- 1 Przestępca seksualny wpadł w porcie (47 opinii)
- 2 Milion zł na projekt remontu trzech ulic (57 opinii)
- 3 Martwe dziki na Karwinach. Otrute czy padły z głodu? (259 opinii)
- 4 Agresywny Rosjanin zatrzymany na lotnisku (182 opinie)
- 5 Mieszkają na stałe, ale się nie zameldują (109 opinii)
- 6 Działkowcy będą mieli przez to problemy? (146 opinii)
Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na półmetku
Budowa 18-kilometrowej i dwutorowej linii z Wrzeszcza do Osowy przekroczyła półmetek. Inwestor - samorządowa spółka PKM - podsumował wykonane dotychczas prace na budowie, które mają trwać do połowy 2015 r.
Władze spółki PKM w zeszłym roku - 7 maja - podpisały z wykonawcą wyłonionym w przetargu - firmą Budimex - umowę na wykonanie 18-kilometrowej i dwutorowej linii z Wrzeszcza do Osowy. Plac budowy inwestor przekazał już kolejnego dnia. 30 kwietnia inwestycja osiągnęła półmetek.
To jednak jedynie półmetek odmierzany wyłącznie czasem, bowiem wykonawca połowę wykonanych prac określonych harmonogramem osiągnął kilka tygodni temu. Obecnie zaawansowanie prac wynosi ok. 55 proc.
- Najbardziej zaawansowane są roboty ziemne - na poziomie 65 proc., a także usunięcia tzw. kolizji sieciowych, które wynoszą 60-80 proc. oraz roboty mostowe w zależności od obiektu - od 25 do 80 proc. - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.
24-godzinne betonowanie wiaduktu kolejowego nad ul. Słowackiego.
Co do tej pory udało się wykonać?
Ukończone są już konstrukcje 25 z 41 obiektów inżynieryjnych (wiadukty kolejowe, drogowe, kładki i przejścia dla pieszych, przepusty dla zwierząt). Większość z pozostałych 16 obiektów jest zaawansowana w ponad 50 procentach. 950-metrowa estakada jest już gotowa w 80 procentach. Do 30 kwietnia 2014 r. zabetonowanych zostało 20 z 25 przęseł tego najdłuższego wiaduktu na całej trasie PKM.
Betonowanie estakady kolejowej przy lotnisku.
Gotowy jest już prawie kilometrowy pas kolejowy wzdłuż ul. Słowackiego w Gdańsku, pomiędzy budowanym przystankiem PKM Matarnia i istniejącą bocznicą kolejową do lotniska, położony jeszcze w grudniu 2013 r. Prace torowe zostaną wznowione na przełomie maja i czerwca 2014 r. Na placu budowy przez okres zimowy wykonawca zgromadził zapas szyn i podkładów kolejowych wystarczających do położenia 11 km torowiska, a dostawy wciąż trwają.
Nocne prace przy wiadukcie kolejowym nad ul. Słowackiego.
Czytaj też: Zobacz panoramy wiaduktów Kolei Kokoszkowskiej, zanim zostały rozebrane podczas budowy Kolei Metropolitalnej.
Wyburzono (w okresie VI-VIII 2013) wszystkie pozostałości historycznych wiaduktów dawnej Kolei Kokoszkowskiej, w tym słynnego Mostku Weisera na Strzyży, któremu to wydarzeniu towarzyszyła inscenizacja historyczna. Przed wyburzeniem każdy z reliktów Kolei Kokoszkowskiej został zeskanowany specjalistycznym skanerem 3D, w celu zachowania go w formie cyfrowej dla przyszłych pokoleń.
Inwestycja napotyka trudności
Pierwsze prace konstrukcyjne na budowie PKM.
PKM była gotowa zapłacić za wspomnianą działkę 220 tys. zł, właściciel domagał się kilkukrotnie wyższej kwoty. PKM nie przystało na to i sprawa trafiła na wokandę. 6 listopada ubiegłego roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził nieważność decyzji Generalnego Inspektora Nadzoru Budowlanego i Wojewody Pomorskiego, które dotyczyły wydania decyzji lokalizacyjnej i pozwolenia na budowę najdłuższego odcinka Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Filmowa kronika budowy PKM.
To tyle jeśli chodzi o trudności formalne. Utrudnienia w pracy w terenie początkowo powodowały m.in. materiały wybuchowe, ale także ludzkie szczątki. To jednak były maksymalnie dwudniowe przestoje i to w dodatku na wybranych odcinkach.
Budowa linii uprzykrza nieco życie mieszkańcom
Wizualizacja przebiegu linii PKM.
W trakcie opadów deszczu i śniegu ich ulice zmieniały się w bagno. Trudno było przejechać autem, nie mówiąc już o poruszaniu się piechotą. Na to samo narzekali także pasażerowie korzystający z portu lotniczego.
Trzeba jednak przyznać, że władze spółki PKM i Budimexu reagowały na potrzeby mieszkańców i poprawiały stan nawierzchni dróg.
Miejsca
Opinie (183) 8 zablokowanych
-
2014-05-09 19:25
Budimex
Jak budimex zakończy budowę to się wszystko zawali
- 3 4
-
2014-05-09 19:38
a ja sie pytam... (1)
gdzie sa sciezki rowerowe dla rowerow , wozkow i rolkarzy i wszystkiego innego co ma kolka np heelys tez maja swego rodzaju. Nie chcialo sie zbudowac co ???
Partanina jak zwykle - jeden pas wiecej i zjazd np na Zaspe super ale nie po co - kupie sobie samochod,zeby nim dojezdzac z Zaspy do liroya czy media markt. Taki kawal i zeby zadnej kladki czy tuneliku nie zrobic? A taka byla okazja - o pardon chyba nastepny przetarg jest potrzebny i akcja w sam raz na wybory. EEchh!?!@#$%- 3 6
-
2014-05-09 21:04
pozostaje ci się jedynie utopić albo powiesić - wybór należy do ciebie
- 2 1
-
2014-05-09 21:24
Kolejka nie będzie darmowa.
Bilety,,właśnie za bilet trzeba będzie zapłacić nawet 50 % a jadąc autobusem mam darmowy,wiec jaki sens jezdzic tą koleją./?
- 4 1
-
2014-05-09 23:00
jakiej Sczyszy?
co to jest?
- 2 0
-
2014-05-10 12:23
Dobrze że nie będzie przystanku Strzyża
Już widzę jak angol lub niemiec miałby ją wymówić kupując bilet...
- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.