• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa tramwaju na Nowej Warszawskiej rozłożona na dwa etapy

Rafał Borowski
30 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje pojadą ciszej przez al. Havla
Na 2-kilometrowej trasie powstaną trzy przystanki tramwajowe. Wzdłuż torów powstanie droga rowerowa. Niebieskim kolorem oznaczono pierwszy etap inwestycji, a pomarańczowym drugi. Na 2-kilometrowej trasie powstaną trzy przystanki tramwajowe. Wzdłuż torów powstanie droga rowerowa. Niebieskim kolorem oznaczono pierwszy etap inwestycji, a pomarańczowym drugi.

Budowa linii tramwajowej wzdłuż ul. Nowej Warszawskiej zostanie podzielona na dwa etapy: pierwszy od al. Havla do ul. Łódzkiej, drugi od ul. Łódzkiej do al. Adamowicza. Zdaniem urzędników to jedyna szansa, aby dotrzymać zaplanowanego terminu realizacji inwestycji. Warunkiem powodzenia jest jednak pozytywne rozpatrzenie wniosku o zwiększenie dofinansowania unijnego.



Czy będziesz korzystał z linii tramwajowej wzdłuż Nowej Warszawskiej?

Przypomnijmy: w ubiegłym tygodniu pojawił się nieoczekiwany problem, który postawił pod znakiem zapytania budowę tramwaju wzdłuż Nowej Warszawskiej na Ujeścisku. Po otwarciu ofert złożonych w postępowaniu przetargowym okazało się, że najniższa z ośmiu ofert przekracza zaplanowany budżet aż o blisko 25 mln zł. Dla porównania, najdroższa oferta przekraczała go o 41 mln zł.

Na szczęście dla mieszkańców południa Gdańska magistrat nie zarzucił planu możliwie szybkiej realizacji tej inwestycji. W jaki sposób - zdaniem urzędników - uda się to osiągnąć?

Wniosek o zwiększenie dofinansowania unijnego



Budowa nowej linii tramwajowej zostanie podzielona na dwa, następujące po sobie etapy. Pierwszy obejmuje budowę odcinka od al. Havla do ul. Łódzkiej, zaś drugi od ul. Łódzkiej do al. Adamowicza.

- Projekt europejski zakładał realizację tej linii tramwajowej w roku 2021 i ten cel chcemy utrzymać. Budowa realizowana będzie w dwóch etapach, z zachowaniem terminu zakończenia 2021. Prace na pierwszym odcinku rozpoczną się w maju i potrwają do grudnia. Równolegle miasto programować będzie finansowanie na realizację drugiego odcinka linii tramwajowej, tak aby wyłonienie wykonawcy robót nastąpiło w czwartym kwartale 2020 r., z terminem zakończenia określonym na czwarty kwartał 2021 r. - wyjaśnia Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. inwestycji.
Urzędnicy zamierzają pozyskać brakującą kwotę z kasy Unii Europejskiej.

- Budowa linii tramwajowej w Nowej Warszawskiej jest jednym z elementów programu Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej - etap IVA, który jest współfinansowany z funduszy unijnych. Miasto wystąpiło o zwiększenie dofinansowania unijnego na wspomniany projekt, pozwoli to w połączeniu z finansami gminnymi na zabezpieczenie wystarczającej ilości środków na realizację tramwaju w Nowej Warszawskiej. Potrzeba na to jednak czasu - przekonuje Aleksandrowicz.
Linia tramwajowa wzdłuż Nowej Warszawskiej połączy al. Havla z al. Adamowicza. Umożliwi ona mieszkańcom Ujeściska i Szadółek znacznie szybsze dotarcie do centrum miasta. Na zdjęciu widoczne skrzyżowanie ulic Jabłoniowej i Warszawskiej z al. Adamowicza. Linia tramwajowa wzdłuż Nowej Warszawskiej połączy al. Havla z al. Adamowicza. Umożliwi ona mieszkańcom Ujeściska i Szadółek znacznie szybsze dotarcie do centrum miasta. Na zdjęciu widoczne skrzyżowanie ulic Jabłoniowej i Warszawskiej z al. Adamowicza.

Prace na Havla mają być prowadzone w wakacje



Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, harmonogram inwestycji przedstawia się następująco: pierwszy etap inwestycji, obejmujący odcinek od al. Havla do ul. Łódzkiej, ma zostać ukończony w grudniu jeszcze tego roku. Aby jak najszybciej wyłonić wykonawcę robót, postępowanie przetargowe zostanie ogłoszone lada tydzień - w lutym.

Al. Havla to jedna z najbardziej uczęszczanych dróg w tej części miasta. W związku z tym, roboty budowlane na tej arterii zostały zaplanowane na okres wakacyjny, kiedy ruch samochodowy jest znacznie mniejszy. Chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć, jak dokuczliwe byłyby skutki sytuacji, gdyby nie udało się dotrzymać tego terminu.

Tak ma wyglądać nowa zajezdnia na południu Gdańska



Gdy będzie realizowana budowa pierwszego odcinka, jednocześnie będą prowadzone przygotowania do rozpoczęcia budowy drugiego, czyli od ul. Łódzkiej do al. Adamowicza. Postępowanie przetargowe zostało zaplanowane w trzecim kwartale tego roku, a zakończenie prac w czwartym kwartale przyszłego roku. Jak już wcześniej wspomniano, warunkiem realizacji tego planu jest uzyskanie dodatkowego finansowania z Unii Europejskiej.

Powstanie brakujący odcinek ul. Piotrkowskiej



Urzędnicy przedstawili też jasną deklarację ws. budowy brakującego odcinka ul. Piotrkowskiej na Ujeścisku. Odcinek, który znacznie odciąży zakorkowaną w godzinach szczytu ul. Warszawską, powinien być gotowy w drugiej połowie przyszłego roku. O pilnej potrzebie zrealizowania tej inwestycji pisaliśmy szerzej w grudniowym artykule.

- Projektowany będzie też ok. 350 m odcinek ul. Piotrkowskiej, który umożliwi skomunikowanie ul. Piotrkowskiej z al. Pawła Adamowicza i odciąży ruch na ul. Warszawskiej. Realizacja tego projektu ma zakończyć się w trzecim kwartale 2021 r., jeszcze przed zakończeniem budowy linii tramwajowej Nowa Warszawska - informuje Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Opinie (122) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Może gdyby budowa tramwaju odbywała się w fabryce, to etapów byłoby mniej. (3)

    • 49 15

    • (2)

      Odezwał się logik z "Bożej łaski".

      • 3 14

      • Zawsze powtarzam "więcej brewiarza" (1)

        a mniej przypadkowości!

        • 6 1

        • logik z bożej laski

          Miłego dnia. Wszystkim!

          • 2 1

  • Jak to jest, że w Gdansku inwestycja za inwestycją a w Gdyni od 15 lat tyle co kot naplakal (8)

    • 92 19

    • będzie nowa inwestycja, rozlewnia farby

      z certyfikatoem iso

      • 23 2

    • bo Gdynia to wieś pod Gdańskiem

      • 39 7

    • Nie no, farma trolli ma się dobrze.

      Grube miliony na nią idą...

      • 5 8

    • Niestety gdy planowano budowę Gdyni, (3)

      Źle zaplanowano jej budowę, np z wielkopolskiej trudno jest zrobić nową drogę z dwoma pasami w jednym kierunku a i dodam że ukształtowanie terenu Gdyni jest gorsze. Najniższy punkt Gdyni to 0 m npm a najwyższy to,, góra,, Donas która na 250 m.

      • 6 5

      • (1)

        a Gdańsk jest płaski, jak Żuławy...

        • 1 1

        • I daletego drogi lecą zygzakiem, co wcale fajne nie jest.

          • 1 0

      • Bzdura

        Wielkopolska w Gdyni nie ma miejsca od wiaduktu w Orłowie do Łowickiej, potem szeroko aż do Karwin. Ukształtowanie nie jest wcale gorsze, główna arteria jest płaska od Cisowej po Kolibki ( Morska i Al. Zwycięstwa ). Najgorszy teren zajmują głównie lasy i dzięki niemu jeszcze istnieją, gdyby było płasko cały trójmiejski park krajobrazowy już dawno byłby wycięty

        • 3 0

    • a ten znowu swoje

      idz ty lepiej do MOPR tam mają dawać darmową kaszę. może się zalapiesz

      • 2 3

  • dobra zmiana po polsce w ruinie (2)

    ot co

    • 9 61

    • .

      dobra zmiana to wyzsze ceny w sklepach

      • 17 4

    • Tak myślą dyletanci.

      Przygotowanie poważnej inwestycji z zakresu infrastruktury drogowej trwa wiele lat.
      Wszystkie zadania inwestycyjne, które teraz wchodzą w fazę realizacji były planowane
      własnie "w ruinie". A teraz aktywiści Pogardy i Samowoli, chcą spijać miód. A fe...

      • 2 0

  • Super ze tak szybko i wszystko zgodnie z harmonogramem (4)

    Nigdy nie ma opóźnień. Kocham ten kraj !

    • 17 33

    • No proszę można :) a nie tylko przechwałki o milionach elektrycznych aut :) (2)

      • 7 5

      • Przecież to ironia była. (1)

        Jakoś do Kartuskiej dołożyli, bo okazało się, że nie ma finansowania, mimo że to droga głównie dla tych co nie płacą podatków w Gdańsku.
        Tu gdy chodzi o mieszkańcow, nie dołożymy, mimo że wyceniliśmy z palca.

        • 8 3

        • ???

          Mieszkańcy kokoszek, karczemek? Mieszkańcy tych rejonów mieli bardzo utrudniony dojazd do domu/z domu przez korki jakie były na rondzie na Karczemkach. Oczywiste jest to, że powinno być więcej i bardziej atrakcyjne połączenia autobusowe/kolejowe z Kartuz, żeby tyle samochodów nie było na kartuskiej zza Gdańska, ale przez kokoszki często przejeżdżają ciężarówki i ciężko byłoby znaleźć dla nich lepsze rozwiązanie. Dla mnie i tak dużym zdziwieniem jest to, że w finalnej wersji do samej granicy miasta jest droga rowerowa, więc jest szansa, że część samochodów zastąpią rowery.

          • 3 2

    • Michnikowszczyzna i lewacy inni robią interesy "w tym kraju". My, Polacy, kochamy nasz kraj

      • 6 5

  • Plus drugie tyle opóźnień (3)

    Nie zapominajmy

    • 43 26

    • (2)

      Idź się połóż baranie

      • 9 7

      • Tu akurat pajac ma rację (1)

        Zobacz wały Pawła. Kiedy miały być gotowe? Wykonawca i UM tłumaczą że z uwagi na szkołę i pociągnięcie tam linii tramwaju nastąpiło opóźnienie. Byłoby ok gdyby nie fakt że jakby tej linii tam nie ciągnęli to i tak sa w czarnej....a jedynie panna zadowolona gdyż otworzyła i ... budowa trwa dalej. To tylko jeden przykład. Tu w małej Sycylii non stop nic nie idzie zgodnie z planem a o kosztach już nie wspomnę

        • 7 6

        • Wow, ile jadu...

          A teraz szybki fact check:
          Wybudowanie dodatkowej drogi przesunęło prace o 6 miesięcy.
          Koszty? Podziękuj Morawieckiemu, bo koszyk Dudy dla budowlańców skoczył o 60%, nie 35, jak z jedzeniem.

          A Sycylia? To gdzieś na Srebrnej?

          • 2 2

  • remont bez konca

    Nowo wybudowana droga bedzie do remontu.

    • 32 27

  • Budować 4o ino raz (3)

    i od razu równolegle Nowa Świętokrzyską a nie kory i kory dzień w dzień

    • 33 15

    • Kora juz nie zyje

      • 5 2

    • to idź i buduj 24/7 (1)

      w dodatku za darmo, bo kto ci za to zapłaci?

      • 4 2

      • Nie martw się ,deweloperzy już zacierają ręce ,to nie charytatywna instytucja

        • 1 0

  • zamiast budować infrastrukturę na południu wystarczy dogęścić dolny taras (9)

    są olbrzymie obszary na mieście wzdłuż lini tramwajowych.

    • 54 39

    • Park Regana?

      Jestem za!

      • 10 12

    • Gdzie? (7)

      Zostały tylko parki i parkingi...

      • 3 11

      • (1)

        Hallera, pomiędzy Przeróbką a Stogami, okolice Lodmoru, Marynarki Polskiej od Letnicy do Nowego Portu, Hynka.

        • 19 5

        • Znaczy tam, gdzie właśnie powstają bloki? Niestety to rząd wielkości za mało.

          Poza tym, teren między Zaspą a Stogami jest jeszcze gorzej skomunikowany, niż Południe...

          • 7 6

      • Wszędzie? (4)

        Gdańsk ma najwięcej pustych dziur wstydu ze wszystkich miast w Polsce. Wielki teren na przeciwko Akademii Muzycznej. Całe Młode Miasto to chaszcze i łąki, Sienna Grobla i Polski Hak również. Na północ i zachód od Stadionu kolejne wielkie połacie terenu. Na Stogach i Przeróbce też jest mnóstwo miejsca. Podsumowując, na dolnym tarasie jest miejsce dla 200-250 tysięcy nowych mieszkańców.

        • 28 2

        • No tak, lepiej zamienić wysypisko na rafinerię :D (1)

          Nie bez powodu miasto nie rozbudowywuje się na wschód.

          • 3 11

          • najlepiej to jest wybudowac cenutrm handlowe na przeciwko wysypiska. Tak, ze w srodku wiesz kiedy drzwi sa otwierana dzieki smrodkowi :)

            • 1 0

        • a myslales jaki bedzie komfort zycia przy budowie nowych 250 000 mieszkan? Nasza infrastruktura dorogowa ledwie zipie (korki wieszke niz w Wawie sie powoli robia. Slowa klienta co zyje w 3 miastach Poznan/Wawa/Gdańsk), a stan komunikacji miejskiej wola o pomste do nieba. Ty chyba musisz pracowac w urzedzie miejskim bo przestawiasz podobnie zenujacy poziom planowania zagospodarowania przestrzennego

          • 2 7

        • Chcesz żeby tam powstały osiedla???

          • 0 2

  • Coś co powinno być dawno, powstanie nie wiadomo kiedy (6)

    Mieszkańcy którzy płacą tu podatki stoją w największych korkach

    • 37 34

    • czytaj ze zrozumieniem

      • 7 1

    • Ktos ciebie (1)

      zmuszal bys tam zamieszkal?

      • 10 4

      • Nie, ale rolą miasta jest zapewnienie komunikacji.

        Czy może do falowców mieszkańcy tramwaje zbudowali sobie sami?

        • 13 4

    • kiedy to jest dawno ?

      50 lat temu ? Gdańsk ma 1000 lat

      • 6 2

    • (1)

      Mieszkam w tym rejonie i nie zgodze sie z Toba. Na Przymorzu w godzinach szczytu sa znacznie gorsze korki. Zreszta jest pare fajnych patentow w rejonie Warszawskiej, zeby nie stac jak d**il w korkach. Na Przymorzu, opcje ucieczki od korku sa naprawde znikome.

      • 0 5

      • tak, znam twoje patenty

        offroad, a potem wymiana zawieszenia co miesiąc, a miski olejowej co 2.

        • 1 1

  • Trochę tego nie rozumiem (7)

    Jak oddzielna budowa 100 metrowego odcinka ma przyspieszyc całą inwestycje

    • 61 6

    • Faktycznie zagmatwane

      Mniemam, że chodzi o dodatkowe dofinansowanie z UE ale żeby je dostać z tej edycji trzeba skończyć inwestycję w 2021. A żeby skończyć, już trzeba zacząć budować - więc zbudują pierwszy etap a na drugi w tym czasie będą się ubiegać o zwiększenie dofinansowania i szybko potem budować.

      • 16 1

    • a co z przetargiem? Teraz był przetarg na całość, nic nie piszą że go unieważnili i rozpiszą nowy ? (4)

      Piszą tylko, że mamy szczęście. Tylko nie wiem do czego to szczęście, bo wygląda to bardzo zagmatwanie.

      • 16 3

      • W Sycylii nie ma przetargów

        Nim powstanie pomysł, już wiadomo kto go zrealizuje i jaka będzie z tego ciężka dola. Teraz wszystko jasne? I piszą że mamy szczęście .... Tak, kto ma ten ma :-)

        • 16 3

      • Pisali. (2)

        Była informacja o przetargu. Wszystkie oferty były dużo powyżej zaplanowanego budżetu.

        • 4 0

        • Ustawka

          • 1 4

        • Że za dużo to wiadomo.

          Ale czy będzie nowy przetarg na etap 1 czy w jakìś magiczny sposób podzielą to na co teraz był przetarg?

          • 2 1

    • Jak? Po pierwsze to będzie najtrudniejszy logistycznie odcinek - węzeł przy Havla. Po drugie gdyby nie zaczęli teraz (za mało pieniędzy) to zaczęliby całość dopiero za rok i skończyli za trzy lata.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane