• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa przystanku SKM Śródmieście na 7 miesięcy przed końcem

Maciej Naskręt
17 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Prace przy niwelacji terenu pod kolejny - wschodni - tor SKM nieopodal Huciska.
  • Ułożony pierwszy spośród dwóch torów linii SKM w kierunku  nowego przystanku - SKM Śródmieście.
  • Gotowa ściana, która będzie podpierać płytę planowanego w tym miejscu Forum Radunia.
  • Prace torowe pod wiaduktem Hucisko.



Sprawdziliśmy postęp prac na budowie przystanku SKM Śródmieście wraz z kilometrową linią kolejową, która połączy nowy przystanek ze stacją Gdańsk Główny. Do zakończenia inwestycji wartej 66,7 mln zł pozostało 7 miesięcy.



Zobacz wizualizację budowy przystanku SKM Śródmieście.

W grudniu tego roku ma zakończyć się budowa przystanku SKM Śródmieście. Inwestycja zlecona przez spółkę SKM zapewni pasażerom dojazd w rejon al. Armii Krajowej. zobacz na mapie Gdańska Obecnie składy z Gdyni dojeżdżają na stację Gdańsk Główny.

Inwestor - spółka SKM w Trójmieście - zadowolona jest z prowadzonych prac. - Roboty budowlane przebiegają zgodnie z przyjętym przez nas harmonogramem. Na ten moment nie przewidujemy żadnych opóźnień przy otwarciu linii wraz z przystankiem - mówi dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście, Marcin Głuszek.

Plan budowy

Zeszłoroczne prace rozbiórkowe na terenie budowy przystanku SKM Śródmieście.

Przypomnijmy: kolejowa inwestycja w Gdańsku dzieli się na trzy części. Pierwsza to przebudowa istniejącej stacji Gdańsk Główny. Obejmuje ona modernizację peronu trzeciego poprzez utworzenie tzw. peronu wyspowego, remont i adaptację istniejącej wiaty wraz z jej wydłużeniem, a także przebudowę schodów wejściowych na nowy peron. Ponadto pasażerom poruszanie się ma ułatwiać winda, łącząca peron nr 3 z przejściem podziemnym.

Kolejna część przedsięwzięcia to budowa ok. kilometrowej, dwutorowej linii kolejowej do planowanej stacji Gdańsk Śródmieście. W jej ramach oprócz torów zostanie wzmocniona konstrukcja Kanału Raduni przechodząca pod torami.

Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście. Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.
Trzecim i najważniejszym elementem inwestycji jest budowa nowego peronu wyspowego, czyli stacji Gdańsk Śródmieście. Na planowanym peronie zostanie ulokowana wiata peronowa o konstrukcji stalowej, urządzenia elektronicznej informacji audiowizualnej dla podróżnych, słupki SOS-Info, monitoring, instalacja oświetleniowa, a także obiekty małej architektury.

Prace torowe

Obecnie na odcinku ok. 500 metrów - między Huciskiem zobacz na mapie Gdańska a al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska został ułożony zachodni tor przyszłej linii. Budowę wschodniego toru utrudniają zwały ziemi po dawnym murze oporowym. Stąd jeszcze dużo pracy przed wykonawcą. Musi on odgarnąć grunt, by móc ułożyć kolejny tor. Prace przy nim mają rozpocząć się pod koniec robót.

Na pozostały odcinkach - także przy planowanym przystanku SKM Śródmieście trwa wykonywanie podbudowy przyszłego torowiska. Oprócz tego trwa budowa jego odwodnienia, tak by po opadach deszczu torowisko nie ulegało rozmyciu.

Obecnie w pobliżu nowego torowiska trwa betonowanie dodatkowej - wschodniej - ścianki Forum Radunia. Na realizację ponadto czeka system sterowania ruchem (SRK).

  • Budowa przystanku SKM Śródmieście przy al. Armii Krajowej. Na zdjęciu widać zarys nowego peronu.
  • Budowa zejść z wiaduktu na al. Armii Krajowej do peronu SKM Śródmieście.
  • Gotowa konstrukcja drugiego zejścia do peronu przystanku SKM Śródmieście.
  • Przebudowany nieco wiadukt w ciągu al. Armii Krajowej. Tuż pod nim wykonane podłoże pod nowy tor SKM.


Widok na przystanek SKM Gdańsk Śródmieście z wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej. Widok na przystanek SKM Gdańsk Śródmieście z wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej.
Prace przy SKM Śródmieście

Gotowe są już zewnętrzne ścianki przyszłego peronu po obu stronach, dzięki czemu widać zarys nowego obiektu. Wykonawcy udało się wykonać prace ziemne tak, by zmieścić w wykopie nie tylko dwa nowe tory, ale także właśnie przystanek.

Wykonano także zejście z wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej, a konkretnie z przystanku tramwajowego od strony budowanego Forum Radunia. Drugie schody - zejście z sąsiedniego przystanku tramwajowego - właśnie jest betonowane. Oprócz samych schodów pojawią się tam także windy.

Wizualizacja przejścia do peronu SKM Śródmieście z wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej. Wizualizacja przejścia do peronu SKM Śródmieście z wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej.
Prace na stacji Gdańsk Główny

Tu także wykonano już zewnętrzne ścianki przyszłego peronu po obu stronach. Gotowe jest też zejście i szyb windowy łączące peron trzeci z tunelem dla pieszych, którym można dojść m.in. do dworca PKS.

Pojawiły się też stalowe - ozdobne - filary po przeprowadzonej renowacji dawnej drewnianej wiaty nad peronem. Tam ruszyły już prace przy samej konstrukcji dachu. Wykonano na razie krokwie planowanego przystanku.

Co ciekawe, nowe torowisko przy historycznych budynkach dworca - hali, poczcie i dawnych magazynach - będzie posiadało maty, który wytłumią ewentualne drgania wywołane przejazdem składu SKM. Uchroni to przed uszkodzeniami wiekowe obiekty.

  • Prace torowe w rejonie wiaduktu Hucisko.
  • Prace ziemne w pobliżu dworca PKP Gdańsk Główny.
  • Gotowe ozdobne podpory przyszłej wiaty nad peronem 3 na stacji Gdańsk Główny.


Planowany przystanek SKM Gdańsk Śródmieście okiem pasażera. Planowany przystanek SKM Gdańsk Śródmieście okiem pasażera.
O wpięciu linii SKM w dalekobieżną zadecydują analizy

SKM-ka zamówiła wstępną analizę wykonalności rozbudowy linii kolejowej nr 250, po której na co dzień poruszają się pociągi SKM, od budowanego przystanku Gdańsk Śródmieście w kierunku Tczewa.

Władze spółki chcą poznać odpowiedź na pytanie: na jakim odcinku i ile torów w kierunku Tczewa można zbudować. Analiza może wykazać, że m.in. najlepszym rozwiązaniem w obecnej sytuacji będzie wpięcie linii SKM w tory dalekobieżne.

Wstępne studium to efekt działań podjętych przez władze Pruszcza Gdańskiego oraz samorządowców powiatu gdańskiego, tczewskiego i malborskiego.

Jeśli analiza wykaże, że budowa przedłużenia linii kolejowej nr 250 do Tczewa jest zasadna, wtedy samorządy, które opowiadają się za realizacją inwestycji będą musiały dokapitalizować SKM-kę. Przewoźnik nie ma bowiem pieniędzy, by samodzielnie realizować tak ogromne przedsięwzięcie.

Miejsca

Opinie (140) 1 zablokowana

  • czy pociągi przewozów regionalnych z tczewa będą sie zatrzymywać na stacji Gdańsk Śródmieście

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane