• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa tramwaju na Nowej Warszawskiej rozłożona na dwa etapy

Rafał Borowski
30 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje pojadą ciszej przez al. Havla
Na 2-kilometrowej trasie powstaną trzy przystanki tramwajowe. Wzdłuż torów powstanie droga rowerowa. Niebieskim kolorem oznaczono pierwszy etap inwestycji, a pomarańczowym drugi. Na 2-kilometrowej trasie powstaną trzy przystanki tramwajowe. Wzdłuż torów powstanie droga rowerowa. Niebieskim kolorem oznaczono pierwszy etap inwestycji, a pomarańczowym drugi.

Budowa linii tramwajowej wzdłuż ul. Nowej Warszawskiej zostanie podzielona na dwa etapy: pierwszy od al. Havla do ul. Łódzkiej, drugi od ul. Łódzkiej do al. Adamowicza. Zdaniem urzędników to jedyna szansa, aby dotrzymać zaplanowanego terminu realizacji inwestycji. Warunkiem powodzenia jest jednak pozytywne rozpatrzenie wniosku o zwiększenie dofinansowania unijnego.



Czy będziesz korzystał z linii tramwajowej wzdłuż Nowej Warszawskiej?

Przypomnijmy: w ubiegłym tygodniu pojawił się nieoczekiwany problem, który postawił pod znakiem zapytania budowę tramwaju wzdłuż Nowej Warszawskiej na Ujeścisku. Po otwarciu ofert złożonych w postępowaniu przetargowym okazało się, że najniższa z ośmiu ofert przekracza zaplanowany budżet aż o blisko 25 mln zł. Dla porównania, najdroższa oferta przekraczała go o 41 mln zł.

Na szczęście dla mieszkańców południa Gdańska magistrat nie zarzucił planu możliwie szybkiej realizacji tej inwestycji. W jaki sposób - zdaniem urzędników - uda się to osiągnąć?

Wniosek o zwiększenie dofinansowania unijnego



Budowa nowej linii tramwajowej zostanie podzielona na dwa, następujące po sobie etapy. Pierwszy obejmuje budowę odcinka od al. Havla do ul. Łódzkiej, zaś drugi od ul. Łódzkiej do al. Adamowicza.

- Projekt europejski zakładał realizację tej linii tramwajowej w roku 2021 i ten cel chcemy utrzymać. Budowa realizowana będzie w dwóch etapach, z zachowaniem terminu zakończenia 2021. Prace na pierwszym odcinku rozpoczną się w maju i potrwają do grudnia. Równolegle miasto programować będzie finansowanie na realizację drugiego odcinka linii tramwajowej, tak aby wyłonienie wykonawcy robót nastąpiło w czwartym kwartale 2020 r., z terminem zakończenia określonym na czwarty kwartał 2021 r. - wyjaśnia Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. inwestycji.
Urzędnicy zamierzają pozyskać brakującą kwotę z kasy Unii Europejskiej.

- Budowa linii tramwajowej w Nowej Warszawskiej jest jednym z elementów programu Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej - etap IVA, który jest współfinansowany z funduszy unijnych. Miasto wystąpiło o zwiększenie dofinansowania unijnego na wspomniany projekt, pozwoli to w połączeniu z finansami gminnymi na zabezpieczenie wystarczającej ilości środków na realizację tramwaju w Nowej Warszawskiej. Potrzeba na to jednak czasu - przekonuje Aleksandrowicz.
Linia tramwajowa wzdłuż Nowej Warszawskiej połączy al. Havla z al. Adamowicza. Umożliwi ona mieszkańcom Ujeściska i Szadółek znacznie szybsze dotarcie do centrum miasta. Na zdjęciu widoczne skrzyżowanie ulic Jabłoniowej i Warszawskiej z al. Adamowicza. Linia tramwajowa wzdłuż Nowej Warszawskiej połączy al. Havla z al. Adamowicza. Umożliwi ona mieszkańcom Ujeściska i Szadółek znacznie szybsze dotarcie do centrum miasta. Na zdjęciu widoczne skrzyżowanie ulic Jabłoniowej i Warszawskiej z al. Adamowicza.

Prace na Havla mają być prowadzone w wakacje



Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, harmonogram inwestycji przedstawia się następująco: pierwszy etap inwestycji, obejmujący odcinek od al. Havla do ul. Łódzkiej, ma zostać ukończony w grudniu jeszcze tego roku. Aby jak najszybciej wyłonić wykonawcę robót, postępowanie przetargowe zostanie ogłoszone lada tydzień - w lutym.

Al. Havla to jedna z najbardziej uczęszczanych dróg w tej części miasta. W związku z tym, roboty budowlane na tej arterii zostały zaplanowane na okres wakacyjny, kiedy ruch samochodowy jest znacznie mniejszy. Chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć, jak dokuczliwe byłyby skutki sytuacji, gdyby nie udało się dotrzymać tego terminu.

Tak ma wyglądać nowa zajezdnia na południu Gdańska



Gdy będzie realizowana budowa pierwszego odcinka, jednocześnie będą prowadzone przygotowania do rozpoczęcia budowy drugiego, czyli od ul. Łódzkiej do al. Adamowicza. Postępowanie przetargowe zostało zaplanowane w trzecim kwartale tego roku, a zakończenie prac w czwartym kwartale przyszłego roku. Jak już wcześniej wspomniano, warunkiem realizacji tego planu jest uzyskanie dodatkowego finansowania z Unii Europejskiej.

Powstanie brakujący odcinek ul. Piotrkowskiej



Urzędnicy przedstawili też jasną deklarację ws. budowy brakującego odcinka ul. Piotrkowskiej na Ujeścisku. Odcinek, który znacznie odciąży zakorkowaną w godzinach szczytu ul. Warszawską, powinien być gotowy w drugiej połowie przyszłego roku. O pilnej potrzebie zrealizowania tej inwestycji pisaliśmy szerzej w grudniowym artykule.

- Projektowany będzie też ok. 350 m odcinek ul. Piotrkowskiej, który umożliwi skomunikowanie ul. Piotrkowskiej z al. Pawła Adamowicza i odciąży ruch na ul. Warszawskiej. Realizacja tego projektu ma zakończyć się w trzecim kwartale 2021 r., jeszcze przed zakończeniem budowy linii tramwajowej Nowa Warszawska - informuje Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Opinie (122) ponad 10 zablokowanych

  • Za poprzedniego prezydenta wszystko szło sprawniej (1)

    Dramat!

    • 17 16

    • przeciez to jest kontynuacja planow Adamowicza. Wycena przetargu powstala za jego rzadow.
      Zacznij myslec, potem pisz.

      • 2 0

  • Cała trasa ma 2km (2)

    Wobec tego podzielmy ją na dwa etapy 1,9km i 0,1km. Brzmi bardzo rozsądnie.

    • 49 0

    • Spokojnie, jakoś to ogarniesz :) Zobacz: masz 1,9 km prawie pustej rezerwy terenowej. To taki porośnięty trawką pas ziemi. A budowa trasy tramwajowej na łące jest odrobinę łatwiejsza niż przebudowa takiego dużego skrzyżowania jak to na Havla. Skrzyżowanie to tak z grubsza: jezdnie, chodniki, przystanki, tory które już istnieją, latarnie, słupy trakcyjne, sygnalizacja oraz infrastruktura podziemna, czyli różne rurki i kabelki. Podsumowując, sporo z tym zabawy i trochę to kosztuje.

      • 8 2

    • To chyba wynika jeszcze z faktu ze na havla trzeba przebudowac skrzyzowanie. A UE nie daje kasy na budowe/przebudowe drog wiec moglby byc problem z dofinansowaniem.

      • 0 0

  • Piotrkowska

    A ile może kosztować 350 metrów ulicy Piotrkowskiej czy to taki ciezar

    • 23 1

  • Uwaga do infografiki

    Kropka oznaczająca przystanek Nowa Unruga powinna być w innym miejscu, w połowie odległości między sasiednimi przystankami

    • 8 1

  • (1)

    Sloiki i tak wsiada w auta i beda pisac na raporcie pytania dlaczego stoimy

    • 20 8

    • A kartofle będą się cieszyć

      • 2 2

  • Pojdzie tak szybko jak na Stogach?

    • 23 2

  • Tramwaje buduje się w fabryce nie na ulicy

    • 3 0

  • (2)

    Niekonczaca sie epopeja remontowa ze wszystkim wszystko ciagle rozkopane rozwalone ciągle korki bród i nielad i tak od lat zeby mieszkanca bylo lekko a firemki zaprzyjaznione zarabialy

    • 13 8

    • Lepsza Polska to Polska PiSowska. Nic się nie buduje.

      Tylko kradnie.

      • 3 4

    • najlepiej nic nie robić

      • 1 2

  • (1)

    Z zachowaniem terminu ? Nowa bulonska opóźnienia rok czasu
    Stogi opoznienie rok czasu.....

    • 30 4

    • "Rok czasu"

      Nie mam pytań.

      • 5 1

  • A co z Nową Świętokrzyską. Czy za 10 lat będzie w planach?

    • 32 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane