• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną ruszy dopiero w... 2017 r.

Kuba Łoginow
10 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Rezygnacja z budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną oznacza, że także tor wodny do Elbląga najprawdopodobniej nie zostanie pogłębiony. Rezygnacja z budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną oznacza, że także tor wodny do Elbląga najprawdopodobniej nie zostanie pogłębiony.

Budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną nie rozpocznie się ani w tej, ani w przyszłej kadencji Sejmu. Nowy termin: 2017 rok.



Czy Mierzeja Wiślana zostanie przekopana?

Wiceminister infrastruktury odpowiedzialna za sprawy morskie, Anna Wypych-Namiotko przyznała w oficjalnym piśmie do dyrektora elbląskiego portu, że rząd zamierza zaktualizować uchwałę o budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną i zapisać w niej rozpoczęcie budowy dopiero w 2017 roku. W praktyce ta decyzja oznacza wyrok śmierci dla inwestycji, gdyż ze wspierania tego projektu wycofują się kolejni strategiczni partnerzy.

Zdaniem wiceminister infrastruktury, przesunięcie terminów jest niezbędne, gdyż poprzednicy przyjęli nierealny grafik. - Konieczne są dodatkowe badania wpływu inwestycji na środowisko - tłumaczy Anna Wypych-Namiotko.

Jednak politycy Platformy Obywatelskiej nie pozostawiają złudzeń: to tylko odwlekanie decyzji o rezygnacji z budowy, w którą i tak już nikt nie wierzy. Rozstrzygnięcie ma więc spaść na następców, a rezygnacja z kanału ma nastąpić samoistnie, gdy do tego projektu wszyscy już stracą cierpliwość.

Zgodnie z założeniami przyjętymi w studium wykonalności kanału, opłacalność inwestycji była możliwa wyłącznie dzięki zaangażowaniu partnerów z Ukrainy i Białorusi, których przeładunki w elbląskim porcie miały stanowić aż 2,5 miliona ton.

- Bez tych inwestycji kanał nie będzie opłacalny, gdyż sam Elbląg czy Warmia i Mazury nie wygenerują dostatecznej masy ładunkowej - uważa dyrektor Portu Elbląg, Julian Kołtoński.

Tymczasem odwlekanie budowy sprawi, że wcześniejsze deklaracje trzeba zrewidować. Nikt nie będzie czekać osiem lat na możliwość zainwestowania w małym Elblągu, skoro można skorzystać z oferty już funkcjonujących portów w Gdyni lub Kłajpedzie - przyznają nieoficjalnie Ukraińcy.

Ze współpracy z elbląskim portem wycofali się niedawno Białorusini, którzy otrzymali możliwość utworzenia Białoruskiego Centrum Towarowo-Logistycznego w gdańskim porcie. Wszystko to sprawia, że konieczna będzie aktualizacja studium wykonalności dla kanału i wpisanie do nowego dokumentu bardziej realistycznego poziomu przeładunków - rzędu miliona ton rocznie. To jednak za mało, by uznać budowę kanału za opłacalną.

Opinie (126) 6 zablokowanych

  • A porty nad zalewem będą dalej świeciły pustkami :/ (2)

    Co z nowoczesnym portem w Elblągu?

    • 6 3

    • Nic

      • 2 0

    • port wybudowali ale zapomnieli o kanale, ot cała IIIRP, tak jak most na przeróbce a zapomnieli o drodze :))) budować budować, mosty wzdłuż rzeki

      • 3 0

  • Uff

    logika zwyciężyła, ktoś policzył, czy to się opłaca czy nie.

    Te planowane przeładunki to absurd ...

    • 8 4

  • A kiedy będą zrobione przekopy do stoczni w Wejherowie i Żukowie no i planowane lotnisko przy rondzie w Żukowie , kto na to od powie ?

    • 2 5

  • (4)

    Ci kretyni nie rozumieją, że musimy raz na zawsze uniezależnić się od Ruskich.
    Bo jak przyjdzie im ochota to w ciągu jednego dnia znowu zablokują żeglugę np. na 10 lat i znowu się zacznie gorączkowe tworzenie nowego projektu przekopu. Przekopać jak najszybciej i mieć spokój na zawsze. A ekoterrorystów wywieźć do Ameryki Południowej niech tam protestują przeciwko wycinaniu lasów, może na coś się wreszcie przydadzą.

    • 15 7

    • Sam sobie przekopuj (1)

      Ciekawe po co komu ten przekop?

      • 4 3

      • Ktoś dwa razy w roku kajakiem przepłynie .

        • 0 2

    • Kretynie jak nie masz co robic to sam sobie wykop jakis przekop

      • 3 3

    • K

      Ci „ekoterroryści” występują przeciwko wycinaniu lasów w Amazonii i tak samo są opluwani przez ekożerców, że nic nie robią, jak Ty ich opluwasz.

      • 1 6

  • z przekopem do Elbląga będzie tak jak z budowa portu oceanicznego w Trąbkach Wielkich i w Lublewie

    • 4 4

  • Ten ,, port" nie ma racji bytu. Każdy ekonomista i trzeźwo myślący człowiek powie, że skoro mamy (duży, pełnomorski) port w Gdańsku i Gdyni, to po co nam jeszcze Elbląg? Te pieniądze lepiej przeznaczyć na rozbudowę infrastruktury w rejonie obecnych portów. No chyba, że chcemy udowodnić coś Rosjanom. Tutaj taniej by wyszło po prostu zmienić stosunki dyplomatyczne z tym krajem, ale takie rzeczy to nie w Polsce. My prędzej przekopiemy pół Polski zanim z sąsiadem się dogadamy :)

    • 12 7

  • w Polsce nigdy nic nie powstanie , no chyba że wielka bieda

    • 8 2

  • prędzej w Pruszczu wybudują stocznie niż przekop przez mierzeję

    • 3 2

  • to nierealne za tych rządów - prędzej Gdańsk i Gdynia będą dzielnicami Sopotu niż przekop dojdzie do skutku

    • 3 1

  • tak jak Elbląg tak i Kraków leży nad morzem... cały przemysł portowy upadnie...

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane