- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (335 opinii)
- 2 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (262 opinie)
- 3 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (120 opinii)
- 4 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (291 opinii)
- 5 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (101 opinii)
- 6 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (30 opinii)
Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na półmetku
Budowa 18-kilometrowej i dwutorowej linii z Wrzeszcza do Osowy przekroczyła półmetek. Inwestor - samorządowa spółka PKM - podsumował wykonane dotychczas prace na budowie, które mają trwać do połowy 2015 r.
Władze spółki PKM w zeszłym roku - 7 maja - podpisały z wykonawcą wyłonionym w przetargu - firmą Budimex - umowę na wykonanie 18-kilometrowej i dwutorowej linii z Wrzeszcza do Osowy. Plac budowy inwestor przekazał już kolejnego dnia. 30 kwietnia inwestycja osiągnęła półmetek.
To jednak jedynie półmetek odmierzany wyłącznie czasem, bowiem wykonawca połowę wykonanych prac określonych harmonogramem osiągnął kilka tygodni temu. Obecnie zaawansowanie prac wynosi ok. 55 proc.
- Najbardziej zaawansowane są roboty ziemne - na poziomie 65 proc., a także usunięcia tzw. kolizji sieciowych, które wynoszą 60-80 proc. oraz roboty mostowe w zależności od obiektu - od 25 do 80 proc. - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.
24-godzinne betonowanie wiaduktu kolejowego nad ul. Słowackiego.
Co do tej pory udało się wykonać?
Ukończone są już konstrukcje 25 z 41 obiektów inżynieryjnych (wiadukty kolejowe, drogowe, kładki i przejścia dla pieszych, przepusty dla zwierząt). Większość z pozostałych 16 obiektów jest zaawansowana w ponad 50 procentach. 950-metrowa estakada jest już gotowa w 80 procentach. Do 30 kwietnia 2014 r. zabetonowanych zostało 20 z 25 przęseł tego najdłuższego wiaduktu na całej trasie PKM.
Betonowanie estakady kolejowej przy lotnisku.
Gotowy jest już prawie kilometrowy pas kolejowy wzdłuż ul. Słowackiego w Gdańsku, pomiędzy budowanym przystankiem PKM Matarnia i istniejącą bocznicą kolejową do lotniska, położony jeszcze w grudniu 2013 r. Prace torowe zostaną wznowione na przełomie maja i czerwca 2014 r. Na placu budowy przez okres zimowy wykonawca zgromadził zapas szyn i podkładów kolejowych wystarczających do położenia 11 km torowiska, a dostawy wciąż trwają.
Nocne prace przy wiadukcie kolejowym nad ul. Słowackiego.
Czytaj też: Zobacz panoramy wiaduktów Kolei Kokoszkowskiej, zanim zostały rozebrane podczas budowy Kolei Metropolitalnej.
Wyburzono (w okresie VI-VIII 2013) wszystkie pozostałości historycznych wiaduktów dawnej Kolei Kokoszkowskiej, w tym słynnego Mostku Weisera na Strzyży, któremu to wydarzeniu towarzyszyła inscenizacja historyczna. Przed wyburzeniem każdy z reliktów Kolei Kokoszkowskiej został zeskanowany specjalistycznym skanerem 3D, w celu zachowania go w formie cyfrowej dla przyszłych pokoleń.
Inwestycja napotyka trudności
Pierwsze prace konstrukcyjne na budowie PKM.
PKM była gotowa zapłacić za wspomnianą działkę 220 tys. zł, właściciel domagał się kilkukrotnie wyższej kwoty. PKM nie przystało na to i sprawa trafiła na wokandę. 6 listopada ubiegłego roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził nieważność decyzji Generalnego Inspektora Nadzoru Budowlanego i Wojewody Pomorskiego, które dotyczyły wydania decyzji lokalizacyjnej i pozwolenia na budowę najdłuższego odcinka Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Filmowa kronika budowy PKM.
To tyle jeśli chodzi o trudności formalne. Utrudnienia w pracy w terenie początkowo powodowały m.in. materiały wybuchowe, ale także ludzkie szczątki. To jednak były maksymalnie dwudniowe przestoje i to w dodatku na wybranych odcinkach.
Budowa linii uprzykrza nieco życie mieszkańcom
Wizualizacja przebiegu linii PKM.
W trakcie opadów deszczu i śniegu ich ulice zmieniały się w bagno. Trudno było przejechać autem, nie mówiąc już o poruszaniu się piechotą. Na to samo narzekali także pasażerowie korzystający z portu lotniczego.
Trzeba jednak przyznać, że władze spółki PKM i Budimexu reagowały na potrzeby mieszkańców i poprawiały stan nawierzchni dróg.
Miejsca
Opinie (183) 8 zablokowanych
-
2014-05-09 09:17
Osowy (3)
Wreszcie OSOWY, a nie Osowej
- 4 4
-
2014-05-09 10:02
Trochę polonistyki
Jakby było Osowo, to - Osowy, ale jest Osowa, więc - Osowej
- 3 0
-
2014-05-09 10:15
"Osowej" słoiczku
Mylisz się powinno się mówić "Osowej" - bo nazwa pochodzi od "Osowa Góra" słoiczku
- 4 0
-
2014-05-11 19:05
O! Sowy
O Sowy
- 0 0
-
2014-05-09 09:36
zenada
są już autobusy , tramwaje , skm teraz bedzie jeszcze jakaś kolej ? czekamy na trolejbusy i metro
- 5 7
-
2014-05-09 09:39
Zdjęcia
zapierają dech w piersiach. Piękne.
- 4 5
-
2014-05-09 10:17
cytata
- Co mam napisać szefie?
- Nie wiem - może o jakimś cielęciu o dwóch głowach albo o PKM - i tak nikt tego nie czyta- 7 6
-
2014-05-09 10:31
Półmetek - ok, robota idzie
Ale zaczną się schody przy połączeniu PKM ze stacją Wrzeszcz i linią z Gdyni do Kościerzyny.
Kierownictwo PKM zapowiada terminy na kwiecień 2015, a już wiadomo, że PKP PLK może się wyrobi na wrzesień.
Można więc śmiało powiedzieć, że rok 2015 jest mało realny na uruchomienie PKM.
Ale to dzięki PKP PLK.- 6 3
-
2014-05-09 10:48
Bocznica Gdańska - to jest prawidłowy tytuł inwestycji (3)
Bocznicach Gdańska - taka nazwa powinna obowiazywać, gdyż:
- budowana linia nie łączy żadnych miast,
- jest osobnym tworem niepołączonym z SKM
- łączy centrum nawet nie miasta, tylko Wrzeszczą z Lotniskiem
No ale przecież trudno sobie wyobrazic Prezesa Bocznicy.
Nie rozumiem, czemu inwestycja nie jest realizowana przez SKM, to tak jak by każda linia tramwajowa miała być osobną firmą. Chore. Taki mamy klimat: "urzędniczy" na mnożenie posad, zarządów, rad nadzorczych, etc.- 8 13
-
2014-05-09 10:58
Dróżnik - zamknij flaszkę i szlaban
- 2 1
-
2014-05-09 11:10
Gdańsk z Gdynią
łączy... malkontencie jeden. A kolekowy transport regionalny jest w gesii Marszałka. Idz do intetneta i se poczytoj ;)
- 4 1
-
2014-05-09 11:15
Gratuluje trafności terminu "bocznica" - 10 w tarczy
Tak się bawią duzi chłopcy w kolejkę... Nic dodać.
- 1 1
-
2014-05-09 10:51
PKM
Pierwsze słyszę,że prace na budowie mają trwać do połowy 2015 roku jak to pisze autor artykułu.Chyba,ze dla niektórych Kwiecień to połowa roku...Prace na budowie wg.umowy mają trwać do 30 Kwietnia 2015r.,a potem przez następnych kilka miesięcy bedą juz tylko odbiory,testy,pozwolenia,certyfikaty itd...
- 3 0
-
2014-05-09 10:58
Pan profesor artysta
poprostu widzi okazję do zarobku nic w tym dziwnego a swoja drogą nie jest to dzielnica arystokracji
- 5 2
-
2014-05-09 11:03
To nie tak
Kazdy transport publiczny spala mniej niz ci sami pasazerowie uzywajacy wlasnych samochodow. Poza tym do 2020 r. mamy miec zblizony udzial OZE w energii elektrycznej jak i w paliwie (biokomponenty).
Tak wiec z glowa do tej ekologii. Same hasla daja odwrotny efekt.- 4 1
-
2014-05-09 11:09
kiedy kolejna impreza dla POlityków z dotacji UE
- 4 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.