• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa pirsu zbyt droga. Lotnisko unieważnia przetarg

Michał Stąporek
16 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
177 mln zł netto chciało zapłacić lotnisko za budowę pirsu przy terminalu pasażerskim T2. Oferty w przetargu wyniosły jednak od 239 do 311 mln zł. 177 mln zł netto chciało zapłacić lotnisko za budowę pirsu przy terminalu pasażerskim T2. Oferty w przetargu wyniosły jednak od 239 do 311 mln zł.

Władze portu lotniczego w Gdańsku unieważniły przetarg na budowę pirsu przy terminalu pasażerskim T2. Powód: oferty firm budowlanych znacznie przekraczają budżet inwestycji. Nie oznacza to jednak, że projekt rozbudowy terminala upada. - Siadamy do rozmów - deklaruje prezes lotniska.



Co powinny zrobić władze lotniska?

Przypomnijmy: nowy, 180-metrowy pirs o szerokości 46 m ma zostać dobudowany do istniejącego terminala pasażerskiego T2. Dzięki niemu przepustowość portu lotniczego w Gdańsku ma wzrosnąć z 7 do 9 mln pasażerów rocznie.

Dzięki tej inwestycji centralny punkt kontroli bezpieczeństwa ma zostać powiększony z 11 do 18 linii, liczba punktów odprawy paszportowej miałaby wzrosną z 6 do 10 (odloty) i z 8 do 12 (przyloty). Liczba bramek odlotowych (tzw. gate'ów) miałaby wzrosnąć z 20 do 30, a liczba tzw. karuzel pozwalających na odbiór bagażu - z 5 do 9.

Cztery oferty w przetargu...



16 maja odkryto oferty firm, które ubiegały się o realizację tego kontraktu. Ponieważ przetarg odbywał się w formie elektronicznej, nie było otwierania kopert, lecz odszyfrowywanie ofert na elektronicznej platformie. O zlecenie ubiegały się cztery firmy i konsorcja: Doraco i NDI z Trójmiasta, a także Budimex i Hochtief.

...ale każda przekracza budżet



Lotnisko zaplanowało, że na rozbudowę terminala przeznaczy 177 mln zł netto. Żadna z propozycji nawet nie zbliżyła się do tej granicy. Najtańsza, przygotowana przez NDI, opiewała na 239 mln. Pozostałe były jeszcze wyższe: Hochtief wycenił swoje usługi na 279 mln, Doraco na 305 mln, a Budimex na 311 mln. Oferty różnią się także czasem realizacji: od 18 do 22 miesięcy.

"Siadamy do rozmów"



W tej sytuacji zarząd Portu Lotniczego Gdańsk podjął decyzję o unieważnieniu przetargu ze względu na przekroczenie planowanego budżetu. Nie oznacza to jednak, że lotnisko odkłada plan zwiększenia swojej przepustowości na półkę.

- Jednocześnie rozpoczynamy i ogłaszamy dialog techniczny z wykonawcami, by
dowiedzieć się jakie są przyczyny takich kwotowań - zapowiada Tomasz Kloskowski,
prezes Portu Lotniczego Gdańsk.

Po zakończeniu dialogu technicznego Port Lotniczy ogłosi nowy przetarg na budowę pirsu.
Jednak kiedy to nastąpi - nie wiadomo. Zarządzający lotniskiem zwracają uwagę, że istniejący terminal pasażerski T2 cały czas wystarcza z zapasem na obecny ruch pasażerski.

Wciąż jest zapas w przepustowości



- Nie musimy się spieszyć z tym procesem. Obecnie działające terminale pasażerskie
zapewniają naszym pasażerom odpowiedni standard obsługi, co wykazują chociażby
ostatnie rankingi. Planowana rozbudowa terminalu T2 ma być krokiem wyprzedzającym
rozwijający się ruch lotniczy na naszym lotnisku - uspokaja Tomasz Kloskowski.

W ubiegłym roku przez gdański port lotniczy przewinęło się 4,98 mln pasażerów. Wciąż pozostaje jeszcze zapas 2 mln pasażerów do osiągnięcia limitu obecnej przepustowości lotniska.

Miejsca

Opinie (139) ponad 20 zablokowanych

  • Ha ha ha na nic nie ma kasy! (15)

    Tylko na wyborcze kiełbasy!

    • 104 61

    • Gdańsk w ruinie... (5)

      ale na trzy kible na plaży starczy

      • 9 10

      • (3)

        Gdańsk w ruinie? Zapraszam do Gdyni :D

        • 4 5

        • przenieś sie do podlaskiego ... siedliska zacofania, matecznika nieoPiSanego zabobonu. (2)

          bilet sam ci kupię

          • 4 0

          • Mieszkałeś to wiesz?

            Jest wstyd co?

            • 1 0

          • haha - z tym zacofaniem to masz film

            wielu rolników ma tam wille i sprzęt jaki ty na zdjęciu tylko widziałeś. Dobry ciągnik kosztuje więcej od twojego mieszkania wziętego na kredyt na 30 lat - a niektórzy mają po trzy takie maszyny.....więc jak to się mówi w d.. byłeś i g.. widziałeś analfabeto z PO - ps. twoja zgraja nie...w intelektualnych wyciągnęła karty do głosowania przy głosowaniu za zaostrzeniem kar dla pedofilia...więc o czym ty mówisz....

            • 0 4

      • Czyli kolejne kłamstwo wyborcze PO ?

        • 0 1

    • W Radomiu za to sypnęli kasa i ma być duża przepustowość (3)

      O ilości pasażerów nie mówili

      • 21 1

      • (2)

        Po co zwiększać ilości bramek , kontroli bezpieczeńswa i pasów odbioru bagażu. Na bagaż czeka się około 30 minut, a kontrola bezpieczeństwa odbywa się zwykle na dwóch punktach.......może jak zwiększą liczbę tych punktów to bagaż25, i 3 stanowiska kontroli. Tu nie trzeba zwiększać tylko zmienić myślenie obsługi lotniska.

        • 10 3

        • (1)

          Najwolniej sprawdzają kobiety paszporty, ludzie wracają zmęczeni do domów a tu muszą czekać jeszcze pół godziny na sprawdzenie paszportow

          • 2 4

          • Jakby zlikwidowac paszporty, bedzie prosciej i szybciej.

            • 2 0

    • na co nam budowa

      pisuaru??? co to da?

      • 2 4

    • Standard w polskich przetargach (1)

      Główni wykonawcy i podwykonawcy kladą na prawdę bardzo niskie ceny (wielu z nich przez to dzisiaj ma problemy - Skanska, Astaldi ktore już upadlo, Elektrobudowa, itd). A Inwestor wymyslil sobie jakis budżet z d*py, w oparciu o jakies nierealne niskie stawki, i na koniec okazuje sie ze nie może znalezc frajera ktory zrobi to za polowe realnej ceny... I tak w zasadzie wyglada kazdy przetarg od 3-4 lat. W dodatku jedynym kretyterium jest cena wiec zaczynaja wygrywac chińczycy albo jakieś konsorcja ukraińsko-litewskie. Oby tak dalej...

      • 3 1

      • Ten wymyślony przez inwestora budżet to kosztorys sporządzony na podstawie średnich cen w ostatnim półroczu. To nie są wymysły inwestora tylko fakty.

        • 2 1

    • specjaliści wysokiej klasy ...

      • 1 0

    • Dwa kantory oskubią

      tuż po wylądowaniu. "Nie mamy wpływu na najemców". (Najważniejsze pierwsze wrażenie.)
      Wyjeżdżając, pocisz się w kolejce myśląc co, jak nie zdążysz na samolot, bo na 400 czekających osób są 4 bramki, ale "my za to nie odpowiadamy, tylko Straż Graniczna".
      Na forum opisać - to ludzie prezesa objadą.
      dziki kraj

      • 2 0

  • Obawiałem się, ze po śmierci Adamowicza (18)

    miasto przestanie oddychać. Moje obawy się potwierdziły.

    • 56 165

    • Krótka pamięć (15)

      A za Adamowicza było lepiej? Spóźnili się z budową terminala T2 o rok! i gości przyjmowali w ... hangarze?

      • 23 9

      • (13)

        I co z tego malkontencie ze sie spóźnili ???
        Stadion działa
        Ergo Arena działa
        Słowackiego zbudowana
        Tunel pod rzeka zbudowany
        Obwodnica południowa funkcjonuje
        Muzeum II wojny - piękny obiekt
        ECS - oryginalny obiekt
        Armii Krajowej - funkcjonuje
        TriStar - działa
        Lotnisko rozbudowane
        Nowy układ drogowy - Bulońska - w budowie
        Forum - super inwestycja po starej Gildii (i mam gdzieś ze przykryli ten ściek na długości 100m!)
        Mam nadzieje ze doczekamy sie jeszcze tunelu pod pachołkiem.
        Gdańsk się rozwija.
        Budyń był ok!

        • 40 23

        • najlepszy ...

          • 9 5

        • ale skończyłby w pierdlu, niestety, bo to nie był zły człowiek, takie ciepłe kluchy, ale "kiedy wejdziesz między wrony ..." i teraz trzeba rodzinę ewakuować ...

          • 7 17

        • Tristar działa powiadasz :)

          • 11 5

        • Jak dorożkarski koń, z klapkami na oczach...

          • 5 3

        • I mieszkanaka

          i za każdą taką inwestycje...jedno mieszkanko po preferencyjnej cenie dla budynia. Tak robi się interesy w Polsce. NIe dziwota, że chłop nie mógł w końcu doliczyć się mieszkań. Nie chodzi o to aby budować, chodzi o to aby robić to z sensem i patrzeć na koszty a nie własne korzyści. Za komuny też dużo zbudowali ale wykorzystując tą samą energię ludzką można było zbudować pięć razy tyle i znacznie lepiej.

          • 8 7

        • ???? (5)

          1.stadion nie dziala bo nie zarabia...
          2.ergo arena ledwo zipie bo tez gospodarza nie ma...
          3.slowackiego zbudowana ? po 20 latach?
          4.tunel za 17 mln rocznie ktory przecieka i moze sie zawali...
          5.obwodnica polodniowa jeden bubel bo zagesczenia nikt nie odebral i co 3 msc sie zapada...
          6.muzeum 2 wojny w zlym miejscu powinno byc budowane na westerplatte ...
          7.ecs mialo byc o solidarnosci ,a wyszlo jak zwykle...
          8.armi krajowej plany z 81 roku w 86 zaczeto budowac ....
          9. 1,5 miliarda i nie dziala....
          10. lotnisko ?
          11. ehhhhhhhh

          • 15 21

          • 100%

            PO nic nie umie

            • 6 5

          • (1)

            Tobie juz dawno mózg sie zlasował i się wali chyba

            • 5 3

            • Wali to z Motlawy

              • 3 4

          • Ale farmazony pitolisz, kolejny malkontent

            • 4 3

          • Dobrze mendolisz.

            Dać ci mendal.

            • 0 2

        • A teraz piwko w Santa Monica POpija?

          • 5 5

        • Nie przekonasz.

          Gdyby Juliusz zostau prezydentem Miasta,aaaa,to co innego.

          • 1 0

      • Ale samolot ciągnęli i nie tylko

        • 2 0

    • dajcie mu respirator (1)

      i wyslijcie do okulisty, chlopaczyna nic nie widzi

      • 13 4

      • On się tego tak obawiał, że głosował na Płażyńskiego.

        • 1 0

  • ja bym z tatą zrobił za połowę tego;) (5)

    • 118 17

    • tam ktoś chyba abonament płaci za te rozbudowy

      • 4 0

    • chyba z Madzią z łopatą przy betoniarce;) (3)

      • 4 0

      • Mama Madzi kandyduje ? (2)

        • 2 0

        • nie, ale Madzia tak-do Hotki miesiąca;) (1)

          • 3 0

          • Czytałem jej program

            Wybitny fachowiec, Kopacz przy niej to mały Reksio

            • 0 1

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • nie opłaca sie, za drogo, dla ludziuw? - nie warto (2)

    lepiej do kieszonki. ostatni bilans budżetu obywatelskiego wyniósł 18mln zeta, takie tam drobniaczki XD dla kontrastu powiem że jedna średnia inwestycja to 50mln nie licząc dopłat z unii, kpina a te 18mln to "dla niepoznaki" zostawili, dla nich to tyle co dla kowalskiego nie wziąć grosika przy kasie z reszty.

    • 21 40

    • lecz się człowieku

      • 1 0

    • Dopłaty z UE to śmiech na sali.

      Uśredniając otrzymane dotychczas dopłaty z UE można powiedzieć, że rocznie wpływają do Polski środki o wartości około 2-3% rocznego PKB! Za te 2-3% regulujemy naszą gospodarkę tak, aby lobbujące w Brukseli przedsiebiorstwa niemieckie, francuskie czy hiszpańskie zagarnialy Polski rynek i abyśmy byli całkowicie zależni, będąc jedynie montownią dla superpaństwa organizowanego przez RFN. Wszyscy widzą przepływy netto, ale nikt nie patrzy na utracone korzyści... Poza UE też istnieje życie gospodarcze i ku zdziwieniu wszystkich eurokołchoźników - to UE cofa się w rozwoju pod naporem regulacji i rosnącego zadłużenia.

      • 0 1

  • 30 tys. za metr kwadratowy (14)

    no ładne stawki maja oferenci! Licząc ilość zużywanego materiału i stopień skomplikowania budowli to chyba jest 20 tys. zysku na metrze...

    • 87 21

    • Niestety to tyle kosztuje (4)

      Gdybyś nie wiedział/a to hale lotniskowe sa trochę wyższe niż Twoje M2

      • 25 16

      • (1)

        Ha ha chyba tak

        • 3 1

        • no i jeszcze wyposażenie, żeby to działało. Przecież hala to nie sama konstrukcja, liczy się

          to co w śroku bo inaczej to będzie pusta hala.

          • 1 0

      • gdybyś nie wiedział/a, to m kwadrat. jest miarą powierzchni (1)

        to nie mieszaj kubatury do tego - zresztą powietrze w środku nie wymaga specjalnych zabiegów budowniczych

        • 19 11

        • Powietrze nie wymaga niczego, ale sposób stawiania wysokiej konstrukcji jest zupełnie inny niż w przypadku choćby bloków mieszkalnych. To na pewno ma wpływ na cenę. Do tego dochodzą kwestie wykończenia, gdzie raczej wliczony jest cały system zabezpieczeń typowy dla lotniska, zupełnie inne niż dla bloków mieszkalnych systemy przeciwpożarowe i tak dalej.

          • 4 1

    • (2)

      Jest i expert...
      Ile pirsow zbudowałes w życiu?
      Kury idź macać...

      • 18 11

      • Żadnego

        Ale się staram.

        • 2 3

      • Ja 6 ale sie nie bede chwalil.

        • 0 1

    • (1)

      Odpowiedź jest prosta: za mało rąk do pracy a co za tym idzie znaczny wzrost stawek za roboczo-godzinę. Nikt tych cen z d...y nie wziął. Ekonomia i matematyka jest nieubłagana.

      • 25 1

      • Zakazac matematyki.

        • 0 1

    • (1)

      Przetarg unieważniony możesz wystartować w nowym i zaproponować nizszą cenę .

      • 9 0

      • pewnie go nie stać. Wadium było 2 mln i trzeba się było wykazać podobnymi budowami. No i kapitał minimum 20 mln.

        • 1 0

    • odp (1)

      jak nie masz wystarczającej wiedzy to nie pisz takich bredni bo pow. całkowita (pirs + przebudowa) to ponad 25 000 m2 - więc sobie przelicz matematyku (...) - poza tym dla ciebie stopień skomplikowania terminalu lotniczego to prawdopodobnie to samo co stopień skomplikowania twojej chałupy :) - i na dokładkę sobie pomyśl ile z kwoty oferty trzeba oddać na podatki i 500+

      • 1 0

      • i zonk!

        bo 500+ jest właśnie opłacane z podatków. Trzeba coś wiedzieć, zanim się to powie lub napisze.
        Ja ciebie nie obrażam - więc skoro nic nie wiesz o mojej "chałupie", to zostaw sobie takie komentarze dla siebie, Ale widzę, że ktoś bliżej tematu się odezwał. Niezadowolony oferent?

        • 0 1

  • Liczylem ze szwagrem co najmniej 200 mln

    • 40 9

  • Zmowa kartelowa (3)

    Warto poczytać

    • 75 10

    • Raczej na tym portalu widzę zmowe/wysyp i**otow

      • 20 11

    • (1)

      Możesz wystartować z poza kartelu i zaproponować swoją niższą cenę.

      • 6 1

      • Czyli nie przeczytałeś co to kartel

        Tylko się osmieszasz takim wpisem

        • 0 3

  • (1)

    Jak sie obchodzi sie przetargi?wystarczy ze 3 razy sie nie niwybierze wykonawcy bo za drogo i wttedy mozna brac z wolnej reki czyli łapowa i siano do podzialu dla wykonawcy i dla prezesa lotniska.proste?proste jak ...

    • 47 32

    • Twoja głupota

      • 8 8

  • (4)

    Jakie 7 na 9 mln skoro w 2018 tym nie przekroczono 5 mln pasażerów????

    • 16 48

    • czytaj ze zrozumieniem, przeczytaj jeszcze raz tekst

      • 21 2

    • Dokładnie a w tym roku notują już spadki (1)

      Pierwszy kwartał 2019 już mniej .... niż 2017..18

      • 0 4

      • Ciekawe skąd masz te dane. W I kwartale 2019 obsłużono 1 mln pasażerów, w 2018 roku bylo to 983 tys, a w 2017 879 tys

        • 1 0

    • przepustowość lotniska nie jest jednoznaczna z ilością obsługiwanych pasażerów

      gdzieś indziej podawali, że dlatego rozbudowują do potencjalnych 9, bo samoloty lądują stadnie i w pewnych godzinach robi się tłok

      gdyby przepustowość była na poziomie 5 mln, to nie zdołaliby tego ruchu obsłużyć

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane