• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na półmetku

Maciej Naskręt
9 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Widok na przebieg budowy PKM we Wrzeszczu i Strzyży.
  • Wiadukt kolejowy nad al. Grunwaldzką.
  • Budowa wiaduktu nad ul. Wita Stwosza i przystanku PKM Strzyża.
  • Budowa wiaduktu nad ul. Polanki.
  • Widok na przebieg budowy PKM we Wrzeszczu i Strzyży.
  • Widok na przebieg budowy PKM we Wrzeszczu i Strzyży.
  • Widok na przebieg budowy PKM na granicy Strzyży i Niedźwiednika.
  • Budowa wiaduktu nad ul. Słowackiego.
  • Wiadukt kolejowy w ciągu ul. Ogrodowej.
  • Widok na przebieg budowy PKM na granicy Niedźwiednika i Brętowa.
  • Budowa wiaduktu nad ul. Rakoczego. Tuż obok - na prawo - powstanie przystanek PKM Brętowo.
  • Widok na przebieg budowy PKM na Jasieniu i Morenie.
  • Budowa linii kolejowej na Jasieniu.
  • Budowa PKM w Kiełpinku i pod Obwodnicą Trójmiasta.
  • Budowa linii wzdłuż ul. Sąsiedzkiej w Gdańsku.
  • Budowa linii na terenie Matarni.
  • Budowy PKM w Matarni i Rębiechowie.
  • Widok na przebieg budowy PKM przy lotnisku.
  • Widok na przebieg budowy PKM przy lotnisku.
  • Widok na przebieg budowy PKM przy lotnisku.

Budowa 18-kilometrowej i dwutorowej linii z Wrzeszcza do Osowy przekroczyła półmetek. Inwestor - samorządowa spółka PKM - podsumował wykonane dotychczas prace na budowie, które mają trwać do połowy 2015 r.



Budowany odcinek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na terenie Gdańska. Budowany odcinek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na terenie Gdańska.
Władze spółki PKM w zeszłym roku - 7 maja - podpisały z wykonawcą wyłonionym w przetargu - firmą Budimex - umowę na wykonanie 18-kilometrowej i dwutorowej linii z Wrzeszcza do Osowy. Plac budowy inwestor przekazał już kolejnego dnia. 30 kwietnia inwestycja osiągnęła półmetek.

To jednak jedynie półmetek odmierzany wyłącznie czasem, bowiem wykonawca połowę wykonanych prac określonych harmonogramem osiągnął kilka tygodni temu. Obecnie zaawansowanie prac wynosi ok. 55 proc.

- Najbardziej zaawansowane są roboty ziemne - na poziomie 65 proc., a także usunięcia tzw. kolizji sieciowych, które wynoszą 60-80 proc. oraz roboty mostowe w zależności od obiektu - od 25 do 80 proc. - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

24-godzinne betonowanie wiaduktu kolejowego nad ul. Słowackiego.

Gotowe są fundamenty wszystkich 8 przystanków PKM, a w ponad połowie z nich powstają już klatki schodowe prowadzące na perony. Na przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo 28 kwietnia rozpoczął się już nawet montaż konstrukcji charakterystycznej, czerwonej wiaty przystankowej.

Co do tej pory udało się wykonać?

Ukończone są już konstrukcje 25 z 41 obiektów inżynieryjnych (wiadukty kolejowe, drogowe, kładki i przejścia dla pieszych, przepusty dla zwierząt). Większość z pozostałych 16 obiektów jest zaawansowana w ponad 50 procentach. 950-metrowa estakada jest już gotowa w 80 procentach. Do 30 kwietnia 2014 r. zabetonowanych zostało 20 z 25 przęseł tego najdłuższego wiaduktu na całej trasie PKM.

Betonowanie estakady kolejowej przy lotnisku.

Budynek Lokalnego Centrum Sterowania PKM został ukończony w stanie surowym - 12 listopada 2013 r. zawieszono na nim tradycyjną wiechę. Obecnie trwa montaż stolarki okiennej i elewacji. To tu 1 maja odbywał się Dzień Otwarty na budowie PKM.

Gotowy jest już prawie kilometrowy pas kolejowy wzdłuż ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańskaw Gdańsku, pomiędzy budowanym przystankiem PKM Matarnia i istniejącą bocznicą kolejową do lotniska, położony jeszcze w grudniu 2013 r. Prace torowe zostaną wznowione na przełomie maja i czerwca 2014 r. Na placu budowy przez okres zimowy wykonawca zgromadził zapas szyn i podkładów kolejowych wystarczających do położenia 11 km torowiska, a dostawy wciąż trwają.

Nocne prace przy wiadukcie kolejowym nad ul. Słowackiego.

Wykonano odhumusowanie całej 18-kilometrowej trasy PKM, wyrównanie i stabilizację terenu, wykonano dużą część robót ziemnych. Połowa trasy PKM jest już przygotowanych do układania torowiska.

Czytaj też: Zobacz panoramy wiaduktów Kolei Kokoszkowskiej, zanim zostały rozebrane podczas budowy Kolei Metropolitalnej.

Wyburzono (w okresie VI-VIII 2013) wszystkie pozostałości historycznych wiaduktów dawnej Kolei Kokoszkowskiej, w tym słynnego Mostku Weisera na Strzyży, któremu to wydarzeniu towarzyszyła inscenizacja historyczna. Przed wyburzeniem każdy z reliktów Kolei Kokoszkowskiej został zeskanowany specjalistycznym skanerem 3D, w celu zachowania go w formie cyfrowej dla przyszłych pokoleń.

Inwestycja napotyka trudności

Pierwsze prace konstrukcyjne na budowie PKM.

Jak każda inwestycja budowlana, także budowa PKM ma swoich zwolenników i przeciwników. Ci ostatni są raczej w mniejszości. Największym kłopotem w związku z realizacją całej inwestycji kolejowej jest spór PKM z Januszem Górskim, profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Spółka PKM uznała, że musi zabrać fragment działki, by wybudować na niej drogę dojazdową do domów położonych przy ul. Sąsiedzkiej.

PKM była gotowa zapłacić za wspomnianą działkę 220 tys. zł, właściciel domagał się kilkukrotnie wyższej kwoty. PKM nie przystało na to i sprawa trafiła na wokandę. 6 listopada ubiegłego roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził nieważność decyzji Generalnego Inspektora Nadzoru Budowlanego i Wojewody Pomorskiego, które dotyczyły wydania decyzji lokalizacyjnej i pozwolenia na budowę najdłuższego odcinka Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Filmowa kronika budowy PKM.

Sąd, choć mógł, nie nakazał jednak wstrzymania robót budowlanych przy inwestycji. Wyrok nie jest ostateczny, inwestor PKM-ki złożył odwołanie. Sprawą ma zająć się Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie.

To tyle jeśli chodzi o trudności formalne. Utrudnienia w pracy w terenie początkowo powodowały m.in. materiały wybuchowe, ale także ludzkie szczątki. To jednak były maksymalnie dwudniowe przestoje i to w dodatku na wybranych odcinkach.

Budowa linii uprzykrza nieco życie mieszkańcom

Wizualizacja przebiegu linii PKM.

Mieszkańcy nie protestują przeciwko budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, ale z powodu jej realizacji mocno skomplikowały się ich powroty i wyjścia z domów. Mowa o mieszkańcach budynków stojących przy ul. Szybowcowej i ul. Sąsiedzkiej. Nieopodal przebiega budowa nowej linii kolejowej.

W trakcie opadów deszczu i śniegu ich ulice zmieniały się w bagno. Trudno było przejechać autem, nie mówiąc już o poruszaniu się piechotą. Na to samo narzekali także pasażerowie korzystający z portu lotniczego.

Trzeba jednak przyznać, że władze spółki PKM i Budimexu reagowały na potrzeby mieszkańców i poprawiały stan nawierzchni dróg.

Miejsca

Opinie (183) 8 zablokowanych

  • gdyby wladza miala jadra, to teraz powinna za kazde miejsce parkingowe przy pkm oddac pieszym 15 mkw chodnika zawalonego autami we Wrzeszczu.

    • 8 3

  • Fajnie, trzymam kciuki. Za terminy też

    • 9 3

  • Tu Rezcznik. tam rzecznik (1)

    Ilu jest rzeczników w Gdańsku? Trzy razy więcej niż dziennikarzy.

    • 7 4

    • Tu rzecznik tam wodnik

      a Tobie nic do tego.

      • 2 2

  • Metropolitarna? (4)

    Miasto Gdańsk samo w sobie nie stanowi obszaru metropolitarnego,i nigdy nie bez ościennych obszarów takim nie zostanie.Linia kolejowa póki co jest budowana w samym Gdańsku,skąd więc przy nazwie przymiotnik metropolitarna?

    • 10 18

    • MetropoLitalna

      Osiołku...

      • 3 1

    • Pozostałe odcinki chyba kiedyś zostaną również wybudowane, nie?

      • 0 0

    • A może "nekropolitalna" - lepiej brzmi

      • 1 0

    • W Gdyni nie będzie się zatrzymywać podobnie jak Express:)

      • 1 1

  • POŚPIECH

    A ciekawe jak długą będą trwały poprawki a potem naprawy gwarancyjne niedociągnięcia przekręty afery korupcyjne związane z podwykonawcami zarządem i wykonawca ...potem sprawy sądowe.....A może jednak nie.

    • 7 6

  • Gdzie można znaleźć rozkład jazdy tej kolejki?

    Z jaką częstotliwośćią bedzie jeździć? Ile czasu bedzie stać na stacjach i czy bedzie jeździć punktualnie? Ile bedzie miejsc siedzących w wagonach? Czy siedzenia będą podgrzewane? To są bardzo ważne pytania dla zwykłego Kowalskiego. Co mnie tam obchodzi jakieś odhumusowanie.

    • 12 8

  • (2)

    A co z odcinkiem PKM w kierunku Gdyni? Kiedy będą budowane stacje? Bo oprócz wymiany szyn przez PKP nic się na tej trasie nie dzieje. Czyżby Szczurkowi nie zależało na sprawnym dojeździe do Gdyni z lotniska, bo chce dokończyć mimo ogłoszenia upadłości swoje? Czas leci, a tu nie dzieje się nic.

    • 18 0

    • (1)

      Bo odcinek już jest, tylko teraz zaczęli budować przystanki? Kolejne z cyklu "Nie wiem, to się wypowiem"....

      • 2 3

      • Wiem, że linia już jest. Mieszkam przy tej trasie od 30 lat, czyli całe swoje życie. Ale stacji nie widzę, żeby budowali. Czytaj ze zrozumieniem.

        • 1 0

  • Gdynia znowu spychana na boczny tor (5)

    Dzięki P. Szczurkowi my mieszkańcy Gdyni znowu jesteśmy traktowani jako
    jak obywatele 2-ej kategorii. Czy i kiedy doczekamy się połączenia z prawadziwym lotniskiem? a nie wydmuszką i mżonkami władz Gdyni, która własnie ogłosiła upadłość.

    • 22 2

    • (4)

      Coś kiepska z Ciebie Gdynianka, chyba dawno nie zwiedzałaś swojego miasta... Po raz kolejny napiszę - odcinek kolejki już jest, od dawna był....

      • 0 5

      • (3)

        Tylko przystanków brak. gdynianie Kolej bedzie zatrzymywać się w polu?

        • 4 0

        • (2)

          Jak sam siebie ten ktoś nazwał, jest "pseudogdynianinem". Trasa istnieje już od bardzo dawna. Ma gdynian za idiotów? To oczywiste, że chodzi o stacje, których nie budują. Chyba, że on chce w biegu z pociągu wyskakiwać.

          • 2 0

          • hehehe (1)

            a na uj wam połączenie z tym poniemieckim szuwaksem...NIE dla PKM w Gdyni.

            • 0 3

            • Chociażby po to, żeby dojechać do pracy w Gdańsku.

              • 1 0

  • PKM (1)

    |Ta kolej jest po to zeby koledzykaszuby budynia pracujacy w UM i wojewodzkim mogli szybko dotrzec do pracy

    • 9 13

    • Słusznie. To samo linie tramwajowe. Ulice zresztą tez tylko do tego służą. Zatem zniszczmy wszystkie linie kolejowe, tramwajowe i ulice w mieście a wreszcie będzie dobrze!

      • 4 2

  • "Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na półmetku"

    Na jakim półmetku? Przecież są dopiero w połowie pierwszego odcinka! Dlaczego w Gdynii nic się nie dzieje?

    • 13 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane