• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na półmetku

Maciej Naskręt
9 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Widok na przebieg budowy PKM we Wrzeszczu i Strzyży.
  • Wiadukt kolejowy nad al. Grunwaldzką.
  • Budowa wiaduktu nad ul. Wita Stwosza i przystanku PKM Strzyża.
  • Budowa wiaduktu nad ul. Polanki.
  • Widok na przebieg budowy PKM we Wrzeszczu i Strzyży.
  • Widok na przebieg budowy PKM we Wrzeszczu i Strzyży.
  • Widok na przebieg budowy PKM na granicy Strzyży i Niedźwiednika.
  • Budowa wiaduktu nad ul. Słowackiego.
  • Wiadukt kolejowy w ciągu ul. Ogrodowej.
  • Widok na przebieg budowy PKM na granicy Niedźwiednika i Brętowa.
  • Budowa wiaduktu nad ul. Rakoczego. Tuż obok - na prawo - powstanie przystanek PKM Brętowo.
  • Widok na przebieg budowy PKM na Jasieniu i Morenie.
  • Budowa linii kolejowej na Jasieniu.
  • Budowa PKM w Kiełpinku i pod Obwodnicą Trójmiasta.
  • Budowa linii wzdłuż ul. Sąsiedzkiej w Gdańsku.
  • Budowa linii na terenie Matarni.
  • Budowy PKM w Matarni i Rębiechowie.
  • Widok na przebieg budowy PKM przy lotnisku.
  • Widok na przebieg budowy PKM przy lotnisku.
  • Widok na przebieg budowy PKM przy lotnisku.

Budowa 18-kilometrowej i dwutorowej linii z Wrzeszcza do Osowy przekroczyła półmetek. Inwestor - samorządowa spółka PKM - podsumował wykonane dotychczas prace na budowie, które mają trwać do połowy 2015 r.



Budowany odcinek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na terenie Gdańska. Budowany odcinek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na terenie Gdańska.
Władze spółki PKM w zeszłym roku - 7 maja - podpisały z wykonawcą wyłonionym w przetargu - firmą Budimex - umowę na wykonanie 18-kilometrowej i dwutorowej linii z Wrzeszcza do Osowy. Plac budowy inwestor przekazał już kolejnego dnia. 30 kwietnia inwestycja osiągnęła półmetek.

To jednak jedynie półmetek odmierzany wyłącznie czasem, bowiem wykonawca połowę wykonanych prac określonych harmonogramem osiągnął kilka tygodni temu. Obecnie zaawansowanie prac wynosi ok. 55 proc.

- Najbardziej zaawansowane są roboty ziemne - na poziomie 65 proc., a także usunięcia tzw. kolizji sieciowych, które wynoszą 60-80 proc. oraz roboty mostowe w zależności od obiektu - od 25 do 80 proc. - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

24-godzinne betonowanie wiaduktu kolejowego nad ul. Słowackiego.

Gotowe są fundamenty wszystkich 8 przystanków PKM, a w ponad połowie z nich powstają już klatki schodowe prowadzące na perony. Na przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo 28 kwietnia rozpoczął się już nawet montaż konstrukcji charakterystycznej, czerwonej wiaty przystankowej.

Co do tej pory udało się wykonać?

Ukończone są już konstrukcje 25 z 41 obiektów inżynieryjnych (wiadukty kolejowe, drogowe, kładki i przejścia dla pieszych, przepusty dla zwierząt). Większość z pozostałych 16 obiektów jest zaawansowana w ponad 50 procentach. 950-metrowa estakada jest już gotowa w 80 procentach. Do 30 kwietnia 2014 r. zabetonowanych zostało 20 z 25 przęseł tego najdłuższego wiaduktu na całej trasie PKM.

Betonowanie estakady kolejowej przy lotnisku.

Budynek Lokalnego Centrum Sterowania PKM został ukończony w stanie surowym - 12 listopada 2013 r. zawieszono na nim tradycyjną wiechę. Obecnie trwa montaż stolarki okiennej i elewacji. To tu 1 maja odbywał się Dzień Otwarty na budowie PKM.

Gotowy jest już prawie kilometrowy pas kolejowy wzdłuż ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańskaw Gdańsku, pomiędzy budowanym przystankiem PKM Matarnia i istniejącą bocznicą kolejową do lotniska, położony jeszcze w grudniu 2013 r. Prace torowe zostaną wznowione na przełomie maja i czerwca 2014 r. Na placu budowy przez okres zimowy wykonawca zgromadził zapas szyn i podkładów kolejowych wystarczających do położenia 11 km torowiska, a dostawy wciąż trwają.

Nocne prace przy wiadukcie kolejowym nad ul. Słowackiego.

Wykonano odhumusowanie całej 18-kilometrowej trasy PKM, wyrównanie i stabilizację terenu, wykonano dużą część robót ziemnych. Połowa trasy PKM jest już przygotowanych do układania torowiska.

Czytaj też: Zobacz panoramy wiaduktów Kolei Kokoszkowskiej, zanim zostały rozebrane podczas budowy Kolei Metropolitalnej.

Wyburzono (w okresie VI-VIII 2013) wszystkie pozostałości historycznych wiaduktów dawnej Kolei Kokoszkowskiej, w tym słynnego Mostku Weisera na Strzyży, któremu to wydarzeniu towarzyszyła inscenizacja historyczna. Przed wyburzeniem każdy z reliktów Kolei Kokoszkowskiej został zeskanowany specjalistycznym skanerem 3D, w celu zachowania go w formie cyfrowej dla przyszłych pokoleń.

Inwestycja napotyka trudności

Pierwsze prace konstrukcyjne na budowie PKM.

Jak każda inwestycja budowlana, także budowa PKM ma swoich zwolenników i przeciwników. Ci ostatni są raczej w mniejszości. Największym kłopotem w związku z realizacją całej inwestycji kolejowej jest spór PKM z Januszem Górskim, profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Spółka PKM uznała, że musi zabrać fragment działki, by wybudować na niej drogę dojazdową do domów położonych przy ul. Sąsiedzkiej.

PKM była gotowa zapłacić za wspomnianą działkę 220 tys. zł, właściciel domagał się kilkukrotnie wyższej kwoty. PKM nie przystało na to i sprawa trafiła na wokandę. 6 listopada ubiegłego roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził nieważność decyzji Generalnego Inspektora Nadzoru Budowlanego i Wojewody Pomorskiego, które dotyczyły wydania decyzji lokalizacyjnej i pozwolenia na budowę najdłuższego odcinka Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Filmowa kronika budowy PKM.

Sąd, choć mógł, nie nakazał jednak wstrzymania robót budowlanych przy inwestycji. Wyrok nie jest ostateczny, inwestor PKM-ki złożył odwołanie. Sprawą ma zająć się Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie.

To tyle jeśli chodzi o trudności formalne. Utrudnienia w pracy w terenie początkowo powodowały m.in. materiały wybuchowe, ale także ludzkie szczątki. To jednak były maksymalnie dwudniowe przestoje i to w dodatku na wybranych odcinkach.

Budowa linii uprzykrza nieco życie mieszkańcom

Wizualizacja przebiegu linii PKM.

Mieszkańcy nie protestują przeciwko budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, ale z powodu jej realizacji mocno skomplikowały się ich powroty i wyjścia z domów. Mowa o mieszkańcach budynków stojących przy ul. Szybowcowej i ul. Sąsiedzkiej. Nieopodal przebiega budowa nowej linii kolejowej.

W trakcie opadów deszczu i śniegu ich ulice zmieniały się w bagno. Trudno było przejechać autem, nie mówiąc już o poruszaniu się piechotą. Na to samo narzekali także pasażerowie korzystający z portu lotniczego.

Trzeba jednak przyznać, że władze spółki PKM i Budimexu reagowały na potrzeby mieszkańców i poprawiały stan nawierzchni dróg.

Miejsca

Opinie (183) 8 zablokowanych

  • haha i co złotówy? czas szukać nowej tyrki cwaniaki

    • 8 2

  • yes! yes! yes!

    oby tak dalej!

    • 2 2

  • Ten pan profesur-artysta to tytuł ma pewno z uniwersytetu Kononowicza

    Ale to już tak jest z tymi pseudo-artystami.
    ASP - Akademia Sztuki Pieniężnej.
    Czyli jak zarobić a nic nie robić.
    I się szybko dorobić.
    No nie panie profesorku?

    • 5 1

  • Zwiększyć sensowność PKM (2)

    Zwiększyć sensowność PKM
    Pomyślcie lepiej jak zwiększyć "opłacalność" PKM przez ułatwienia dla pasażerów. Pasażerów do lotniska zawsze będzie o wiele za mało. Ale są mieszkańcy bardzo wielu okolicznych osiedli i potencjalnie klienci centrów handlowych. Przystanki są daleko w polu (gdy już mowa o Matarni to kładka nad obwodnicą do IKEI może pomóc). Ale jak znam "lokalnych mędrców" to skończy się minimalizowaniu ilości kursów i pociągi tym bardziej będą jeździć PUSTE,
    a wtedy ... Po Co To Wszystko?

    • 8 4

    • (1)

      Pojeździj na Matarnię autobusem, zasmakuj tej rozkoszy, a potem jeszcze raz uzasadnij, dlaczego Matarnia nie powinna dostać połączenia kolejowego.

      Wolę przejść kilkaset metrów na pociąg, niż kolejny raz nie wsiąść do autobusu z dzieckiem w wózku z powodu braku miejsca.

      • 4 0

      • oby były działajace (!) windy na perony !

        wątpię...patrząc na skm....

        • 0 1

  • PKM to w mojej ocenie odgrzanie kotleta sprzed 70 lat (2)

    Obecnie linie kolejowe w metropolii ( Szczurek nie będzie wiecznie żył ) powinny pójść na minimalizację dojazdu do centrów miast i minimalizacje potrzebnych przesiadek. Ta trasa wije się jak piskorz, co wydłuża czas podróży . Lepsza byłaby chyba unifikacja do standardu SKM, co obniżyłoby koszty późniejszej eksploatacji. Są wytyczone odcinki ( OSOwa Port Lotniczy ) , które powinny raczej być wplecione w rozbudowywany system niż likwidowane. Czeka w poczekali koncepcja przymorskiej linii SKM ( z wprzęgnięciem obumarłej linii do N.Portu) , jak i Obłuże Port. Perspektywiczna byłaby chyba trasa do Kartuz przez Starą Piłę a może nawet i po nowej trasie tj. przez Osowę, Somonino ( ale to też za dlugi dojazd się robi ) .
    Bzdurą jest natomiast opinia, że Lotnisko obłoży linię na milion pasażerów rocznie . Z nich duża część podjedzie swoimi samochodami, podwożona samochodami osób bliskich , taksówkami ewentualnie autobusami.

    • 6 7

    • (1)

      Odnośnie lotniska - ja się osobiście bardzo cieszę, że będzie ta kolejka. Korzystam z lotniska 3-4 razy w roku, z oszczędności wybieram dojazd autobusem, ale jest tragiczny, a jak do autobusu mam pół godziny, to czasem skuszę się na taksówkę. Myślę, że pociąg będzie bardzo często wybieranym środkiem transportu - w zeszłym roku lotnisko obsłużyło prawie 3 mln ludzi, jedna trzecia pewnie się skusi na pociąg :)

      • 3 0

      • Dokładnie tak jak mówisz - mam pod nosem tramwaj, dojeżdżam do Strzyży, przesiadam się na PKM i bach wchodzę do terminala, bez łaski i napychania kabzy taryfiarzom, bez czekania na co godzinę kursujący auutobus

        • 5 0

  • Decyzja nieważna również wskutek skargi do WSA

    wspólnoty budynku z ul.Antoniego Abrahama 1a.
    Gdzie rzetelność dziennikarska ? No ale jeżeli PKM jest sponsorem to wszystko jasne ....

    • 4 3

  • blad (1)

    Powinno byc 'do Osowej' , a nie 'do Osowy".

    • 5 1

    • obie formy dopuszczalne

      • 0 0

  • Wózki dziecięce i rowery (6)

    Mam tylko nadzieję że w tej kolejce będzie zakaz przewozu wózków dziecięcych, rowerów i innych pojazdów dwu albo cztero kolowych. Nie trawie jak stare rury albo wypindrzone pańcie pchają wózki z krzyczącymi bahorami. Po to place za bilet żeby mieć spokój a nie ściskać się z wózkiem i słuchać krzyku dziecka.

    wózek po to ma kola by jeździć, czy ja wjeżdżam samochodem do tramwaju?

    • 6 14

    • zgoda

      Tak, zgadza się. Do tego te babki z wozkami uważają że wszystko im sie należy. Nic bardziej mylnego. W regulaminie jest zakaz przewozu rzeczy zakłócających spokój innych pasażerów.

      • 3 4

    • mały wyjątek

      Rower jak najbardziej, ale w mojej opinii nie ma żadnego usprawiedliwienia dla matek przewożących swoje pociechy komunikacją miejską. Krzyk, a do tego zajmuje miejsce co trzy - cztery osoby. A do tego miasto dopłaca i one nie muszą płacić za bilet! Skandal.

      • 3 4

    • aaa (1)

      Akurat wózek mi nie przeszkadza aż tak (chociaż uważam że kobieta zanim spłodzi dziecko powinna pomyśleć czy przewożąc go nie bedzie przeszkadzać reszcie społeczeństwa i pomyśleć czy stać ją na auto i paliwo) to nie toleruję telefonów i rozmów współpasażerów. A ludzie nieraz tak drą ryje. Powinien być definitywny zakaz rozmów przez telefon. Albo zakłócanie sygnału GSM. Gdzie te czasy budek telefonicznych... Byla cisza i spokój, jak nie chciałem słychać telefonicznych rozmów obcych ludzi to unikałem przechodzenia kolo budek.

      • 1 3

      • nadajesz się do życia w korei- same zakazy

        • 1 0

    • ale idiotyczne wypowiedzi, wasze mamuśki

      w starych Jelczach też was przewoziły

      • 2 0

    • słaba prowokacja

      • 2 0

  • prace

    Prace mają się zakończyć w kwietniu 2015.

    • 0 1

  • Jeśli nie zostanie wprowadzony wspólny miesięczny bilet na poziomie ceny Warszawskiego 120zł to PKM nie ma najmniejszego sensu

    Jeśli nie zostanie wprowadzony wspólny miesięczny bilet na poziomie ceny Warszawskiego 120zł to PKM nie ma najmniejszego sensu poza marnotrawieniem publicznych pieniędzy na dodatkowe stołki dla znajomków? Cena jednorazowego przejazdu przy konieczności przesiadki na SKM i komunikację miejską urasta do ponad 10 zł za jeden przejazd na normalnym bilecie?

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane