• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy rondo pomoże odkorkować Czarny Dwór?

Maciej Naskręt
9 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Korki na skrzyżowaniu ul. Czarny Dwór i al. Jana Pawła II w Gdańsku. Korki na skrzyżowaniu ul. Czarny Dwór i al. Jana Pawła II w Gdańsku.

Od czasu otwarcia Tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska korki u zbiegu ul. Czarny Dwór i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska to codzienność. Rozwiązaniem tych problemów zdaniem naszego czytelnika może być rondo. Urzędnicy wskazują na pewne problemy tego pomysłu, ale przeanalizują go.



Jak oceniasz pomysł budowy ronda na Zaspie?

Nie ma praktycznie dnia, by kierowcy nie tracili cennego czasu na skrzyżowaniu ul. Czarny Dwór i al. Jana Pawła II na Zaspie. W godzinach szczytu przejazd tędy zajmuje nawet 30 minut. Za ten stan rzeczy odpowiada tunel pod Martwą Wisłą, który jest świetnym objazdem dla korków w centrum Gdańska, ale skierował potoki kierowców właśnie do nadmorskich dzielnic miasta.

Jedyne co mogli zrobić drogowcy na tym skrzyżowaniu, to wydłużyć fazę zielonego światła dla jadących na wprost. Nic to jednak nie zmieniło. Dlatego niedawno inżynierowie ruchu zapowiedzieli, że włączą sygnalizację na tym skrzyżowaniu do systemu Tristar, co ma zapewnić szybszy przejazd.

Kierowcy chyba nie wierzą w to rozwiązanie i dlatego nadsyłają kolejne propozycje. Tym razem pan Wojciech zasugerował wykonanie w tym miejscu ronda.

- Skrzyżowania z ruchem okrężnym są znakiem rozpoznawczym Gdańska, więc czemu takiego rozwiązania nie zastosować na Zaspie? Nie dość, że uspokoiłoby to ruch i poprawiłoby bezpieczeństwo to na dodatek przejazd odbywałby się nieustannie - nie byłby ograniczany przez sygnalizację - mówi pan Wojciech.
Ponieważ dziś do skrzyżowania z praktycznie wszystkich stron prowadzą po dwa pasy ruchu, na ewentualnym rondzie należałoby zrobić tzw. turbinę. Podobne rozwiązanie zastosowano u zbiegu ul. Budowlanych i ul. Nowatorów zobacz na mapie Gdańska, czy też na rondzie przy wyjeździe z tunelu pod Martwą Wisłą od strony stadionu zobacz na mapie Gdańska.

Propozycja ronda, które może usprawnić ruch u zbiegu ul. Czarny Dwór i al. Jana Pawła II. Propozycja ronda, które może usprawnić ruch u zbiegu ul. Czarny Dwór i al. Jana Pawła II.
Urzędnicy: rozwiązanie jest drogie, ale przeanalizujemy je

Trzeba jednak podkreślić, że przebudowa skrzyżowania pochłonęłaby z kasy miasta kilka a nawet kilkanaście milionów złotych. Dla porównania: rondo turbinowe u zbiegu ul. Budowlanych i ul. Nowatorów kosztowało mieszkańców Gdańska ok. 7 mln zł.

Ale pieniądze to nie jedyny problem.

- Wstępnie można powiedzieć, że po uruchomieniu ronda trudno byłoby zachować płynność przejazdu samochodów. Zlikwidowalibyśmy światła, więc piesi przechodziliby przez jezdnię dowolnej chwili tamując ruch aut - zastrzega Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
- Ponadto ronda projektuje się tam, gdzie natężenie aut na wlotach jest podobne. Tymczasem na Zaspie duży ruch jest w obu kierunkach w relacji Przymorze - tunel. W tej sytuacji kierowcy wyjeżdżający z pobliskiego parkingu lub z al. Jana Pawła II mieliby poważne problemy by się włączyć do ruchu - dodaje Kotłowski.
Szef gdańskich drogowców zgadza się jednak, że pomysł wart jest głębszego przeanalizowania. Warto to zrobić tym bardziej, że przebudowa Drogi Zielonej wciąż nie ma zapewnionego finansowania.

Czytaj także: Trzy wizje zabudowy terenów przy Drodze Zielonej

Opinie (303) 1 zablokowana

  • już widzę jak kierowcy będą się gubić, którym pasem mogą zjeżdzać :)

    • 2 0

  • Rondo jest bezpieczne i bardziej plynnie przebiega ruch.

    • 1 1

  • Myślę, że może być ciężko, ale to kwestia przyzwyczajenia

    Polacy nie potrafią jeździć po rondach, dużo osób się pcha na chama, albo jadą szybko, bo mają pierszeństwo zamiast czasami puścić kogoś, aby to szło płynnie. Ale sam pomysł ma sens; po jakimś czasie kierowcy się przyzwyczają. Na pewno przydałyby się bezkolizyjne pasy do skrętu w prawo w Jana Pawła II i w Czarny Dwór w stronę tunelu, a wydłużeniami tych pasów mogłyby być przystanki autobusowe, gdzie kierowcy musieliby zjechać na inne pasy do dalszej jazdy. Myślę, że to dodatkowo upłynniłoby ruch. Pozdrawiam

    • 1 1

  • Korki powodują mało rozgarnięci ludzie...

    ... którzy wolno ruszają, zostawiają zbyt dużą odległość od poprzedzającego auta lub też zasypiają kiedy zapala się zielone.

    Można też trochę poprawić to skrzyżowanie - powinny też być 3 pasy do jazdy na wprost zwężające się do dwóch oraz dwa pasy do skrętu w prawo z Hallera w kierunku tunelu i jeszcze bardziej wydłużyć zielone światło.

    • 1 0

  • Nowa Kościuszki konieczna

    korki to dopiero będą jak te wszystkie nowe domy przy Hallera wybuduja. A o Nowej Kościuszki zapomniano. . Ktoś za to powinienen dawno siedzieć !

    • 2 0

  • Opłaty

    Wprowadzić opłaty za tunel i korki znikną

    • 1 0

  • to NIC NIE DA

    Takie rond sprawdzają się ale na ternie nie obciążonym dużym ruchem pieszych. Swobodny ruch pieszych nie organizowany przez sygnalizację świetlną skutecznie zablokuje skrzyżowanie . Do czasu rozstrzygnięcia funkcji tej ulicy w układzie komunikacyjnym Gdańska wszelkie tu prace są bez celowe . Kierunek myślenia to ograniczenie ruchu w tym miejscu . To wymaga dokończenie Nowej Słowackiego i połączenia jej z drogą do tunelu . Nowa Słowackiego staneła na ul.Chłopskiej ..Jak zawsze czegoś nie dokończyliśmy i jest proteza rozwiązania .

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane