• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa kładki na Ołowiankę opóźniona o kolejny rok

Katarzyna Moritz
19 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
  • Wizualizacja kładki na Ołowiankę.
  • Wizualizacja kładki na Ołowiankę.
  • Wizualizacja kładki na Ołowiankę.
  • Wizualizacja kładki na Ołowiankę.

Znów przesuwa się termin budowy kładki na Ołowiankę, nie pospacerujemy nią w czerwcu 2016 roku, a najwcześniej w połowie 2017 roku. Pomorski konserwator zabytków właśnie przygotowuje kolejną decyzję pozwalającą na jej budowę. Poprzednią, wydaną w maju, skutecznie zablokowali przeciwnicy kładki.



Korzystałbyś z kładki na Ołowiankę?

Na początku maja Towarzystwo Opieki nad Zabytkami oraz Stowarzyszenie Nasz Gdańsk odwołało się do ministerstwa kultury w sprawie wydanej przez konserwatora zabytków decyzji na wniosek firmy Mosty Gdańsk (autor projektu budowlanego), pozwalającej na budowę kładki na Ołowiankę. Wcześniej zgodnie z planem powstał projekt budowlany kładki i rozpoczęto procedurę wydania pozwolenia na budowę.

Przeciwnicy kładki w odwołaniu podkreślali, że "kładka zaburzy historyczny krajobraz, który jest pod ochroną" oraz że lepsze byłyby inne rozwiązania, jak prom czy podwodny tunel. Zresztą podobne stanowisko było wygłaszane już 11 lat temu, kiedy to zrodził się pomysł przerzucenia kładki przez Motławę, między ul. Rycerską i Ołowianką zobacz na mapie Gdańska.

W efekcie ministerstwo kultury rzeczywiście znalazło w decyzji konserwatora błędy formalne i zwróciło ją do uzupełnienia. Wykazano m.in., że wniosek nie ujmował sposobu dysponowania wszystkimi działkami w rejonie oddziaływania oraz że uzasadnienie w decyzji konserwatora było zbyt lakoniczne.

Niestety, to siłą rzeczy na wiele miesięcy spowodowało wstrzymanie realizacji projektu, który miał wystartować jeszcze w tym roku.

Protestujący odnieśli się do wniosku biura projektów Mosty Gdańsk, które wykonało projekt budowlany i działało na zlecenie Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. W międzyczasie cały projekt inwestycyjny przeszedł do Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

- Analizując wszystkie dokumenty, uznaliśmy, że biuro projektów wycofa wniosek i on sam z siebie zostanie umorzony, czym zakończymy proces odwołań. Konserwator na skutek tego umorzył całkowicie postępowanie. My we wrześniu zgłosiliśmy się do konserwatora o nowy wniosek na pozwolenie na prowadzenie robót budowlanych, lecz uzupełniony i wykluczający wszelkie błędy proceduralne oraz dający odpowiedzi na odwołania protestujących - wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.
W związku z tym cały projekt przesunął się o kolejny rok i rozpocznie się najwcześniej na przełomie I i II kwartału 2016 roku. Do tego czasu trzeba uzyskać pozwolenie na budowę i zorganizować przetarg na wykonawcę prac.

- Na skutek tego odwołania obecny rok został zupełnie nie wykorzystany. Pytanie tylko, czy nie nastąpi kolejne odwołanie? Dobrą stroną jednak jest to, że ministerstwo ma już pełniejszy obraz w tej sprawie. Jeżeli nie wynikną kolejne problemy, zakładamy, że kładka będzie gotowa na sezon 2017 roku - zapowiada Bartosiewicz.
Pomorski konserwator nową decyzję pozwalającą na budowę kładki właśnie przygotowuje. Ma być wydana w ciągu kilku tygodni. Przeciwnicy inwestycji przyznają w rozmowie z nami, że ponownie skorzystają z możliwości odwołania.

Kładka zgodnie z projektem ma otwierać się i zamykać w czasie nie dłuższym niż 2 minuty, jej konstrukcja ma sprawiać wrażenie lekkości i tworzyć jak najmniejszą barierę wizualną w korytarzu widokowym Motławy.

Projekt kładki powstał w głowach architektów ze słoweńskiej firmy Ponting, która w 2013 roku wygrała międzynarodowy konkurs architektoniczny zorganizowany przez Gdańsk. Prace projektowe zostały zlecone gdańskiej firmie Mosty Gdańsk.

Koszt budowy kładki oszacowano na 13 mln zł. Złożą się na to po 3 mln zł Urząd Miejski i Urząd Marszałkowski oraz elektrociepłownia EDF Wybrzeże, która przeznaczy na ten cel 7 mln zł.

Wizualizacja kładki na Ołowiankę.

Opinie (103) ponad 10 zablokowanych

  • Ile można czytać o tej kładce??? Budujcie wreszcie albo przestańcie nudzić. (2)

    • 55 18

    • Lepiej

      Lepiej przestać nudzić !

      • 0 0

    • 2017 rok.......Już szykują kiełbasę na następne wybory samorządowe......obietnic brakuje,muszą oszczędzać

      • 5 0

  • "kładka zaburzy historyczny krajobraz, który jest pod ochroną"

    Za to Teatr Szekspirowski to tak się wtopił w historyczny krajobraz, że ho, ho ... Normalnie wygląda jakby zawsze tam był ... Pasuje jak ulał ...

    • 3 0

  • Jestem przeciwko

    Według mnie kładka to zmarnowane pieniądze i psucie krajobrazu Długiego Pobrzeża. Mogłoby to służyć jedynie hotelarzom i restauratorom, którzy rezydują w okolicy. Wolałbym aby te pieniądze zostały wykorzystane np. na naprawę drogi prowadzącej do Narodowego Centrum Żeglarstwa. Jest to miejsce, do którego przyjeżdżają ludzie z całego świata, a droga z NCŻ do Gdańska Głównego to dramat. Inną inwestycją, która mnie by ucieszyła jeszcze bardziej to przyspieszenie rozbudowy ul. Spacerowej - uwolnijcie nas od KORKÓW.

    • 1 2

  • Jakie to prawo jest w Polsce, gdzie kilku obszczymurów, fanatyków, idiotów (*niepotrzebne skreślić) (2)

    potrafi zablokować każdą rozsądną decyzję i to na zasadzie: zrobię mamie na złość, niech mi uszy zmarzną..........

    • 5 10

    • Mamy już ECS , teatr szekspirowski . Potrzebna teraz kładka na motławie nawiązująca do tego stylu. Myślałam o wygiętej stalowo-zardzewiałej róże , łączącej dwa brzegi. Będzie nawiązywała do już istniejących projektów. W tej róże , okienka takie jak maska spawacza. Wszystko musi nawiązywać do nie istniejącego miasta stoczniowców.

      • 1 0

    • Projekt kładki jest głupi od samego początku.
      To kontrwizja (w stosunku do Limonowego teatru) szefa Filharmonii Peruckiego.
      Tak to jest jak za wizję miasta biorą się mistrzowie pałeczki a nie urbaniści.

      • 5 1

  • kladka (1)

    Oczywiscie ,ze moze byc,ale powinna wygladem nawiazywac do miejsca w ktorym ma powstac.To powinna byc jedna calosc, a nie rzucajaca sie w oczy szkaradna konstrukcja.

    • 8 0

    • Coś ala ECS ?

      Coś nawiązującego do Gdańska jak np. ECS , czy teatr szekspirowski . Coś w tym stylu.

      • 1 0

  • Podajcie nazwiska tych przexlciwnikow kladki (4)

    • 52 28

    • Ja nie zgadzam sie na ta kładkę !

      To jakiś pomysł na skróty dla hotelowych gości . To jest miejsce dla spacerów a nie jakichś kładek. Może jeszcze tramwaj po niej będzie jeździł ? A może kolejki linowe tak zainstalować ?

      • 1 4

    • Oaza (2)

      Ołowianka to ostatnia oaza spokoju i porządku w Gdańsku.
      Nie ma tam pijanych, narkomanów i innych brudasów, bo tacy nie chodzą do muzeum i filharmonii.
      I niech tak zostanie, zwłaszcza że nie ma tam zabytków do oglądania i nie ma potrzeby, żeby tam uczęszczały tłumy.
      Po za tym Gdańsk ma dużo pilniejsze potrzeby i na nie należy przeznaczyć wszelkie pozyskane środki.

      • 8 5

      • o moze w ogole odetnijmy wszelkie drogi dojazdu do tej wyspy (1)

        wtedy dopiero pozostanie tam elita intelektualna.

        Z warcholstwem nalezy walczyc zgodnie z prawem. Ludzie pijani, ktorzy zaklocaja spokoj powinni byc zgarnieci przez policje.

        • 5 6

        • Powinni !

          • 2 1

  • (14)

    Tu się nasuwa pytanie co powinno mieć priorytet w mieście - kładka, która nieznacznie zmieni przepływ turystów, bez wielkiego wpływu na ich ilośc, czy może porządny dojazd na wyspę sobieszewska, którego brakuje i mieszkańcom, i turystom.

    • 101 92

    • Duzo zmieni (2)

      Bardzo duzo zmieni. Dzisiaj turysci maja tylko jeden most, ktorym musza przedostac sie w okolice mariny. Dzisiaj mnie jasny szlag trafia, gdy chce dojsc do Filharmonii i musze na okolo chodzic.

      Ale prawda jest to, ze taka kladka w tym ksztalcie jest bardzo zlym pomyslem

      • 0 1

      • (1)

        Zmieni tyle, ze skutecznie ograniczy ruch jachtów do minimum.

        • 3 3

        • Ty przestań jęczeć tylko zobacz co Na Stępce jest. Nowa, prawie pusta marina. Małe jednostki przepłyną, będą chciały większe to się otworzy kładkę. Większe mogą zostać na Stępce. Może ożywi to tamten rejon. To co się aktualnie wyprawia na Motławie to istna dzicz. Katamarany zasłaniające panorame... piękne, białe błyszczące... won z nimi kawałek dalej. Ostatnio długo stały stare kutry. Won z nimi. To nie jest jakiś złomowiec. Reszta jakoś sobie poradzi. Czasami jachty potrafią stać tam bardzo długo i rzadko wypływają. Najwięcej do powiedzenia mają Ci, którzy nigdy nie pływali tam żadnym jachtem.

          • 2 2

    • pisać aby pisać...

      widać jak nie wiele interesuje Cię co się dzieje - kładka będzie a most na wyspę również jesli nie wiesz

      • 0 1

    • Liczba!!! (3)

      Liczba turystów, a nie ilość. Turyści to nie cukier czy mąka, da ich się policzyć.

      • 28 3

      • Grammar nazi (2)

        Niegdyś było takie powiedzenie: "nie popełnia błędów tylko ten, kto nic nie robi". Dzisiaj można by je zaktualizować do "nie popełnia błędów tylko ten, kto pisze komentarze pod artykułami". Najdrobniejsza literówka to powód do wysłania piszącego do podstawówki, ewentualnie na konsultacje do najbliższego słownika. Własne błędy z kolei polskim grammar nazi wcale nie przeszkadzają. W końcu, jak sami argumentują, to nie im płacą za pisanie, więc nie muszą się starać. Za to każda wytknięta literówka to dla nich powód do ogromnej radości.

        • 2 20

        • to nie literowka

          to jest blad wynikajacy z braku zrozumienia tego, co sie mowi.

          Stad poprawienie jak najbardziej na miejscu

          • 5 0

        • Żadne nazi tylko dbałość o własny język.

          Zwrócenie uwagi nie jest niczym złym.
          P.s. To nie była literówka. Literówką jest pomylenie l z k na klawiaturze.

          • 17 2

    • jak na moje czesciej korzystalbym z kladki na Olowianke

      a jestem mieszkancem.

      poza tym, most na W. Sobieszewska kosztuje 6 razy wiecej.

      • 3 5

    • (1)

      Myślę, że turyści lubią odludny charakter sobieszewa. Poprawienie dojazdu tylko ich przepędzi.

      • 29 7

      • taki skansen na żywo

        • 5 1

    • argument bez sensu (1)

      To dwie niezależne od siebie inwestycje. Ta w Sobieszewska jest realizowana poczytaj sobie poprzednie artykuły. ..

      • 36 10

      • Tak jest realizowana...

        ... juz od kilkunastu lat wraca jak bumerang, już mają budować most w Sobieszewie i jakoś ciągle jest w planach.
        A kładka w ogóle jest niepotrzebna

        • 25 20

    • Mieszkancom to moze mniej przeszkadza jak biednym zlodzieja bursztynu worki im na dziurach pekaja hehe

      • 11 0

  • Statki

    W okresie letnim więcej będzie podniesiona niż opuszczona.Ciekawy jestem ile
    wytrzyma konstrukcja kładki przy dużym ruchu statków

    • 2 3

  • oby to paskudztwo nigdy nie powstało (11)

    brzydkie i do tego utrudnia żeglugę
    jak się ktoś na wyspie buduje to niech się liczy z utrudnieniami, jeden dobry dojazd i dojście jest więc starczy
    lepiej niech tą kasę wezmą na porządny most na Sobieszewo bo tam nie ma żadnego

    • 62 99

    • (6)

      Kładka skraca pieszym drogę na Ołowiankę o 3 kilometry. Pomyśl też o innych, chociaż patrzysz na świat tylko z okien samochodu.

      • 5 9

      • (5)

        Skąd skraca?, bo zawsze ten aspekt jest pomijany.
        Odpowiedź brzmi: skraca znikąd donikąd.

        • 11 2

        • Spojrz prosze na mape (4)

          I zobacz jak wielki obszar na Dlugich Ogrodach lezy odlogiem. To Srodmiescie, a wyglada jak poprzemyslowe przedmiescia Radomia :(

          • 5 2

          • (3)

            To nie jest argument.
            Jeszcze raz, co konkretnie i komu skraca drogą?!

            • 5 2

            • pewnie

              twój tok myślenia, bo jesteś kolejną osobą która pisze aby pisać...będąc przy Hiltonie, idąc spacerem można przejść na Ołowiankę i dojść do FB...skraca, skraca

              • 1 4

            • mi, stad - tam (1)

              Ale tak serio, mapy nie masz, aby zobaczyc skad dokad i komu? Dodatkowo nie widzisz tam wielkiego pustego terenu, gotowego do zabudowania?

              A zapomnialem - lepiej jest budowac na Poludniu. Tam jest co prawda jeszcze wiecej terenu...

              • 1 4

              • Nie, lepiej jest budować np wzdłuż Hallera, tam gdzie są działki, to jest ponad 40 ha świetnie zlokalizowanego terenu.
                Wracając do tematu, to jak jest, mieszkasz na Angielskiej Grobli i pracujesz na Wałowej, bo wtedy skrót jest ale jeśli jest inaczej to już skrót jest raczej umowny.
                Przypomnij sobie (ale po wpisach widać że nie ten wiek) prom kursujący właśnie nieopodal, ten który zatonął z winy operatora.
                Dla tych kilkunastu osób na godzinę, można go przywrócić i akurat nie taki na linie jak ten z tragedii. Koszt całości kładki dałby możliwość zbudowania dwóch takich promów + koszty eksploatacji na min. lat 15.
                Cała sprawa kładki jest tylko wizją Peruckiego oraz paru deweloperów zaś komunikacyjnie sprawa jest wyraźnie dęta.

                • 3 1

    • (1)

      Kladka fakt paskudna, ale niestety potrzebna żeby ożywić ta część miasta.

      • 6 5

      • Potrzebna jak lotnikowi szabla a ułanowi rozum. Potrzebna to jest linia autobusowa, która połączy tę część miasta (przez Angielską Groblę) ze Śródmieściem (przez Dolne Miasto). Taniej wyjdzie, niż nikomu tak naprawdę niepotrzebna kładka i jeszcze wpływy z biletów będą.

        • 5 3

    • Jak kwiatek do kożucha

      Ta kładka pasuje jak kwiatek do kożucha.Brzydka ,szpecąca panoramę,niepraktyczna bo zakłóci żeglugę.
      Koszmarny pomysł.Dobrze że budowa przesunięta.To straszydło nie ma prawa powstać.

      • 6 3

    • Sam jestes paskudztwo, mi sie ta kladka podoba

      • 10 24

  • Biedne matki z dziećmi

    Będą musiały poczekać do 2017 roku zanim pójdą do filharmonii.

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane