• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa tramwaju na Morenę prawie na półmetku. Będzie odnoga na ul. Bulońskiej

Maciej Naskręt
26 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Postępy na budowie tramwaju z Siedlec do przystanku PKM Brętowo


Sprawdziliśmy postęp prac na budowie 3,5-kilometrowej linii tramwajowej z Siedlec na Morenę. Inwestycja jest prawie na półmetku. Władze Gdańska wysupłały z budżetu ok. 4,5 mln zł, których brakowało do rozstrzygnięcia przetargu na budowę ok. 700-metrowej linii w ciągu ul. Bulońskiej. Prace na tym odcinku wykona konsorcjum firm WPRD Gravel i Tor-kar-son.



Planowane linie tramwajowe i przystanki na Morenie i Siedlcach. Planowane linie tramwajowe i przystanki na Morenie i Siedlcach.
W czwartek przeszliśmy ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska, ul. Nowolipie zobacz na mapie Gdańska i częścią ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska - fragmentem od pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska do budowanego przystanku PKM Brętowo zobacz na mapie Gdańska, by sprawdzić postęp prac na placu budowy linii, która umożliwi zjazd tramwajem z górnego tarasu do centrum Gdańska.

Przedsięwzięcie, którego inwestorem jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, pochłonie 116 mln zł. Wykonawcą jest firma MTM z Gdyni. Planowany termin zakończenia budowy nowej linii tramwajowej to 30 września 2015 r. W tym czasie powinny już kursować składy pociągów PKM.

Front robót aktualnie widać praktycznie na całej budowanej trasie tramwajowej. Od naszej ostatniej wizyty - w lipcu - na budowie wiele się zmieniło. Wtedy harmonogram robót był zrealizowany w 33 proc. Ile do tej pory udało się wykonać? - Obecnie zaawansowanie robót na całym naszym placu budowy wynosi nieco ponad 45 proc. - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy spółki GIK.

Film archiwalny. Budowa linii na Morenę po osiągnięciu 33 proc. zaawansowania robót.

Wszystkie elementy składowe torowiska można już teraz zobaczyć w rejonie pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska, ul. Schuberta zobacz na mapie Gdańska, a także ul. Piecewskiej zobacz na mapie Gdańska. Jednak wymagają one jeszcze tzw. wyrównania przebiegu i płaszczyzny. W tym celu na plac budowy została sprowadzona niewielka podbijarka torowa, która pracuje właśnie na torowisku przy ul. Schuberta.

Naprzód idą także roboty związane z pracami drogowymi. Największy front prac znajduje się na odcinku ul. Rakoczego od budowanej estakady tramwajowej zobacz na mapie Gdańska do ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska. Jeszcze w czwartek wylewano tam warstwę wiążącą nawierzchni, by zdążyć przed zmianami w ruchu zaplanowanymi na sobotę.

Film archiwalny. Tak wyglądała wiosna na placu budowy 3,5-kilometrowej linii z pętli na Siedlcach do przystanku PKM Brętowo.

Zmiany polegać będą na całkowitym zamknięciu pasa środkowego (pasa rozdziału) ul. Rakoczego od ul. Jaśkowej Doliny do ul. Bulońskiej oraz skorygowaniu tymczasowego ronda "Bulońska". Ruch ulicą Rakoczego w kierunku ulicy Kartuskiej poprowadzony zostanie nową, przebudowaną jezdnią po dwóch pasach ruchu.

Na skrzyżowaniu ul. Rakoczego i ul. Jaśkowa Dolina zmienione zostaną relacje lewoskrętu. I tak aby skręcić w ul. Rakoczego należy zawrócić na wysokości ul. Warneńskiej, w przypadku skrętu w ul. Jaśkowa Dolina należy zawrócić na wysokości ul. Belgradzkiej.

Czy będziesz korzystał z nowej linii tramwajowej na Morenę?

Autobusy komunikacji miejskiej będą zawracały w rejonie wjazdu do Lidla. W przypadku ronda Bulońska skorygowany zostanie kształt w rejonie ul. Marusarzówny. Przystanek Warneńska zostanie zlokalizowany przed skrzyżowaniem z ul. Warneńską. Planowany koniec prac i utrudnień w tym rejonie to 15 listopada.

Co dzieje się obecnie na estakadzie? Trwa tam zbrojenie dalszej części płyty, po której w przyszłości pojadą tramwaje. Tego typu prace toczą się praktycznie na ostatnich 200 metrach przed przystankiem PKM Brętowo. Z kolei na gotowej konstrukcji estakady trwa układanie izolacji z żywicy i papy.

Ruszyło także betonowanie rozjazdów na skrzyżowaniu ul. Rakoczego i ul. Bulońskiej. Te mają umożliwić po otwarciu linii skręt tramwajom w kierunku ul. Bulońskiej. Torowcy montują tam także urządzenia, które zautomatyzują przekładanie zwrotnicy.

Co najbardziej powinno cieszyć to fakt, że zakończyły się podstawowe prace ziemne. Teraz jedynie pozostaje wykonanie sieci sygnalizacji świetlnych. Obecnie trwają przygotowania do przełączenia sygnalizacji na nową na skrzyżowaniu ulic: Jaśkowa Dolina i Rakoczego, a także ul. Warneńska i ul. Rakoczego

Rozstrzygnięcie przetargu na budowę linii w ciągu ul. Bulońskiej

Władze spółki GIK wyłoniły najkorzystniejszą ofertę w przetargu na budowę ok. 700-metrowej linii tramwajowej w ciągu ul. Bulońskiej - odnogi od powstającej trasy z Siedlec na Morenę.

Zwycięską ofertę złożyło konsorcjum firm WPRD Gravel i Tor-kar-sson, które zaoferowało wykonanie inwestycji za kwotę 22 989 618,74 zł brutto. Co ważne inwestor na wykonanie zadania przeznaczył 18 347 020,94 zł brutto. To oznacza, że miasto musiało w budżecie wysupłać ponad 4,5 mln zł.

W przetargu w 100 proc. decydowała cena. Od czwartku oferenci mają 10 dni na odwołania, a po upływie tego terminu przetarg zostanie wysłany do kontroli Urzędu Zamówień Publicznych.

- Umowę chcemy podpisać do końca października, a to oznaczałoby, że budowa linii tramwajowej w ciągu ul. Bulońskiej zakończyłaby się do 30 września, czyli równolegle z pracami na linii z Siedlec do przystanku PKM Brętowo - tłumaczy Magdalena Skorupka Kaczmarek.

W ramach budowy trasy tramwajowej w ciągu ul. Bulońskiej mają powstać dwa przystanki: "Budapeszteńska" i "Myśliwska". Przedsięwzięcie obejmuje też przebudowę infrastruktur kolidujących i sąsiadujących z inwestycją, w tym m.in.: układu drogowego, przejść dla pieszych, chodników, zatok autobusowych, utworzenie przejazdów rowerowych, przebudowę oświetlenia oraz infrastruktury podziemnej.

Podobnie jak ma to miejsce przy przystanku PKM Brętowo, także na końcu ul. Bulońskiej nie będzie pętli, a jedynie tory z rozjazdami, pozwalające na zawracanie tramwajów dwukierunkowych.

Plan budowy linii z Siedlec na Morenę

Planowany przystanek Warneńska. Zatrzymają się przy nim tramwaje oraz autobusy. Planowany przystanek Warneńska. Zatrzymają się przy nim tramwaje oraz autobusy.
Inwestycja przewiduje przebudowę istniejącej pętli tramwajowej Siedlce na kolejny już w Gdańsku węzeł przesiadkowy tramwaj-autobus.

Z kolei ostatni przystanek w kierunku Niedźwiednika - PKM Brętowo - będzie stanowić nietypowe zwieńczenie trasy w postaci torów odstawczych. Po dojechaniu do nich motorniczy przejdzie do drugiej kabiny na przeciwległym końcu tramwaju i wróci na główny tor w kierunku Siedlec.

Tuż przed przystankiem powstanie estakada, która poprowadzi tramwaje nad jezdnią ul. Rakoczego w kierunku Niedźwiednika i pozwoli im podjechać pod sam przystanek PKM Brętowo.

Nowością będzie też utworzenie wspólnego przystanku tramwajowo-autobusowego Warneńska. Z jednej platformy korzystać będą zarówno autobusy poruszające się po specjalnie przygotowanym torowisku, jak i tramwaje. Ułatwi to przesiadkę pomiędzy tymi środkami transportu.

Miejsca

Opinie (154) 3 zablokowane

  • Momentani te tory są tak krzywe, że tramwaje przy Krokodylu będą jeździć 10 km/h (5)

    • 3 13

    • to się wytnie

      • 2 1

    • wyprostuje się w ramach reklamacji

      • 4 0

    • newer

      ! Krokodyl co... bleee

      • 0 1

    • ;P (1)

      przecież dopiero wyrównują te tory...

      • 6 0

      • Ta??

        no co ty !!??

        • 0 0

  • (10)

    gdyby bezpośrednio Chełm/Ujeścisko było połączone linią tramwajową z Moreną to byłoby coś
    była taka możliwość przez Łostowicką
    a tak do pupy

    • 17 6

    • (8)

      nie było takiej możliwości. Łostowicka jest za stroma dla tramwajów.

      • 3 4

      • no a miał być wiadukt... (3)

        • 8 2

        • (1)

          w Los Angeles jest stromo

          • 6 2

          • W Los Angeles nie ma tramwajów gamoniu.

            • 2 8

        • tia i kolejka linowa.

          Połączenie będzie przez bulońską, a dzięki temu nie będzie one tak strome.
          5 przystanków Ciebie nie zbawi.

          • 3 0

      • (3)

        dla chcącego nic trudnego
        alternatywą byłoby puszczenie po estakadzie, dalej Kartuską i Jabłoniową, czyli z drugiej strony

        • 3 1

        • Może kiedyś (2)

          pojedzie tram Nową Bulońską?

          • 6 0

          • czy ktos policzyl (1)

            Ile bedzie kosztowac utrzymanie tak rozbudowanej sieci tramwajow w Gdansku?
            Najbardziej "samofinansujace" sa jednak samochody (wlasciciel placi)....:)

            • 0 5

            • Tramwaje - w eksploatacji najtańsze - w całym Trójmieście!

              • 3 0

    • Będzie połączenie chełm bulońska

      Ale przez jabłoniową i warszawską do Havla. tylko że jest jeden problem ...realizacja za jakies 12-20lat.

      • 4 2

  • A myślałem..

    .. że tramwaj jako pojazd to budują w jakiejś fabryce/zakładzie a, że tutaj to realizują linię tramwajową ale cóż.. człowiek całe życie się uczy :)

    • 7 4

  • (4)

    ja bym widział dużą pętlę tramwajową na tym ogrodzonym od lat terenie po dawnym dworku na Migowie ;)

    • 7 3

    • Może w tym jeziorku?

      • 4 0

    • Tam by się przydał piękny park z placem zabaw dla dzieci ! (2)

      Przyroda, relaks ...

      • 6 0

      • (1)

        plac zabaw dla dzieci i relaks? no chyba nie :)

        • 2 0

        • dla dzieci tak;)

          • 4 0

  • i znów na sile uszczesliwiają...

    dadzą tramwaj, zabiorą autobusy. i leć dalej ja przystanek, przesiadki trzy, bilety trzy... autobus był pod nosem i jeden...

    • 20 5

  • Taka wiata jak na ukazanym przystanku tramwajowo-autobusowym powinna być i przy przystanku obok cmentarza Łostowice (kierunek Morena/Wrzeszcz/Gdańsk). Starsi ludzie nie mają gdzie tam usiąść.

    • 4 2

  • (1)

    Ostatnie zdanie mnie nie pociesza - jedna z największych słabości inwestycji.

    • 0 1

    • Nie będzie kosztownej pętli bo obie trasy mają być w przyszłości przedłużane

      • 3 0

  • (4)

    budowa linii tramwajowej to chory pomysł, połączenia autobusowe są dobre i zamiast wziąć się za naprawę dróg to wydają pieniądze na głupoty.

    • 8 14

    • (1)

      Sam jesteś chory, jakby każdy d*pę woził autem, bo mu korona z głowy spadnie w tramwaju, to byłby obłęd o jakim mówisz.

      • 4 4

      • pewnie, lepiej wydać miliony na budowę linii tramwajowej mimo że co chwilę jeżdżą autobusy, gratuluję mózgownicy ;]

        • 3 5

    • tramwaj jest idealnym srodkiem transportu. (1)

      Bez korków i szybko. Jedna sprawa - awarie i nagle sznur pięciu lub 6 tramwajów stoi. TO JEST PROBLEM

      • 3 0

      • Co idealnego jest w podróżowaniu tramwajem ?

        + nie ma spalin więc ekologiczny (ok, ale prąd bierze się też ze spalania)
        - jest głośniejszy niż autobus i samochody,
        - awaria jednego pojazdu oznacza brak komunikacji dla wszystkich),
        + nie ma korków, ale jest ścisk i czekanie po chmurką,
        - z zakupami, wózkiem/nosidełkiem trzeba drałować do domu z 500m
        + ciepło zimą, zimno latem (niestety tylko w nowch).

        • 0 3

  • Emaus

    Bardzo brakuje przystanku Emaus, tak jak dla autobusu. To jednak kilkaset metrów w bardzo ruchliwym miejscu, gdzie na światłach się długo czeka. Autobusu też tu kiedyś nie było, a b. dużo osób korzysta.

    • 8 2

  • SUPER wiadomości. Dzieje się i to najważniejsze.

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane