• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa kładki na Ołowiankę opóźniona o kolejny rok

Katarzyna Moritz
19 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
  • Wizualizacja kładki na Ołowiankę.
  • Wizualizacja kładki na Ołowiankę.
  • Wizualizacja kładki na Ołowiankę.
  • Wizualizacja kładki na Ołowiankę.

Znów przesuwa się termin budowy kładki na Ołowiankę, nie pospacerujemy nią w czerwcu 2016 roku, a najwcześniej w połowie 2017 roku. Pomorski konserwator zabytków właśnie przygotowuje kolejną decyzję pozwalającą na jej budowę. Poprzednią, wydaną w maju, skutecznie zablokowali przeciwnicy kładki.



Korzystałbyś z kładki na Ołowiankę?

Na początku maja Towarzystwo Opieki nad Zabytkami oraz Stowarzyszenie Nasz Gdańsk odwołało się do ministerstwa kultury w sprawie wydanej przez konserwatora zabytków decyzji na wniosek firmy Mosty Gdańsk (autor projektu budowlanego), pozwalającej na budowę kładki na Ołowiankę. Wcześniej zgodnie z planem powstał projekt budowlany kładki i rozpoczęto procedurę wydania pozwolenia na budowę.

Przeciwnicy kładki w odwołaniu podkreślali, że "kładka zaburzy historyczny krajobraz, który jest pod ochroną" oraz że lepsze byłyby inne rozwiązania, jak prom czy podwodny tunel. Zresztą podobne stanowisko było wygłaszane już 11 lat temu, kiedy to zrodził się pomysł przerzucenia kładki przez Motławę, między ul. Rycerską i Ołowianką zobacz na mapie Gdańska.

W efekcie ministerstwo kultury rzeczywiście znalazło w decyzji konserwatora błędy formalne i zwróciło ją do uzupełnienia. Wykazano m.in., że wniosek nie ujmował sposobu dysponowania wszystkimi działkami w rejonie oddziaływania oraz że uzasadnienie w decyzji konserwatora było zbyt lakoniczne.

Niestety, to siłą rzeczy na wiele miesięcy spowodowało wstrzymanie realizacji projektu, który miał wystartować jeszcze w tym roku.

Protestujący odnieśli się do wniosku biura projektów Mosty Gdańsk, które wykonało projekt budowlany i działało na zlecenie Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. W międzyczasie cały projekt inwestycyjny przeszedł do Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

- Analizując wszystkie dokumenty, uznaliśmy, że biuro projektów wycofa wniosek i on sam z siebie zostanie umorzony, czym zakończymy proces odwołań. Konserwator na skutek tego umorzył całkowicie postępowanie. My we wrześniu zgłosiliśmy się do konserwatora o nowy wniosek na pozwolenie na prowadzenie robót budowlanych, lecz uzupełniony i wykluczający wszelkie błędy proceduralne oraz dający odpowiedzi na odwołania protestujących - wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.
W związku z tym cały projekt przesunął się o kolejny rok i rozpocznie się najwcześniej na przełomie I i II kwartału 2016 roku. Do tego czasu trzeba uzyskać pozwolenie na budowę i zorganizować przetarg na wykonawcę prac.

- Na skutek tego odwołania obecny rok został zupełnie nie wykorzystany. Pytanie tylko, czy nie nastąpi kolejne odwołanie? Dobrą stroną jednak jest to, że ministerstwo ma już pełniejszy obraz w tej sprawie. Jeżeli nie wynikną kolejne problemy, zakładamy, że kładka będzie gotowa na sezon 2017 roku - zapowiada Bartosiewicz.
Pomorski konserwator nową decyzję pozwalającą na budowę kładki właśnie przygotowuje. Ma być wydana w ciągu kilku tygodni. Przeciwnicy inwestycji przyznają w rozmowie z nami, że ponownie skorzystają z możliwości odwołania.

Kładka zgodnie z projektem ma otwierać się i zamykać w czasie nie dłuższym niż 2 minuty, jej konstrukcja ma sprawiać wrażenie lekkości i tworzyć jak najmniejszą barierę wizualną w korytarzu widokowym Motławy.

Projekt kładki powstał w głowach architektów ze słoweńskiej firmy Ponting, która w 2013 roku wygrała międzynarodowy konkurs architektoniczny zorganizowany przez Gdańsk. Prace projektowe zostały zlecone gdańskiej firmie Mosty Gdańsk.

Koszt budowy kładki oszacowano na 13 mln zł. Złożą się na to po 3 mln zł Urząd Miejski i Urząd Marszałkowski oraz elektrociepłownia EDF Wybrzeże, która przeznaczy na ten cel 7 mln zł.

Wizualizacja kładki na Ołowiankę.

Opinie (103) ponad 10 zablokowanych

  • dlaczego to wszystko jest takie bezstylowe?

    jak już coś budujemy za ciężkie pieniądze, to niech to nie wygląda jak z klocków lego, ale jak dopasowany fragment architektury zabudowy jaka jest w pobliżu. ja tu widzę znowu "nowoczesną" linię stali i szkła zamiast elewacji kamienno-ceglanej, może nawiązującej do dźwigów stoczniowych albo żagli...
    jak w Sopocie budowano hotel Rezydent to się tak wkomponował od razu w Monciak że turyści robili przed nim zdjęcia, jakby był jakimś zabytkiem :) po prostu tam pasuje.
    ta wizualizacja to jakieś monstrum...

    • 6 0

  • Dobrze że się oddalił termin... Był taki fajny projekt wagonika. (7)

    Ale został odrzucony, bo za drogi. To lepiej postawić tańsze byle g....o. Trzeba było poszukać tańszego wykonawcę, względnie odłożyć w czasie budowę i uzbierać kwotę.
    Projekt wagonika jeżdżącego po luku byłby atrakcją dla turystów, mieszkańców, i zarabiałby jakieś pieniądze. I co bardzo też ważne nie byłby zawalidrogą dla wodniaków. Z jednej strony chcemy rozwijać wodną turystykę regionu, a z drugiej robimy takie utrudnienia. A to kładka na Motławie, a to most w Sobieszewie...Może jak się termin przesunie przez Konserwatora i przeciwników, to jednak znajdą się pieniądze na ciekawszy i bardziej zasadny projekt.
    Linku nie wrzucam, bo się nie ukarze. Ale kto nie zna projektu z wagonikiem, to proszę wygooglować "projekt wagonik nad Motławą" i wybrać grafikę. :)

    • 44 35

    • a czemu nie (3)

      157 innych projektów? :/

      • 1 1

      • (2)

        Może być i 200 innych. Byle tylko nie przeszkadzały wodniakom i pieszym. Wagonik byl akurat takim projektem. Był też sporą atrakcją turystyczną. Baa, nawet mógł zarabiać jakieś pieniążki. Tylko dlatego przypomniałem ten projekt.

        • 5 1

        • sadze, ze mozna zrobic oba (1)

          Kladka tu, bo mniej widoczna. Tylko ciekaw jestem, jak sie bedzie komponowac, bo wizualizacje bardzo niewiele mowia.

          Wolalbym chyba cos bardziej klasycznego w wygladzie.

          Natomiast ten wagonik mozna by dac blizej M2WS, na Polski Hak. A na Samym Polskim Haku jakis pomnik nawiazujacy do polskiej historii Gdanska i morza. Taka nasza wersja statuly wolnosci - tylko w tutejszym kontekscie historycznym.

          • 1 2

          • Jeśli już to wagonik właśnie w tym miejscu, zaś na Polski Hak wcześniej czy później powstanie tunel pod Motławą, więc propozycja twoja jest nierozwojowa.

            • 1 0

    • (1)

      temu biuru dziękujemy... za Nową Wałową bez chodnika w środku miasta :)

      • 7 0

      • nie tylko za te droge w takiej formie

        Kazda przygotowana przez nich droga wyglada jak zaadoptowana minimalnie do potrzeb miasta autostrada.

        Piesi pod ziemie - Sw. Przepustowosc jedzie. Zadnych biedapieszych na drogach, bo utrudniaja szybka, ale bezpieczna jazde samochodem - symbolem cywilizacji.

        • 3 1

    • witamy pracownika bpbk

      • 9 6

  • Paru frustratów moze zatrzymać rozwój śródmieścia na rok. Dobre. (7)

    • 167 47

    • A co do panoramy..... (4)

      ....to do miejsca,które ukazuje wizualizacja mało kto z turystów dochodzi,no chyba,że tzw przeciwnikom chodzi bardziej o to by widok z okien apartamentowca tam budowanego nie był niczym "skażony".......czyli ,krótko mówiąc reprezentują interesy dewelopera.A co do owych turystów i panoramy,to myślę,że z tej kładki też będzie można podziwiać piękne widoki a poza tym bliżej.

      • 30 11

      • w zywotnym interesie kazdego dewelopera z Dlugich ogrodow jest powstanie tej kladki (3)

        +2 tys do ceny kazdego metra, bo nagle znajdujesz sie 300m. od Dlugiej, a nie jak teraz 20 minut.

        • 8 2

        • ???? (2)

          Czytam...czytam i nijak nie mogę zrozumieć jak kładka skróci drogę akurat do ulicy Długiej...no może po Pitagorasie trochę krócej wyjdzie, ale bez jaj.

          • 9 2

          • Spojrz prosze na mape

            Przejscie z ulicy "Na stepce" do dworca glownego po istniejacej kladce ~15 minut. Bez niej 25 minut lub ok 15-20 na SKM Srodmiescie.

            Zatem budowa tej kladki znacznie przybliza te tereny do Trojmiasta (definicja Trojmiasta ~15 minut pieszo do SKM).

            Nie wszyscy koniecznie jezdza wszedzie samochodem. Nie mowiac o potencjalnych hotelach, ktore sa wlasnie budowane lub planowane w tamtej czesci miasta. Ta kladka (niekoniecznie ten projekt, bo akurat nie uwazam, aby byl najladniejszy) jest przydatna i pozwala na znaczne poszerzenie realnego Srodmiescia

            • 3 3

          • No właśnie, cały czas mowa jest o odległościach mierzonych w maksymalnym czasie ok. 20 minut.
            Ktoś wcześniej pisał nawet o 3 km, choć zmierzalną odległością pomiędzy restauracją Kubicki a wejściem do Filharmoni to 1,6 km.
            Po wtóre nikt nie zostawi samochodu w okolicy Grodzkiej, bo nie ma go gdzie tam zostawić czy na Ołowiance. Zatem dla kilkunastu, maksymalnie 20 minut spaceru, co raczej dla zdrowia wychodzi, planuje się w tych mało kumatych umysłach jakieś rozgrzeszenia dla inwestycji bałamucącej to miasto.

            • 4 5

    • Paru frustratów i urzędnik dyletant (1)

      co nie potrafi papierkowej roboty wykonać zgodnie z procedurą.

      A to Polska właśnie.

      • 9 14

      • czesto jedt tak

        Ze "urzednik dyletant" nie ma juz na nic czasu, bo uzera sie na kolejnych spotkaniach z roznymi "frustratami", a robota to juz w miedzyczasie, na wczoraj...

        • 5 3

  • Najdłużej budowana kladka na świecie, zgłosić ją do ksiegi rekordów ginesa (3)

    Wstyd Budyń!

    • 61 19

    • A co ma do tego "Budyń" (2)

      przygłupie?

      • 7 7

      • S mówisz o Budyniu przygłup, no ładnie :)))

        S to normalny imbecyl

        • 1 1

      • Rządzi miastem od 20 lat

        To chyba ma coś do powiedzenia (...)

        • 5 4

  • (1)

    Ta kladka pasuje w tym miejscu jak kalosze do garnituru, niestety większość włącznie z obecnymi władzami reprezentuje taki stan umysłowy, w tym miejscu zgodzę się z przedmówcą , most zwodzony ładny z OZDOBIENIAMI, nawiązującymi do historii Gdańska, STOP z niszczeniem miasta to miasto traci swój charakter

    • 14 4

    • Pojezdzij po swiecie I popatrz na nowoczesna dobra architekture to przestaniesz wypisywac takie dyrdymaly o historycznych mostach...

      • 2 2

  • Ta kladka fajnie by ozywila ta czesc miasta....
    No ale przeciez mozna poprotestowac....

    • 6 7

  • Ohyda

    Ta kładka zeszpeci Gdańsk nie powinna nigdy powstać, pieniądze z proponowanej kładki przeznaczyć na most w Sobieszewie który tam jest rzeczywiście potrzebny.Jedynie co byłoby dopuszczalne w tym miejscu to tunel albo prom.

    • 8 5

  • kładką...

    To lobby łódkowe w Gdańsku to musi być niezła sitwa

    • 6 7

  • Może lepiej tunel. (6)

    Ze szkła tak jak na zachodzie. Można oglądać rybki i rośliny.

    • 25 43

    • podaj przyklad tego mitycznego zachodu...

      Na Karaibach chyba.

      Ludzie, przestancie z tym zachodem. Jedyne, co na zachodzie maja - poki co - lepsze to zarobki. Reszta tak samo (albo gorzej) niz w Polsce. Warto pojechac i zarobic, aby nie pakowac sie w kredyt na 30 lat, ale zyc... No moze nie zawsze lepiej.

      • 9 1

    • chyba gów oglądać pływające-

      • 6 0

    • ryby i rosliny w motławie ; ) ?

      ryby i rosliny w motławie ; ) ?

      • 8 0

    • (1)

      Gdzie w tym ścieku rybki chcesz oglądać?

      • 36 4

      • Mogłyby być sztuczne

        • 23 1

    • Wszak Motława jest siedliskiem wielu żadkich gatunków opon i rowerów które warto podziwiać.

      • 33 0

  • Most zwodzony tak , kładka nie . I tyle w temacie .

    • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane