• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy rondo pomoże odkorkować Czarny Dwór?

Maciej Naskręt
9 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Korki na skrzyżowaniu ul. Czarny Dwór i al. Jana Pawła II w Gdańsku. Korki na skrzyżowaniu ul. Czarny Dwór i al. Jana Pawła II w Gdańsku.

Od czasu otwarcia Tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska korki u zbiegu ul. Czarny Dwór i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska to codzienność. Rozwiązaniem tych problemów zdaniem naszego czytelnika może być rondo. Urzędnicy wskazują na pewne problemy tego pomysłu, ale przeanalizują go.



Jak oceniasz pomysł budowy ronda na Zaspie?

Nie ma praktycznie dnia, by kierowcy nie tracili cennego czasu na skrzyżowaniu ul. Czarny Dwór i al. Jana Pawła II na Zaspie. W godzinach szczytu przejazd tędy zajmuje nawet 30 minut. Za ten stan rzeczy odpowiada tunel pod Martwą Wisłą, który jest świetnym objazdem dla korków w centrum Gdańska, ale skierował potoki kierowców właśnie do nadmorskich dzielnic miasta.

Jedyne co mogli zrobić drogowcy na tym skrzyżowaniu, to wydłużyć fazę zielonego światła dla jadących na wprost. Nic to jednak nie zmieniło. Dlatego niedawno inżynierowie ruchu zapowiedzieli, że włączą sygnalizację na tym skrzyżowaniu do systemu Tristar, co ma zapewnić szybszy przejazd.

Kierowcy chyba nie wierzą w to rozwiązanie i dlatego nadsyłają kolejne propozycje. Tym razem pan Wojciech zasugerował wykonanie w tym miejscu ronda.

- Skrzyżowania z ruchem okrężnym są znakiem rozpoznawczym Gdańska, więc czemu takiego rozwiązania nie zastosować na Zaspie? Nie dość, że uspokoiłoby to ruch i poprawiłoby bezpieczeństwo to na dodatek przejazd odbywałby się nieustannie - nie byłby ograniczany przez sygnalizację - mówi pan Wojciech.
Ponieważ dziś do skrzyżowania z praktycznie wszystkich stron prowadzą po dwa pasy ruchu, na ewentualnym rondzie należałoby zrobić tzw. turbinę. Podobne rozwiązanie zastosowano u zbiegu ul. Budowlanych i ul. Nowatorów zobacz na mapie Gdańska, czy też na rondzie przy wyjeździe z tunelu pod Martwą Wisłą od strony stadionu zobacz na mapie Gdańska.

Propozycja ronda, które może usprawnić ruch u zbiegu ul. Czarny Dwór i al. Jana Pawła II. Propozycja ronda, które może usprawnić ruch u zbiegu ul. Czarny Dwór i al. Jana Pawła II.
Urzędnicy: rozwiązanie jest drogie, ale przeanalizujemy je

Trzeba jednak podkreślić, że przebudowa skrzyżowania pochłonęłaby z kasy miasta kilka a nawet kilkanaście milionów złotych. Dla porównania: rondo turbinowe u zbiegu ul. Budowlanych i ul. Nowatorów kosztowało mieszkańców Gdańska ok. 7 mln zł.

Ale pieniądze to nie jedyny problem.

- Wstępnie można powiedzieć, że po uruchomieniu ronda trudno byłoby zachować płynność przejazdu samochodów. Zlikwidowalibyśmy światła, więc piesi przechodziliby przez jezdnię dowolnej chwili tamując ruch aut - zastrzega Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
- Ponadto ronda projektuje się tam, gdzie natężenie aut na wlotach jest podobne. Tymczasem na Zaspie duży ruch jest w obu kierunkach w relacji Przymorze - tunel. W tej sytuacji kierowcy wyjeżdżający z pobliskiego parkingu lub z al. Jana Pawła II mieliby poważne problemy by się włączyć do ruchu - dodaje Kotłowski.
Szef gdańskich drogowców zgadza się jednak, że pomysł wart jest głębszego przeanalizowania. Warto to zrobić tym bardziej, że przebudowa Drogi Zielonej wciąż nie ma zapewnionego finansowania.

Czytaj także: Trzy wizje zabudowy terenów przy Drodze Zielonej

Opinie (303) 1 zablokowana

  • Więcej bloków postawcie i sprzedajcie grunty.

    ... a czas przejazdu przez zaspę wyniesie nie 0,5 h a 1,5 h

    • 14 3

  • Więcej (2)

    świateł, więcej przejść naziemnych, więcej rowerzystów - korki murowane! Naprawdę upłynniacie ruch drogowy czy odwrotnie?!

    • 8 8

    • co kaftanik poluzowali? :) (1)

      • 2 1

      • Masz inne wizje wbrew realiom? Znów te tableteczki?

        • 0 1

  • (3)

    Rondo turbinowe zlikwiduje wieśniackie "pseudocwaniactwo" tych co do ostatniej chwili udają, ze chcą jechać na Zaspę a w ostatniej chwili zmieniają pas na prawy...

    • 7 4

    • i odwrotnie....

      trzeba postawić zapory...:)

      • 3 0

    • No przecież grzecznie jadą cwaniacko na zamek - o co chodzi? :)

      • 1 1

    • Dodać po pasie na stronę i problem rozwiązany

      Nie do końca się zgodzę, bo sam czasem lecę z tunelu w stronę Przymorza lewym pasem, a potem próbuje wskoczyć na prawy pas i pojawia się problem, żeby ktoś wpuścił i kończy się to tym że wjeżdżam na prawy przed samym skrzyżowaniem. A jazdę lewym pasem zdeterminowała sytuacja przed i w tunelu, oraz również za nim przed skrzyżowaniem z Hallera.

      • 0 3

  • Ronda niczego jeszcze i nigdzie nie rozkorkowały, buduje się je, bo ewentualne następstwa kolizji są wielokrotnie mniej (1)

    I to jest cel budowania skrzyżowań z ruchem okrężnym. Żeby zaś zredukować korki, potrzeba skrzyżowań bezkolizyjnych.
    W Europejskich miastach często buduje się bezkolizyjne średnicówki, trasa biegnie wykopem, wszystkie skrzyżowania są nad nią. To są najmniejsze koszty, nie trzeba drążyć tuneli. lekkie obniżenie trasy głównej i wiadukt nad nią. Takie rozwiązanie spotkać można w wielu Niemieckich miastach, Monachium, Augsburg....

    • 15 2

    • w Barcelonie nad morzem, w Wawie też

      Tylko w Gdańsku rozwiązanie jest nieznane....
      Droga Zielona powinna być tak zbudowana, w półwykopie, gdyż ma wiele przejść pieszych nad morze

      • 2 0

  • Dlaczego Tristar nie działa? (4)

    • 7 3

    • Bo w tej czesci miasta tristara nie ma? (2)

      • 2 4

      • No to już dawno powinien być!

        • 1 0

      • hcesz napisać że na Grunwaldzkiej niby działa?

        • 4 0

    • Działa tylko zobacz o ile zwiększyła się przez ostatnie 5 lat liczba samochodów na 1000 mieszkańców

      • 0 2

  • Autor pomysłu podobnie jak gdańscy inżynierowie ruchu jest bardzo krótkowzroczny (1)

    Za 400 metrów jest kolejne skrzyżowanie ze światłami i z niego wyjazd w prawo w jeden pas i na wprost też jeden, z ograniczeniem prędkości do 30 km/godz. Rondo niczego nie zmieni. Trzeba analizować strumienie pojazdów na kilku skrzyżowaniach i znaleźć rozwiązanie.

    • 17 0

    • W stronę skrzyżowania o którym piszesz nie ma korków

      • 0 0

  • (2)

    Polak - specjalista od wszystkiego. Od inżynierii ruchu i budowy dróg też. Wystarczy tylko robić tak jak zalecają czytelnicy tego portalu i wierni komentatorzy.....

    Studia, symulacje ruchu, projektowanie - to wszystko jest bez sensu wobec wiedzy forumowiczów tego portalu

    • 15 1

    • Jakieś słabiutkie te symulacje i ci fachofcy skoro wszystko wyszło inaczej i po prostu stoi!

      • 5 2

    • a Ty skończyłeś/łaś takie studia?

      i umiesz symulacje robić? I projektować? I czytasz takie forum? Przecież to bez sensu. Powinieneś czytać grube książki albo przynajmniej Knudsena, zaprojektować nowe rozwiązania urbanizacyjne dla Trójmiasta, położyć urzędasom na stół - a oni popatrzą na Ciebie jak na debila i powiedzą: przecież tak się nie da...

      • 5 0

  • Dwie kwestie (2)

    1. Rozwiazanie drogie, ale wg mnie chyba najlepsze: skret w lewo z Czarnego Dworu w JPII pociagnac w tunelu (lub estakada jak na Wezle UE, ale to psuje krajobraz).
    2. Jakiekolwie rozwiazanie sie przyjmie, ktore udrozni to skrzyzowanie spowoduje niestety przesuniecie korka w kierunku Przymorza. I znow kolejne skrzyzowanie do poprawy itd, itd.

    Potrzeba komoleksowej przebudowy tej drogi od Ergo Areny.

    • 4 3

    • Psuciem krajobrazu się nie przejmuj. Już tak jest zepsuty że nic mu nie zaszkodzi.

      • 3 1

    • Poszerzyć lewoskręt o drugi pas, więcej samochodów przejedzie w krótszym czasie JpII jest dwupasmowa to nic na niej nie trzeba przebudowywać.

      • 0 0

  • Rondo? (2)

    kolejny królik z kapelusza ku uciesze bezmózgich urzędasów. A Słowackiego nie łaska dokończyć? A nie pierdzielenie o słoikach, tkance miejskiej itp.

    • 12 4

    • Jak dokończą Słowackiego przed wybudowaniem Drogi Zielonej to całe miasto stanie w korkach

      • 1 3

    • A co jest do dokończenia na Słowackiego?

      • 1 1

  • (3)

    Od kiedy to tunel jest odpowiedzialny za korki ? To raczej ruch za to odpowiada.

    • 5 6

    • (1)

      Ruch jest dodatkowo generowany przez tunel!

      • 7 0

      • Zamknąć tunel !!!

        • 3 0

    • Nie było tunelu to nie było ruchu

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane