracowali się w stoczni. - Z pracami uwinęliśmy się w 12 miesięcy. Chętnie zostalibyśmy tu na dłużej, bo na terenach postoczniowych jest co robić - mówi Bartosz Alejski, kierownik budowy z ramienia spółki Budimex, która jest generalnym wykonawcą ul. Nowej Wałowej.

Jesień 2013 na budowie ul. Nowej Wałowej.

Drogowcom, oprócz układania asfaltów, pozostają do wykonania jeszcze balustrady i bariery energochłonne na wiadukcie i estakadzie. Ich montaż nie powinien zająć więcej niż dwa lub trzy dni. Dlatego już po świętach wielkanocnych wykonawca chce przeprowadzić próby obciążeniowe obu obiektów inżynieryjnych. Jeśli obiekty przejdą testy, otwarcie drogi będzie już tylko formalnością.

- W ostatnim miesiącu robót będziemy już kończyć układanie chodników, ścieżek rowerowych, nasadzać zieleń i montować oświetlenie uliczne. Trwa również malowanie i montaż oznakowania poziomego i pionowego oraz sygnalizacji świetlnej - mówi Dagmara Rozkwitalska ze spółki BPTO.

Gotowy jest odcinek ul. Nowej Wałowej od estakady nad torami kolejowymi do ul. Rybaki Górne, wraz z tą ostatnią ulicą.

- Natomiast dopiero około miesiąca później niż planowano zostanie także oddane do ruchu połączenie ul. Jana z Kolna z ul. Nową Wałową - zaznacza Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Wizualizacja ul. Nowej Wałowej.

Nowa Wałowa to nie tylko droga do ECS-u

Czemu ma służyć budowa Nowej Wałowej? Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jest niezbędna, by otworzyć dostęp do terenów postoczniowych, umożliwiając ich dalsze zagospodarowanie. Ma tu powstać centrum handlowe Stocznia, biurowce i budynki mieszkalne.

Droga ma zapewnić także dojazd pracownikom Europejskiego Centrum Solidarności, którego oficjalne otwarcie zaplanowano na najbliższe wakacje.

Plany na przyszłość - zawarte w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego - to rozbudowa ul. Nowej Wałowej do drogi dwujezdniowej z linią tramwajową i ewentualnie tunelem pod Motławą do ulicy Elbląskiej. Realizacja tej części wspomnianej ulicy leży całkowicie w rękach władz miasta.

Skutki grudniowej awarii na ul. Wałowej.

Likwidacja dziury na ul. Wałowej dopiero w sierpniu

Nie uda się na razie otworzyć starej ul. Wałowej, która jest zamknięta dla ruchu od grudnia, kiedy to powstała tu głęboka dziura po dużej awarii sieci kanalizacyjnej. Dlatego aż do sierpnia ul. Nową Wałową nie będzie można przejechać z Młodego na Stare Miasto.

W miejscu usterki pracowały trzy firmy: Budimex, który przebudowywał sieci w ramach budowy Nowej Wałowej, Hydrobudowa Gdańsk, drążąca 8 metrów pod ziemią sieć kanalizacyjną oraz Saur Neptun Gdańsk, użytkownik sieci wodociągowej.

Po zdarzeniu zlecono ekspertyzę. Opracowanie naukowców z Politechniki Gdańskiej wskazało szereg przyczyn awarii - m.in. stara sieć wodociągowa, a także przeciążenie jezdni ciężarówkami. Nie określiło natomiast winnego.

- Obecnie trwa ustalenie, która z firm - Budimex, czy Hydrobudowa - zajmie się naprawą i likwidacją wspomnianej dziury. Sądzę, że awaria zostanie usunięta do końca tegorocznych wakacji - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor firmy DRMG, która koordynuje prace związane z likwidacją dziury w jezdni.

Miejsca

Opinie (117) 4 zablokowane

  • Nowa Wałowa (2)

    "a także przeciążenie jezdni ciężarówkami|". Dlatego prawie cały ruch ciężarówek puścili teraz Lisią Groblą ? Okien nie da się otworzyć bo tumany kurzu wzbijają się na kilka metrów, nikt nie dba o to by posprzątać ulice. Ciekawe czy ktoś się tym zajmie ale nie Nowa Wałowa to PRIORYTET a co z mieszkańcami?

    • 5 1

    • dlaczego nie reagujecie?

      czekacie aż kamienica zacznie pękać?

      • 0 0

    • Mieszkańców maja gdzieś

      Zróbcie protest zablokujcie ulice

      • 0 0

  • Hmmm...

    Jakiś krzywy ten most.... chyba ktoś nie wiedział do czego poziomica służy. Ale zapewne taka wizja architekta, jak przerdzewiałe centrum solidarności.

    • 0 0

  • Na zoltym wiadukcie powinni zawisnac wszyscy, ktorzy go zamkneli.

    To byl swietny skrot z Kolna przez tory.

    Wydali miliony na jego renowacje, bedzie po nim chodzic kilka ludzi dziennie, a samochody beda sie przeciskac kolo zieleniaka.

    Ktos bardzo tepy umyslowo nad tym siedzial.

    • 2 0

  • Muza (1)

    Czy ktoś wie co to za muzyka w tle?

    • 1 0

    • Ja wiem

      • 1 0

  • Błagam zmieńcie elewację ECS ! (17)

    Architekt który to zaplanował powinien dostać karę, a nie wynagrodzenie.

    • 121 53

    • (1)

      Karę to powinien dostać projektant oraz osoba która zatwierdziła budowę Teatru Szekspirowskiego.

      • 3 2

      • Twórcą projektu architektonicznego Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego jest gwiazda światowej architektury Włoch prof. Renato Rizzi.

        • 2 1

    • (9)

      Aby ocenić koniecznie trzeba przejechać Nową Wałową i zobaczyć zabytkowe hale stoczniowe mające elewacje z ciemnobrązowej cegły. Kolorystyka cortenu na ESC idealnie koresponduje z tymi budowlami.Kiedyś byłem sceptykiem a teraz zwolennikiem.
      Z czasem nietypową, spatynowaną na brązowo stal zaczęli doceniać także architekci. W wyjątkowej barwie i fakturze stopu dostrzeżono niebagatelne walory estetyczne. Corten zawitał na fasadach budynków, w małej architekturze terenów zielonych, a nawet stał się elementem wystroju wnętrz i materiałem, z którego tworzono rzeźby i pomniki. Do najsłynniejszych zastosowań cortenu w sztuce należą m.in. chicagowska rzeźba projektu Pabla Picassa lub znajdujący się w Anglii Anioł Północy Antonyego Gormleya.
      W architekturze corten popularny stał się dopiero w latach sześćdziesiątych - to wtedy zrealizowano takie inwestycje, jak amerykańskie John Deere World Headquarters i drapacz chmur Time-Life.

      • 21 7

      • Wiesz że dzwoni ale nie wiesz w którym kościele (4)

        ten wieżowiec w NYC nazywa się MetLife.
        Więc cały ten twój naukawy wykład jest co najmniej wątpliwy.

        • 3 5

        • wychyliłem nosa i nie widzę

          A gdzie na elewacji MetLife Building w Nowym Jorku zastosowano corten?

          "Wiesz, że dzwoni ale nie wiesz w którym kościele."
          Do Ciebie pasuje jak ulał.

          • 1 1

        • Do "mądrali " z gd (2)

          To żaden wywód naukowy tylko cytaty z :architektura i ogród
          p.T."corten stal w kolorze rdzy podbija świat"

          • 6 1

          • yhm, trzeci świat...

            • 0 1

          • Cytaty???

            Jak cytujesz, to wpisz w cudzysłów, a nie udawaj mądrzejszego, niż jesteś drogi kopisto. Dopiero jak ci wytknęli nieuctwo to podparłeś się cytatami....

            • 0 2

      • moda a estetyka - widok tego budynku od strony dworca / pomnika stoczniowców jest ohydny (1)

        • 12 21

        • Ma być dziwnie i oryginalnie, a jak jest przy okazji brzydko to pełnia szczęścia - krytycy stoją, dumają i kiwają głowami przypominając nawiązania architektury do historii. Ładne jest najwyraźniej zarezerwowane dla ignorantów.

          • 1 3

      • malachit ładniejszy albo choćby zwykła szkło (1)

        • 1 13

        • malachit - owszem ładniejszy, ale skąd tyle go weźmiesz? no i jaki sens wykładać muzeum z zewnątrz malachitem?
          szkło? o nie! wystarczy nam już szklanych płaszczyzn

          • 10 1

    • najlepszy sposób na zmianę elewacji ECS to zburzenie tego koszmaru

      a winnych jego wybudowania i wiążącego się z tym zmarnowania pieniędzy powywieszać

      • 7 7

    • Błagam, rozbierzcie ECS.

      Albo zmieńcie jego funkcję na centrum handlowe. I wtedy elewację zmieńcie
      Ktoś w tym bunkrze zaplanował zbyt małe otwory strzelnicze...
      Eeee... to nie bunkier ? Aaaa. sorry, bo myślałem że PO szykuje sobie ostatnią twierdzę.

      • 14 13

    • na jaką? (2)

      różową? Ta rdzawa jest świetna.

      • 36 16

      • I pasuje do reszty stoczni

        • 9 0

      • Dokładnie, ale dla równowagi na miejscu Gildii powstanie

        "architektura" rodem z Sopotów - kicz i radość gawiedzi.

        • 25 6

  • Dziura na Wałowej (2)

    Obecnie trwa ustalenie, która z firm - Budimex, czy Hydrobudowa - zajmie się naprawą i likwidacją wspomnianej dziury. - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor firmy DRMG, która koordynuje prace związane z likwidacją dziury w jezdni.

    Przepraszam że się wtrącam i zabieram robotę, ale to się robi inaczej: awarię się likwiduje, a po rozwiązaniu sporu o to, kto jest winien kosztami obciąża się winowajcę. Rajt?

    • 9 1

    • Kto jest winien (1)

      za dziurę na Wałowej winny jest urzędnik magistratu, który wydał decyzję na transport 50 tonowymi ciężarówkami materiałów na budowę muzeum II wojny światowej (zaraz będzie trzecia). Firmy dostały zgodę to transport hulał. Przerzucanie winy na firmy jest bezsensowne. Gdy zwrócą się do sądu to wygrają.

      • 0 0

      • Do tego urzednik ZDiZ i Nadzór Budowlany

        Oto winowajcy

        • 0 0

  • Gehenna

    W Gdańsku zlikwidowano dworce dla autobusów komunikacji miejskiej. Stoją autobusy w zatoczkach Alei Zwycięstwa, kierowcy chodzą szczać w krzaki i wszystko jest ok. Zlikwidowano komunikację autobusową do przychodni na Wałowej. Starzy ludzie idąc od dworca PKP przeciskają się pomiędzy samochodami parkującymi przy przychodni. Że nie doszło do wypadku to cud. I to jest ta nasza cudowna rzeczywistość zaprogramowana przez kolesi z PO. A mały autobus jeździ pusty nie tam gdzie potrzeba.

    • 4 3

  • Dziura na Wałowej!

    Do końca sierpnia to wybuchnie i zakończy się 3-cia Wojna Światowa, a my musimy tu bidować z tymi autobusami. Może tak do tego czasu zbudować Dworzec ZTM przy Bramie Oliwskiej? Jest okazja użyć tej energii, o której tak licznie mówiono na VII Pomorskim Kongresie Obywatelskim.

    • 2 0

  • Dla kogo ta Walowa?

    Ot i wymyslili "Nowa" Walowa,zamiast zwyczajnie odrestaurowac, odnowic "stara"ktora wyglada jak wyglada.. Kosztowna inwestycja ale psu na bude.Trwa rozkradanie terenow stoczniowych. Dranie szybko inwestuja i buduja aby pozniej nikt juz nie mogl zmienic dranskiej decyzji o sprzedazy terenow stoczniowych za bezcen. Komu je sprzedana? Kto sie kryje za ta firma, ktora nabyla te tereny? To praca dla prokuratorow. No ale wiadomo, ze w PRLbis reka reke myje.

    • 5 3

  • Niestety Nowa Wałowa to nie tylko drogowy ale i rowerowy bubel

    - W ostatnim miesiącu robót będziemy już kończyć układanie chodników, ścieżek rowerowych, nasadzać zieleń i montować oświetlenie uliczne. Trwa również malowanie i montaż oznakowania poziomego i pionowego oraz sygnalizacji świetlnej - mówi Dagmara Rozkwitalska ze spółki BPTO.

    Czytaj więcej na:


    Dzięki Nowej Wałowej miasto funduje kolejny trzeci już z rzędu rowerowy bubel. Droga rowerowa nie będzie połączona z żółtym wiaduktem. Tu nadal trzeba nadal będzie sprowadzać rower po schodach. Nie będzie też połączenia z Jana z Kolna. Owszem planowana jest budowa rampy z żółtego wiaduktu i połączenie Jana z Kolna. Na razie DDR będzie się kończyć przy ECE -sie. Czyli powstanie kolejna droga rowerowa zupełnie oderwana od sieci , czyli kolejny bubel , które nie powinny powstawać. Ciekawe gdzie był oficer rowerowy i dlaczego dopuścił do powstania takiego kompletnego bubla.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane