• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Most w Sobieszewie: budowa opóźniona o pół roku

Katarzyna Moritz
5 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Budowa mostu w Sobieszewie wyraźnie zwolniła w ostatnim czasie. Obecne opóźnienie to co najmniej pół roku.
  • Budowa mostu w Sobieszewie wyraźnie zwolniła w ostatnim czasie. Obecne opóźnienie to co najmniej pół roku.

Zgodnie z harmonogramem budowa zwodzonego mostu na Wyspę Sobieszewską zobacz na mapie Gdańska miała zakończyć się w tym roku. Jednak problemy firmy Vistal, budującej przęsło, spowodują co najmniej półroczne opóźnienie.



Most na Wyspę Sobieszewską buduje od początku stycznia tego roku polsko-czeskie konsorcjum firm Metrostav (lider) wraz z Vistalem Gdynia i Vistalem Infrastructure. Inwestorem przedsięwzięcia jest miasto, a za wszystko odpowiada Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.

Jednak we wrześniu okazało się, że firma Vistal Gdynia ma spore problemy finansowe, w październiku natomiast złożyła ona do sądu rejonowego w Gdańsku wniosek o ogłoszenie upadłości. Nastąpiło to tuż po tym, jak 30 sierpnia przypłynęły na wyspę pierwsze elementy mostu.

"Aresztowana" konstrukcja mostu



Pierwotnie umowa zakładała zakończenie prac budowlanych w tym roku, a oddanie mostu w pierwszym kwartale 2018 roku, po dokonanych odbiorach. Dzisiaj wiadomo, że tych terminów nie uda się dotrzymać.

- Istotą problemu jest to, że gdyńska firma Vistal ma "zaaresztowaną" konstrukcję samego mostu [zajętą przez komornika - red.]. Wiceprezydent Aleksandra Dulkiewicz rozmawiała już z przedstawicielami firm, ale na razie bez efektów. W środę jedzie na kolejne rozmowy - wyjaśnia Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska. - Dla mieszkańców istotne jest, by ten most w ogóle oddać do użytku. Opóźnienie jest już kilkumiesięczne, pierwotnie od marca powinien być przejezdny, a wiemy już, że nie będzie, walczymy o to, żeby ten most był gotowy na sezon letni.
Obecnie przy budowie mostu najbardziej zaawansowany jest nowy układ drogowy, od strony wyspy powstało rondo, a od strony Wiślinki najazd na most. Ale kolejnych elementów samego mostu ciągle nie widać. Nie są nawet gotowe główne filary przeprawy. W jednym z nich, tym największym, miało być serce mostu, czyli mechanizm do zwodzenia przeprawy. Tymczasem konstrukcja nie jest w całości wylana w betonie.

Budowa mostu w Sobieszewie we wrześniu 2017



Jak wiadomo, most jest ważny głównie dla mieszkańców wyspy, którzy żyją z turystyki, dlatego od lat czekają na sprawniejszą przeprawę. Ponadto w 2018 roku na Wyspie Sobieszewskiej, w dniach od 6-16 sierpnia ma się odbyć krajowy zlot harcerzy w ramach obchodów 100-lecia ZHP. Na imprezie pojawi się ok. 10 tys. osób.

Koszt budowy mostu to 57,1 mln zł, z czego 28 mln zł pochodzi z budżetu państwa, a reszta z kasy miejskiej.

Vistal Gdynia próbuje wyjść z kłopotów



Przypomnijmy, że w październiku 2017 roku Vistal Gdynia złożył do sądu rejonowego w Gdańsku wniosek o ogłoszenie upadłości. Natomiast w listopadzie 2017 roku Vistal podpisał umowę dotyczącą sprzedaży nieruchomości należących do spółki zależnej Vistal Stocznia Remontowa, na rzecz Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Chodzi o nieruchomości zlokalizowane przy ul. Czechosłowackiej 3 w Gdyni na Nabrzeżu Węgierskim. Umowa sprzedaży na kwotę 39,5 mln zł ma zostać zawarta do 31 stycznia 2018 roku.

W listopadzie sąd zdecydował o otwarciu postępowania sanacyjnego w spółce Vistal Gdynia. Oznacza to, że spółka zyskała ochronę przed wierzycielami na okres do 12 miesięcy od dnia otwarcia postępowania. W tym czasie wdrożony ma być plan restrukturyzacyjny i wstrzymane wszelkie egzekucje.

Opinie (140) 9 zablokowanych

  • Gdynia (1)

    Dajcie sobie siana to poważna inwestycja a co u nas sie nie przedłuża wszystko

    • 5 0

    • Szynka bez kości

      Poważna inwestycja dla "poważnego" dewelopera.

      • 1 0

  • Komornik zapłaci za opóźnienie.

    • 4 0

  • Kisiel

    Vistal nie odpowiada za opóźnienia budowy filarów.

    • 4 0

  • BRAVO BRVISIMO

    Tak wychodzi jak w przetargach wygrywa najtańsza oferta ale nikt w tych pustych główkach nie zastanawiał się dla czego?? Nie sprawdza się firmy czy to jakaś wydmuszka, kogucik z problemami finansowymi. Żenada. Cześć grubych milinów wywalona w błoto. Teraz gdańsk musi zerwać umowę potem sprawa w sądzie z 3-4 lata bo sie vistal odwoła.Potem nowy przetarg i wyłonienie 2 lata no i 1 budowy. No to na 2025 będzie jak znalazł heeeheehhe

    • 4 0

  • Metrostav

    To jest piekne...nikt nie pisze o metrostavie ktory jest liderem i z punktu widzenia prawa odpowiada za cala inwestycje. Poza tym jak widac problem jest nie tylko z konstrukcja stalowa ale takze z zelbetem za ktory oni odpowiadaja. Ciekawe jak to zostanie rozwiazane...

    • 4 0

  • Przetarg na budowę wygrany a tu nagle upadłość firmy, jakaś kpina !

    • 4 0

  • Dwa pytania (1)

    Jak firma która w krótkim okresie czasu może upść zdobyła kontrakt na budowę?
    Jak to jest,że mając kontrakt do realizacji firma bankrutuje, a gdzie zyski?

    • 5 0

    • Jakie zyski? kasiora ciągle w obrocie. dostali kasę za jakiś temat, wydają na następny i czekają na zapłatę po wykonaniu, zyski (jeśli w ogóle) to się liczy na koniec roku,a leci się na kredytach. I Vistal nie jest wyjątkiem, tak to funkcjonuje. Problemy VIstalu wynikają z tego ,że w związku z obniżeniem rentowności kontraktów banki odmówiły dalszego finansowania - linie kredytowe, itp. no i d*pło.

      • 2 0

  • Miasto znowu poszkodowane. (1)

    Tak to jest jak "specjaliści" z miasta wybierają do wykonania mostu padlinę.Pomylili się czy nie znali ich stanu majątkowego,czy nagle nastąpił krach.

    • 4 1

    • mądre głowy wyliczyły, że kontrakty Vistalu nie dadzą takiego zysku jak zakładano, przez co banki strzeliły focha i odmówiły finansowania, wypowiadając umowy na kredyty, linie kredytowe, itp.

      • 1 0

  • Komornik...

    jak komornik może zająć części mostu, przecież to własność miasta.

    • 1 0

  • Przecież to POlska tu nic nigdy nie może być zrobione o czasie a jak się uda zrobić to jest fuszerka i wymaga zaraz napraw !!!!! Stawiam że moc będzie dopiero latem 2019.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane