- 1 Walczą o ROD. Zablokują ruch na rondzie (86 opinii)
- 2 5 inwestycji, na które zmarnowano pieniądze (142 opinie)
- 3 Czy z molo będzie można łowić ryby? (57 opinii)
- 4 Groził wysadzeniem szpitala w Gdańsku (85 opinii)
- 5 Kursy retropociągów po Trójmieście (75 opinii)
- 6 Posadzili drzewa, które zmienią miasto (61 opinii)
Budowa PKM Południe oznacza wyburzenia. Na liście 54 nieruchomości
54 budynki na granicy Chełmu i Oruni, a także ogródki działkowe im. E. Orzeszkowej, to nieruchomości, które są położone na trasie, którą ma przebiegać linia PKM Południe oraz ul. Nowa Sandomierska. Kolejarze zapowiadają, że co najmniej część z nich zostanie wyburzona. Dokładne adresy nieruchomości poznamy jednak dopiero za rok (w przypadku PKM) i dwa lata (w przypadku ul. Nowej Sandomierskiej).
- 30 proc. nieruchomości "kolizyjnych" w rękach prywatnych
- Wyburzenia i wywłaszczenia pod PKM Południe i Nową Sandomierską
- Dokładnych adresów nie ma, bo plany mogą się lekko zmienić
- Które nieruchomości wywłaszczenia? Konkretny w decyzji środowiskowej
- Kolejarze: będą negocjacje z mieszkańcami
Zobacz: Rekomendowany przebieg trasy PKM Gdańsk Południe. Mapa interaktywna
30 proc. nieruchomości "kolizyjnych" w rękach prywatnych
- Wedle tych założeń przedprojektowych zdecydowana większość nieruchomości, które znajdują się w granicach ww. przedsięwzięcia - ponad 70 proc. powierzchni tego obszaru - stanowią własność jednostek samorządu terytorialnego (Gmina miasta Gdańska, województwo pomorskie) oraz Skarbu Państwa. Pozostałą część - niecałe 30 proc. - obejmują nieruchomości prywatne (osoby fizyczne, osoby prawne, w tym nieruchomości będące w użytkowaniu wieczystym) - wyjaśnia.
Jednym z podstawowych założeń przyjętych przez kolejarzy przy wyznaczaniu przebiegu trasy PKM Południe była minimalizacja wyburzeń oraz innych negatywnych skutków oddziaływania całej inwestycji na okolicznych mieszkańców.
- Dlatego tam, gdzie tylko było to możliwe, maksymalnie wykorzystujemy istniejące rezerwy terenowe, w szczególności obejmujące nieruchomości gminy miasta Gdańska, przewidziane pod rozbudowę infrastruktury komunikacyjnej. Jest to najlepiej widoczne w przyjętym przebiegu linii kolejowej, począwszy od ul. Madalińskiego (przystanek Gdańsk Chełm) aż do samego końca na stacji Gdańsk Kowale, a także w przebiegu ul. Nowej Świętokrzyskiej etap II. Na tym odcinku udało się uniknąć jakichkolwiek wyburzeń - tłumaczy Tomasz Konopacki.
Wyburzenia i wywłaszczenia pod PKM Południe i Nową Sandomierską
Nie wszędzie jednak takie rozwiązania będą możliwe.
- Wedle założeń przedprojektowych zawartych w STEŚ do wywłaszczenia pod planowane inwestycje w granicach budowy linii kolejowej PKM Południe znajdują się 32 budynki, w tym 14 mieszkalnych oraz obszar Rodzinnego Ogrodu Działkowego im. E. Orzeszkowej.
- Natomiast w granicach towarzyszącej PKM Południe miejskiej inwestycji budowy ul. Nowej Sandomierskiej znajdują się 22 budynki, w tym 5 mieszkalnych.
Szczegóły na temat przebiegu trasy PKM Południe można znaleźć w decyzji środowiskowej na stronach 22-33.
- Założenia te znalazły również odzwierciedlenie w treści wydanej 16 stycznia 2025 r. przez regionalnego dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku decyzji środowiskowej dla projektu PKM Południe. Decyzja ta jest ostateczna i prawomocna. Załącznikiem do tej decyzji jest jednocześnie wykaz działek obejmujących przewidywany teren, na którym będzie realizowana ww. inwestycja oraz wykaz działek obejmujących obszar, na który będzie oddziaływać ta inwestycja - mówi Konopacki.
Dokładnych adresów nie ma, bo plany mogą się lekko zmienić
Jak przy tym zastrzega, nie można jednak wykluczyć, że przedprojektowe granice obszaru inwestycji, w tym docelowego układu torowego linii kolejowej oraz układu obydwu wspomnianych dróg, zostaną jeszcze skorygowane.
- O tym zdecydują bowiem szczegółowe rozwiązania techniczne w projekcie budowlanym, który aktualnie powstaje. Oznacza to również, że ostateczna liczba oraz lokalizacje budynków przeznaczonych do wywłaszczenia i rozbiórki zostaną określone dopiero po przyjęciu szczegółowych i ostatecznych rozwiązań projektowych. Element ten będzie przedmiotem ponownej oceny oddziaływania całego przedsięwzięcia na środowisko, która zostanie wykonana na etapie projektu budowlanego. Obowiązek przeprowadzenia takiej ponownej oceny został bowiem nałożony w decyzji środowiskowej z 16 stycznia 2025 r. - wyjaśnia nasz rozmówca.
Które nieruchomości wywłaszczenia? Konkretny w decyzji środowiskowej
Czy wykup nieruchomości został uzgodniony z właścicielami? Tomasz Konopacki podkreśla, że "to jeszcze nie ten etap przygotowań do realizacji inwestycji".
- Zgodnie z harmonogramem prac projektowych, które rozpoczęły się w grudniu 2024 r., zatwierdzenie koncepcji projektowej, w tym określenie przebiegu linii kolejowej oraz towarzyszących jej inwestycji drogowych, powinno nastąpić pod koniec IV kwartału 2025 r. Natomiast kompletne materiały wraz z wnioskiem o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej powinny być przygotowane w ciągu 15 miesięcy od momentu zawarcia umowy. Oznacza to, że ostateczny obszar inwestycji oraz ostateczny wykaz nieruchomości podlegających wywłaszczeniu na cel budowy linii kolejowej będzie znany pod koniec I kwartału 2026 r. - mówi.
Z kolei w przypadku budowy wspomnianych zadań drogowych kompletna dokumentacja wraz z wnioskami o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej powinny być przygotowane w ciągu 30 miesięcy od momentu zawarcia umowy.
Oznacza to, że ostateczny obszar inwestycji oraz wykaz nieruchomości podlegających wywłaszczeniu na cel budowy wspomnianych dróg będzie znany pod koniec drugiego kwartału 2027 r.
- Zatem indywidualny kontakt z właścicielami nieruchomości przeznaczonych do wywłaszczenia pod planowane inwestycje będzie możliwy dopiero po I kwartale 2026 - w przypadku PKM Południe i po II kwartale 2027 - w przypadku ul. Nowej Sandomierskiej - wyjaśnia Tomasz Konopacki.
Kolejarze: będą negocjacje z mieszkańcami
Co istotne, w przypadku gdyby nie udało się dojść do porozumienia w drodze negocjacji, wywłaszczenie może zostać przeprowadzone na podstawie specjalnej decyzji administracyjnej.
- Staramy się tak współpracować z mieszkańcami i w transparentny sposób prowadzić nasz projekt, aby takie sytuacje wyeliminować w przyszłości, a ewentualne sytuacje konfliktowe rozładować z odpowiednim wyprzedzeniem - podkreśla Tomasz Konopacki.
Kolejarze przypominają, że szczegółowy opis projektu PKM Południe, w szczególności planowanego przebiegu nowej linii kolejowej, znajduje się na stronie internetowej dostępnej pod adresem pkm-poludnie.pl .
- Tam też znajduje się formularz kontaktowy, za którego pośrednictwem mogą się z nami skontaktować wszyscy zainteresowani mieszkańcy - podsumowuje.
Opinie wybrane
-
2025-04-11 08:11
(62)
Inwestycja cieszy, kasa wydawana na nią już nie tak bardzo. Tłumaczę, gdyby południe Gdańska było dobrze rozplanowane na etapie pierwszych inwestycji deweloperskich przez wydział urbanistyki i architektury urzędu miejskiego, nie byłoby tych wszystkich wyburzeń, estakad i cholera wie jeszcze czego, tory szły by sobie normalnie po ziemi. Brak wizji
Inwestycja cieszy, kasa wydawana na nią już nie tak bardzo. Tłumaczę, gdyby południe Gdańska było dobrze rozplanowane na etapie pierwszych inwestycji deweloperskich przez wydział urbanistyki i architektury urzędu miejskiego, nie byłoby tych wszystkich wyburzeń, estakad i cholera wie jeszcze czego, tory szły by sobie normalnie po ziemi. Brak wizji urzędników skutkuje wydawaniem wielokrotnie większych pieniędzy, komplikowaniem projektu, a w przyszłości większymi środkami na utrzymanie tej infrastruktury ( a każdy chyba zna temat gdańskich mostów). Poddaję to pod dyskusję.
- 480 58
-
2025-04-12 23:49
Przestań płaczku kacperzyć.
Jeżeli masz problem to zgłoś go do urbanistów z XIX i początku XX wieku bo z tamtych czasów pochodzą te obiekty. Jedyny sposób by w takich sytuacjach uniknąć wyburzeń to zamiast bezsensownych torów na powierzchni należy budować linię metra.
- 1 9
-
2025-04-11 21:05
Nowa Letnica
U nas to samo,tory do Nowego Portu dla SKM rozebrane i rewitalizacji SKM z Gdańska nie ma..
- 14 0
-
2025-04-11 14:33
A patrzyłeś na mapkę, czy komentujesz bez sprawdzenia tematu?
Bo akurat tam gdzie są te nowe osiedla, o których piszesz, nie ma absolutnie żadnych wyburzeń, bo była tam pozostawiona przez miasto odpowiednia rezerwa terenowa.
Wszystkie wyburzenia są wyłącznie na Orunię i dotyczą w większości starych, ponad 100-letnich budynków, które i tak są w fatalnym stanie.- 28 7
-
2025-04-11 12:25
Celowe zabudowanie rezerwy (3)
Nie tylko można bylo lepiej planowac, ale rezerwy pod kolej na poludnie były i zostaly z premedytacją sprzedane! I co należy podkreślić, rządziła wtedy ta sama opcja! Czekam na artykuł podsumowujący koszt tej decyzji. Kiedy doczekamy czasów, gdy urzędnicy będą wlasną kieszenią odpowiadać za swoje błędy i głupie decyzje?!
- 31 4
-
2025-04-13 07:37
Jak zostały sprzedane jak masz w artykule informacje że wyburzenia są tylko na tym odcinku kolei i drogi bo na górnych tarasach Gdańska są większe rezerwy
- 1 1
-
2025-04-11 13:59
zarobili na zabudowie...
Zarobią na przeprowadzeniu linii kolejowej w skomplikowanym środowisku...
Już zarabiają na biciu piany wokół tego zagadnienia...
"Im gorzej, tym lepiej..."
Podobna "idea" przyświeca przeprowadzeniu linii tramwajowej przez Dolinę Królewską w sam środek zakorkowanego Wrzeszcza... Wybudować ją za miliard złotych, nie zwracającZarobią na przeprowadzeniu linii kolejowej w skomplikowanym środowisku...
Już zarabiają na biciu piany wokół tego zagadnienia...
"Im gorzej, tym lepiej..."
Podobna "idea" przyświeca przeprowadzeniu linii tramwajowej przez Dolinę Królewską w sam środek zakorkowanego Wrzeszcza... Wybudować ją za miliard złotych, nie zwracając uwagi na praktycznie porzucony przystanek PKM Brętowo z "majestatyczną" estakadą tramwajową. Fajnie się beton lało...
Podobna idea powoduje, że intuicyjne połączenie kolejowe z Jasienia do Kowal i Straszyna pomijane jest milczeniem. I milcząco buduje się przeszkody dla tej realizacji...
Za to kosmicznie drogi, trudny i intruzywny wariant omawiany w artykule znajduje zainteresowanie administracji.
Bo się go nie da zrobić, a z 10 lat można przy nim podreptać...- 8 6
-
2025-04-11 13:44
Był już taki artykuł na trojmieście.
- 4 0
-
2025-04-11 09:27
(6)
To samo z linią SKM do Nowego Portu. Ile razy można tłumaczyć, że to miasto jest żałośnie zarządzane.
- 52 11
-
2025-04-11 13:18
(4)
Dodaj fakt, że gdy pkp plk remontowała układ torowy na bocznicy do portu to miasto nie podjęło żadnych działań, aby inwestycja ta uwzględniała relatywnie łatwą możliwość przywrócenia kursowania pociągów na Brzeźno/Letnicę.
- 18 3
-
2025-04-11 21:56
w punkt
- 4 0
-
2025-04-11 21:07
a ci sami urzędnicy na stołkach w UM Gdanska od lat.
- 5 1
-
2025-04-11 14:02
bo w Gdańsku rządzi samorząd... I jego interesy mają być realizowane a nie mieszkańców... (1)
Samorząd nie będzie finansował obcych kolejarzy, gdy ma swoich tramwajarzy do wykarmienia.
Nie będzie budował konkurencji dla własnych podmiotów gospodarczych.
Teraz ożyły nadzieje na przejęcie SKM, marszałek osadził tam swoich ludzi, to udają, że działają...- 7 3
-
2025-04-11 21:10
Nowa Letnica wykluczona komunikacyjnie
Czekamy na reaktywację kolejki SKM z Gdańska Głównego przez Nową Letnicę i Brzeźno do Nowego Portu
- 6 1
-
2025-04-11 11:23
w całej polsce brakuje zarządzania i planowania
już nie wspomnę, że w polskich Księgach Wieczystych panuje TOTALny bardak
... ale przynajmniej za czasów E.Gierka i W.Gomółki miasto planowało rozwój i rozbudowę i ew. miejsca na drogi na przyszłość ...
... mało tego planowano przewietrzanie miasta - symulowano na drewnianych modelach ruch powietrza przy takiej czy innej zabudowie ... a dziś gdy są komputery i taką symulację można zrobić szybko - NIKT tego nigdzie w Polsce nie robi!!!- 21 1
-
2025-04-11 09:01
Nie do końca się z tobą zgodzę. (9)
To co jest prawdą, to to, że planowanie w polskich miastach jest na dwóję. Ale nie do końca się da wszystko przewidzieć. Nawet takie firmy jak google, zatrudniające dość dobrych inżynierów i managerów często błądzą ze swoimi produktami, pakują w nie miliony dolarów a potem wyłączają, albo przerabiają. Kiedyś mówili że linika kodu nie żyje u nich
To co jest prawdą, to to, że planowanie w polskich miastach jest na dwóję. Ale nie do końca się da wszystko przewidzieć. Nawet takie firmy jak google, zatrudniające dość dobrych inżynierów i managerów często błądzą ze swoimi produktami, pakują w nie miliony dolarów a potem wyłączają, albo przerabiają. Kiedyś mówili że linika kodu nie żyje u nich dłużej niż dwa lata. Próbuję powiedzieć, że w takim dynamicznym tworze jak miasto też musi czasem dojść do przeróbek i wyburzeń, na rozwój miasta ma wpływ, poza czynnikami lokalnymi polityka państwa, sytuacja międzynarodowa (zwłaszcza jak się ma port) etc. To wpływa na liczbę mieszkańców i ceny nieruchomości i dlatego mamy na południu taką urbanistyczną narośl.
- 14 16
-
2025-04-12 00:33
Google i podobne firmy mają tyle kasy, że do jednega zadania zatrudniają i kilkanaście konkurencyjnych zespołów
Tam się nie planuje a płynie za weną...
Planują "mrówki" na dole, aby nie dać się zajechać...- 0 0
-
2025-04-11 09:12
(7)
Plany budowy SKM istniały od lat 70. Za rezygnację z zachowania rezerwy terenowej odpowiadał osobiście prezydent Adamowicz.
A co do południa, to ten kierunek rozwoju miasta również był oczywisty od pół wieku.- 59 6
-
2025-04-12 23:03
Tak, a Adamowicz, to kiedy rządził? (1)
- 0 0
-
2025-04-13 15:49
Cytat z artykułu
W kolejnych latach na bazie studium z 2001, 2007 i 2018/19 r. przygotowano plany zagospodarowania, w których stopniowo likwidowano rezerwy terenowe SKM na rzecz nowych osiedli czy obiektów użyteczności publicznej.
Czytaj więcej na: rozwiń...W kolejnych latach na bazie studium z 2001, 2007 i 2018/19 r. przygotowano plany zagospodarowania, w których stopniowo likwidowano rezerwy terenowe SKM na rzecz nowych osiedli czy obiektów użyteczności publicznej.
Czytaj więcej na: https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/SKM-miala-rozwiazac-problemy-komunikacyjne-Poludnia-juz-ponad-pol-wieku-temu-n198241.html- 0 0
-
2025-04-11 09:38
(2)
Sasza zajmij się Władimirem Władimirowiczem
- 6 31
-
2025-04-11 13:45
(1)
Jaki znowu Sasza???
- 7 0
-
2025-04-11 21:01
Zostaw go, to świr.
- 1 0
-
2025-04-11 09:40
Nieprawda. (1)
Zanim Adamowicz został pierwszy raz prezydentem , tej rezerwy na kolej z lat 70-tych już nie było.
- 12 16
-
2025-04-11 11:25
Rezerwa w planach była utrzymana co najmniej do 2001 r., czyli pierwszego studium w pierwszej kadencji Adamowicza
- 20 2
-
2025-04-11 09:02
Jak w urzedzie najwyzej potrafia zaplajowac kawe i paczki dla dewelopera
Ale jak sie wybiera tak sie ma
- 21 9
-
2025-04-11 08:58
Rozplanowaniem - jak to nazywasz - zajmuje się Biuro Rozwoju Gdańska, a nie Wydział Urbanistyki i Architektury. (13)
Tak ujawnia się "znawstwo" niektórych komentatorów.... A tak na marginesie już - wyburzenia będą dotyczyć w przytłaczającej większości budynków ponad stuletnich!
- 16 8
-
2025-04-11 13:21
A co to zmienia? Zamiast Biura Rozwoju Gdańska mogłoby być Biuro Mieszania Masła, co nie zmienia faktu, że odpowiedzialność za brak planowania ponosi miasto.
- 15 3
-
2025-04-11 11:14
Napisał fachowiec.
A teraz pytanie do fachowca. Dlaczego teraz wytyczyli taką trasę PKMki, że trzeba wyburzać stare budynki? Czy dlatego, że rezerwy, które były na ten cel przewidziane, zostały zabudowane?
- 21 4
-
2025-04-11 09:03
Stuletnich? (10)
Czyli zabytków. I to prawdziwych, nie makiet, jak na Głównym Mieście.
Tak można?- 15 12
-
2025-04-12 20:38
Mam już dość (1)
Fetyszyzacji starych ruder i nazywania ich zabytkami. Przez takie podejście polskie miasta często wyglądają szpetnie i Gdańsk nie jest tutaj niestety wyjątkiem.
Zabytkiem powinien być obiekt cechujący się dużą wagą historyczną, a nie jakaś losowa stuletnia kamienica, która nawet nie nadaje się do renowacji. Po co w ogóle chronić budynki które wyglądają okropnie i nie nadają się już do zamieszkania?- 4 2
-
2025-04-12 21:34
Polecam hasło "Architectural Uprising", a zobaczysz jak się obecnie buduje na świacie i w Europie...
Buduje się właśnie tak, jak wyglądały te budynki w czasach swojej świetności...
Jak masz problem z językami, to jest też polski oddział "Architektoniczna Rewolta".- 1 0
-
2025-04-11 10:58
może jeszcze zdążysz zamieszkać w tych wspaniałych zabytkach i poczujesz się jak to wyjść z strefy komfortu
- 4 6
-
2025-04-11 09:42
Przyjedź obejrzeć te rudery i powiedz z pełną powagą, że mają wartość kulturową (3)
- 16 4
-
2025-04-11 14:07
ruderami je zrobiono w wyniku celowego zaniedbania...
Podobnie jak Biskupia Górka, obecnie restaurowana...
Dawne miejskie stajnie w Londynie to obecnie jedno z najbardziej pożądanych miejsc do życia...- 5 2
-
2025-04-11 13:47
(1)
Widziałeś zdjęcia Śródmieścia z lat 50?
Interesujące, że o coś można było zadbać, a inną część miasta doprowadzić do ruiny.- 2 1
-
2025-04-11 21:14
Nowy Port
Celowo doprowadzają do ruiny przez grzech zaniechania remontów--- Były Morski Dom Kultury,Dworek Fischera,Przystanek kolejki SKM Gdańsk Brzeźno w Nowym Porcie itd
- 6 1
-
2025-04-11 09:41
Jedź tam i obejrzyj sobie te "zabytki"... (2)
- 15 6
-
2025-04-12 07:48
Powiedz to konserwatorowi zabytków (1)
Niestety tu może być problem. Na Małomiejskiej do dziś stoją opuszczone rudery, których poprzedni konserwator nie pozwolił wyburzyć.
- 3 1
-
2025-04-12 20:40
Konserwator zabytków to najmniej potrzebny zawód w Polsce. Najczęściej służy do blokowania likwidacji starych ruder bez żadnej wartości historycznej, które tylko szpecą miasto, a rzadko kiedy przyświeca temu jakiś większy cel.
- 4 3
-
2025-04-11 08:55
Tak się napędza i kręci machina urzędnicza, gdyby decyzje były mądre, urzędnicy nie mieli by roboty
- 12 4
-
2025-04-11 08:53
Czu Ty wiesz o czym piszesz? Mieszkasz w okolicy i orientujesz się w terenie? (5)
Wszystkie wyburzenia znajdują się w okolicach ulicy Małomiejskiej, Podmiejskiej, Sandomierskiej i Traktu Św. Wojciecha. To są stare budynki często w opłakanym stanie wybudowane przed wojną i zaraz po. Nowej zabudowy się nie burzy. Więc co ma do tego planowanie inwestycji deweloperskich? Krytykować można jak ma sie pojęcie na jakis temat
- 29 8
-
2025-04-11 11:10
Odezwał się fachowiec.
Teraz kombinują z trasą PKMki, bo rezerwy, które były na ten cel przewidziane, zostały zabudowane. Czego jeszcze nie rozumiesz?
- 9 5
-
2025-04-11 09:06
(3)
nie zrozumiałeś, wyburzenia starych zaniedbanych budynków są najłatwiejsze, ale gdyby zarezerwowano pas techniczny już na etapie planowania Gdańska Południe, nie trzeba by wciskać na siłę kolei w stara infrastrukturę. Pomyśl, co lepiej wyburzyć? Pustostan czy nowy blok?
- 17 2
-
2025-04-11 09:49
(1)
Gdyby wszędzie zostało mnóstwo terenów i rezerw to trasa PKM musiałby być ileś kilometrów dłuższa...
- 6 4
-
2025-04-13 07:39
Albo nie byłaby potrzebna bo bez budynków nie byłoby mieszkańców dla których jest ona budowana ;)
- 0 0
-
2025-04-11 09:43
Kolej pójdzie po kolizji z budynkami, bo przez rezerwę koło folwarku biskupa się nie odważą
- 9 4
-
2025-04-11 08:49
(9)
na szczescie do urzednicy ze swoich kieszeni ponosza koszty tych bledow... a nie czekaj :D
- 13 3
-
2025-04-11 08:58
(8)
To nie są błędy urzędników tylko decyzje,za które odpowiadali prezydenci miasta. A że prezydenci konsekwentnie woleli oddawać wszystko jak leci deweloperom bez ładu i składu a kosztami zawsze obarczać nas to będziemy mieli PKMkę dużo droższą niż mogłaby być. Tak samo jak mieliśmy bloki stawiane w szczerym polu, do których potem miasto musiało doprowadzić infrastrukturę ze środków publicznych - koszty publiczne, zyski dewelopera.
- 29 7
-
2025-04-11 09:22
Przecież to są stare, najczęściej przedwojenne budynk (1)
Przecież to są stare, najczęściej przedwojenne budynki - o jakich deweloperach mówisz?
- 12 4
-
2025-04-11 10:38
Całe Południe Gdańska jest budowane chaotycznie, bez z góry założonego planu przez deweloperów. SKM tam była planowana w latach powojennych, trzymano rezerwę, ale po kieszxzesnym 1989 ja puszczono. Ot, choćby szkoła przy zczlychowskiej na niej została niefrasobliwie zbudowana.
- 11 1
-
2025-04-11 09:22
(2)
Za darmo tego deweloperom nie oddawali. Jeden taki sztywniak to do tej pory nie może doliczyć się swoich mieszkań a kogo żonę gdanszczanie nagrodzili wysoka pensja w Brukseli na otarcie łez.
- 16 6
-
2025-04-11 21:32
To urzędnicy sprzedawali pola pod osiedla?
Może to jednak właściciele sprzedawali swoje hektary?
- 2 2
-
2025-04-11 10:39
Do Brukseli wybierają wyborcy, a nie na otarcie łez.l, a co do sztywniaka, to było to chamskie. Pamiętaj o tym, że Twoje życie nie jest wieczne i może się skończyć w każdej chwili. Więc szybko obrażaj ludzi jak najszybciej i jak najwięcej bo zamiast ciężko pracować i dorobić się kilku mieszkań - siedzisz i w swojej frustracji robisz za typowego trola.
- 2 10
-
2025-04-11 09:14
Jacy prezydenci ty wiesz o czym mówisz (2)
Pojedź zobacz o jakie budynki chodzi. Żaden z tych budynków nie powstał w latach 90 i późniejszych. Ten teren to jeden z bardziej starych terenów miasta i bardzo zapomniany. O tyle dziwne, że po raz pierwszy jest mowa, że cokolwiek tam wyburzą, bo przy rozbudowie dróg nigdy tego zrobić nie można było, bo zawsze był bunt, ale wtedy większość była jeszcze zamieszkała, a obecnie to opustoszałe rudery. Tego nikt w obecnych czasach nie planował i tyle w temacie.
- 5 6
-
2025-04-11 13:35
ziemia warta
Kiedyś moze ktoś kupił za grosze ten co wiedział , teraz dostanie odszkodowanie .Ciekawe kto jest właścicielami tych działek ?
- 2 1
-
2025-04-11 10:40
Ile nieprawdy i przekłamań w tej wypowiedzi. Choćby akurat na Oruni sporo już wyburzono przy rozbudowie dróg, choćby Jedności Robotniczej.
- 0 0
-
2025-04-11 08:42
prawa fizyki (3)
- w tym przypadku nie można po prostu ułożyć "torów na ziemi" - żeby było taniej. Współczynnik tarcia stali jest aż 9 x mniejszy niż opon o asfalt lub beton, więc żeby w każdych warunkach jazda była bezpieczna dla kolei już dawno buduje się tunele.
- 9 4
-
2025-04-11 09:15
Noi w większości tam powstaną tunele na trasie. (2)
- 1 3
-
2025-04-11 10:11
Żadnych tuneli nie będzie w okolicy 1 przystanku.
- 1 0
-
2025-04-11 09:47
Nie, ty mówisz o wersji koło parafii. A tu jest wersja z drugiej strony Podmiejskiej.
- 1 0
-
2025-04-11 08:23
(1)
pierwsze inwestycje deweloperskie to tam były, jak w PL było 600% inflacji i 1/4 osób nie myła zębów
- 13 2
-
2025-04-11 08:41
Teraz jest tylko inna inflacja :P
- 12 0
-
2025-04-11 07:01
robić robić jak najszybciej! (6)
- 165 35
-
2025-04-12 14:50
Za 10 lat może skończą.
- 1 1
-
2025-04-11 11:03
Jak jak szybciej to powinni robic kladke na zaspie!
- 4 5
-
2025-04-11 07:16
Nova Letnica (3)
Jeszcze przedłużyć do Nowej Letnicy.
- 8 10
-
2025-04-11 07:21
do Letnicy jedzie tramwaj (2)
a nawet 2
- 12 6
-
2025-04-11 21:19
Nowa Letnica wykluczona komunikacyjnie (1)
Kolejka SKM też ,ale tylko dla kiboli,a nie dla mieszkańców .
- 3 2
-
2025-04-11 22:28
widzialy galy co braly
- 4 3
-
2025-04-11 07:15
(41)
Ta inwestycja ma sens jeżeli będzie kursować w formie metro, szybko, często i duzym skladami. Jeżeli co 20 minut ma jeździć krotki pkm to już sobie to darujcie.
- 454 31
-
2025-04-12 06:35
20 minut... co tyle to skm nie jezdzi
- 2 4
-
2025-04-11 11:27
(1)
Linia będzie kontynuacją SKM, kursowanie dokładnie w takich samych interwałach czasowych.
Przed pisaniem komentarzy proponuję poszukać informacji w internecie.- 28 5
-
2025-04-12 10:18
En57
Myślisz że en57 da radę z taką różnicą wysokości?
- 4 0
-
2025-04-11 11:07
Dlaczego ten rząd nie daje nam pieniędzy?
- 9 6
-
2025-04-11 09:26
Jakoe 20min??? Hahaha spojrz na rozkład obecnej pkm. (2)
Z gda kiełpinka do gdyni lub z powrotem. Raz na godzine i to w szczycie. Na takim transporcie nikt poważny nie oprze swojego dziennego życia. Dużo hałasu o nic.
- 52 9
-
2025-04-11 16:41
Do czego Wy porównujecie? Trzeba patrzeć ile pociągów przyjeżdża na Gdańsk-Śródmieście, bo to one pojadą dalej na Gdańsk-Kowale. Co ma Kiełpinek do Śródmieścia?
- 6 2
-
2025-04-11 09:44
Za to na odcinku od Lotniska do Wrzeszcza masz pociągi znacznie częściej . Problem z PKM do Gdyni jest taki, że 6 par pcoągów z linii jedzie do kartuz przez kokoszki i za Kiełpinkiem zjeżdż az trasy. 6 par jedzie tylko do lotniska - składy tylko elektryczne. 17 par jedzie do kartuz zjeżdża z alotniskiem na Rebiechowo , 10 par jedzie do Kościerzyny
Za to na odcinku od Lotniska do Wrzeszcza masz pociągi znacznie częściej . Problem z PKM do Gdyni jest taki, że 6 par pcoągów z linii jedzie do kartuz przez kokoszki i za Kiełpinkiem zjeżdż az trasy. 6 par jedzie tylko do lotniska - składy tylko elektryczne. 17 par jedzie do kartuz zjeżdża z alotniskiem na Rebiechowo , 10 par jedzie do Kościerzyny zjężdża za lotniskiem na Rebiechowo , a reszta jedzie do Gdyni . Właściwe porblem jest z dojazdem do Osowej, gdyż do Gdyni z Wrzeszca szybciej dojedziesz stara SKM-ką . Zobaczyny jak bedzie po zakńczeniu elektryfikacji , czy ilość kursów do Gdyni się zwiększy
- 15 0
-
2025-04-11 09:20
w godzinach szczytu to większość kursów ma byc w relacji gdansk główny - kowale (1)
- 3 2
-
2025-04-11 16:46
Chyba Gdynia Chylonia/Cisowa Gdańsk Kowale...? Na Śródmieściu nie będzie stacji końcowej chyba że ktoś wymyśli skaczące kolejki. Podjeżdżam do stojącego składu, przeskakuję i jadę dalej.
- 0 0
-
2025-04-11 08:49
(4)
Co 20 minut? Facet, to coś jeździ raz na godzinę - parę dni temu wpadłem na pomysł że pojadę z Gdyni na Karwiny PKMką. Okazało się że jak nie zdążę na jedną to następną mam za godzinę. Dałem se spokój z tym pomysłem....
- 44 2
-
2025-04-11 09:19
Tu problemem jest odcinek Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Główny (3)
Gdyby ludzie zrozumieli, że lepiej odpuścić ten odcinek i to zmuszanie, że PKM musi dojeżdzać do Gdańska, to mielibyśmy kolejkę spokojnie co 15min kończącą swój bieg we Wrzeszczu. Dzięki takiemu rozwiązaniu PKM nie musiałaby uzgadniać taktów z PKP i mogłaby jeździć dużo częściej. Bo powyższy odcinek jest tak zatłoczony, że nie ma szans na większą częstotliwość bez jego pełnej przebudowy.
- 14 4
-
2025-04-11 17:07
Ale PKMka praktycznie nie jeździ do Gdańska. Miałoby to sens, gdyby była wpięta w tory SKMki na Zaspie. Trochę częściej jeździ do Gdyni, ale też nie za często. Najczęściej jeździ między Kiełpinkiem i Wrzeszczem. Ja osobiście lubię nią jeździć.
- 3 0
-
2025-04-11 10:46
(1)
Już na etapie projektów pamiętam, że dyskutowałam z projektantami PKM, czemu pkm nie jedzie po swoich torach od Wrzeszcza w szlaku przedwojennym, było miejsce spokojnie. Usłyszałam, że muszą się wpinać w PLK, żeby jeździć do Gdańska, bo inaczej nikt nie będzie jeździł taką koleją. I co? Kto miał rację? A przez to durne rozwiązanie nie ma przystanku na Zaspie.
- 11 0
-
2025-04-11 11:04
Zgadza się, bez sensu jest wjazd na linię PLK. Lepsze rozwiązanie to osobny tor do Wrzeszcza i przesiadka na SKM z dodatkowym przystankiem na Zaspie.
- 8 0
-
2025-04-11 07:45
Wg komunikatu PKM południe (5)
Mają jeździć co 7,5 minuty, będą wydłużeniem linii SKM
- 47 3
-
2025-04-11 09:21
to nie ma sensu, pociągi w relacji wejherowo-kowale?
- 4 11
-
2025-04-11 09:15
ta, chyba między 7:30 a 8:00
- 8 3
-
2025-04-11 08:57
SKM jeździ co 10 minut- jeżdżę codziennie (1)
ewentualnie co 9
- 7 5
-
2025-04-11 10:48
Na pewno nie jeździsz codziennie i pewno w szczycie. Ja pamiętam, jak jeździła co 6 minut. A przed uciążliwą modernizacją torów w okolicach EURO obiecywali, że po niej będą co 3 jeździć.
- 5 1
-
2025-04-11 08:27
Według pierwotnych założeń to na obecnej linii PKM pociągi miały jeździć co 15 minut. Ale jest inaczej. A SKM to jeździ co 7,5 minut - ale tylko w wybranych godzinach w dni powszednie.
- 22 1
-
2025-04-11 07:37
jasne maja jezdzic duze sklady co 3 minuty ale wypelnione w 5 procentach... (3)
- 9 27
-
2025-04-11 10:49
Zobacz ile samochodów jeździ! Każdy kierowca mógłby być pasażerem kolei.
- 6 0
-
2025-04-11 09:22
zobacz poranne tramwaje z lawendowych i łostowice. suną w szczycie jeden za drugim i każdy napakowany jak
kiełbasa wodą
- 28 0
-
2025-04-11 08:02
A dlaczego miałyby być wypełnione w 5 procentach? Pójdź sobie na pętlę Łostowice Świętokrzyska o 7 rano i zobacz jak wypełnione odjeżdżają tramwaje z pętli.
- 44 2
-
2025-04-11 07:35
(6)
no i żeby pod moją klatką był przystanek..
- 15 6
-
2025-04-11 09:22
ale w planach nie ma realizacji pkm do zoo oliwa
- 12 2
-
2025-04-11 07:57
Jesteś pewien? (4)
Hałas, pył, tłumy ludzi przechodzących pod "twoją klatką" na perony ;-)))
- 17 2
-
2025-04-11 09:22
zapach papierosków, piwosze
- 5 0
-
2025-04-11 09:15
(1)
wiem , ale gdyby był dalej to na co mógłbym narzekać ?!
- 7 0
-
2025-04-12 20:42
Na to że jest dalej ;)
- 1 0
-
2025-04-11 08:16
Wtedy zgłosi się do miasta po odszkodowanie.
- 3 2
-
2025-04-11 07:32
SKM (2)
To tak na prawdę jest przedłużenie linii SKM. Wszystkie pociągi SKM dojeżdżające do Śródmieścia pojadą dalej do Kowal, bo nawet technicznie nie bedą miały miejsca na postój.
- 33 3
-
2025-04-11 09:23
i to jest w sumie błąd, że będą przedłużeniem (1)
- 3 10
-
2025-04-11 13:09
Dlaczego?
- 5 1
-
2025-04-11 07:34
(3)
PKM Południe to będzie - co widać wyraźnie na mapce - przedłużenie linii SKM, więc częstotliwość pociągów bedzie jak na linii SKM. Zatem pociągi w szczycie będą jeździły tu co kilka minut.
- 25 4
-
2025-04-11 09:29
Mapka wszystko przyjmie. (2)
Obecna pkm tez na rysunku jest przedluzeniem istniejacej skm. Co ma do tego schemat torów? Czy do rumii i wejherowa ba nawet do cisowej jezdzą tak samo czesto skm? No wlasnie.
- 3 6
-
2025-04-11 15:55
A widziałeś układ torów na przystanku Gdańsk Śródmieście SKM? (1)
Tam nie bedzie miejsca na odstawienie pociagu na bok, ta stacja zamieni się w stację przelotową nie krańcową jak to jest obecnie, SKM do Wejherowa nie jeżdżą wszystkie bo na Cisowej mogą zjechać na bocznicę. Tutaj będą musiały stałym rozkładem ciągnąć aż do Kowal
- 5 0
-
2025-04-11 19:14
Zjadą na Południowy
- 0 2
-
2025-04-11 07:28
Budują się tory, rozkład można dostosować w każdej chwili (2)
- 5 1
-
2025-04-11 07:29
Można, ale nie trzeba (1)
- 1 3
-
2025-04-11 07:58
Typowy Polak
- 0 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
