• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa stacji Gdańsk Śródmieście. Trwa rozbiórka wiaduktu na Trasie W-Z

Maciej Naskręt
24 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Prace na budowie stacji Gdańsk Śródmieście.


Sprawdziliśmy postęp przy budowie stacji Gdańsk Śródmieście, która powstaje wraz z ok. kilometrową i dwutorową linią kolejową w centrum. Ruszyła częściowa rozbiórka wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej, która nie zagraża pieszym, samochodom oraz tramwajom.



Wizualizacja stacji Gdańsk Śródmieście wraz z dowiązaną dwutorową linią kolejową do stacji Gdańsk Główny.

W poniedziałek przyjrzeliśmy się pracom na budowie stacji Gdańsk Śródmieście, która powstaje tuż przy wiadukcie w ciągu al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska. Przedsięwzięcie obejmuje dodatkowo przedłużenie o ok. kilometr dwutorowej linii kolejowej nr 250 (SKM) właśnie do nowej stacji. Prace zostały zlecone przez spółkę PKP SKM w Trójmieście. Natomiast wykonawcą przedsięwzięcia jest konsorcjum firm: Rajbud i Dekpol. Kontrakt opiewa na kwotę ok. 66,7 mln zł.

Jednak największa zmiana na razie nie dotyczy planowej stacji Gdańsk Śródmieście, a istniejącej i ostatniej dzisiaj stacji na linii SKM -Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska. Kilka dni temu zakończyły się tam prace demontażowe na peronie trzecim stacji. Na dobre zniknęła historyczna wiata. Zdemontowane zostały także podpory obiektu chroniącego pasażerów przed deszczem.

Zobacz schron przeciwlotniczy pod modernizowanym peronem trzecim SKM.

Właśnie podpory stanowią najcenniejszy element peronu. Nadają jemu szczególny wygląd i charakter. Stąd inwestor przedsięwzięcia - SKM - zlecił ich renowację. Każdego dnia z zaplecza budowy zabierana jest jedna podpora na piaskowanie. Co ciekawe, firma prowadząca prace renowacyjne, by dotrzeć do stalowej konstrukcji, musi poradzić sobie z aż ok. 15 warstwami farb, które zostały nałożone podczas eksploatacji na podpory.

Przy peronie trzecim rozebrane zostały także tory. Wykonane one były z drewnianych podkładów, które trafiły na zaplecze budowy. Ich żywotność to zazwyczaj 25 lat, więc nie trafią pod żadne szyny. Docelowo torowisko ma zostać wykonane z żelbetowych podkładów. Teraz na prace rozbiórkowe czeka jeszcze sam peron.

Czy stacja Gdańsk Śródmieście będzie nowym miejscem przesiadkowym w Gdańsku?

Warto też zaznaczyć, że pod wspomnianym peronem zlokalizowany jest schron. Niestety, jego lwia część podczas prac zostanie zlikwidowana. Z tego powodu rekonstruktorzy zastanawiają się, czy nie pożegnać tego obiektu podobnie jak "Mostu Weisera Dawidka", który musiał ustąpić budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Przenieśmy się jednak nieco dalej w kierunku Oruni - za wiadukt w ciągu ul. Hucisko. Tu prac torowych przy budowie SKM na razie nie widać. Powód? W miejscu przyszłych torów znajduje się droga dla pojazdów budowlanych, z której korzystają firmy prowadzące w sąsiedztwie przebudowę linii E-65 (LCS Gdańsk), a także budowę fundamentów pod przyszłe Forum Raduni.

- Aktualnie w miejscu, w którym planowana jest stacja Gdańsk Śródmieście trwa rozbiórka południowego skrzydła wiaduktu. Maszyna wyposażona w nożyce o 27-tonowym nacisku z łatwością kruszy żelbetowe elementy obiektu - mówi Michał Maliszewski, kierownik projektu Rajbud i Dekpol. - Prace nie mają wpływu na ruch tramwajowy, drogowy i pieszych odbywający się na wiadukcie - dodaje.

Jednak najpoważniejsze prace przy rozbiórce częściowej wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej dopiero są w planach. Za ok. trzy tygodnie w wykopie kolejowym na wysokości budynku Komendy Wojewódzkiej Policji zobacz na mapie Gdańska stanie żuraw o udźwigu 1 tys. ton. Jego zadaniem będzie uniesienie odciętego wcześniej ok. 500-tonowego fragmentu wiaduktu, który znajduje się nad istniejącą linią kolejową. Żelbetowy element zostanie posadowiony i potem rozebrany już w wykopie. Wykonawca na to zadanie będzie miał tylko cztery godziny, bowiem na dłuższe zamknięcie ruchu kolejowego nie zgodził się zarządca linii.

Prace rozbiórkowe na wiadukcie są niezbędne, by móc zbudować schody i kładkę łączące m.in. przystanek tramwajowy z położoną ok. 15 metrów niżej stacją Gdańsk Śródmieście. Co ciekawe, podobny zakres prac rozbiórkowych przewidziano także na północnej części wiaduktu. Tam jednak roboty przeprowadzi firma budująca płytę betonową, która przykryje wykop kolejowy i będzie stanowić podstawę dla realizacji Forum Raduni.

Wykonawca ponadto zakończył niwelację terenu między wiaduktem w ciągu al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska a Wiaduktem Biskupia Górka zobacz na mapie Gdańska. Część osób uważała, że w tej części wykopu pod humusem - organiczną warstwą ziemi - znajdowało się dawne torowisko - bocznica od stacji Gdańsk Południowy. Jednak na nic takiego wykonawca nie natrafił.

Kolejowa inwestycja w Gdańsku dzieli się na trzy części. Pierwsza to przebudowa istniejącej stacji Gdańsk Główny. Obejmuje ona modernizację peronu trzeciego poprzez utworzenie tzw. peronu wyspowego, remont i adaptację istniejącej wiaty wraz z jej wydłużeniem, a także przebudowę schodów wejściowych na nowy peron. Ponadto pasażerom poruszanie się ma ułatwiać winda, łącząca peron nr 3 z przejściem podziemnym.

Kolejna część przedsięwzięcia to budowa ok. kilometrowej, dwutorowej linii kolejowej między dworcem PKP Gdańsk Główny a planowaną stacją Gdańsk Śródmieście. W jej ramach, oprócz torów, zostanie wzmocniona konstrukcja Kanału Raduni przechodząca pod torami.

Trzecim i najważniejszym elementem inwestycji jest budowa nowego peronu wyspowego, czyli stacji Gdańsk Śródmieście. Na planowanym peronie zostanie ulokowana wiata peronowa o konstrukcji stalowej, urządzenia elektronicznej informacji audiowizualnej dla podróżnych, słupki SOS-Info, monitoring, instalacja oświetleniowa, a także obiekty małej architektury.

Budowa stacji Gdańsk Śródmieście obejmuje także wykonanie kładki z peronu na wiadukt w ciągu al. Armii Krajowej (a w przyszłości również do centrum handlowo-usługowego Forum Radunia), będącej częścią węzła integracyjnego zlokalizowanego w obrębie wiaduktu.

Zobacz także: ze stacji Gdańsk-Śródmieście nie dojedziemy do Pruszcza i Tczewa.

Miejsca

Opinie (84) 5 zablokowanych

  • Pan kierownik

    O ten Pan był też kierownikiem budowy galerii Kociewie w Tczewie...

    • 6 0

  • No właśnie "misiu" :-) (1)

    Tory to szyny + podkłady, a nie tylko same podkłady.
    Tory zatem nie mogą być wykonane z drewnianych podkładów, bo to brzmi jakby ktoś kiedyś wziął drewniane podkłady i wystrugał z nich tory.

    • 3 1

    • Sorry

      Nie w tym wątku mi się umieściło :-)

      • 0 0

  • : )

    No właśnie, tory to nie to samo co szyny : )
    Ciekawe czy gdyby było napisane, że tory wykonane były ze stalowych szyn, to byś narzekał, że "haha, dlatego pociagi tak wolno jeździły, bo podkłady były stalowe"

    • 3 4

  • było fajnie, nikomu wiadukt nie przeszkadzał

    to przyszedł budyń i wszystko rozwalił

    • 11 6

  • Który to peron...?

    Na wizualizacji przebudowanego peronu w Gdańsku Głównym widać, że przywrócono mu numer 2. Tak jak dwie dekady temu, przed budową nowego peronu dalekobieżnego w miejscu torów dodatkowych pod samą skarpą.

    Czy to oznacza, że któryś peron dalekobieżny (obecnie mają one numery 1 i 2) zostanie zlikwidowany, czy też otrzymają nowe numery, na przykład 1 oraz 1,5...?

    • 2 0

  • pytanie do redaktora

    "Warto też zaznaczyć, że pod wspomnianym peronem zlokalizowany jest schron. Niestety, jego lwia część podczas prac zostanie zlikwidowana. Z tego powodu rekonstruktorzy zastanawiają się, czy nie pożegnać tego obiektu podobnie jak "Mostu Weisera Dawidka", który musiał ustąpić budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej."

    ????

    • 4 0

  • jak ja uwielbiam ciemny lud on kupuje wszysto i tym się podnieca...sam się nakręcając.

    • 7 1

  • Po co ten

    przystanek? Szczególnie za takie pieniądze? A już ciekawie będzie jak psuty akurat wiadukt jednak się zawali.

    • 5 2

  • że niby zbudowali tor z podkładów ?

    • 0 2

  • Bez podkładów byłoby raczej trudno

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane